Arga stora amerikanska as :)

#1 - 20 september 2004 05:29
Jag köpte:
1 flowerhorn -hane 9cm(korsning mellan bl.a trimac)
1 salvini -hane 6cm
1 guldsöm -hane 7cm
+ 4 skivtetra (som avreageringsfisk)

Skivtetrorna käkades sönder efter några dygn. Och nu är guldsömen nästan helt sönderbiten me, han ser för jvlig ut :(

Så jag tänkte stoppa ner ett antal fler bestar, så de inte blir lika intensiva fighter. + de blir svårt för dem att göra egna revir när dem får leva tätt inpå varandra.
Karet är på 375 liter, (skall utöka det snart)

Igår köpte jag 2st midas 6cm, men dem får gå i malawiburken sålänge tills jag köpt fler nya av nån rolig art.

Så förslag? Jack Dempsey, Eldbuk, Nicaraguaciklid, Multispinosa
Jag har spanat in en praktfull zebra hane på 7cm.

---------

Endel kan väl tycka att detta är helt sjukt att stoppa ner massa olika stora arga amerikanare i 375 liter. Men om man har en 6-8st så funkar det! Dvs jag skall inte få nått par! Bara hanar!
(ska mublera om å slänga i en till stor rot när jag köpt de andra firrarna, så de kommer finnas massa gömställen)
#2 - 20 september 2004 05:46
Vad manligt med tetraslakt, revirhävdande och Amerikanska as. Du måste vara stolt.
#3 - 20 september 2004 06:13
Den komentaren kunde du väl ta privat till mig. Nu kommer väl resten fortsätta i samma spår med bara negativt pga att många ser upp till dig som kunnig växtperson.

Mer negativt, ta de via mail om ni nu måste lätta era tankar å funderingar.

Sen att de kanske inte finns så mkt possitivt om ett sånthär kar är väl en sak.
#4 - 20 september 2004 06:17
Nics, Eldbukar och JD hade jag satsat på i detta fall, upptill dom du redan hade. eller så hade jag skrotat ide`n och kört med "petfish".
#5 - 20 september 2004 06:20
Jo jag har haft den funderingen me.
Tänkt me på att ha flowerhornen som petfish i ett 325 l kar.
#6 - 20 september 2004 06:25
Oskar kanske vill vara med och se hård ut i ditt kar?!
#7 - 20 september 2004 06:27
Robot, såg på din sida att du läste samma linje som min bror läst, fast nu läser han på chalmers entreprenörskola.
Anders Axelsson heter han iafall. :)

Oscars.. hmm dom skräpar ju ner så mkt..
#8 - 20 september 2004 06:29
... och e alldeles för veka..
#9 - 20 september 2004 07:34
Om du ska dämpa deras naturliga instinkter genom att överbefolka, vad ska du då ha dom till? Grejen med CA är ju deras beteende och det vill du befolka bort bara för att ha så många "mean bastards" som bara går.

Eftersom det ska tyckas till så säger jag: para ut salvini och nicaraguense och ha dom sedan med några skivtetror, det blir kanon.

Mvh Jari
#10 - 20 september 2004 08:32
Just nu funkar det hysat för mig med en 16 cm stor Trimac och ett par små Nicaraguense, pga av att den 25+ stora citrinellumen är så dominant att han inte tolererar några agressioner från Trimacen. Skulle Trimacen vara själv, så skulle det nog vara bråkigt då detta exemplar råkar vara lite elak av sig. Min tes just nu är altså att ha en "kung" i karet.
Konsten är att få en bra mix som håller de värsta aggressionerna under kontroll. Dessutom det som är charmen med CA. Fiskslakt är inte kul, så det vill man ju undvika....
#11 - 20 september 2004 08:39
Tack för ditt seriösa svar!

Jag var nu på frukostrasten och köpte ett 240 kar som jag hittade på blocket.
De får nog bli petfish av flowerhornen.

Jarinen, du har inga bra råd om mat till ca/sa :s? FÖr tillfället kör jag 55% räkor 45% torskfilé 1 banan å lite proteinpulver. Sen kör jag me lite pellets.
#12 - 20 september 2004 08:43
"tacket" var till Jarinen :) Anli är iofs snäll me :)
#13 - 20 september 2004 11:16

Jarinen, du har inga bra råd om mat till ca/sa :s? FÖr tillfället kör jag 55% räkor 45% torskfilé 1 banan å lite proteinpulver. Sen kör jag me lite pellets.

Jag tillhör skaran som förespråkar så varierad kost som möjligt, räkmixen du nämner är ju väldigt animalisk. Själv kör jag med man skulle kunna säga motsatsen: räkor,ärtor och spenat lika delar. Bra eller dåligt vill jag inte uttala mig om men grön är den och det är det jag är ute efter då räkmix på inget sätt är huvudföda hos mig.

Kvalitativa pellets är ju bra, skulle jag begränsa mig skulle jag nog köra med gärna nån grön pellet och krill pacifica och gammarus räkor. Som sagt variera gäller för mig!

petfish låter som en bra lösning. synd på skivtetrorna!

Hur blir det med midasarna då? De är väl osäkrad dynamit ? Hårdast av de hårda?

Mvh Jari
#14 - 20 september 2004 12:31
ok tack!

Såhär ligger det till nu:

I 375:an går flowerhornen, salvinin och guldsömen. (guldsömen skall en kompis få, då han har en hona som väntar på en hane)
Och salvinin å flowerhornen fungerar bra ihop, så dom får nog gå kvar där i.

Midasen (5cm) som jag köpte igår slängde jag i malawiburken sålänge. Så nu tror jag att dom 2 får gå i 240 litaren tillsammans med skivtetror.

Föresten, du vet ingen annan bra tetra eller liknande man kan ha? Silverpaku blir ju gigantiskt stora, så de kanske inte är en bra idé?

Nämn gärna lite pellets-sorter som är bra!

Annons