Artbeskrivningarna ...slut på fisk ?

#1 - 22 april 2008 09:55
Nej, jag undrar inte om det är slut på fisk som skall beskrivas.
Ser att det ramlar in nya beskrivningar väldigt ofta.

Dock noterar jag följande:

Av de senaste 100 beskrivningarna, så är 94 markerade som Guld, dvs bara tillgängliga för guldmedlemmar.

Av de 6 som är kvar till övriga medlemmar, så är det ingen fisk alls.
Det är 4 växter, och 2 skaldjur.

Så, är det slut med beskrivningar på "vanliga" fiskar ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 april 2008 10:11
Nej slut är det inte, men av ganska naturliga skäl så är ju nästan alla vanliga fiskar redan inlagda så därför är idag nästan alla nya artbeskrivningar goldartbeskrivningar.
Men några få vanliga finns kvar. Såg ju t.ex. att Robin la in ett jättebra foto på Odessabarb i sin blogg - han hade tyvärr inget stort foto på den utan skulle försöka fixa det. Just Odessabarb är ett exempel på en "vanlig" fisk som saknas bland artbeskrivningarna och det finns säkert några ytterligare.

Sedan kommer vi säkert någon gång i framtiden att dra igång ett artregister för saltvattensfiskar (om du kollar i Zoopets stora fotoarkiv finns många foton på sådana, dock så saknas i regel artbestämning) och då blir ju i början väldigt många av dessa fiskar klassade som "vanliga"
#3 - 22 april 2008 10:40
Natalciklid är ju också en sådan vanlig fisk som saknas.
#4 - 22 april 2008 10:46
Jag tycker att det är bra att dom klassas som Gold-beskrivningar vilket borde leda till att det blir fler Gold-medlemmar på zoopet så att Kjell och co kan hålla sidan igång :D
#5 - 25 april 2008 12:00
dvärgtandkarpen kanske skulle kunna beskrivas snart....?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 april 2008 12:24
Kensa skrev:

Finns det bara ett bra foto inlagt i Goldmedlemmarnas fotorarkiv så är chansen extrenmt stor att den kommer att beskrivas snart.
Finns inte ett sådant foto där är chansen obefintlig.
#7 - 25 april 2008 14:44
Den smarte håller på ett foto av den till tävlingstema senare
#8 - 25 april 2008 15:33
Klart att man som Gold-Member ska få något för sitt medlemsskap så att....som Morgan71 sa!
#9 - 26 april 2008 22:07
Kensa skrev:

Dvärgtandkarp, Heterandria formosa?
Jag har en bild på en aningen smal hona, kanske skulle den funka?
Iallafall så lägger jag in bilden i goldmedlemmarnas fotarkiv med.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 april 2008 08:11
Vic skrev:
Dvärgtandkarp, Heterandria formosa?

Jag har en bild på en aningen smal hona, kanske skulle den funka?

Iallafall så lägger jag in bilden i goldmedlemmarnas fotarkiv med.

Ja lägg gärna in den - den är helt OK. Har du något foto på en hane också är det ännu bättre - gubbarna är ju snyggare:D
#11 - 14 juni 2008 19:32
La in en bild på en Hemiancistrus subviridis (L-200) idag som kanske skulle kunna passa som artfoto? Vore kul att få in en bild på artbeskrivningarna. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 juni 2008 19:59
Jens A. skrev:
La in en bild på en Hemiancistrus subviridis (L-200) idag som kanske skulle kunna passa som artfoto? Vore kul att få in en bild på artbeskrivningarna. :)

Lägg bara in - det är brist på foton (speciellt till nya artbeskrivningar).
Ungefär varannan till var tredje månad går jag igenom samtliga foton sedan jag kollade förra gången - de "som faller mig på läppen" kopieras och läggs in i Zoopets stora fotoarkiv (innehåller just nu en bra bit över 8.000 foton). Många av dessa läggs sedan in som extra bilder till artbeskrivningarna, eller som huvudbild, eller t.o.m i en ny artbeskrivning.
#13 - 14 juni 2008 21:22
Finns det någon bulkvariant på att ladda upp bilder till galleriet? Jag tycker det är jobbigt att lägga in bilderna en och en.

*edit*
Uppdaterar du några beskrivningar Kjell. Jag hade en Barb-frenzy på bloggen för ett tag sen och såg att en del bilder i artbeskrivningarna inte visar fisken lika bra.

Än en gång.. bulkupload. ;)

*edit 2*
Hittade originalet på odessan så den är snart uppe.
#14 - 14 juni 2008 21:55
Nu är den inlagd. Slänger in lite fler fiskar i morgon.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 juni 2008 07:12
Finns det någon bulkvariant på att ladda upp bilder till galleriet? Jag tycker det är jobbigt att lägga in bilderna en och en.

Jag får kolla med Christian om vi kan lägga in en sådan. Jag använder själv en sådan (upp till 30 foto åt gången) men jag antar att anledningen till att den inte finns för alla goldisar är att den strular ibland samt tar mycket kapacitet - men några stycken åt gången borde det gå att ändra om till.

Uppdaterar du några beskrivningar Kjell. Jag hade en Barb-frenzy på bloggen för ett tag sen och såg att en del bilder i artbeskrivningarna inte visar fisken lika bra.

Jodå - för ca 14 dagar sedan gick jag igenom alla inkomna foton sedan sist. Ett 30-tal av fotona kom med i artbeskrivningarna och ett 10-tal ligger och väntar med en ny artbeskrivning.
Jag kollar dock enbart igenom "Goldmedlemmarnas fotoarkiv" samt "Fototävlingen". Dvs aldrig foton i bloggen och i forumet.
#16 - 15 juni 2008 07:39
Jag får kolla med Christian om vi kan lägga in en sådan. Jag använder själv en sådan (upp till 30 foto åt gången) men jag antar att anledningen till att den inte finns för alla goldisar är att den strular ibland samt tar mycket kapacitet - men några stycken åt gången borde det gå att ändra om till.

Det vore kanon om det gick att ladda upp 5 till 10 bilder.

Jodå - för ca 14 dagar sedan gick jag igenom alla inkomna foton sedan sist. Ett 30-tal av fotona kom med i artbeskrivningarna och ett 10-tal ligger och väntar med en ny artbeskrivning.

Jag kollar dock enbart igenom "Goldmedlemmarnas fotoarkiv" samt "Fototävlingen". Dvs aldrig foton i bloggen och i forumet.

Det har jag full förstående för. Barberna ska upp i galleriet.
admin
Christian Alfredsson
#17 - 15 juni 2008 20:11
Nu är 10 bilder standard.

Annons