Artemia

#1 - 28 februari 2009 23:15
Hej

Jag har aldrig riktigt fattat vad artemia ägg är för något. Någon som kan förklara?
#2 - 28 februari 2009 23:17
Artemia är ett litet kräftdjur, du kan googla det. Artemiaägg är nån form av ägg, dock inte i ordets vanliga bemärkelse. Dessa klarar sig länge utan vatten. När man sen tillsätter vatten + salt så kläcks de små och är ett ypperligt foder för fiskyngel.
#3 - 28 februari 2009 23:18
Artemia är små kräftdjur om jag inte har helt fel för mig.
En liter vatten och en näve salt+en knivsudd artemiaägg, vänta ett dygn sen har du en miljon nyckläckta rackare att suga upp och mata yngel med.
#4 - 28 februari 2009 23:19
Big_Sal skrev:
Artemia är ett litet kräftdjur, du kan googla det. Artemiaägg är nån form av ägg, dock inte i ordets vanliga bemärkelse. Dessa klarar sig länge utan vatten. När man sen tillsätter vatten + salt så kläcks de små och är ett ypperligt foder för fiskyngel.

Kan det användas till vuxna fiskar också?
#5 - 28 februari 2009 23:20
Big_Sal skrev:

Säger töserna också att du e snabb elr...? ;):p
#6 - 28 februari 2009 23:21
Fösen skrev:
Kan det användas till vuxna fiskar också?

Yup, men för att få artemia till att växa så salta lite extra när de redan e kläckta och mata med smulat flingfoder .
Bilagor:
#7 - 28 februari 2009 23:22
NIC skrev:
Säger töserna också att du e snabb elr...? ;):p

haha har ju inget bättre för mig... (jobbar)
#8 - 28 februari 2009 23:22
NIC skrev:
Yup, men för att få artemia till att växa så salta lite extra när de redan e kläckta och mata med smulat flingfoder .

Ok om jag köper en Hobby artemiaägg och sedan lägger dom med 1 liter vatten och sedan saltar med ektozonsalt och tar i lite smulat foder när de är kläckta. Men hur mycket ska jag då salta på 1 liter?
#9 - 28 februari 2009 23:22
:d
big_sal skrev:
haha har ju inget bättre för mig... (jobbar)
#10 - 28 februari 2009 23:23
Fösen skrev:
Ok om jag köper en Hobby artemiaägg och sedan lägger dom med 1 liter vatten och sedan saltar med ektozonsalt och tar i lite smulat foder när de är kläckta. Men hur mycket ska jag då salta på 1 liter?

Testa dig fram, men en matsked elr så räcker bra.
#11 - 28 februari 2009 23:24
NIC skrev:
Testa dig fram, men en matsked elr så räcker bra.

Ok så de tål mycket salt då?
#12 - 28 februari 2009 23:32
Lever artemiaäggen länge? Om man bevarar dom i mellan 12-20 grader? Förlåt att jag frågar så mycket men jag är ju så okunnig :)
#13 - 1 mars 2009 18:03
Vart köper man ägg skulle jag vilja veta.
#14 - 1 mars 2009 19:12
Vart köper man ägg skulle jag vilja veta.

Hornbach och fiskaffärer :)

Annons