Finns ju en smått rörig tråd om monsterfiskar vilket fick mig att titta på vad som skrivs om stora fiskar i artbeskrivningarna. Jag är lite undrande när det gäller rekommenderad längd på akvariet i förhållande till fisklängd, vilka normer går man ( = Kjell? ) då efter? En akvarielängd som i något fall är tre gånger fisklängden kan jag inte få ihop hur det skulle vara lämpligt.
Om mitt urval varit något så när representativt verkar det som om fem gånger fisklängden är normalt och accepterat?
Tobbe
Det beror på flera faktorer - varav självklart artens max.storlek är en viktig faktor.
1/ Mindre normal max.storlek. Men för många arter är max.storleken mycket ovanlig och bara några få uppnår den ens under maximala akvarieförhållanden. Så om en art KAN bli 60 cm, men ytterst sällan blir mer än 30 cm då vägs självklart detta in
2/ Beteende är ju också viktigt. För att ta ytterligheterna - en art som bara ligger stilla hela tiden behöver inte så mycket utrymme som en stressad art som simmar runt hela tiden.
3/ Formen. T.ex. så behöver en "ormringlande" art behöver normalt inte riktigt lika mycket utrymme som en "rak" art.
4/ Yngel. För en del arter anges i artbeskrivningen att den min.storlek som anges enbart är för "unga fiskar". Dessa är i realiteten omöjliga att som vuxna hålla i akvarier
5/ Förutsättningar ändras så om du tycker att något är helt fel så tala om det - inget är hugget i sten (fördelen med internet är ju att man lätt kan ändra). De rekommendationer som anges är en sammanfattning av flera olika källor - dels min egen kunskap, dels andras i forumet, dels använder jag flera olika böcker så att på så sätt andra experters åsikter också vägs in. Men som sagt det kan ändå bli fel och ibland är också "expertena" oense