Artregistret?

#1 - 4 augusti 2011 12:59
Av ren nyfikenhet undrar jag varför varje ny art i artregistret är för guldmedlemmar?
Skulle vara intressant att höra förklaringen på det.

När var senast en ny beskrivning gjordes för allmänheten?
#2 - 4 augusti 2011 14:08
Du hittar den uppgiften på 1:a sidan, den senast inlagda fisken utan Gold var Viktoriamunruvare för 4 arter sedan. Bland de senast 100 inlagda är 17 för "allmänheten"
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 augusti 2011 14:16
I princip så är det som så att alla de vanligaste arterna är öppna för alla och de felsta vanliga arter finns ju redan med men en del nya tillkommer ju hela tiden som du kan se i Guys inlägg. Det finns ca. 650 artbeskrivningar som är öppna för alla och ca. 1.000 som enbart är öppna för goldisar.

Det är en himla massa jobb med att skriva artbeskrivningar och bygga upp en bra sökdatabas för detta och just artbeskrivningarna är det som drar flest besökare till Zoopet så det är ett utmärkt sätt för oss att generera lite pengar för detta arbete. Den öppna delen med ca. 650 artbeskrivningar är ju ändå betydligt fler än vad man hittar på de flesta andra akvariehemsidor.
#4 - 4 augusti 2011 14:48
kommer det ibland nya växter också?
jag har varit här lite mer än 1/2 år och vad jag vet så har det inte kommit någon ny växt. kanske för att det inte finns så många fler som går att få tag på? själv har jag en växt som ej finns med.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 augusti 2011 15:09
freddi36 skrev:
kommer det ibland nya växter också?

jag har varit här lite mer än 1/2 år och vad jag vet så har det inte kommit någon ny växt. kanske för att det inte finns så många fler som går att få tag på? själv har jag en växt som ej finns med.

Jag håller med om att det varit uselt få (bara 83 st) med växter bland artbeskrivningarna.
Oftast så är problemet att få till nya artbeskrivningar att vi inte har några bra foton på arten som vi vill göra artbeskrivningar på. Så är det helt klart också vad gäller växter, men där är faktiskt ett annat problem klart större: om du kollar på en artbeskrivning som denna http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=12&SOK=1 så hittar du uppe till höger en länk till basic info om släktet som arten ingår i och denna info måste finnas med. Många av de nya växterna som kommer i handeln idag tillhör nya släkten och då är det svårt att ens hitta basic info om släktet. Jag själv saknar tyvärr den kunskapen om växter för att kunna skriva den infon och har därför tidigare frågat här i forumet om någon kunde skriva detta - men tyvärr har det inte blivit napp och då har det inte blivit något.

Så här kan jag istället hänvisa till t.ex. www.tropica.com som har ett utmärkt artregister för växter.
#6 - 4 augusti 2011 15:45
inte ens tropica har med växten :p. Ceratopteris Pteridioides eller så heter den Ceratopteris Pteridoides. i akvarietslexikon står det första men om man googlar så vill den ha det till det andra..

släktet Ceratopteris och familjen Parkeriaceae finns ju redan på zoopet så om du vill kan du få en bild av mig till artbeskrivningen :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 augusti 2011 16:57
freddi36 skrev:
inte ens tropica har med växten :p. Ceratopteris Pteridioides eller så heter den Ceratopteris Pteridoides. i akvarietslexikon står det första men om man googlar så vill den ha det till det andra..

släktet Ceratopteris och familjen Parkeriaceae finns ju redan på zoopet så om du vill kan du få en bild av mig till artbeskrivningen :)

Den heter Ceratopteris pteridoides någon växt med det andra namnet du skriver finns inte.

Lägg upp ett bra foto på arten (helst på 1250 pixlar) i Goldmedlemmarnas fotoarkiv så kommer jag att plocka upp den därifrån för att använda i en artbeskrivning
#8 - 4 augusti 2011 17:31
ok, det ska jag göra :)

om du har akvarietslexikon så kan du själv se efter att det står fel där. men det finns ju många stavfel i den boken så det är kanske inte så konstigt..
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 augusti 2011 18:06
freddi36 skrev:
ok, det ska jag göra :)

om du har akvarietslexikon så kan du själv se efter att det står fel där. men det finns ju många stavfel i den boken så det är kanske inte så konstigt..

Akvariets lexikon är trots allt en 28 år gammal bok så mycket har hunnit ändras på den tiden

Annons