Artemian vill inte kläckas

#1 - 4 juli 2008 10:55
Hallå,

Har i 3 dagar försökt att kläcka artemian som jag köpte i den loka djuraffärn. Har följt guiden som fanns här på zoopet där man använde en tom glassburk.

Men det vill inte funka, har gjort det enligt beskrivnngen exakt. 1 rågad matsked jod fritt salt i 1liter vatten. Sen en skuggad del av lådan och en upplyst.

Varför vill det inte funka?
#2 - 4 juli 2008 11:22
Är det bara tillräckligt varmt bör det funka om man hällt i för mycket artemiaägg vill säga.
Oftast beror dåliga kläckningsresultat på dåliga ägg som lagrats på fel sätt.
#3 - 4 juli 2008 11:48
Du behöver inte skugga den ena delen förrän det är dags att ta upp artemian..
#4 - 4 juli 2008 12:06
på min förpackning står det att äggen är stötkänsliga och att de ska förvaras mörkt.
Vet inte om vattnets temperatur har någon betydelse när du lägger i äggen men man ska nog inte ha iskallt eller för hett...utan mer ....lagom....

Har haft min burk i snart två år och kläckte senast för två dagar sen....
#5 - 4 juli 2008 12:34
Det viktigaste är att äggen aldrig får bli fuktiga. Kan de ta upp fuktighet ur luften dör de snabbt. Det är också bra om burken man förvarar dem i är lufttät.

I övrigt spelar det inte så stor roll - artemiaägg är extremt tåliga mot värme och kyla, säkert också mot stötar, och om de lagras under bra förhållanden har de fortfarande hyfsad kläckprocent efter ett par år.

Jag har mina artemiaägg i en plastpåse som ligger i en glasburk halvfylld med salt. Saltet torkar luften i burken. Kiselgel vore förmodligen ännu bättre.

Som erikthur sa får man inte använda för mycket ägg när man kör med glassburksmetoden - det ger syrebrist och bakterieblomning som dödar artemian.
#6 - 5 juli 2008 17:57
Funkade inte denna gången heller. Och skall inte vara något fel på äggen då jag har 2 burkar varav 1 är nyköpt och en har stått försluten i ett skåp i några månader.

Finns det nåt annat simpelt sätt att kläcka artemia på?
#7 - 5 juli 2008 18:38
Vet du hur äggen lagrats innan du fick tag på dom?
Och hur väl förslutna förpackningarna var?
Mer om artemia:
http://websvirginia.com/angels/artemiafaq.htm
#8 - 5 juli 2008 19:21
Allting skall va ok me äggen, är eldorado (vit plastburk me den danska flaggan på) och jag tycker den verkar helt lufttät.

Bra länk men är tyvärr en sån person som inte förstår nånting förrän jag ser bilder:p, så om det fanns nån bra bildguide på artemiakläckning så vore det grajt.
Bilagor:
#9 - 5 juli 2008 20:25
Blokk skrev:
Allting skall va ok me äggen, är eldorado (vit plastburk me den danska flaggan på) och jag tycker den verkar helt lufttät.

Bra länk men är tyvärr en sån person som inte förstår nånting förrän jag ser bilder:p, så om det fanns nån bra bildguide på artemiakläckning så vore det grajt.

Var så god ;) :D

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206
#10 - 5 juli 2008 20:39
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag köpte på akvarielagret i Bromma. Den dl har legat i en plastpåse i över 2 år innan jag nu försökte kläcka med glasslådemodellen. Vanligt bordssalt med jod och jag får ca 99% kläckta. Jag tror att det hänger på kvalitén helt enkelt, det var ingen billig artemia jag köpte och det på en erkänt bra affär.[/SIZE][/FONT]
#11 - 5 juli 2008 21:22
Nina82 skrev:

Skall man skratta eller gråta?:)
#12 - 5 juli 2008 23:46
rsoderberg skrev:
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag tror att det hänger på kvalitén helt enkelt[/SIZE][/FONT]

Det är precis vad det gör. Kör man enligt det protokollet och man inte håller en temperatur över 40 eller under 15, inte överdoserar ägg, och inte gör något riktigt dumt som att försöka kläcka i en kopparpanna eller besprutar med insektsmedel, då skall man ha en jäkla massa artemia - annars är äggen kass. Så enkelt är det.
Köp nya ägg från nån annan källa.
#13 - 6 juli 2008 06:34
Blokk skrev:

Med dina resultat föreslår jag det senare alternativet.
;)
#14 - 6 juli 2008 06:50
Blokk skrev:

Du ville ha en bra bildguide på artemiakläckning och bättre än den blir det väl inte :)
#15 - 6 juli 2008 08:37
Till Blokks försvar kan man väl säga att han redan i första inlägget sa att det var den sidan han hade som förebild.
#16 - 6 juli 2008 10:41
Tack för tipset på guiden Nina82 men var den jag följde från början, men tack ändå:)

Är väl artemia äggen det är fel på. Får köpa nya av bättre kvalitet nästa gång. Var inte så jättefarligt att det inte blev nån artemia denna gången då det "bara" var till för apistogramma yngel. Ville prova kläcka lite själv innan jag drar igång mitt diskusprojekt så att jag har stenkoll när dem väl leker.
#17 - 6 juli 2008 10:43
klokt..

min artemia ville inte kläckas häller.. visade sig vara redan kläckt artemia.. smigigt av mig.. :D
#18 - 6 juli 2008 17:17
prova att kläcka på gammalt hederligt vis,tycker personligen att det funkar bättre än glasslådemetoden,iallafall vid större mängder,
kolla in en gammal tråd.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76177&highlight=experiment
#19 - 6 juli 2008 17:24
Uffe: Zoopets egna Mythbuster:D. Riktigt nice att nån tog tag i några av många myter som kretsar omkring akvariehobbyn.

Hur vgjorde du för att kläcka artemian i pet flaskor?

Antar att du fyllde 3/4 me saltblandat vatten och en luftpump på botten för syrets skull. Antar också att ställa dem upp o ner på är en smaksak?
#20 - 6 juli 2008 17:31
Uffes experiment visade att man inte kunde kläcka en tesked artemiaägg med glassboxsmetoden. Om du inte kan kläcka t ex 1/2 ml i glassboxen har du inte tillräckligt bra ägg.
#21 - 6 juli 2008 18:06
erikthur skrev:
Uffes experiment visade att man inte kunde kläcka en tesked artemiaägg med glassboxsmetoden. Om du inte kan kläcka t ex 1/2 ml i glassboxen har du inte tillräckligt bra ägg.

Jo det förstod jag men jag vill bara av ren nyfikenhet veta hur man kläcker artemia med hjälp av pet flaska.
#22 - 6 juli 2008 18:25
Javisst ja - du ville ha bilder - annars har jag ju redan gett dej en bra länk ganska tidigt i tråden. Här en annan länk då:
http://www.brineshrimpdirect.com/res-hatching-c169.html
Tänk dej en avskuren petflaska istället...
#23 - 7 juli 2008 11:22
När jag tar ett kryddmått med artemiaägg och kör glassburksmetoden så får jag så mycket artemia så mina fiskar inte klarar av att käka upp dem på 2-3 dagar.

Jag har börjat köra med halva kryddmått :p
Ja tror ja har runt 99% kläckning.

Metoden är de inge fel på så (som har nämnts tidigare) om de inte funkar så har du köpt dåliga ägg!
#24 - 7 juli 2008 11:33
Grodlund skrev:
När jag tar ett kryddmått med artemiaägg och kör glassburksmetoden så får jag så mycket artemia så mina fiskar inte klarar av att käka upp dem på 2-3 dagar.

Så är det för mig också. Jag har mat i överskott i 2-3 dagar (tills det surnar) ur ett kryddmått åt mina 7 Danionella och 8 Gobiopterus. Visst, det är små fiskar, ungefär som en vildguppy-hane, men det enda de äter är artemia, och jag matar dem 2-3 gånger om dagen.

Jag fick faktiskt, på fullt allvar, sämre med artemia när jag körde PET-kläckning. Det är möjligt jag fick mer första dagen, men kulturen surnade inom ett dygn pga att det var så mycket skal så totalt sett fick jag ut färre artemia ur samma mängd ägg. Plus att det för oväsen, är geggigt, och svårare att skilja artemian från skalen.

Jag tror allt beror på kvaliteten på äggen. Har man bra ägg innebär ett kryddmått verkligen en jäkla massa artemia.

Notera f.ö. att brineshrimpdirect inte rekommenderar mer än en halv struken tesked ägg per liter vatten ens med luftning. Det motsvarar lite mer än 2 kryddmått.

Annons