Artbestämning???

#1 - 10 juni 2004 11:10
Hej!
Har ett kar med Malawiciklider med jag vet inte vilken sort alla är. Fick nyligen tillökning i malawifamiljen med ett 20-tal yngel. ÄR det någon som vet vilken art dom är? Jag har inte sett dom i någon affär än så länge.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=212007&gid=212010

#2 - 10 juni 2004 11:47
Kan säga oxå att jag har letat igenom hela "Fiskar" här på coopet.com men inte kunnat hitta det här heller.
Hjälp någon?
#3 - 10 juni 2004 11:51
Det är en sk. Aulonocara sp. "orange blotch" som troligen är resultatet av korsning mellan OB zebra och någon Aulonocara.

http://www.riftlakes.com/cichlids/aulonocara_sp_orange_blotch.html
#4 - 10 juni 2004 11:54
Rolig felskrivning föresten med coopet.com det blir kanske nya namnet på siten nu när den ska bli ett medlemskooperativ...[;)]
#5 - 10 juni 2004 12:09
Tackar så mycket för artbestämningen. Gick visst lite snabbt med tangenterna eller så var det bara kortslutning i skallen som vanligt.
Jo, förresten det där med färgerna på mina fiskar. De skilde ju en hel del mot bilden som du visade men jag kännde ju igen fisken iallafall. Finns dom i en massa olika färger eller hur funkar det?
#6 - 10 juni 2004 12:12
Jag tror att det är ljuset vid fototillfällena som skiljer fotona åt. Jag har nya bättre foton med mer verklighetstrogna färger som jag ska lägga upp.
#7 - 10 juni 2004 13:08
Ja, har du några andra bilder på samma art så tittar jag gärna på dem. Men min firre ska alltså se ut som den gör, med gul bakfena, mycket oranget på kropp och sen går den mot blått i huvudet?
#8 - 10 juni 2004 13:21
Jag har lagt upp ett foto här;
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=942
#9 - 10 juni 2004 14:24
Där var ju ganska stor skillnad mellan dina två bilder. Så då kan säkert färgerna skilja en hel del och min är väl en tredje färgnyans.
#10 - 10 juni 2004 14:52
Hej

Skulle verkligen zebra och aulonocara korsa sig med varandra? De är ju tämligen olika, till både utséende och sätt. Jag tycker fisken på bilden ser ut som en renrasig aulonocara, om än med en färg jag aldrig har sett. Men det finns ju olika färgvarianter i sjön, och det finns nog även en del framavlade färgvarianter.

MVH Micke
#11 - 10 juni 2004 15:55
Ursprungligen skickat av Micke_A

Hej

Skulle verkligen zebra och aulonocara korsa sig med varandra? De är ju tämligen olika, till både utséende och sätt. Jag tycker fisken på bilden ser ut som en renrasig aulonocara, om än med en färg jag aldrig har sett. Men det finns ju olika färgvarianter i sjön, och det finns nog även en del framavlade färgvarianter.

MVH Micke

Varför skulle inte Aulonocara och Pseudotropheus kunna korsa sig? Visst finns det många olika färgvarianter av Aulonocara i Malawisjön, men ingen OB-färgad.
Här finns en artikel om OB Aulonocara;
http://www.cichlid-forum.com/articles/ob_peacock.php
#12 - 11 juni 2004 00:06
Hej

De tillhör ju olika "grenar" så att säga. Zebran är en Mbuna, och det är inte Aulonocaran. Och de är så olika, att skulle de korsa sig, så skulle nog inte avkomman se ut som en renrasig Aulonocara i formen, utan mer som en blandning av de två. Jag fick några fiskar av en kompis för några år se´n, där det syntes på en av dem att den inte kunde vara nå´t annat än en korsning mellan Rödzebra och antingen Labeotropheus trewavasae eller fuelleborni. Den hade Rödzebrans färg och form, och Labeotropheusens "näbb". De två är ju mer släkt, så att de korsar sig är nog inte så konstigt. Jag har svårt att tro att Rödzebra och Aulonocara "pratar samma språk" så att säga, vad gäller fortplantningen. Många tycks också anse, åtminstone på det här forumet har jag fattat det som, att korsningar ska man avliva redan på yngelstadiet, om man vet att det är en korsning, för att hålla arterna rena, och lättare kunna hålla reda på vad som är vad.

Vad gäller färgvarianter i sjön verkar det ju finnas ett antal olika, bland olika arter, och många av dem är nog inte kända.

MVH Micke
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 juni 2004 06:53
Enligt Ad Konings så rör det sig om en korsning mellan Chilumba Aulonocara (A.stuartgranti) och en marmelade cat zebra (M. zebra).

Några kommentarer:
Skulle verkligen zebra och aulonocara korsa sig med varandra? De är ju tämligen olika, till både utséende och sätt.

Alla malawi korsar sig med varandra, självklart är dock chansen större om det handlar om arter som liknar varandra. Jag har genom åren sett åtskilliga korsningar mellan både Aulonocara och mbunas, mbunas och haplisar och mellan haplisar och aulonocara.

Det är en sk. Aulonocara sp. "orange blotch"

Jag är lite förvånad över att den fått namnet A.sp. "orange blotch"
Har den ett sp. namn så kan ju det för den oinvigde ge intrycket att det handlar om en naturform som ännu inte är vetenskapligt namnsatt. Hade det handlat om en avelsform som alla känner till så spelar det väl inte någon större roll, men nu kan ju namnsättningen lura en del.
#14 - 11 juni 2004 07:37
Hej
Jag kan inte säga att jag vet så mycket om det här men har pluggat en del genetik så kände att jag måste lägga mig i och ge min bild av problemet :-)

Jo för det första att färgerna varierar.. om det är en korsning så kan det hända att det finns jättestora skillnader... eftersom zebran har ju en färg och den andra fisken en färg. Det kan alltså variera väldigt även inom kullen. Eftersom det är ett kors så skulle jag gissa att dina fiskar Jon kan vara syskon. Just eftersom man försöker få bort kors så brukar det inte finnas många.. och har dom samma färg är dom nog syskon.

Nu till det att det skulle kunna vara en vild art bara okänd för hobbyn... eftersom den är så kallat OB färgad låter inte det troligt.. eller har jag fel när jag har för mig att sådana inte finns i vilt tillstånd?? Sedan formen på fisken kan variera lite.. nära besläktade arter är nog mer troligt att dom tar lite av varje fisk och sätter ihop. Nu om dessa två fiskar ligger så långt i från varandra är det nästan mer troligt att ett anlag är mer dominant. Eftersom dom anlagen inte är kompatibla med varandra igentligen så blir det så att fisken kommer se ut som den ena fisken.. (om man korsar insekter kan dom se ut helt som honan eller hanen i bland men har den andres anlag också bara att dom inte kommer fram i utseendet och första generation däremot i 2G kan det komma fram)
Sådana sorter brukar dock vara sterila.. så både tur och otur att dina fiskar kunnat yngla av sig Jon :-)

Min åsikt är att det är helt okej att ha kors om man har dom själv och aldrig säljer eller ger bort några. Så att dom sprids och tillslut säljs till någon zoo affär som säljer den som en riktig art och så är det hela i full rulle...
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 juni 2004 08:36
Jo för det första att färgerna varierar.. om det är en korsning så kan det hända att det finns jättestora skillnader... eftersom zebran har ju en färg och den andra fisken en färg. Det kan alltså variera väldigt även inom kullen. Eftersom det är ett kors så skulle jag gissa att dina fiskar Jon kan vara syskon. Just eftersom man försöker få bort kors så brukar det inte finnas många.. och har dom samma färg är dom nog syskon

Denna "art" har sannolikt sitt ursprung i en slumpmässig korsning. Men att gå ifrån denna slumpmässiga korsning till dagens utseendemässigt relativt stabila stam (alla ser ut som Aulonocara och är OB) är definitivt inte resultatet av en slump utan handlar om åratals med avelsarbete i flera olika stammar.
På samma sätt är ju t.ex. dagens olika svärdbärare (röda, wagtail, tuxedo etc. etc.) och dagens diskus (Red Diamond, Angel etc. etc) resultatet av ett långsiktigt avelsarbete.
Så bara för att dessa fiskar har samma färg så betyder det definitivt inte att det är större chans att de är syskon än det är för en naturform i en affär. Alla röda svärdbärare i handeln är inte syskon.

Sådana sorter brukar dock vara sterila..

Att korsningar skulle vara streila är helt fel - de är i regel minst lika fertila som icke korsningar. Vad gäller malawi skulle jag t.o.m. med vilja påstå att hybriderna ofta är mer lättlekta än de som inte är hybrider.
#16 - 11 juni 2004 09:24
Okej det där med att detta var en etablerad art visste inte jag.. jag trode man försökte få bort kors så mycket som möjligt.. men alltså precis som ungfödarna finns det alltså en hel del kors bland malawi ciklider också då alltså.. ber om ursäkt.. då om det är en etablerad korsning så är dom ju kankse inte syskon..

Men korsningar mellan två olika arter som inte är nära besläktade och den ena arten har ett klart övertag i utseende eller genetiskt sätt.. är OFTAST sterila. Mulor (åsna+ häst = steril mula) tex.. insekter som man korsar är ofta sterila. Och så även med många andra djur. Så det är inte alls konstigt om korsningar blir sterila. Men när det gäller malawi ciklider så kan det ju vara så att dom i från början har samma ciklid som stamfader. Vilket gör att dom redan från början delar mycke av det genetiska arvet vilket gör att dom kan korsa sig hur som och ändå få livskraftig avkomma. Varför dom är mer lättlekta har med darwin och sådant att göra så det vågar jag inte ge mig in på men finns teorier om det i varje fall att hybrider ofta är lättare att få att yngla av sig...
#17 - 11 juni 2004 19:51
Hej

OB-färgade zebror förekommer väl i sjön? Och även OB Labeotropheus?

MVH Micke
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 juni 2004 19:58
OB-färgade zebror förekommer väl i sjön? Och även OB Labeotropheus?

Jodå och även Tropheops och ...., men INTE Aulonocara och det var ju det som det handlade om i denna fråga
#19 - 12 juni 2004 17:30
Är det en OB-Aulonocara som ses till vänster i Ciklidblads-annonsen längst upp på sidan?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 juni 2004 17:57
Är det en OB-Aulonocara som ses till vänster i Ciklidblads-annonsen längst upp på sidan?

Det är en Labeotropheus
#21 - 12 juni 2004 18:23
ok, jag var lite osäker...

Annons