Hejsan,
Hoppas någon kan ge mig någon idé här.
Hade 3 st l. stappersi i ett 54 l akvarium. Två av dem kom hyfsat överens, hanne och hona, och den tredje blev undanskuffad bakom en rot.
Tyckte synd om den 'överblivna' stackaren, som jag tror är en hona också, så i min enfald så gick vi och köpte en, troligtvis hona, till då jag trodde att detta skulle lätta upp stämningen lite.
Nää... så enkelt ska det ju inte vara. Nu har den store hannen, hannen med stor H, bestämt sig för att han äger alla snäckor i stan. I 54 l akvariet var det helt plötsligt 4 grupper av snäckor om två och en hanne som hade en vaktrunda. 3 stackars flickor gömde sig bakom div rötter inkl hannens tidigare flickvän som han tom fick yngel med härom veckan.
Flyttade idag över hela gruppen till ett 110 l akvarium i hopp om bättring, och det såg ok ut ett par timmar, nu är det samma histroria igen, förutom att de har en större rot med mycker hål att gömma sig i.
Så... Tips? Skulle det kanske funka att skaffa 1-2 till? Ev. en (stor) hanne till? Tänkte att det kanske kan få dem att vara så upptagna med sitt revir att de inte har tid at bråka för mycket om de andra snäckorna?
Eller ska jag ge upp och helt enkelt separera dom?
// Helena