Artemiaräkor ???

#1 - 21 januari 2008 21:33
Om man vill få tag på artemia räkor måste man väll köpa dem som ägg och kläcka dem? men i vilken mijö och hur skall "akvariet" se ut där man kläcker dem i.:confused:
Tacksam för alla inläg
#2 - 21 januari 2008 23:07
Du behöver inget akvarium för detta, här är en artikel hur du med ganska enkla medel går till väga: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206
Det finns även fryst artemia att köpa, men den är ofta lite större och har du små yngel så är den för stor. Däremot har välsorterade affärer skalad artemia som inte behövs kläckas och är pyttepyttesmått och du matar med dtta som det är.
#3 - 22 januari 2008 18:13
I länken åvan såg jag att det stod "suga upp artemiorna med en slang & ned i ett nylonkaffefilter" Är det som en helt valig milittapåsar eller går det lika bra med det?

Om man skall mata störe akvariefisk med det kan man då vänta tills de har växt till sig innan man lägger i dem?
#4 - 22 januari 2008 18:37
Det finns speciella artemiafilter att köpa i välsorterade akvariebutiker och ser ut så här: http://www.pwss.se/product.php?productid=2847&cat=0&page=1 och ett vanligt Melittafilter funkar kanske, men inte lika bra.
Även fullvuxna fiskar tar nykläckt artemia och de klarar sig inte heller mer än max ett par dagar där du drar upp dem.
#5 - 22 januari 2008 19:06
Om man vill att dem skall växa till sig lite innan man ger dem till fiskarna skulle man inte kunna ha en luftpump igång hoss dem?
#6 - 22 januari 2008 19:11
Lånar tråden lite.
Undrar varför man måste skölja av dem. Har de med sig bakterier?
#7 - 22 januari 2008 19:11
Jo, men vad jag har fått erfara är att de dör ändå efter ett par dagar, kanske det är någon annan som har bra tips på att få dem överleva.
Så som jag har använt nykläckt artemia har det bara varit intressant att ha dem små så yngel kunnat äta dem, och även om ynglena har vuxit till sig så äter de gärna detta foder fastän det är så smått.
#8 - 22 januari 2008 19:58
Man sköljer dem för att skölja bort salt. Och det är väldigt besvärligt och omständigt att dra upp artemia till vuxen storlek. Dock uppskattar de flesta fiskar upp till åtminstone 5cm nykläckt artemia :)
#9 - 22 januari 2008 20:09
I länken åvan såg jag att det stod "suga upp artemiorna med en slang & ned i ett nylonkaffefilter" Är det som en helt valig milittapåsar eller går det lika bra med det?

Om man skall mata störe akvariefisk med det kan man då vänta tills de har växt till sig innan man lägger i dem?

Jag suger upp dom till ett vanligt melitta filter ... kan va bökigt o få upp dom sen om du inte har en bra pipett . så rekomenderar nått annat

Ska du dra upp dom till vuxen storlek måste du utfodra dom o ha en pump o o så .. inte värt billigare o köpa isåfall
#10 - 22 januari 2008 22:32
Jag brukar göra så, att jag har en PET-flaska som jag borrat hål i korken på. Två hål, där en lång slang, som går till en luftpump och till nästan bottnen i flaskan går. Den andra är kort, bara ca en dm.
Jag fyller flaskan upp till ca en liter, och öser i ca 1,5 msk havssalt. Efter tre dagar har artemian kläckt.
När jag skall mata fiskarna, låter jag flaskan stå utan luftpump ett tag, så att äggskalen flyter upp, och de okläckta äggen lägger sig på bottnen. Lite försiktigt kan man sedan ta flaskan till akvariet.
Den långa slangen läggs då ner i akvariet, och så blåser jag i den korta, tills vattnet tryckts upp till den långa slangen. En hävert bildas, och artemian sugs då från flaskan ner i akvariet.
Man får dock reglera höjden på den långa slangen i flaskan, för att se till till att man inte får med varken äggskal eller okläckta ägg.
Saltet som följer med vattnet är så lite, att jag inte tror det påverkar vattnet nämnvärt, framförallt som jag byter vatten ganska ofta de burkar jag har yngel i -det är de enda jag matar med artemia.

Det finns dom som driver upp artemia så att de blir större. Man matar då med torrjäst, men mera vet jag inte.
#11 - 23 januari 2008 05:25
ja kör med glassboxmetoden tycker den e bättre
#12 - 23 januari 2008 10:14
Du sköljer artemian även för att bli av med oönskade skal från äggen.
#13 - 23 januari 2008 16:45
När det gäller vattnet till atemiorna kan man ta vatten från akvariet eller vanligt kranvatten (kan inte vissa mineraler i kranvattnet skada äggen eller räkorna)?
#14 - 23 januari 2008 19:43
Vanligt kranvatten funkar fint:).
#15 - 23 januari 2008 20:56
kranvatten o salt

alla har olika åsiketer men ja kör salt MED jod .. ca 1.5-1.7 matskedar salt per liter vatten
#16 - 23 januari 2008 21:08
mayday skrev:
kranvatten o salt

alla har olika åsiketer men ja kör salt MED jod .. ca 1.5-1.7 matskedar salt per liter vatten

Jag kör också kranvatten och salt med jod, mest för att det inte finns några storpack med salt utan jod på hos min lokala mataffär :) Men det har ju funkat fint hittills..

Kör dock bara med 1 matsked salt per liter vatten.
#17 - 23 januari 2008 21:16
haha gör inte som ja gjorde nu .... slarva bort silen o pipetten ... attans va jobbit de blev
#18 - 23 januari 2008 22:10
mayday skrev:
haha gör inte som ja gjorde nu .... slarva bort silen o pipetten ... attans va jobbit de blev

Varken pipett eller sil med min gamla PET-flaska. ;)
FredrikW
#19 - 24 januari 2008 19:53
Lånar tråden lite.
Jag har mina artemia i en liten burk och nu ligger det ju massa skal och en del okläckta ägg.
Nu vill ju jag kläcka mera är det då bara ha i mer ägg i den nuvarande burken eller måste ta bort allt och byta vatten?
#20 - 24 januari 2008 20:03
FredrikW skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har mina artemia i en liten burk och nu ligger det ju massa skal och en del okläckta ägg.

Nu vill ju jag kläcka mera är det då bara ha i mer ägg i den nuvarande burken eller måste ta bort allt och byta vatten?

Rengör och ta nytt vatten. Det blir snabbt en himla massa bakterier i burkarna.
#21 - 24 januari 2008 20:33
FredrikW skrev:
Lånar tråden lite.

jag brukar återanvända vattnet en gång i alla fall .. brukar lbli sämre resultat den 3:e

filtrera vattnet genom ett kaffe filter så syresätts de o renas
#22 - 24 januari 2008 20:34
Jens A. skrev:
Varken pipett eller sil med min gamla PET-flaska. ;)

jag kläcker rätt mycke ibland o fryser då in
då e de bra med pipett o suga upp dom o dosera med.
samt enklare o spruta ner artemian till ynglen som ofta trycker längs botten
FredrikW
#23 - 24 januari 2008 20:41
När man kläcker artemia, måste man då ha en syrepump i burken eller går det bra utan?

EDIT: Är det så att de okläckta äggen ligger på botten och de kläckta flyter upp?
#24 - 25 januari 2008 15:19
FredrikW skrev:
När man kläcker artemia, måste man då ha en syrepump i burken eller går det bra utan?

EDIT: Är det så att de okläckta äggen ligger på botten och de kläckta flyter upp?

Med en glassburk går det utan, den stora vattenytan gör att vattnet blir syresatt ändå. Med PET-flaska får man ha en pump.

Okläckta ägg sjunker och äggskal flyter, ja.
#25 - 26 januari 2008 16:52
Jens A. skrev:
Med en glassburk går det utan, den stora vattenytan gör att vattnet blir syresatt ändå. Med PET-flaska får man ha en pump.

Okläckta ägg sjunker och äggskal flyter, ja.

VA?

Äggskalen från kläckta sjunker ju o dom okläckta ligger på ytan.

Så en Fabriksgjord artemia kläckare som bygger på petflaskvarianten i v .. verkar vättig men kosta nära 500kr .... min glassbox va gratis så kör med den ett tag till :P

Annons