asså, bubblor eller inte?

#1 - 14 mars 2008 22:33
Jag köpte ett nytt innerfilter härom veckan.
Det verkar jättebra men det kanske är lite väl effektivt.
När jag kopplar till syreslangen får jag jättefina bubblor i hela akvariet som gör det nästan dimmigt istället.
Jag komplenterar denna pumpen med en mindre pump (efter rekomendation, givetvis) som också man kan ställa in bubblor eller ej, dock inget mellanting.

Jag har malawis och jag vet att det gillar fart och fläkt men det här känns ju löjligt. Jag vill ju kunna se mina fiskar i ett kristall klart vatten.
Jag vet att det är jättebra med syret som rör sig i vattenytan, men är detta nödvändigt?:confused:
Hur har ni det?
mvh sessan
#2 - 14 mars 2008 22:40
Om du har växter så ska du koppla bort diffusorn annars kan du ha den igång efter eget tycke och smak, merparten av syresättningen kommer genom ytcirkulationen.
#3 - 14 mars 2008 22:40
Se bara till så att pumpen sprutar upp mot utan så du får lite vågor där så kan du allt skippa luftbubblorna.
#4 - 14 mars 2008 23:25
Nej, jag har inga växter och diffusorn är det syreslangen som jag pratar om eller? Är inte så bra på akvariespråk.

Den här pumpen skall sitta 5 cm under vattenytan. Jag kan bara rikta utsprutet rakt fram eller i sidled. Dock fanns det att köpa till en "förlängning" till utsprutet som man kunde rikta upp mot vattenytan.
Skall jag sätta dit slangen igen då, tog bort den under kvällen!
#5 - 14 mars 2008 23:37
sätt pumpen lite högre upp så den liksom rör om i ytan... när du hör ett litet porlande så e du rätt :) alltså precis när det börjar låta lite granna :)
#6 - 14 mars 2008 23:45
sätt pumpen lite högre upp så den liksom rör om i ytan... när du hör ett litet porlande så e du rätt :) alltså precis när det börjar låta lite granna :)

Ja men denna skall sitta 5 cm under ytan för att motorn skall kylas av.
Utblåset sitte i samma höjd som motorn tyvärr:(
#7 - 14 mars 2008 23:50
Men då kan jag ju använda den lilla pumpen vid vattenytan och stänga av bubblorna. Den är inte lika känslig som den nya.

Men ....är bubblorna viktiga? eller räcker det med bara cirkulationen på vattenytan? så fall klarar jag mig utan att köpa förlängaren...
#8 - 15 mars 2008 13:53
sessan 401 skrev:
Ja men denna skall sitta 5 cm under ytan för att motorn skall kylas av.

Utblåset sitte i samma höjd som motorn tyvärr:(

5cm under ytan funkar bra om pumpen är väl tilltagen och du kan skita i bubblorna, men så länge pumphuvudet är under ytan så lär det kylas ordentligt så om det står 5cm i manualen är skit samma bara den är helt under vatten :)
#9 - 15 mars 2008 18:11
Du måste ha pumpen så den skapar vibrationer på vattenytan. Det är på så vis som vattnet syreberikas. Bubblerna har ingen syreeffekt! Så har du pmpen för att få syre i vattnet så måste du ändra på den!
#10 - 15 mars 2008 18:34
Du ger mig bra vibrationer.. ..ytcirkulering, annars var det rätt.. ..sen syresätter faktiskt en diffusor vattnet men det är marginellt.. ..och inte att föredra i ett akvarium med växter..
#11 - 15 mars 2008 19:04
Varför inte? (missat allt om det)
#12 - 15 mars 2008 19:23
Det spelar faktiskt ingen större roll om man har bubblor eller inte i ett växtakvarium. Farhågorna angående detta är lite överdrivna. Jag har ibland bubblor i dotterns växtakvarium och det har inte gjort någon märkbar skillnad på den frodiga tillväxten.
#13 - 15 mars 2008 20:30
Skulle du kunna länka till den avhandling du gjort i frågan så jag får ta del av dom rön du forskat fram?
#14 - 15 mars 2008 21:23
Gaffel skrev:
Skulle du kunna länka till den avhandling du gjort i frågan så jag får ta del av dom rön du forskat fram?

finns en tråd här på zoopet som förklarar det hela, kan säga att jag nyligen oxå trodde det spelade stor roll för alla sagt det men det gäller nog främst när man tillsätter stora mängder co2, förklaringen annars gick ut på att luften normalt har högre koncentration av co2 än vattnet så man löser inte ut så mycket då man trycker ner luftbubblor med relativt hög co2 halt i vattnet.
Nånting sånt va det iaf även om jag inte är så bra på att förklara det.
#15 - 15 mars 2008 21:37
akvarie UTAN växter= med fördel diffusor
akvarie MED växter= med fördel INGEN diffusor
#16 - 15 mars 2008 22:03
Okej!
Då jag inte har växter så skall det bubbla om jag fattat rätt (diffusorn, antar jag).
Jag kommer höja pumpen ngt mer och se om jag kan få fart på ytan utan att bränna motorn.
Tack för alla svar.
mvh sessan
#17 - 15 mars 2008 22:07
sessan 401 skrev:
Okej!

Då jag inte har växter så skall det bubbla om jag fattat rätt (diffusorn, antar jag).

Jag kommer höja pumpen ngt mer och se om jag kan få fart på ytan utan att bränna motorn.

Tack för alla svar.

mvh sessan

Ser att jag fått flera olika svar dock.
Jag vet att luftpumpar inte gör sig så mkt för syret skull för att det sticker rakt upp till vattenytan. Men om jag har bubblor som rör sig längs med strömmen på ytan borde väl detta vara den optimala lösningen. Syret åker alltså längs med vattenytan.:confused:
#18 - 15 mars 2008 22:12
sessan 401 skrev:

Jag vet att luftpumpar inte gör sig så mkt för syret skull för att det sticker rakt upp till vattenytan. Men om jag har bubblor som rör sig längs med strömmen på ytan borde väl detta vara den optimala lösningen. Syret åker alltså längs med vattenytan.:confused:
Diffusorn är suverän på att ta bort proteinhinnan som kan bildas på ytan från fodret, den hinna försvårar annars syresättningen, sen så vädrar den också ut co2 vilket är bra för fisken!
#19 - 16 mars 2008 02:23
MattiasL skrev:
Det spelar faktiskt ingen större roll om man har bubblor eller inte i ett växtakvarium. Farhågorna angående detta är lite överdrivna. Jag har ibland bubblor i dotterns växtakvarium och det har inte gjort någon märkbar skillnad på den frodiga tillväxten.

Jag verkligen verkligen älskar då någon menar att fakta är strunt bara för att det i deras fall är så att fakta inte stämmer :) suuuveeerääänt.

Faktum är dock att bubblorna pga vissa faktorer inte är så bra för tex ett växtakvarium eller ett akvarium med växter över huvudtaget. Detta behöver dock inte innebära att växterna ruttnar och dör direkt. Sen hänger det väldigt mycket på vad du har för växter, en del växter har inte så höga krav, de klarar sig och växer fint utan problem, medans andra Direkt skulle visa negativt resultat. :)

Trevligt är det dock att det i ditt fall funkar, ett tips, testa att ha bubblorna på hela tiden i ca 1-2 veckor, kan garantera att du får köpa nya växter då.

Ciao
#20 - 16 mars 2008 07:09
sessan 401 skrev:

För att gå tillbaka till din ursprungliga fråga så var den om du måste ha bubblorna och sammanfattningsvis så behöver du inte ha dom men dom kan vara en fördel i ditt kar, men man har ju akvarie för att kunna kolla på fiskarna inte en massa bubblor ;)
kanske försöka köra på en väldigt liten mängd bubblor?
#21 - 16 mars 2008 23:14
Fuzzop skrev:
För att gå tillbaka till din ursprungliga fråga så var den om du måste ha bubblorna och sammanfattningsvis så behöver du inte ha dom men dom kan vara en fördel i ditt kar, men man har ju akvarie för att kunna kolla på fiskarna inte en massa bubblor ;)

kanske försöka köra på en väldigt liten mängd bubblor?

tack, för ett rakt:D svar
#22 - 17 mars 2008 18:08
Suck. Förr hade ju alla bubblor i akvariet genom att man körde med luftfilter. Dessa kan man också ofta se i akvariebutikarnas kar, för det är praktiskt i stor skala. Det gör ingen skada i icke co2 berikade akvarier annat än för känsliga öron! (Det låter ju lite)
#23 - 17 mars 2008 18:47
Vad är det egentligen med det som inte sägs vara bra för växterna? Är det att det "drar ut" CO2 ur vattnet? Eller är det nån mer fysisk påverkan?

Annons