åsikter om juvelakvarier?

#1 - 2 december 2003 21:29
Hej
ordentligt smittad av akvariebacillerna nu. Går så smått och planerar ett inköp av ett större kar än mitt 110 l. Har sneglat på ett juvel rio på 300 l. men jag skulle gära höra lite åsikter, tips och goda råd innan.
Tänkte ha det som sällskapsakvarium för att ha möjlighet att ha lite större fisk än nu
Vart hittar man förresten billigas akvarium i göteborgstrakten?
#2 - 2 december 2003 21:53
Zoomässan i Kungsbacka har bra priser på Juwelakvarier. Se här;

http://www.zoomassan.se/annons/annons.htm ( scrolla ner till slutet av sidan )
#3 - 2 december 2003 23:10
Herkules Zoo är billigast på Juwel utan tvekan.. (sitter precis med deras prislista i handen) Ett komplett Rio 300 för 4375:- t.ex... Över tusenlappen billigare än Zoomässan...
#4 - 2 december 2003 23:52
Ja det e sjukt va det skiljer i pris, tittar själv på akvarie. Man får tänka på va som e med(ljusramp mm),men det gäller ju inte juwel där allt är med.Jag har kollat lite på Juwel osso tyckte mig kunna se tuna spånskivor under "faneren"(hadde släppt lite i ett hörn), HÅLLER DETTA någon som har bra-dåliga erfarenheter?????

(Morrelen hoppas du inte tar illa upp för att ja hoppar in på din tråd)
#5 - 3 december 2003 00:25
Juwelakvarium är ett bra och billigt alternativ,jag har inget prolem med mitt!
Det enda jag kan klaga på skulle väl vara att pumphuvudet som sitter i det medföljande filtret brummar något,men det kan man kanske leva med.. =)
#6 - 3 december 2003 00:59
När jag köpte mitt senaste juwel akvarium så berättade säljaren att minsta lilla skråma ( osynligt för ögat ) på den där lilla staven som propellern sitter på kan vara orsaken till att pumpen låter. Så det kanske kan vara det som är orsaken om pumpen låter mycket. De juwel akvarier som jag har / haft har varit hur tystlåtna och fina som helst till skillnad mot de andra akvarier jag har / haft.
Mvh
Elana
#7 - 3 december 2003 03:59
tja.. jag skulle gå på HORNBACH om jag var dig..
menar prisgaranti! OM du skulle hitta SAMMA akvarium för MINDRE päng, (säg på hornbach 5000:- och på herkules 4995:- då får du mellanskillnaden (5kr + 10% av dom andras pris, således 5:- + 495,5:-) men det é ju BARA jag som tycker såhär...
#8 - 3 december 2003 06:35
MagicFingers.. vad snackar du om ? fattar zip typ. [?]
#9 - 3 december 2003 09:17
Tycker visserligen också att Juwel Rio 300 är lite väl dyrt hos Zoomässan om man jämför med de andra storlekarna under. Köpte själv ett Rio 240 där och det priset var ju helt överkomligt ( 3295 kr ). Så jag förstår inte varför ett Rio 300 ska kosta 5420 kr när det inte skiljer alls mycket i storlek på akvarierna. T ex så skiljer det bara 800 kr mellan Rio 180 och Rio 240, medan det skiljer 2125 kr mellan Rio 240 och Rio 300. Det tycker jag är mycket för 60 liter. Det har väl sina orsaker ( värmare, innerfilter mm ) men jag tycker ändå det är mycket.
Kollade även på Hornbach på ett Juwel Rio 240 ( eftersom jag har ett själv ) och där var det 300 kr billigare än Zoomässan. Det är dock en skillnad jag kan leva med.
#10 - 3 december 2003 10:15
Hittar ingen hemsida med priser från varken Hercules Zoo eller Hornbach... kan ni inte skriva in priserna här på de olika juwel (rio) akvariumen för de två butikerna?
#11 - 3 december 2003 10:45
Har juwel 240 och det ända jag kan klaga lite på är måtten. Högt o litet djup. skulle nästan vilja ha det tvärt om, men e kanske för att jag sysslar me växtakvarie. köpte mitt för 4500 i den lokala zoobutiken, såg veckan efter samma på zoomässan för 3300=(. Om ja nu i efterhand skulle köpt ett annat akvarie så skulle jag nog köpa ett juwel 300 lr 400, för att 40cm djup e lite litet i min uppfattning.

Min pump låter nästan ingeting, tyst o fint.
Men sammafattningsvis är jag nöjd med det. Juwel har snygga bra akvarie till ett lågt pris om man jämför med t.ex MP som e svindyra.

Jag rekomenderar deras tankar!
#12 - 3 december 2003 11:57
det lutar mot ett juvel känner jag
Hur är det med dimensionerna på pump och filter? Är det hyggligt avpassat. Funderade lite på om man skulle satsa på 300 eller 400 l.
Hur mkt akvarier pallar en lägenhet?
#13 - 3 december 2003 12:33
Både Juwel Rio 300 och Rio 400 har innerfilter "Jumbo" ( 1000 l/h )...
Filtervolymen är dessutom ganska rejält tilltagen i Juwels innerfilter.
På den här sidan finns de olika Juwelakvarierna med angivna mått, filter, belysning osv;

http://www.gibbon.se/Index.aspx

( gick visst inte länka direkt till sidan utan man får söka på: sortiment / akvaristik / akvarier/möbler / Juwel... )
#14 - 3 december 2003 12:41
jag tycker att en av nackdelarna är belysningen, på mitt juwel som jag hade var man tvungen att ha båda rören i gång samtidigt :(
dessutom gillade jag inte att man inte kunde justera lösrörsplaceringen, rören sitter där dom sitter,jag gilla belysning i framkant av akv. men d går inte heller :(
#15 - 3 december 2003 12:49
Ursprungligen skickat av nike69

jag tycker att en av nackdelarna är belysningen, på mitt juwel som jag hade var man tvungen att ha båda rören i gång samtidigt :(

dessutom gillade jag inte att man inte kunde justera lösrörsplaceringen, rören sitter där dom sitter,jag gilla belysning i framkant av akv. men d går inte heller :(

Om du tex har ett Rio 300 eller 400 så finns det följande att köpa:
http://www.juwel-aquarium.com/int/popup_detail.php?Bereich=Z&ID=352&itm=1
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=1203&SectionId=2147
#16 - 3 december 2003 13:09
tjo
där ser man vad som finns ;)
kanske dax för mig att byta attityd mot juwel då, hehe
#17 - 3 december 2003 13:32
Jag saknar också möjligheten att flytta på lysrören. Vill helst ha ljuset längst fram för att skapa en lite skum belysning längst bak i karet. Nu får jag försöka skapa den skumma belysningen med hjälp av skuggande växter istället.
#18 - 3 december 2003 17:21
Hmmm, många klagar på att det inte är någon sprutt i juwel-pumparna, men i det nya 240 l akvariet jag köpte har jag det motsatta problemet... det är nästan för mycket fart på den. Fiskarna bara far runt som små höstlöv i vinden om de inte hela tiden kämpar emot... måste hitta en lösning på det problemet...
Mvh
Elana
#19 - 3 december 2003 18:05
Elana: Oj...vad konstigt!
I mitt 240 ( 600 l/h ) är det väldigt dålig cirkulation på vattnet. Vattenytan rör sig knappt längst bort.
Har du 600 el 1000 l/h??
#20 - 8 december 2003 18:25
teknikhörnan är ju inte så snygg...
tänkte bygga mig en bakgrund till nästa akvarium, kan man då bygga in pumphörnan?
#21 - 8 december 2003 18:36
Går ju att köpa ett btn, specialanpassat till Juwel.(Men dyrt)
Har själv ett rio 400 och valde efter noggrant funderande att använda rötter för att täcka pumphuset och det blev riktigt bra.
Fast det beror så klart på vilka fiskar man skall ha om det är lämpligt med rötter eller inte.
Hittade förövrigt mitt kar på annons, men det tog ett tag att få tag på ett i rätt pris, med rätt skick.

/C
#22 - 8 december 2003 18:50
teknikhörnan är ju inte så snygg...

Näe, det är ju sant.
Men jag har gömt min bakom ett antal höga svärdsplantor. Ska eventuellt köpa till en lite större rot och ha stående i den hörnan också.
Men som sagt, det beror ju på vad har tänkt att ha för fisk i akvariet...
#23 - 8 december 2003 18:56
Hej!

Har själv ett Juwel Rio 300. Min uppfattning när jag kollade runt var att Herkules är billigast - Hornbach verkar inte heller slå deras priser, även om prisgarantin ger möjligheter??

Själv är jag mycket nöjd med karet och pumpen räcker till alldeles utmärkt! Det enda som är synd är att pump/filterhuset tar naturligtvis plats i karet.

// Martin
#24 - 8 december 2003 19:55
Hej,

Jag la upp bilder i mitt galleri på zoonen. I mitt galleri, I drift, så kan man få en aning om hur det blev. Bilden som är tagen med blixt visar mer hur roten ser ut än hur den döljer pumphuset. De andra bilderna visar hur det normalt blir d.v.s. man kan ana pumphuset längst upp till vänster.

/C
#25 - 9 december 2003 19:15
såg ju inte så dumt ut... man kan nog dölja det på nått vis... vild planering pågår..
men skulle det funka att göra en frigolitbakgrund till ett rio?
#26 - 9 december 2003 19:30
Vi har ett 160L på jobbet, och det enda jag tycker
är enormt korkat är att mellan pumphuset och glaset,
så samlas det enormot mycket skit. Och eftersom
detta är fastsatt med silicon så är det inte mycket
att göra. Någon som har något tips på detta problem.
Skulle gärna velat ha pumpem på andra sidan så att
säga, för då skulle man för min del kunna dölja detta.
Att påpeka är att akvariet är ca 1,5 månad gamlat bara.

En annan sak är att man inte kan justera bordet
som man får till om golvet lutar lite. Korkat eller vad?

#27 - 9 december 2003 19:37
i tyskland är alla golv raka? (bra teori eller hur?)

gäller detta med att filtret räcker till även rio 400? och hur är det där med värmaren, läst nånstans att man skall ha två stycken i ett större akvarium
#28 - 9 december 2003 19:43
Morellen: Möjlig teori, men den duger inte i skåne. ;)
#29 - 9 december 2003 20:40
Jag köpte brickor som var lika stora som "benen" och satte mellan möbeln och "benen" för att justera golvlutningen. Jag hade en hel del lutning på mitt golv men med brickorna så blev det bra.
#30 - 9 december 2003 20:50
Morellen,

Filtret pumpar 1000l/min så det bör räcka i normala fall(Annars finns ett 1500l/timme att byta ut till) Vad det gäller värmaren och om det skall vara två så har det knappast med volymen utan mer med säkerhet att göra(det borde snarare vara tvärtom eftersom ett kar med låg volym ändrar temperaturen fortare om termostaten ger sig och värmaren går på full effekt eller slocknar totalt)

Även jag har en fråga eftersom jag ligger på 25-26 grader och skall börja öka mot 29 grader då jag troligen släpper i diskusar på fredag eller lördag. Nån annan som har erfarenhet av ett rio 400 och vet om "originalet" (300w) räcker till?

/C
#31 - 29 juli 2009 19:54
Gammal tråd, men positiv att läsa! :) Jag får förhoppningsvis mitt Juvel Rio 240 i morgon och det ska bli SÅ kul!
#32 - 6 september 2009 16:43
Har haft mitt Rio i snart 4 år är mycket nöjd och inga tecken på att "finishen" ger med sig ser ut som nytt än idag, dock paja ljusrampen så bytte till t5 rampen mycket nöjd med det nya ljuset.
#33 - 6 september 2009 19:03
Haft min rio240 nu i 4 år.
Rampen pajade efter 2 månader men fick en ny på garantin.
Pumpen höll i 1½ år sen pajade den. Bytte och den nya den pajade för 3 veckor sen.
Jag drog ur hela originalfiltret och köpte ett ytterfilter till det istället. Tröttnade.
Så, kvalitén på tekniken är väl sådär. Men Karet i sig är fortfarande fint.

Annons