ärtor var poppis!

#1 - 17 maj 2004 12:09
Jag har läst så mycket om vad ni ger era firrar att äta och tänkte testa om mina gillar ärtor. Främst tänkte jag att den stackars malen kanske ville ha lite efterosm det inte är så mycket alger att äta...

Jag skalade och hackade några ärtor och släppte ner. JÖSSES vilken fart det blev på dom. [:D] Det var gott om ärtor men dom ryckte det ur munnen på varann. Helt klart var att det smakade bättre än fjompiga flingor.

Nu undrar jag om jag har matat ihjäl mina fiskar? Slutar dom äta när det inte får plats mer i magen eller äter dom ihjäl sig? *orolig* Det är svårt att plocka upp hackade ärtor från botten.

Malen har inte vågat sig fram än, men det vore kul att se om han gillar ärtor. (malen är f.n hane eftersom dottern har gett honom ett pojknamn)

Vilka andra gränsaker kan man ge fiskarna? Gärna vanliga som man ofta har hemma.
#2 - 17 maj 2004 12:15
Bryssekål (förvälld), gurka, zucchini, havregryn (ingen grönsak men i alla fall...) Mina har t.om. ätit ost.
#3 - 17 maj 2004 17:55
Vissa malar gillar också kokta bönor och morötter... mina är kräsna så det duger inte där. ;O)
Brysselkålhalvor, broccoli, skalade ärtor och squash... det är grejer det!
#4 - 17 maj 2004 18:05
Hej!
Jag gjorde mig till och köpte en squash till mina malar. De Var inte framme och "luktade" på den ens! Men när jag lade i en bit gurka igen var de som vanligt,helt tokiga!
#5 - 17 maj 2004 21:14
Ursprungligen skickat av Pelle__k

Hej!

Jag gjorde mig till och köpte en squash till mina malar. De Var inte framme och "luktade" på den ens! Men när jag lade i en bit gurka igen var de som vanligt,helt tokiga!

Säger ju det - malar är otroligt kräsna, iaf när de blir äldre. ;)
#6 - 17 maj 2004 21:41
Ursprungligen skickat av Blötdjuret

Bryssekål (förvälld), gurka, zucchini, havregryn (ingen grönsak men i alla fall...) Mina har t.om. ätit ost.

Jag har provat med gurka och sallad men jag har ett litet problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag får det inte att sjunka utan allt flyter ju bara upp till ytan och ligger där och snurrar.
#7 - 17 maj 2004 21:46
Gurka, squash och salladsblad får du sätta på en tesked, då håller maten sig på plats. Du trycker alltså en tesked genom grönsaksbiten och sänker hela härligheten i akvariet.
#8 - 17 maj 2004 21:54
Ursprungligen skickat av klara

Gurka, squash och salladsblad får du sätta på en tesked, då håller maten sig på plats. Du trycker alltså en tesked genom grönsaksbiten och sänker hela härligheten i akvariet.

Tack för svaret! Så enkelt det kan vara...
#9 - 18 maj 2004 06:48
rindberg: Ibland kan det uppenbara enkla vara väl fördolt ;O)
Tur att det alltid finns någon här på Zoopet som ser det man själv inte ser...
#10 - 18 maj 2004 09:13
Det var ingen som visste om det finns risk att fiskarna äter ihjäl sig? Dom verkar må bra nu i alla fall.
#11 - 18 maj 2004 09:28
Jag tror inte det är någon risk att dom äter ihjäl sig på ärtor.
När dom får ärtor måste dom ju arbeta lite (knapra och tugga) för födan.
Däremot lyckades min ottocinclus fastna i en ärthalva som var uräten i mitten så det bara var en "ring" kvar, där hade den lille krabaten lyckats köra in huvudet och fastnat, som tur var fick vi syn på den lille "ärthjärnan" och kunde håva upp "honom" och ta bort ärtan. Stackarn han var ganska tagen ett bra tag, men nu é det liv i luckan igen, men jag kommer nog att dela ärtorna en gång till innan jag matar småmalar igen.
#12 - 18 maj 2004 09:33
Jag är lite tveksam till metall i akvariet, så jag gröper ur zuccinin och fyller den med sand. Rubbet är borta efter ett dygn. Fast ärter är mer poppis (men ack så jobbiga att skala).
mvh Daniel
#13 - 18 maj 2004 15:31
Tror knappast att en tesked "läcker" något farligt ;O)
#14 - 18 maj 2004 15:40
Pröva å släpp ner en potatis halva till malarna å låt den ligga någon dag. Sen har man bara ett potatisskal kvar...
Myzco
#15 - 18 maj 2004 15:56
Dum fråga: Vad är en "förvälld" brysselkål?
#16 - 18 maj 2004 15:58
Det finns ju plastskedar/engångs. Tupperware har som gåvoartikel en lite robustare variant som inte flyter upp. Nästa gång frugan går på plastparty så be henne plocka med en sån hem.

Jenny
#17 - 18 maj 2004 16:23
Ursprungligen skickat av Myzco

Dum fråga: Vad är en "förvälld" brysselkål?

det e om man kokar den först
#18 - 18 maj 2004 16:50
Om du köper fryst brysselkål så är den förvälld (kokad) redan. Tina, dela och servara.
#19 - 18 maj 2004 17:16
Mina platy gillade Papaya.
Lite lyx eftersom att både platy och papaya kommer från mexico vad jag vet.
#20 - 18 maj 2004 17:20
Ursprungligen skickat av zazoo

Mina platy gillade Papaya.

Lite lyx eftersom att både platy och papaya kommer från mexico vad jag vet.

Papaya odlas här och var i världen. Min svärfar har ett eller annat papayaträd i Filippinerna...

Tillägg: Jag har kollat upp vad gäller papaya - den härstammar från centralamerika - så det är de där spanjorerna som har fört den runt omkring i världen. En fotnot - USA befriade Filippinerna från Spanien 12 juni 1898 - därav deras nationaldag.

#21 - 18 maj 2004 17:41
Ok ;)
#22 - 18 maj 2004 18:03
Förresten ett av mina akvarieminnen från 1980-talet.

Jag har ett sällskapsakvarium på drygt 200 liter med bl a några gardneri (jag tror dom kallas för Fundulopanchax gardneri nu för tiden).

Jag vill ju ge alla akvarieinnevånare något gott och hade då fått tipset om ärthalvor för vegetarianerna. Så i med ärthalvor och där kom gardneri-hannen i full fart tog ärthalvan och slök den efter några provtugg. Jag undrar vem som var mest förvånad han eller jag. Vegetabilier är ju inte något som står överst på matlistan för den typen av killis precis. Även de andra fiskarna gillade förståss ärtorna. "Äntligen något som inte är flingor..."

Annons