Asien inspiration tack!

#1 - 22 augusti 2008 21:06
Har haft tankar fram och tillbaka nu angående mitt nya akvarie..
idag har jag bestämt mig för att ha inspiration från asien!
Så HUR ska jag inreda det?

Ska jag ha sand eller grus?
Vilken färg isånafall?
Mycket växter och rötter? eller inte?
Finns det några växter som kommer från asien?

Ge mig förslag :)
samt gärna bilder på hur det ska se ut! :)
#2 - 22 augusti 2008 21:28
alla dessa växter växer i asien: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_avancerad_sok_resultat.php

och sen som du skrev mycket rötter och växter och en ganska mörk botten!
#3 - 22 augusti 2008 21:49
streezz88 skrev:

Ska jag ha sand eller grus?

Vilken färg isånafall?

Jag tycker sand passar bättre, en relativt mörk sådan, precis som Åheim säger.

streezz88 skrev:

Mycket växter och rötter? eller inte?

Mycket rötter tycker jag, det ger vattnet en tefärgad ton. Dock är jag själv inte så överförtjust i det bruna vattnet, men det är säkerligen så nära naturen man kan komma.

Har för mig att du redan tittat in i min projekttråd, men där kanske det finns inspiration att hämta. Annars kan du söka under Avdelningar > Goldmedlemmars akvarium > asien.

MVH Johan
#4 - 22 augusti 2008 21:53
Johanski skrev:
Jag tycker sand passar bättre, en relativt mörk sådan, precis som Åheim säger.

Mycket rötter tycker jag, det ger vattnet en tefärgad ton. Dock är jag själv inte så överförtjust i det bruna vattnet, men det är säkerligen så nära naturen man kan komma.

Jag är ju inspirerad av dig redan :D så jag ska väl sno lite ideer från dig.. ;) om det är tillåtet :)

Men sand, vad finns det för mörk sand?
Tycker dock det där med de tefärgade vattnet, tycker det ger en annan känsla/effekt. Men kan man inte bli av med den tefärgade vattnet genom mycket vattenbyten? Ska ju inte vara för mörkt, men behöver inte vara glasklart :)
#5 - 22 augusti 2008 21:56
Rötterna urlakas ju hela tiden, tillslut färgar de inte vattnet längre och det kommer då bli klart. Dock så skulle jag inte rekommendera allt för knallgröna växter, utan mer sådana som har lite rodnad / brun nyans. Med en mörk sandbotten och mycket rötter blir det ett härligt helhetsintryck. Samt om du ska ha bambu i karet så blir den mörk och fin efter ett tag, och smälter liksom in.

Jag använder blästersand från Broggårdssand, tror den finns att köpa på Jula om du har det i närheten.
#6 - 22 augusti 2008 21:59
Johanski skrev:
Rötterna urlakas ju hela tiden, tillslut färgar de inte vattnet längre och det kommer då bli klart. Dock så skulle jag inte rekommendera allt för knallgröna växter, utan mer sådana som har lite rodnad / brun nyans. Med en mörk sandbotten och mycket rötter blir det ett härligt helhetsintryck. Samt om du ska ha bambu i karet så blir den mörk och fin efter ett tag, och smälter liksom in.

Jag använder blästersand från Broggårdssand, tror den finns att köpa på Jula om du har det i närheten.

Joo jula har jag i närheten :) får väl åka dit och kolla! :)
Men det var någon som skrev typ rådasand, är det bra? eller ska man köra på blästersand?

Om man har för gröna växter, blir dom tillslut bruna då? eller kommer det se plastigt ut?
#7 - 22 augusti 2008 22:00
streezz88 skrev:
Joo jula har jag i närheten :) får väl åka dit och kolla! :)

Men det var någon som skrev typ rådasand, är det bra? eller ska man köra på blästersand?

Om man har för gröna växter, blir dom tillslut bruna då? eller kommer det se plastigt ut?

Ingen fara att ha för gröna växter om man tycker om det, men jag tycker inte det passar in i ett asienkar. :)
#8 - 22 augusti 2008 22:09
Johanski skrev:
Ingen fara att ha för gröna växter om man tycker om det, men jag tycker inte det passar in i ett asienkar. :)

Kanske inte :) får se vad de blir, lönen kommer ju inte först förän på måndag ;) så då blir de massa shopping, och karet ska äntligen få komma igång..! förresten, vad är de för bakgrund du har till ditt kar?
#9 - 22 augusti 2008 22:37
En svart plansch på utsidan av bakrutan.. hade satt in någon form av slimline eller liknande om jag hade haft plats, men mitt kar är för smalt :)
#10 - 22 augusti 2008 22:58
Johanski skrev:
En svart plansch på utsidan av bakrutan.. hade satt in någon form av slimline eller liknande om jag hade haft plats, men mitt kar är för smalt :)

okay =) ska väl se hur det blir :)
som sagt storshopping på måndag ^^
och bambun hade du köpt på plantagen? =)
#11 - 22 augusti 2008 22:59
Granngården och Rusta har jag köpt min bambu på.. finns även på plantagen har jag hört, men det har brunnit ned i Luleå :)
#12 - 22 augusti 2008 23:04
Johanski skrev:
Granngården och Rusta har jag köpt min bambu på.. finns även på plantagen har jag hört, men det har brunnit ned i Luleå :)

hihi blanda ihop det med plantagen..:) ska kolla, har faktiskt lite ditt kar som inspiration, och utgår sedan där ifrån vad som ska kompleteras :)
Bilagor:
#13 - 25 augusti 2008 10:07
på PWSS finns de två snygga bakgrunder som passar till Asien akvarium.
"Borneo" och "Mudbank"

Olika arter av Cryptocoryne är vanliga i dessa miljöer.
Även Javaormbunke och Javamossa funkar.

Sandbotten av den lite mörkare sorten blandat med lite störra blankslipade stenar gör att man får känslan av att det rör sig om botten på en flod eller å.
Kombinera det med lite shyssta rötter så är du nästan där.

För övrigt är Tigerbarber en utmärkt fisk för Asien inspirerade akvarium :D
#14 - 25 augusti 2008 14:27
Grodlund skrev:
på PWSS finns de två snygga bakgrunder som passar till Asien akvarium.

"Borneo" och "Mudbank"

Olika arter av Cryptocoryne är vanliga i dessa miljöer.

Även Javaormbunke och Javamossa funkar.

Sandbotten av den lite mörkare sorten blandat med lite störra blankslipade stenar gör att man får känslan av att det rör sig om botten på en flod eller å.

Kombinera det med lite shyssta rötter så är du nästan där.

För övrigt är Tigerbarber en utmärkt fisk för Asien inspirerade akvarium :D

Har idag införskaffat mig rådasand :) 2 rötter, lite stenar :) börjar imorn med att inreda akvariet, då ska allt på plats! :)

sen så senare ska jag införskaffa mig bambu, och växter, han i affären sa dock det kommer ta ett tag innan sanden lägger sig.. kommer börja med att vara grumligt, stämmer det? vissa skriver att det lägger sig på en gång.

sen så ska jag självklart ha tigerbarber, har redan stort intresse för dom :)
vad ska man mer ha? vilka mer fiskar, har varit inne och kollat i fiskavdelningen, men finns ju 100000 sorter att välja på.. :) vad ska man ha mer än bara tigerbarber?:)
#15 - 25 augusti 2008 14:39
Vore det inte ännu snyggare om bambun gick ända upp till ytan
Bilagor:
#16 - 25 augusti 2008 15:19
Beror på hur stort ditt akvarium är.
Praktbotia är väldigt populär och rolig fisk men den kräver mycekt utrymme.
De finns många roliga arter av botia som passar.
Själv kör ja på Polkadot botia.

Kuhlii ålar är en annan vanlig firre i asien-akvarium och så även Guramis.
Vad gäller Guramis tilsammans med Tigerbarber så råder det blandade åsikter.

Jag tror personligen det går om akvariet är lagom stort och man har tillräckligt många Tigerbarber.

Redline Torpedbarb, Nätbarb (som ja skaffade i fredags) Siamesiska Algätare.
Tja.. kika lite i artbeskvigningarna här på zoopet, man kan klickafram så man bara ser firrar från asien, sen e de bara å välja några favoriter och kolla så att temperatur, vattenkemi och storleken på baljan stämmer :)

personligen så ifrågasätter jag hur relevant det är med Bambu som sticker upp från botten på en sjö eller flod... tycker de verkar som något "lite extra" för att förstärka asien känslan.. kan inte tänka mig att de sticker upp bamburör från botten på en flod i Borneo eller Sumatra...
#17 - 26 augusti 2008 00:51
Grodlund skrev:
Beror på hur stort ditt akvarium är.

Praktbotia är väldigt populär och rolig fisk men den kräver mycekt utrymme.

De finns många roliga arter av botia som passar.

Själv kör ja på Polkadot botia.

Kuhlii ålar är en annan vanlig firre i asien-akvarium och så även Guramis.

Vad gäller Guramis tilsammans med Tigerbarber så råder det blandade åsikter.

Jag tror personligen det går om akvariet är lagom stort och man har tillräckligt många Tigerbarber.

Redline Torpedbarb, Nätbarb (som ja skaffade i fredags) Siamesiska Algätare.

Tja.. kika lite i artbeskvigningarna här på zoopet, man kan klickafram så man bara ser firrar från asien, sen e de bara å välja några favoriter och kolla så att temperatur, vattenkemi och storleken på baljan stämmer :)

personligen så ifrågasätter jag hur relevant det är med Bambu som sticker upp från botten på en sjö eller flod... tycker de verkar som något "lite extra" för att förstärka asien känslan.. kan inte tänka mig att de sticker upp bamburör från botten på en flod i Borneo eller Sumatra...

Praktbotia är en fisk som inte skulle överleva i mitt kar, så nej den botian blir det inte, har haft pakistanbotia, den var rätt rolig, men får se vad det blir för något :)

Imorn ska jag iaf börja med att lägga ner mitt grus, sen roten, sen blir det växter senare, för om vattnet blir grumligt, så skulle de ta längre tid innan rötterna skulle sätta sig sades det i affären idag

Men har läst att sanden lägger sig på en gång? :)

och det med bambun.. Det får jag se vad som skrev. Någon skrev att ikeas bambu funkar bra, jag jobbar där, men har bara sett den levande gröna bambun, men blir det inte för giftigt?

Annons