Är svarta mygglarver oxå farligt??!

#1 - 12 februari 2007 21:24
Matade mina fiskar för ett tag sedan med röda mygglarver (då 6 zebrafiskar och 20 kardinaltetror). Efter några dagar dog en av zebrafiskarna, teorin är att den föråt sig på mygglarverna. Tyckte inte att de fick särskilt många, men just zebrafiskarna åt i och för sig väldigt glupskt. Fisken blev lite slö, svullnade upp, fjällen ställde sig rakt ut och sedan dog den inom 1,5 dygn efter att den började bli lite slö.

Idag, två veckor senare, matade jag fiskarna (som numera dessutom består av 6 skalarer och 3 ancistrusar) med lite svarta mygglarver. Gav dem väldigt lite, typ 1/3 av det som var kvar av en upptinad kub efter att jag hade hällt av det tinade vattnet. Nu, fem timmar senare, beter sig en av zebrorna som en tokstolle. I ena sekunden simmar den runt som en tok i karet, i nästa ligger den upp och ner på nere vid sanden. Ser helt klart sjuk ut. Dock varken slö, uppsvälld eller konstiga fjäll. Den är dock romstinn.

Kommer även den här att dö? Tål inte zebror nån typ av mygglarver alls, eller? Bitte, hilfe...
#2 - 12 februari 2007 21:27
Alla fiskar tål nog färska levande svarta mygglarver utan problem.
Djupfrysta upptinade (kanske flera gånger) är en helt annan sak.
Det handlar ju då snarare om andra mikrobiologiska/toxiska föreetelser i så fall.
#3 - 12 februari 2007 21:33
Vad ska man tro?

Cyphera skrev:
Matade mina fiskar för ett tag sedan med röda mygglarver (då 6 zebrafiskar och 20 kardinaltetror). Efter några dagar dog en av zebrafiskarna, teorin är att den föråt sig på mygglarverna. Tyckte inte att de fick särskilt många, men just zebrafiskarna åt i och för sig väldigt glupskt. Fisken blev lite slö, svullnade upp, fjällen ställde sig rakt ut och sedan dog den inom 1,5 dygn efter att den började bli lite slö.

Idag, två veckor senare, matade jag fiskarna (som numera dessutom består av 6 skalarer och 3 ancistrusar) med lite svarta mygglarver. Gav dem väldigt lite, typ 1/3 av det som var kvar av en upptinad kub efter att jag hade hällt av det tinade vattnet. Nu, fem timmar senare, beter sig en av zebrorna som en tokstolle. I ena sekunden simmar den runt som en tok i karet, i nästa ligger den upp och ner på nere vid sanden. Ser helt klart sjuk ut. Dock varken slö, uppsvälld eller konstiga fjäll. Den är dock romstinn.

Kommer även den här att dö? Tål inte zebror nån typ av mygglarver alls, eller? Bitte, hilfe...

:) Tycker det har surrats en hel del om dessa mygglarver, röda, svarta eller vita. En del (som jag själv) matar mina fiskar, räkor och grodor med mygglarver (nu i 3 månaders tid) och har aldrig haft problem. Dessa larver fångas kanske på olika platser där förutsättningar för kemiska föroreningar kan variera. Mygglarverna i sig tror jag inte är skadliga men trakten där de insamlas??:confused:
#4 - 12 februari 2007 21:39
Köpte larverna igår och de var rejält frysta när jag fick dem. En viss upptining sker väl på vägen hem men när jag stoppade in dem i frysen hemma var blocket fortfarande stenhårt. Köpte annan fryst mat oxå, låg tillsammans inslaget i tidningspapper och sedan i en plastpåse som förvarades i mitten av skötväskan... alltså omgiven av massor av isolerande blöjor, papper, kläder osv.

Inköptes av en "seriös" handlare här i Göteborg så jag tror kvaliteten är top notch. Men fisken kanske dör av nåt annat... Hur länge lever en zebrafisk? Var fullvuxen när jag köpte den.
#5 - 12 februari 2007 21:44
Mygglarver odlast oftast i smutsigt vatten och då följer diverse skit med in i akvariet som kan orsaka sjukdommar. Har för mig att jag har läst det på något ställe.
#6 - 12 februari 2007 21:46
Fast jag hade en diskussion med handlaren om just det igår och han garanterade att hans larver kom från bra förhållanden. Hoppas att det stämmer...

Funderar på och hälla i lite salt. Skulle det kunna hjälpa zebran tror ni? Växlar fortfarande mellan tjurrusningar i karet och att ligga o flämta upp och ner på botten.
#7 - 12 februari 2007 21:47
Skulle mina andra fiskar tåla saltet? Skalarer, kardinaltetror och ancistrus.
#8 - 12 februari 2007 22:10
De flesta handlare....

Cyphera skrev:
Fast jag hade en diskussion med handlaren om just det igår och han garanterade att hans larver kom från bra förhållanden. Hoppas att det stämmer...

Funderar på och hälla i lite salt. Skulle det kunna hjälpa zebran tror ni? Växlar fortfarande mellan tjurrusningar i karet och att ligga o flämta upp och ner på botten.

:) garanterar att just deras varor kommer från bra förhållanden. De kan ju inte säga motsatsen direkt????:D
#9 - 12 februari 2007 22:12
Oerfaren på saltning...

Cyphera skrev:
Skulle mina andra fiskar tåla saltet? Skalarer, kardinaltetror och ancistrus.

:confused: men det finns många här på Zoopet som har gott om kunnande om salt!:)
#10 - 12 februari 2007 22:12
Jag förstår hur du menar! Men den här killen verkar ha rykte om sig att vara seriös (här på Zoopet). Och jag frågade ju särskilt. Så det är så himla trist om det skulle vara fel på larverna. Å andra sidan mår de andra fiskar hur bra som helst. Hm...
#11 - 12 februari 2007 22:16
Ja, då har man svårt......

Cyphera skrev:
Jag förstår hur du menar! Men den här killen verkar ha rykte om sig att vara seriös (här på Zoopet). Och jag frågade ju särskilt. Så det är så himla trist om det skulle vara fel på larverna. Å andra sidan mår de andra fiskar hur bra som helst. Hm...

:) att misstänka mygglarverna. Du får göra som alla andra med samma bekymmer, kolla vattenstatus osv.:)
#12 - 12 februari 2007 22:18
Ph är strax under 7,5 (precis som vanligt på kvällen) och nitrit är 0. Gjorde vattenbyte för fyra dagar sedan (30 %).
#13 - 12 februari 2007 22:20
Läste nu att zebrafiskar bara blir 1,5 år gamla. Så den kanske är gammal? Har bara haft den i 5 veckor men den var fullvuxen vid köpet. Hur märker man om en fisk dör av ålderssymtom? Jag tycker ju inte att den varit slö eller så tidigare. Och som sagt, jag trodde först att hon höll på o lekte. Jagades av en av hannarna under eftermiddagen och hon är romstinn (vilket hon är allt som oftast).
#14 - 12 februari 2007 22:59
Åldersymptom?

Cyphera skrev:
Läste nu att zebrafiskar bara blir 1,5 år gamla. Så den kanske är gammal? Har bara haft den i 5 veckor men den var fullvuxen vid köpet. Hur märker man om en fisk dör av ålderssymtom? Jag tycker ju inte att den varit slö eller så tidigare. Och som sagt, jag trodde först att hon höll på o lekte. Jagades av en av hannarna under eftermiddagen och hon är romstinn (vilket hon är allt som oftast).

:) Säkert svårt att se (om man inte är expert på en fisksort) om de avlider av hög ålder? Vi vet ju inte hur åldern på alla från Zoohandlarna!:)
Bilagor:
#15 - 12 februari 2007 23:26
Fisken gör små ryck och simmar en 20-30 cm emellanåt, verkar inte kunna hålla rak kurs, simmar på sidan, hamnar upp och ner på ibland. Blir hängande i en växt, under en växt, liggandes på botten. Andas häftigt men ser för övrigt ut som vanligt. Vad är fel?
#16 - 12 februari 2007 23:31
Nej, Malinitzi, det var det jag tänkte oxå... fast det här verkar vara en rätt plågsam död. Kan det vara normalt? undrar jag.

Funderar på att låta sambon ta upp den och ta livet av den. Fast det tar emot eftersom den gör sådana kraftryck emellanåt och det är en av mina favoriter. Väldigt personlig.
#17 - 13 februari 2007 11:55
Tänkte bara tala om att när jag gick och lade mig igår (vid 1-tiden) så simmade zebran runt och såg helt frisk ut. Lugnt o fint. Tyckte det var märkligt men blev lite hoppfull. Nu på morgonen så simmar den runt, pigg och kry, tillsammans med de övriga zebrorna. Helt konfunderad med tanke på att den tillbringade stora delen av kvällen med att ligga på rygg i sanden utan att kunna flytta sig (blev nästan Skalar-mat).
#18 - 13 februari 2007 12:21
Förhoppningsvis....

Cyphera skrev:
Tänkte bara tala om att när jag gick och lade mig igår (vid 1-tiden) så simmade zebran runt och såg helt frisk ut. Lugnt o fint. Tyckte det var märkligt men blev lite hoppfull. Nu på morgonen så simmar den runt, pigg och kry, tillsammans med de övriga zebrorna. Helt konfunderad med tanke på att den tillbringade stora delen av kvällen med att ligga på rygg i sanden utan att kunna flytta sig (blev nästan Skalar-mat).

:) kanske det vänder nu då.? Du verkar ju gjort vad du kunnat men vet man inte orsaken ändå, blir man frustrerad! Men good luck,
Ann-Marie
#19 - 13 februari 2007 16:37
Ja, det verkar så. Beter sig helt som vanligt nu. Verkar dock ha gjort sig av med romen, så kanske var det det som spökade?

Annons