Artbestämning önskas

#1 - 31 juli 2009 10:03
Var o hämtade ett 1år gammalt akvarium som en kvinna sålde hon hade en del malar i som jag inte vet vilka det är (ingen mal kännare förrutom ancistrus o knorrmal (en av dom är en knorroch en guldancistrus) i övrigt står jag helt borta vilka raser det är men hoppas få hjälp här. Har inte blivit återaktiverad som guldmedlem än så kan inte söka alla själv. Ingen superfotograf men hoppas bilderna ska ge mig namn på vilken sort jag har.

Bild 1 Vet jag ingen,

Bild 2 Undrar jag vad den glu fläckiga rackaren heter väldigt snabb har jag märkt.

Bild 3 så har jag 3 st sånna stora malar och det prickiga i vänsterkant är bekant då han knorrar ,

Bild 4 Är något av en blickmagnet, skapligt läcker "hajliknande" mal, och så till slut

Bild 5 Samma mal som på bild 1 men nu från sidan och ingen superbild på vad jag tror är en guldancistrus.
admin
Christian Alfredsson
#2 - 31 juli 2009 10:24
4 är en Tanganyikamal. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=363&SOK=1

De mår riktigt bra av att gå i stim, de blir då superaktiva. Är vakna på dagen.
#3 - 31 juli 2009 10:40
Tackar men den blir 25 cm när den blir vuxen frågan är (som jag trodde) hade dom någon aning om alls vad dom köpte, såg ut att vara typ över medelklass på hur huset och sånt såg ut så dom köpte säkert vad dom tyckte var häftigt och gulligt utan att se till hur det kommer att bli. Inväntar svar på dom andra raserna sen kanske det blir en annons på dom som jag anser kommer växa ur karet inom snar framtid.
#4 - 31 juli 2009 10:45
Bild tre är Synodontis eupterus (finns många olika arter av Synodontis), och den sista bilden visar en Megalechis thoracata (ofta kallad långsträckt pansarmal).
#5 - 31 juli 2009 10:50
Härligt =) bara den rödbrun randiga och den gulfläckiga kvar att få reda på sen är jag på det klara över vad som bor i mitt kar (just nu) efter att ha studerat den gulfläckiga så börjar ana att det kan vara en pakistan men varför 1 ??? bra underligt är det sånna fall.
Guest
#6 - 31 juli 2009 10:54
raderat
#7 - 31 juli 2009 11:08
Den "gulfläckiga rackaren" heter Botia kubotai.

Den gulstrimmiga loricariden kan jag inte identifiera, det finns ett antal mycket snarlika arter, t.ex. Panaque maccus.
#8 - 31 juli 2009 11:11

Kan vara denna: L104 Panaque maccus (clownpleco).
Det är ju flera godingar du fått med! Har själv 5 st Megalechis thoracata eller långsträckt pansarmal. Väldigt aktiva och igång, mer eller mindre dygnet runt. Kolla på www.planetcatfish.com eller www.goc.se/j för att få mer info och idéer.
Mvh Mattias
#9 - 31 juli 2009 12:52
Anettejt skrev:
Mer troligt en Synodontis petricola, kan t.o.m vara en Synodontis petricola Dwarf "Saire". De blir inte större än 8cm.

Japp det stämmer. Jag har själv några och de ska inte bli större än så. Möjligtvis lite längre än 8 centimeter, men inte långt därifrån.
#10 - 31 juli 2009 13:16
L-malen på bild ett tycker jag ser ut att vara en L204.
#11 - 31 juli 2009 13:18
keen-eyed skrev:
L-malen på bild ett tycker jag ser ut att vara en L204.

Jepp, med all säkerhet:).
Sedan är sista bilden på L-malen svår att säga då den inte är den bästa;). Det ser ut som en vanlig Ancistrus sp., men en bättre bild vore inte fel...
#12 - 31 juli 2009 13:24
Ser ut som en Ancistrus sp fast den är gul så torde vara en guld ancistrus eller ?
#13 - 31 juli 2009 13:26
De som kallas Guldancistrus är albino Ancistrus, inte bruna med guldaktig färg som din faktiskt har...:)
#14 - 31 juli 2009 14:23
Jaja oavsett vad den heter så gjorde jag en bra affär, komplett 110L 1 år gammalt för 1500:- med tanke på vad jag fick med i karet =) bara clownen kostar ju 500ca i butik. Nu ska det kompletteras med övrig fisk men det tar vi i morgon måste våga in det först då det står på vardagsrumsbordet. Frågan är om dom stora malarna passar in ser ju ganska mäktiga ut nu (står relativt tomt förrutom lite bottensubstrat.) inga växter än KANSKE behåller dom annars kommer det en annons =)
#15 - 31 juli 2009 15:42
xlnt4ever skrev:
bara clownen kostar ju 500ca i butik.

Om det är clownplecon du syftar på så är de inte riktigt så dyra, + att det du har inte är någon L104 clownpleco utan en L204.

Har själv 2st L104 P.Maccus (Clownpleco) och de köpte jag för 159kr/st.
#16 - 31 juli 2009 17:18
Jaja priserna fick jag från http://fisklista.akvarielagret.se/

Där kostar den ca 400-700 hur som helst så får den bo kvar =) frun är kär i den hehe.
#17 - 1 augusti 2009 07:36
Nu har en till dags okända visat upp sig och nu vet vi att det är en ancistrus sp OM jag inte är helt borta :p

Annons