Artbeskrivningar

#1 - 13 juli 2010 06:03
Det finns en sak jag saknar på artbeskrivningarna och det är ungefär hur långlivade olika fiskarter blir jag förstår att exakt ålder kan vara svårt men kul att veta är det en fisk som sällan blir mer än 2 år eller kan den bli 20.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 juli 2010 08:16
Det är nästan omöjligt eftersom man inte känner till sådana fakta för alla arter så det skulle bli väldigt mycket jobb för att skapa något sådant. Säg att det i snitt kanske tar en halvtimme (många går väldigt fort, men åtskilliga skulle säkert innebära väldigt mycket arbete) att hitta den infon för varje art och det skulle innebära 750 timmars arbete dvs nära 19 veckors heltidsarbete och den tiden kan vi inte lägga på detta.
På de arter som är väldigt kortlivade står det också redan nu angivet i artbeskrivbningen
Bilagor:
#3 - 26 juli 2010 14:28
ok en annan sak med artbeskrivningar... Typ snäckor, krabbor och amfibier... det finns inga artbeskrivningar i dessa kategorier...
Jag vet att ni jobbar som tokar för att få det att fungera så ni kanske inte prioriterar "alternativa" akvariedjur... Men man kan ju låta folk skriva artbeskrivningar och sen norpa dom;) så slipper ni jobbet, bara till att klistra in den.
#4 - 27 september 2010 11:04
Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny...

Jag är goldmedlem och kan inte se goldmedlemmarnas artbeskrivningar...
Sitter på jobbet med nyaste firefox uppdateringen.
Har rensat kakor och övrigt... funkar ändå inte:/

Nu ska jag ta lunch;)
admin
Christian Alfredsson
#5 - 27 september 2010 11:30
Kan ha något med att du är med i Sällskapet akvaristerna. Blev det så när du kom med där?
admin
Christian Alfredsson
#6 - 27 september 2010 11:40
Kan jag ta bort dig från Akvaristerna tillfälligt?
#7 - 27 september 2010 11:53
admin skrev:
Kan ha något med att du är med i Sällskapet akvaristerna. Blev det så när du kom med där?

Inte vad jag märkt... tycker nog att jag tittat på artbeskrivningar under denna tid

admin skrev:
Kan jag ta bort dig från Akvaristerna tillfälligt?

Ja absolut...om det fixar problemet så;)
#8 - 27 september 2010 12:06
Det finns ingen möjlighet att lägga till i sökfunktionen på artbeskrivningarna, att man vill söka på liter istället för akvarielängd?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 september 2010 12:10
PiaJo skrev:
Det finns ingen möjlighet att lägga till i sökfunktionen på artbeskrivningarna, att man vill söka på liter istället för akvarielängd?

Det är väl snarare som så att risken då är att stor att folk använder den sökmetoden istället för sökmetoden med akvariets längd.

Och i 9 fall av 10 så är ju längden viktigare än literantalet.
#10 - 27 september 2010 18:11
Nu funkar det...
#11 - 27 september 2010 18:12
Det är väl snarare som så att risken då är att stor att folk använder den sökmetoden istället för sökmetoden med akvariets längd.

Tack, då vet jag varför detta inte finns med. :)
#12 - 22 december 2010 07:26
admin skrev:

Vad är Sällskapet Akvaristerna? Länk?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 22 december 2010 10:25
Dre skrev:
Vad är Sällskapet Akvaristerna? Länk?

PatrikMalmö tog initiativet till detta genom att skicka ut ett upprop om ett möte i Varberg.

Detta upprop togs upp i trådar i samtliga större forum i Sverige - här har du diskussionen på Zoopet http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141296

Det bildades dock inte någon egentlig organisation på mötet och det enda praktiska resultatet hitintills är ett forum (som ligger på Zoopet) där vi kan diskutera olika frågor som dyker upp.
Vill du vara med så ta först kontakt med PatrikMalmö
#14 - 4 januari 2011 09:15
Finns ju en smått rörig tråd om monsterfiskar vilket fick mig att titta på vad som skrivs om stora fiskar i artbeskrivningarna. Jag är lite undrande när det gäller rekommenderad längd på akvariet i förhållande till fisklängd, vilka normer går man ( = Kjell? ) då efter? En akvarielängd som i något fall är tre gånger fisklängden kan jag inte få ihop hur det skulle vara lämpligt.

Om mitt urval varit något så när representativt verkar det som om fem gånger fisklängden är normalt och accepterat?

Tobbe
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 4 januari 2011 10:30
Tobbe R skrev:
Finns ju en smått rörig tråd om monsterfiskar vilket fick mig att titta på vad som skrivs om stora fiskar i artbeskrivningarna. Jag är lite undrande när det gäller rekommenderad längd på akvariet i förhållande till fisklängd, vilka normer går man ( = Kjell? ) då efter? En akvarielängd som i något fall är tre gånger fisklängden kan jag inte få ihop hur det skulle vara lämpligt.

Om mitt urval varit något så när representativt verkar det som om fem gånger fisklängden är normalt och accepterat?

Tobbe

Det beror på flera faktorer - varav självklart artens max.storlek är en viktig faktor.

1/ Mindre normal max.storlek. Men för många arter är max.storleken mycket ovanlig och bara några få uppnår den ens under maximala akvarieförhållanden. Så om en art KAN bli 60 cm, men ytterst sällan blir mer än 30 cm då vägs självklart detta in
2/ Beteende är ju också viktigt. För att ta ytterligheterna - en art som bara ligger stilla hela tiden behöver inte så mycket utrymme som en stressad art som simmar runt hela tiden.
3/ Formen. T.ex. så behöver en "ormringlande" art behöver normalt inte riktigt lika mycket utrymme som en "rak" art.
4/ Yngel. För en del arter anges i artbeskrivningen att den min.storlek som anges enbart är för "unga fiskar". Dessa är i realiteten omöjliga att som vuxna hålla i akvarier
5/ Förutsättningar ändras så om du tycker att något är helt fel så tala om det - inget är hugget i sten (fördelen med internet är ju att man lätt kan ändra). De rekommendationer som anges är en sammanfattning av flera olika källor - dels min egen kunskap, dels andras i forumet, dels använder jag flera olika böcker så att på så sätt andra experters åsikter också vägs in. Men som sagt det kan ändå bli fel och ibland är också "expertena" oense
#16 - 4 januari 2011 10:34

I artbeskrivningarna så finns finns inte "standardlängderna" på akvarium med typ ett 54-63 liters är ju oftast 60 cm långt och ett 100 liters är ju oftast 75 cm långt, vad jag förstått.

Skulle det gå att få till dessa längder i sökfunktionen?
#17 - 4 januari 2011 10:41
Såg att 0-75 cm fanns med men saknar 0-60 cm´s längden.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 4 januari 2011 10:43
PiaJo skrev:
I artbeskrivningarna så finns finns inte "standardlängderna" på akvarium med typ ett 54-63 liters är ju oftast 60 cm långt och ett 100 liters är ju oftast 75 cm långt, vad jag förstått.

Skulle det gå att få till dessa längder i sökfunktionen?

Nja förstår inte riktigt. Längden som är angiven är ju en rekommenderar minimumlängd. Så om en art skall ha 100 cm, men det inte finns några 100 cm akvarier tillgängliga så får man väl ta till närmast större tillgängliga storlek. Det är ju trots allt en min.längd som anges och det skadar som sagt var aldrig fiskarna att gå i ett större akvarie.

Sedan vet jag faktikst inte riktigt vad som är standardlängder idag - när jag hade affär på 80-talet så hade vi en svensk "standard" som helt skiljde sig från den tyska. Idag säljs ju här såväl svenska, tyska, polska, portugisiska etc. akvarier och "standardmåtten" är högst varierande mellan dom
#19 - 4 januari 2011 10:48
Ok, då vet jag, tänkte inte på att det är min.längd, ser bara vad jag har för kar här hemma och ibland så får man med så mycket som man inte kan ha pga storlek och längd på karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 4 januari 2011 10:48
Ok - nu fattar jag vad du menar.

Jo det skulle gå men det innebär en del jobb. Jag frågade för några år sedan i forumet om det skulle vara intressant om sökfunktionen byggdes om på det sättet - men ingen var intresserad. Så man lägger inte ner en massa jobb - när ingen är intresserad.

denna sida (som också är min) kan man dock ange längden på akvariet när man söker efter lämpliga arter
#21 - 4 januari 2011 10:51
Åh, tack den kan vara till stor nytta, kan ju köra båda.
#22 - 4 januari 2011 11:35
denna sida (som också är min) kan man dock ange längden på akvariet när man söker efter lämpliga arter

När jag söker på den sidan får jag upp ett felmeddelande:
Firefox kan inte hitta servern på a<

Hoppsan! Google Chrome hittade inte a<

IE:
Webbsidan kan inte visas
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 4 januari 2011 11:47
Dre skrev:

IE:

Funkade för mig (och uppenbarligen för PiaJo).

detta är i alla fall länken http://www.backtonature.nu/pleco/index.php

men du kan ju klomma in via www.backtonature.nu också
#24 - 4 januari 2011 12:38
Jo jag kommer fram till sidan men när jag kör en sökning så får jag felmeddelande enligt ovan. På firefox får jag fel direkt på de andra 2 efter några sekunder efter att resultatet visas.
#25 - 4 januari 2011 13:14
Dre skrev:

IE:

Dre skrev:
Jo jag kommer fram till sidan men när jag kör en sökning så får jag felmeddelande enligt ovan. På firefox får jag fel direkt på de andra 2 efter några sekunder efter att resultatet visas.

jag får också samma sak på alla webläsare här.
#26 - 4 januari 2011 13:18
jag sökte på 6o i längden och fick upp dessa:

http://www.backtonature.nu/pleco/fisk_avancerad_sok_resultat.php
#27 - 4 januari 2011 13:21
Funkar bra här på Firefox
Tobbe
#28 - 4 januari 2011 13:22
"Acanthicus Hacked by d3xer

Photo: Ingo Seidel
"Scientific" name:
Acanthicus Hacked by d3xer"

Det var en speciell en. ;)
#29 - 4 januari 2011 13:24
Får upp arter för någon sekund med Pias länk men så ändras det till Hoppsan! Google Chrome hittade inte a<
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 4 januari 2011 13:26
Dre skrev:

Är det alla sökkombinationer det funskar så i?

Jag testade med både IE och firefox och bägge funkade för mig
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 4 januari 2011 13:34
"Acanthicus Hacked by d3xer

Photo: Ingo Seidel

"Scientific" name:

Acanthicus Hacked by d3xer"

Det var en speciell en. ;)

Tack för påpekandet - hittade ytterligare en som var hackad
#32 - 4 januari 2011 13:36
Kanske det problemen beror på?
#34 - 4 januari 2011 13:44
Är det alla sökkombinationer det funskar så i?

Jag testade med både IE och firefox och bägge funkade för mig

jag testade med längd och sökte ''random'' upp till 50cm, står det bara ''no hits'' däremot 60cm, får jag upp arter på, 100cm funkar också. 150cm funkar inte. 120cm funkar inte heller. verkar som att det funkar mellan 60-100cm.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 4 januari 2011 13:50
För mig funkade det i alla fall även på längre längder
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 4 januari 2011 14:25
Hela den söksajten är för tillfället nerplockad - kommer tillbaka igen när den är "städad" vilkwet säkert tar några dagar
admin
Christian Alfredsson
#37 - 4 januari 2011 14:34
Det är inte så mycket som är fördärvat i databasen. Däremot ska jag byta lite lösenord vilket även påverkar Zoopet. Kan vara en viss nertid ikväll.
admin
Christian Alfredsson
#38 - 4 januari 2011 14:34
Det som tar tid sedan på btn sidan är att koden måste göras om.
admin
Christian Alfredsson
#39 - 4 januari 2011 16:32
Verkar som en SQL-injection på den databasen via ett script som jag inte säkrat. Byter för säkerhets skull några lösenord just nu (ifall något inte funkar en liten stund beror det säkert på det)
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 7 januari 2011 12:46
Hela den söksajten är för tillfället nerplockad - kommer tillbaka igen när den är "städad" vilkwet säkert tar några dagar

Nu skall sökmotorn på L-malsidan vara OK igen http://www.backtonature.nu/pleco/index.php
Om ni kollar kan ni se småfoton vid sidan av varje art vid en sökning - funderar även på att göra så på zoopet
#41 - 7 januari 2011 15:16
Nu fungerar det för samma sökning som förra gången dvs utan inställning bara trycka sök
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 7 januari 2011 15:31
Dre skrev:
Nu fungerar det för samma sökning som förra gången dvs utan inställning bara trycka sök

Förstår inte vad du menar - har du samma fel som tidigare?

Kollade själv både i IE och firefox och hade inga problem
#43 - 7 januari 2011 16:21
Nej jag menar att det nu fungerar då jag provar samma sökning som gick fel tidigare. ;) sorry dåligt svenska.

Annons