1) Har du gjort nån vattenanalys? Om inte kanske det är läge för det. Annars skulle jag tippa att anledningen till att snäckorna dör är att vattnet är syrefritt när det kommer upp - brunnsvatten är ofta det. Om du luftar vattnet ordentligt innan du har i snäckor gissar jag de överlever. Andra tips är att låta vattnet rinna nån minut innan du tar vatten (för att spola ur ledningarna) och att bara använda kallvatten (pga att det är koppar-rör i varmvattenberedaren).
Det har gjorts ett vattentest för att se om vattnet funkar som dricksvatten vilket det gör. Vattnet innehåller massor med co2 när det kommer ur kranen och har lågt pH men efter att ha stått ett dygn är pH ungefär 7.
Det gick fint att ha i snäckorna några dagar senare och när jag bara bytt en del av vattnet har snäckorna överlevt, då har jag låtit vattnet spola ett tag men tagit 25-gradigt vatten. Vattnet till artemian har jag aldrig tagit direkt ur kranen utan det har alltid stått minst ett dygn först.
2) Vilka olika salthalter har du testat med artemian? En rågad matsked bordssalt per liter vatten är ganska lagom. En tesked bikarbonat i vattnet är bra om du misstänker att pH kan vara lågt i vattnet, men inget krav.
Jag har kört med en dryg matsked per liter men också testat mer lite mindre och upp till två matskedar. Bikarbonat har jag haft i men om man ha en tesked så har jag nog haft alldeles för lite, knivsudd är en bättre beskrivning på den mängd jag använt. Kan det vara det som är problemet? Vattnet är ju ganska mjukt med pH på runt 7.
3) Vilken kläckmetod för artemia kör du? Det låter som om det är "luftad PET-flaska" metoden? Jag har aldrig haft nån större lycka med den metoden, jag tycker personligen den är kass. Testa den här en gång istället:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206
Överdosera inte mängden artemia; ett kryddmått ger mycket artemia, och har du i mycket mer ägg än så riskerar du att de dör pga syrebrist.
Jag har kört med båda metoderna men mest med PET-flaska. Jag har kört med en halv tesked artemia men det finns ju folk som kör med mycket mer utan problem.
Ska testa lite mer med glasspaketsmetoden, men som sagt, jag har haft samma problem där. Väldigt lite artemia dyker upp i den öppna delen.
Jag har rätt mycket yngel just nu så det behövs en hel del artemia.