artemiakläckningsmaskin

#1 - 26 september 2004 15:36
Är det någon som har bra erfarenhet av dem?
Såg att PWSS har börjat sälja dem och för en bra peng, men är de bra?, man kopplar tydligen in den i burken och så sköter den utfodringen av levande artemia, jag vet inte om jag har dålig artemia (life A-aqua medie)för jag får inte riktigt till det med det här med att kläcka dem själv så att säga.
Så om någon har erfarenhet av dessa vore det jättekul att få höra innan man köper "grisen i säcken"

MVH
Åhsa
#2 - 26 september 2004 15:42
Använd azurs kläckningsmetod.
Om den ger dålig kläckning så har du förmodligen undermålig artemia.

Glömde länken:
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#3 - 26 september 2004 15:53
Varför ska man skölja av artemian?
#4 - 26 september 2004 16:16
Ursprungligen skickat av AndreasBK

Varför ska man skölja av artemian?

De renläriga sköljer av artemian så det inte kommer med salt till akvariet.
Jag gör det inte.
Jag har istället salt i yngelburkarna (1 ml per liter) så att artemian lever längre till nytta för mina yngel och mej.
#5 - 26 september 2004 18:22
jag har köpt den, jag fick den inte att funka tillfredställande!.
den åker nog till auktionen i gbg... troligen...
#6 - 26 september 2004 18:31
Jag har en skum artemiakläckarmaskin och min fungerar rätt bra, det är någon japansk variant och det är bara att hälla i salt och ägg i toppen sedan sköter maskinen resten helt själv, de små kräftdjuren simmar själv ut i karet.
Det som behövs förutom "maskinen" är en luftpump, strypventil för att reglera luftflödet och en backventil om man som jag är nervös att vattnet ska ta vägen genom luftpumpen om strömmen går.
#7 - 26 september 2004 19:23
Jag använder denna: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=I6Yk6cKmUo0pPYJfDlgeZhcfNHbMn25Qhcx&f=NR&c=108750&t=temartic_e

Är supernöjd!
#8 - 26 september 2004 20:43
Ursprungligen skickat av FI

Jag har en skum artemiakläckarmaskin och min fungerar rätt bra, det är någon japansk variant och det är bara att hälla i salt och ägg i toppen sedan sköter maskinen resten helt själv, de små kräftdjuren simmar själv ut i karet.

Det som behövs förutom "maskinen" är en luftpump, strypventil för att reglera luftflödet och en backventil om man som jag är nervös att vattnet ska ta vägen genom luftpumpen om strömmen går.

du har inte lust att fota den och sätta ut den på din hemsida?.

Corydoras mad

jag har en sådan osså, men jag får den fan inte att funka tillfredställande....
#9 - 26 september 2004 21:24
De renläriga sköljer av artemian så det inte kommer med salt till akvariet.
Jag gör det numera när jag matar yngel, efter det att jag dödade en hel kull scalare-yngel genom att inte skölja artemian. Första och, tror jag, enda gången jag dödat fisk med saltchock.
PatrikMalmo
#10 - 26 september 2004 21:32
Häpp!!

Jag har inte själv erfarenhet av dem ännu, men vi är några härnere som är på gång att köpa. Finns hyfsat billigt (under en hundring SEK, exkl frakt) på:

www.akvarieudstyr.dk

Vi var där i lördags och spanade lite och blev rekommenderade att vänta då det kommer en ny, bättre variant inom några veckor. Har dock glömt bort märket då just en artemiakläckare inte är högprioriterat här i huset.

Hilsen!!
#11 - 27 september 2004 15:53
I vissa fall är det inte fel på kläckaren man köper, utan på... äggen! Jag köpte några ägg för något år sedan och inte ett enda kläcktes i min hemmagjorda artemia kläckare. Jag trodde jag gjorde något fel och köpte en artemia kläckare + nya ägg. Jag hällde i de nya äggen och vipps hade jag massa artemia. Sedan så testade jag med de lite äldre äggen - inte ett enda kläcktes.
#12 - 28 september 2004 18:28
Tack för alla svar och tankar, jag skall börja med att köpa en ny kula med artemia får vi se om jag lyckas bättre med den, finns det något speciellt märke man skall titta speciellt efter?
Det låter ju väldigt enkelt och smidigt om dom här artemiakläckarna fungerar faktiskt. Dessutom var dom ju inte skyhöga i pris, såg också att pwss.com också sålde artemiasalt och artemianäring är det något man också helst skall ha?

mvh
åhsa
#13 - 28 september 2004 18:30
Ursäkta menar ju givetvis www.pwss.nu

mvh
Åhsa
#14 - 28 september 2004 18:36
Artemiasalt och näring behövs ej om du bara skall kläcka artemianauplier.
Använd grovsalt utan jod - 4 teskedar per liter vatten brukar gå bra.
#15 - 28 september 2004 18:56
Ursprungligen skickat av MagicFingers

du har inte lust att fota den och sätta ut den på din hemsida?.
Min ser ut exakt så här men namnet är japanskt.
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=11095&SectionId=2067
Nu har jag inget att jämföra med så jag vet inte om det kläcks mindre ägg i en sån här apparat jämfört med om man tillverkar en egen, men det smidiga var att man slipper bry sig, det är bara att tillföra ägg och salt och sedan vänta. :)
#16 - 28 september 2004 19:01
pwss hade den visst också, och har man bra syn så kan man lyckas läsa beskrivningen hur den fungerar.
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=1676
#17 - 29 september 2004 12:26
Jag byggde två sånna här: http://www.bostream.nu/blue/aib/texter/artemia.html

funkar bra tycker jag. Kanske lite dsvårt att inte få med lite skal när man silar.
#18 - 24 oktober 2004 17:36
hmm...nu har jag fått hem min artemiakläckare ser identisk ut med den som FI visar, men jösses vilken svår engelsk beskrivning som är med tycker jag...
Det är en kammare där man häller i äggen, men mina åker igenom och hamnar i den stora kammaren...skall det göra det?
Om någon vänlig själ har denna kläckare så får ni gärna hjälpa mig lite, har ju en kull bolivinska yngel som snart kommer vilja ha lite artemia att smaska på!

mvh
Åhsa
#19 - 30 november 2004 19:55
Jag fick hem min sån där mackapär i dag också.... sliter med att få den att fungera bara... Det som stör mig mest är vattennivån i den... markeringen ligger ju lägre än vad man har vattenytan i ett normalt akvarium... och höja kläckaren går inte, för då tar ramen i...
Sedan flög hela manicken loss från fästet när jag startade lufpumpen... men det kanske löser sig med en strypning...

Det där svarta locket som sitter på själva röret upptill på kläckaren, ska det verkligen sitta kvar???
#20 - 30 november 2004 20:04
Det är ju lika bra att jag lägger in min diskustion om denna artemiakläckare:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34416

har också grejat med den och ska testa nu :)
Men hur mycket salt ska jag ha i??

Annons