är vita prickar utstående?

#1 - 5 augusti 2008 17:05
Jag har en siamesisk algätare som håller på att repa sig från en skada/sår på ena sidan strax under huvudet.
Han mår bättre och bättre men nu har han en vit prick, eller snarare en vit "grej" ser lite ut som ett skäggstubb... eller morrhår i närheten av såret.

jag har kollat de andra och ingen annan har några tecken på sjukdom. Pricken är ca 0,5 mm,både i diameter och uppåt.

Är prickarna vid vitapricksjukan utstående eller platta? någon teori om vad det kan vara?

jag har förgäves försökt ta en bild men det blir inte bra.
#2 - 5 augusti 2008 18:56
Jag vet vad du menar. Det är inte vita prick men jag vet inte själv vad det är. Har själv haft fiskar som blivit sjuka och i slutet fått denna åkomma. Tyvärr har de då varit så sjuka att vi varit tvungna att avliva. Hos oss har det varit Rubingurami och Riotetror som drabbats men detta har endast drabbat de som redan varit sjuka och andra friska fiskar i samma akvarium har klarat sig utan. Skumt ..
#3 - 5 augusti 2008 18:59
Det låter som ett svampangrepp. Prova med 0,5 dl salt/100 liter akvarium, eller det bästa vore om du kan ha fisken själv i ett eget litet kar så inte växterna blir kassa av saltet.
#4 - 5 augusti 2008 19:04
Här är en bild på vår sjuka Rubingurami. På högra sidan kan man skymta detta vita "strå"
#5 - 6 augusti 2008 04:49
tack för svaren! en fråga till då... hur länge ska fisken "saltas"? jag har nämligen varit smart nog att skänka bort vårt karantänakvarie och har pansarmalar i samma som siamesen går. eller kan jag köpa svampmedel som är skonsammare för både växter och corydorisar?

Annons