Armaturen har lossnat från locket, vad ska jag göra ?

#1 - 17 oktober 2010 10:06
Vaknade imorse och såg att hela armaturen låg och badade i akvariet. Den hade tydligen bestämt sig att lossna från locket. Jag tror att det nog att det beror på att det har funnits sprickor i plasten där fästet var.

Hursomhelst, vad ska jag ta mig till ?
Går det limma tillbaka den, och isåfall med vad, eller måste jag skaffa ett helt nytt lock med armatur?
#2 - 17 oktober 2010 11:01
Va är det för märke på rampen? Jag skulle nog försöka dra fast den med skurv...
#3 - 17 oktober 2010 11:56
Jag vet inte vad märket är, och det går inte att se på den heller. Jag köpte akvariet begagnat för ett år sen.
Rampen satt redan fast i locket med skruvar, och den ställena som rampen satt fast i följde med när den lossnade.
#4 - 17 oktober 2010 13:05
Har varit med om samma sak. Jag limmade fästena med smältlim tror jag, rikligt. Gick bra de :)
#5 - 17 oktober 2010 14:11
fram med epoxy lim sen kommer de inte lossna på 30år ;)
#6 - 18 oktober 2010 20:39
fram med epoxy lim sen kommer de inte lossna på 30år ;)

Hej, jag har epoxy lim hemma, men det står på baksidan att det är giftigt för vattenlvande organismer och att limmet inte tål konstant vattenpåverkan. Nu kommer jag ju inte precis att ha limmet direkt i akvariet, men vatten avdunsstar ju på locket och locket brukar inte sällan vara genomblött med vatten.

Ska jag ändå använda epoxy eller ska jag hitta ett annat alternativ ?
Skulle uppskatta ett så snabbt svar som möjligt.
#7 - 18 oktober 2010 20:46
Skulle inte silikon fungera? Kanske inte fäster så bra på plats förvisso men ruggar man ytan med ett fint sandpapper tycker jag det borde hålla. Och det tåler ju i allra högsta grad vatten ;)
#8 - 19 oktober 2010 18:21
buntband! borra i locket och fäst buntbanden runt armaturen... ingen metall som kan komma i kontakt med vattnet, inget lim som kan lossna...
#9 - 19 oktober 2010 19:57
Spongeduck skrev:
Hej, jag har epoxy lim hemma, men det står på baksidan att det är giftigt för vattenlvande organismer och att limmet inte tål konstant vattenpåverkan. Nu kommer jag ju inte precis att ha limmet direkt i akvariet, men vatten avdunsstar ju på locket och locket brukar inte sällan vara genomblött med vatten.

Ska jag ändå använda epoxy eller ska jag hitta ett annat alternativ ?

Skulle uppskatta ett så snabbt svar som möjligt.

Det finns bättre epoxy, tex en variant som man kan laga plastbåtar med, sen finns många andra starka limsorter, även silikon kanske kan funka om du ruggar ytorna ordentligt (bäst att göra oavsett lim iofs)
#10 - 19 oktober 2010 23:12
TEC7 är annars ett alternativ.
#11 - 20 oktober 2010 12:53
Tack så mycket för alla svar!
Hur länge klarar sig växterna utan belysning ? De har varit utan ljus i fyra dagar!
#12 - 20 oktober 2010 13:04
en vecka utan ljus brukar gå bra om det inte är väldigt känsliga växter och dom lite tåligare klarar ofta 2veckor eller mer

Annons