Se där problemet med godtyckliga handelsnamn, särskilt på odlingsformer. Men personligen så tycker jag det är ganska lätt att se skillnad på röd honungsgurami och röd dvärggurami. Dvärgguramin är, trots namnet, större, mer intensivt röd, och har blått i fenorna. Honungsguramin är mindre, och de röda verkar (om jag minns rätt) blekare än den röda dvärgguramin, och är enligt mig inte ens hälften så snygga som den viltfärgade honungsguramin, men så brukar det ju vara med odlingsformer. Röda läppgurami har jag nog aldrig sett, om det inte har varit ungfiskar då, som liknade röda honungsgurami.
Annars är det ju rätt lätt att se det på honorna, som hos dvärgguramin är silvergrå även hos den röda varianten.
Möjligen skulle man, istället för att skapa en egen artbeskrivning för "rubingurami" lägga in några bilder på röda honungsgurami och röda dvärggurami under respektive artbeskrivning för vildformerna. Apropå det, så finns det ju separata artbeskrivningar för blå/marmor/guldgurami (Trichogaster trichopterus) trots att det är samma art, det vore kanske enklare och mer logiskt att slå ihop dem i en och samma artbeskrivning, och istället nämna de olika odlingsformerna, och ha bilder på dem, istället för att ha flera artbeskrivningar för Trichogaster trichopterus.