Har funderat lite på det här med artemia, mina frågor är: vad är artemia? Var får man tag på det? Äter svärdbärare och neontetror det? Allt jag vet är att det är nyttigt till yngel.
Tack på förhand! :)
Kjell Fohrman skrev:
Det som säljs i Sverige kommer oftast från saltvattenssjöar i USA
Kjell Fohrman skrev:Det är väl värt att nämna att den frysrta artemian man köper är vuxen artemia och alltså inget yngelfoder.
Wilhelm skrev:Det finns faktiskt fyst nykläckt artemianauplier att köpa! Men de är svindyra! Köpte sådant paket för två år sedan vill jag minnas.
Funkar bra till yngel!
Erik Åhlander skrev:Ägg för kläckning finns även från Ryssland. Kan vara svårt att hitta ägg med hög procent kläckning. Äggen skall förvaras torrt och svalt (t ex i frys) annars minskar snabbt kläckningsprocenten.
Förutom att nykläckt artemia är nödvändigt foder för många fiskyngel (men inte bra för magen för vegetarianer såsom loricariider) och ett trevligt snacks även för större fiskar - scalare gillar det skarpt. Så verkar det som att många fiskar låter bli att äta sina egna ägg/yngel i högre grad om man matar dagligen med levande artemia.
Mr Woods skrev:Jasså?
Jag hittade skalade ägg, också i någon sorts vätska som INTE fick hällas direkt i akvariet, men de kläcker bra! Och om okläckta ägg följer med gör det ju inget då de är skalade! :)