asiatiskt tema

#1 - 7 januari 2009 13:54
ska starta upp ett asiatiskt akvarium om några veckor :)
skulle verkligen behöva lite tips på växter (som man kan hitta i vanliga djuraffärer) och fiskar från asien..

så släng hit lite tips nu! [:o]
#2 - 7 januari 2009 14:01
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

Alla fiskar som du hittar i detta sökreslutatet är från asien.
#3 - 7 januari 2009 14:02
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_sok_resultat.php

Alla växter i detta sökresultatet är från asien.
#4 - 7 januari 2009 14:03
Innan du berättar vilken storlek du tänkt ha på akvariet är det svårt att ge tips om någon fisk som kan tänkas passa.
#5 - 7 januari 2009 14:06
Markus1984 skrev:
Innan du berättar vilken storlek du tänkt ha på akvariet är det svårt att ge tips om någon fisk som kan tänkas passa.

det är på ca 250 liter.
tack så jättemycket för länkarna!
#6 - 7 januari 2009 14:08
Markus1984 skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

Alla fiskar som du hittar i detta sökreslutatet är från asien.

Har du tittat igenom din sökning, du fick typ med alla fiskar, fiskar från hela världen så det är inte bara från Asien ...
#7 - 7 januari 2009 14:09
mange016 skrev:
Har du tittat igenom din sökning, du fick typ med alla fiskar, fiskar från hela världen så det är inte bara från Asien ...

Aha det kanske inte går att länka så då..

Jag gör nya!
#8 - 7 januari 2009 14:10
Gå in på denna länk: I fliken ursprung väljer du Asien, sen klickar sök.

http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
#9 - 7 januari 2009 14:15
Inte för att klaga eller någe sånt men om du bara klicka i Asien och sen sök så får du fram fiskar från olika världsdelar iallafall, Markus1984, funkar det för dig eller ?! Inte för mig iallafall
#10 - 7 januari 2009 14:20
mange016 skrev:
Inte för att klaga eller någe sånt men om du bara klicka i Asien och sen sök så får du fram fiskar från olika världsdelar iallafall, Markus1984, funkar det för dig eller ?! Inte för mig iallafall

Det stämmer nog vid närmare titt..fan va irreterande..kanske har något att göra med vad som odlas där?
#11 - 7 januari 2009 14:21
Vet inte varför det blir så, kanske någe för Admin att tittar närmar på ?!
#12 - 7 januari 2009 14:23
Ja vi får tipsa Kjell eller Christian!
#13 - 7 januari 2009 14:33
var det likadant med växterna då eller?
att de är från hela världen?
tack för hjälpen, även om det inte funkade som det skulle :p
#14 - 7 januari 2009 14:40
Jag skulle tro det,

iallfall så kommer några av våra finaste guramis från Asien,
[COLOR=#a5c9e1][COLOR=black]Blå Gurami (Trichogaster trichopterus), guldgurami,kyssgurami m.fl[/COLOR][/COLOR]

Sen har vi botiorna, praktbotia m.fl som jag skulle rekomendera en väldigt intressant och fin fisk.

Sen finns barberna, så som praktbarb,kopparbarb,tigerbarb m.fl
#15 - 7 januari 2009 14:44
Markus1984 skrev:
Jag skulle tro det,

iallfall så kommer några av våra finaste guramis från Asien,

[COLOR=#a5c9e1][COLOR=black]Blå Gurami (Trichogaster trichopterus), guldgurami,kyssgurami m.fl[/COLOR][/COLOR]

Sen har vi botiorna, praktbotia m.fl som jag skulle rekomendera en väldigt intressant och fin fisk.

Sen finns barberna, så som praktbarb,kopparbarb,tigerbarb m.fl

okej, tack för den hjälpen. :)
skulle tro att det blir guramis i karet, tycker att dom är fina och trevliga.

växterna tycker jag är lite svårare. jag vet bara lite om de vanligaste och om de jag har i karen nu, och när jag frågar i mina "lokala" djuraffärer om varifrån växterna kommer så suckar dom och tycker att jag är allmänt jobbig som inte nöjer mig med en anubias. :p
#16 - 7 januari 2009 15:05

, och när jag frågar i mina "lokala" djuraffärer om varifrån växterna kommer så suckar dom och tycker att jag är allmänt jobbig som inte nöjer mig med en anubias. :p

Förstår dig, men som står ovan kan du söka här på zoopet efter asiatiska växter. Personligen tycker jag skruvvallisnerian är väldigt fint och påminner mig lite om vass. Om du bor i stockholmsområdet kan jag tipsa dig att åka till akvarielagret, där har dem ett stort utbud med växter, dem flesta har också en liten "etikett" där det står lite om dem t.ex. ursprung. :D
#17 - 7 januari 2009 15:09
Aquario skrev:
Förstår dig, men som står ovan kan du söka här på zoopet efter asiatiska växter. Personligen tycker jag skruvvallisnerian är väldigt fint och påminner mig lite om vass. Om du bor i stockholmsområdet kan jag tipsa dig att åka till akvarielagret, där har dem ett stort utbud med växter, dem flesta har också en liten "etikett" där det står lite om dem t.ex. ursprung. :D

Tyvärr bor jag nere i Småland, så det blir nog inte aktuellt. :p
Vi har inte så mycket till djuraffärer här heller, iallafall inte på akvariefronten.
Min närmsta affär har ett utbud på ca 10 olika växter, och de vet inte ens vad växterna heter.. :P
Så det blir en del internet beställningar när det gäller växter.
#18 - 7 januari 2009 16:18
När det gäller sökning på Asien etc så finns det två sökknappar, en uppe vid vid möjligheten att skriva ord och en under dropdownlistorna. Det är den senare som gäller vid sökning på Asien.

Vet inte om det var det som var problemet för er, men det var i alla fall ett problem för mig tidigare :)
#19 - 7 januari 2009 16:19
PeterL skrev:
När det gäller sökning på Asien etc så finns det två sökknappar, en uppe vid vid möjligheten att skriva ord och en under dropdownlistorna. Det är den senare som gäller vid sökning på Asien.

Vet inte om det var det som var problemet för er, men det var i alla fall ett problem för mig tidigare :)

Ah det var nog det!
tackar
#20 - 7 januari 2009 18:09
Skulle rekommendera: (Driver själv ett asien projekt)
Växter:
Cryptocoryne
Javaormbunkar

Fiskar:
Guramis (För övre skiktet av akvariumet)
Badis badis (För mellersta skiktet av akvariumet)
Praktbotior (För bottenskiktet av akvariumet)
Siamesiska algätare (Som algätare, överallt i akvariumet)
#21 - 7 januari 2009 18:24
Om man har tid att ansa växterna lite då och då kan man ju även ha någon växt som växer snabbt, själv tycker jag om hygrophila sorterna. Och snabbväxande växter är bra vid tex. uppstarten av ett akvarium.
#22 - 7 januari 2009 20:58
Tyvärr bor jag nere i Småland, så det blir nog inte aktuellt. :p

Vi har inte så mycket till djuraffärer här heller, iallafall inte på akvariefronten.

Min närmsta affär har ett utbud på ca 10 olika växter, och de vet inte ens vad växterna heter.. :P

Så det blir en del internet beställningar när det gäller växter.

Du kan ju alltid kika in här: www.plantswap.se :)
#23 - 7 januari 2009 21:05
Pogostemon helferi är vackra förgrundsväxter. Och som alltid rekommenderar jag kuhlii-ålar...:p
#24 - 7 januari 2009 21:52
Tamarind skrev:
.Och som alltid rekommenderar jag kuhlii-ålar...:p

:DHaha, men varför inte, dem är ju urfina! Funderade själv på att skaffa några till mitt nya kar ett tag =D
#25 - 8 januari 2009 06:23
Kuhliisarna är underbara!
#26 - 10 januari 2009 19:39
Nått som gör sig bra i asiatiska kar är bamburör av varrierande storlek.
Bilagor:
#27 - 11 januari 2009 14:55
Personligen tycker jag om räkor också. Riktigt livfulla, vakcra små liv som "städar upp" akvariet. Om jag hade tillräckligt stort akvarium skulle jag fylla det med så mycket khuliis och räkor som det gick :P ^^
#28 - 15 januari 2009 15:49
Jag har inte ens tänkt tanken att man kan ha olika teman på akvariet. Vi har liksom tänkt att vi har bara vissa sorters fiskar men inte ha ett tema som asien i hela akvariet.
det var en häftig ide. Finns det växter som man klassar som asiatiska, tänker ni då typ på bambu? Finns det många olika sorter man kan ha i akvariet?

Kan inte du som håller på med asien projektet lägga upp en bild så man får se hur du menar?
#29 - 15 januari 2009 16:24
Lilla Len skrev:
Jag har inte ens tänkt tanken att man kan ha olika teman på akvariet. Vi har liksom tänkt att vi har bara vissa sorters fiskar men inte ha ett tema som asien i hela akvariet.

det var en häftig ide. Finns det växter som man klassar som asiatiska, tänker ni då typ på bambu? Finns det många olika sorter man kan ha i akvariet?

Kan inte du som håller på med asien projektet lägga upp en bild så man får se hur du menar?

Om du kollar min signatur så finns det en länk till mitt Sydost asien projekt, där finns massvis med bilder.

Snygga asiatiska växter kan vara java ormbunke, javamossa, cryptocoryne, hornsärv

Annons