Arowana + rocka 960 L

#1 - 26 april 2004 19:42
Hej

Jag har planer på att skaffa mig ett nytt litet kar på 960 L (200x80x60) och undrar således om det är möjligt att ha 1-2 arowanor samt en rocka i ett sådant kar. Hade det i så fall även fungerat med en gibbiceps storlek gigantisk? :)

Mycket tacksam för alla svar (obs tanken var köpa arowanor/a på drygt 40 cm)
#2 - 26 april 2004 20:04
Funkar fint.I en sånn burk kan du ha 3-4 rockor och ett par arowanor. L-malar kan vara elaka mot rockor när dom är riktigt stora. Suga sig fast på disken så det blir sår.
#3 - 26 april 2004 20:11
Offtopic: vad kostar en billigare rocka?
#4 - 26 april 2004 20:11
Hej

Jag har två rockor (ca 23cm i diameter)i mitt 900L akvarium (200x75x60) och en silver arowana. Det funkar kanon, men ska byta upp när arowanan och rockorna blir för stora. När jag stoppade i arowanan så var den ca 40cm. Nu 2 månader senare har han börjat växa som en galning är nu ca 55cm. så de växer fort i större akvarier. det funkar nog bra nu men tänk på att arowanor är argressiva mot artfränder och att de blir hälften av hela akvarielängden ca 120cm(mindre i akvarier dock). annars funkar det utmärkt med rockor och arowanor tillsammans. har hört om arowanor som tagit smårockor dock. Jag rekomenderar personligen att du bara har en arowana.
Lycka till! vilken sorts rocka har du tänkt dig? Hoppas inte detta avskräckte dig. rockor och arowanor är riktigt coola fiskar.
#5 - 26 april 2004 20:11
skulle dock nöjja mig med en arowana, dom kan blir lite sura på varandra (dock inget alvarligt så det inte går) med det resluterar ofta i förstörda fenor etc. vilket gör att du får en mindre atraktiv fisk.
#6 - 26 april 2004 20:13
19 sekunder snabbare, damn =)
#7 - 26 april 2004 20:18
Hade nog skaffat mig ett kar med andra mått såfall.
Är det 60djup och 80cm höjd? Hade varit bättre med tvärtom.
Arowanor kräver väl inte så speciellt höga kar heller?

Stor bottenyta röstar jag på.

Mvh Ola
#8 - 26 april 2004 20:26
Man kan alltså ha flera rockor i ett kar utan att det stör?
Danny: mellan 1-2000 kr har jag sett rockor för.

Ok, lite synd att man bara kunde ha en arowana, får väl komplettera med lite mindre fiskar också då. Hade tex Uaru eller Påfågel passat med dessa fiskar? Fullvuxna det vill säga.

Akvaristen: har du erfarenhet av flera arowanor tillsammans?
Angående vilken rocka jag ska ha så vet jag inte, förmodligen motori (stavning??) Vad kör du med för filtrering förresten? Några problem som uppstått med firrarna?
Ola paul: nope måtten var i lxbxh, alltså den är 80 cm djup.

Går det att ha någon form av inredning (förutom grus/sand) till dessa fiskar??

Tack för svaren!! :)
#9 - 26 april 2004 20:29
klart det gr att ha fler arowanor ihopp, har sett massvis med sånna kar MEN då brukar dom alltid ha skadade fenor etc. om vi inte snackar JÄTTE kar så både för fisken och för dig skulle jag säga en arowana (det är ju en stor fisk) alla fiskar som inte går in i arowanans mun struntar dom i så finns massvis med fisk som fungerar.

Sen vad rockar tar det har jag dock ingen aning om.
#10 - 26 april 2004 20:37
Ok. Så maffigt det kommer bli!

Mvh Ola
#11 - 26 april 2004 20:43
Gosatta: ok, zoo-snubben hade 6 st i ett 800 liters och de minsta hade rätt så fula fenor. Ska höra runt lite på utländska forum och se om det går att ha flera. Blir LITE tråkigt med bara en men är det bäst för fisken så...

Ola: förhoppningsvis kommer det bli det ja :) gäller bara att jag hittar någon billig leverantör av karet å utrustningen. Någon som har ett bra förslag??
#12 - 26 april 2004 21:16
Fiskar bryr sig inte om lite bråk, isåfall skulle alla fiskar hållas själv, arowanor är även dom individer. Vad jag menar är att jag kan iaf inte se någon anledning att ha två. Dom kommmr inte leka, dom bryr sig inte om om dommär själva + att dom kan bråka en hel del om dom har ihopp. Genom att hålla en kan du få fram en toroligt vacker fisk!!! en Arowana som har gott själv och har väl utvuxna fenor etc. är en OTROLIGT vacker syn!
#13 - 27 april 2004 15:49
Jepp så får det bli då! Räcker nog mer än nog med en arowana på 60-70 CM. Jobbigt bara att man inte kommer våga sticka ner handen...har ni sett tänderna på dom jävlarna??

Någon mer som har erfarenhet av rockor eller arowanor får ni gärna hojta till här, allt e välkommet [:)]
#14 - 27 april 2004 16:47
Hej

Ja, jag hade två en gång, efter 2 dagar var det bara en, den andra låg avbiten på bottnen.

Jag blev biten förra helgen av min 55cm arowana som tur var var det bara löst. Nu går min arowana som ensam kung över de övre regionerna och rockorna på bottnen. Fenorna är i utmärkt skick och han mår bra, han har inga som äter eller bråkar med han, så de blir fina av att vara ensamma. Tänk på att de äter som hästar, min tog för ett tag sedan tre räkor (hela) och nästa dag två hela strömmings fileér. (åt inte på några dagar sedan :)

Du ser de på min zoon om du inte sett... (sök på Akvaristen)
#15 - 27 april 2004 19:46
Hm hmm ok, tack för svaret.

Har lite fler frågor som du kanske kan svara på.

1. Vad kör du med för filtrering och hur många vattenbyten?
2. Matar du med levande foder eller endast "dött"?
3. hur mycket växer den när den är så stor som din (obs ja syftar på arowanan nu hehe ;) )
4. Har du erfarenhet av att fisken kan hoppa? Vad har du för heltäckande som skyddar karet?
#16 - 27 april 2004 20:40
Hej

1. jag har ett eheim powerhead och ett annat filter som är kraftigt vet ej vad det är (pappas gammla) bra är det i alla fall. Jag byter vatten varannan helg.

2. Jag matar med både och.

3. Jag vet inte riktigt men min har vuxit ca 15cm sedan den kom i nya burken i januari. I början åt den nästan bara levande foder efter en hungerstrejk på fyra veckor men nu attackerar han all mat igen helt normalt alltså :) (inte stora fiskar som rockor och mina altum)

4. Just nu har jag täckglas och ett nät över akvariet. nu på senare tid hoppar han inte lika mycket. Jag ska fixa bättre utifall att.

Det är rätt coolt att se en fisk växa från 10cm till den storleken han är nu. Lycka till!
#17 - 27 april 2004 20:43
4:an kan jag svara pa eftersom jag var hos en av wpg's lfser idag och dar hade den ena av tva arowanorna hoppat ut efter att ha blivit trakaserad av den andra, $300 dunk rakt ner pa betongolvet! :/

Ingar inte (mindre) faglar osv ocksa i deras diet i naturen?
#18 - 28 april 2004 11:05
Akvaristen: vad är det för sorts levande foder du använder? Odlar du upp det själv?

Ok, den växer såpass mycket även vid mer vuxen längd :)

Finmaskigt nät var faktiskt en riktigt bra idé. Vad jag vet finns det inga täckglas till 960 liters så det får bli heltäckande ramp samt nät under.

Gwendly: vad är wpg's lfser för det första?
Annars har jag också hört om mångas arowanor som hoppat hur, så får fixa ordentligt skydd.

Har sett flera bilder och filmer när arowanor hoppar upp och tar fåglar så det stämmer bra...stora fiskar äter ju möss och grejer också. Lite skabbigt...tack för svaren!
#19 - 28 april 2004 11:08
När min arowana var liten (ja den blev ju iof aldrig stor men endå =) ) så matade jag den med levande syrsor, det var mäkta uppskattat, men den åt verkligen allt!
#20 - 28 april 2004 12:11
MikaelE:
Wpg´s lfs = Winnipegs Local Fishstore, dvs din vanliga akvarie butik :)
#21 - 29 april 2004 14:03
Hej

Nej jag odlar inte eget levandefoder, det är fisk som jag använder. Ganska stora så att inte rockorna ska ta de. men rockorna verkar ta allt ändå :)Jag har tänkt att sätta upp ett odlingskar faktiskt för det blir lite pengar i längden.

Det man får tänka på med nätet är att det avdunstar väldigt mycket vatten. men annars är det perfekt.

Annons