Äter kuhli yngel?

#1 - 6 januari 2011 13:16
Hej allihopa!

Jag undrar om kuhliålar äter yngel tex platy eller guppy yngel. Jag har 6 ålar i mitt 112l akvarium och 6 platys och några guppies. Jag är rädd att ålarna kommer äta ynglen.

tacksam om svar.
#2 - 6 januari 2011 13:23
Kuhlii är bottenlevande, äter på botten, och är inte anpassade för att äta småfisk som rör sig högre upp, så ynglen går nog säkra.
#3 - 6 januari 2011 16:23
Nej, de rör inte dina levandefödare. Har själv Kuhlii bland mina guppy ;)
#4 - 6 januari 2011 16:32
Håller med ovanstående. Kan inte tänka mig att Kuhlisarna äter några yngel.:)
#5 - 7 januari 2011 10:03
Jag tänkte lite på att ibland är det yngel som är skadade och simmar på botten men iförsig hade jag tagit det ynglet och satt den i en bur.
#6 - 7 januari 2011 11:27
Har du skadade yngel ibland? Då kanske du bör se över säkerheten i karet eller nåt. Är ynglen friska och starka brukar de kunna gömma sig från andra fiskar och skulle det ligga ett svagt yngel på botten är det väl bara bra att någon rensar bort det så inte svaga gener går vidare. Grymt men så funkar naturen. De starka överlever för att bibehålla friska gener.
#7 - 7 januari 2011 12:13
Jag menar om någon blir biten eller så. Jag brukar få friska yngel.
#8 - 7 januari 2011 12:23
Zewy skrev:
Hej allihopa!

Jag undrar om kuhliålar äter yngel tex platy eller guppy yngel. Jag har 6 ålar i mitt 112l akvarium och 6 platys och några guppies. Jag är rädd att ålarna kommer äta ynglen.

tacksam om svar.

Hej!

Risken är nog mycket större att platysarna och guppysarna äter upp ynglena! Inte många yngel överlever i mitt platykar och jag har inte en enda kuhliål!

Hälsningar
Jennifer
#9 - 7 januari 2011 13:08
Någon som har erfarenhet av att få yngel på kuhli?
#10 - 7 januari 2011 13:11
icehacker skrev:

Tror att Karrokaja här på forumet har fått. Vet att hon drog igång ett projekt för ett tag sedan för att försöka igen. Vet inte hur det går med det...?
#11 - 14 januari 2011 15:22
lånar tråden

äter kuhlis snäckor?
jag har några anatome helena snäckor och vill ha några kuhli så tror ni det funkar?
#12 - 14 januari 2011 15:24
freddi36 skrev:
lånar tråden

äter kuhlis snäckor?

jag har några anatome helena snäckor och vill ha några kuhli så tror ni det funkar?

Ingen fara. Dina Helenor får vara i fred.:)
#13 - 14 januari 2011 16:18
ok
ska köpa någon botten fisk till mitt killikar antingen kuhliål eller otocinclus,tror det blir otosar
#14 - 14 januari 2011 16:24
förresten - hur många kuhliålar behöver man, är de stimfiskar eller kan man ha typ två st?
otocinclus ska man ju ha några stycken av så det blir kanske lite trångt om jag ska ha de? - är kanske bättre med kuhliålar
#15 - 14 januari 2011 16:25
Hej Freddi36,

otocinclus skulle jag inte beteckna som bottenfisk - de simmar runt precis var som helst, sitter på rutorna, växterna eller varsomhelst och knaprar i sig alger. Rätt känsliga tycker jag, har haft svårt att få dem att överleva.

Hälsningar
Jennifer
#16 - 14 januari 2011 16:28
ok
blir då kuhliålar, men hur många ska man ha an de? räcker det med två
#17 - 14 januari 2011 16:59
Du bör inte ha Kuhlii i ett så pass litet kar. Jag föredrar långa kar till mina kuhlii eftersom det gillar att sträcka ut sig. Simmar som bara den fram och tillbaka när lampan släckts. Sen blir de ju faktiskt ganska stora.
Nä... Till mina killi har jag posthornsnäckor och de funkar alldeles utmärkt ;)
#18 - 15 januari 2011 11:27
Du ska minst ha 5-6 kuhli. De blir mindre skygga då.
#19 - 15 januari 2011 12:29
icehacker skrev:

Tamarind på forumet har fått
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119957
#20 - 15 januari 2011 12:35
freddi36 skrev:
ok

ska köpa någon botten fisk till mitt killikar antingen kuhliål eller otocinclus,tror det blir otosar

du kan ha kuhliiålar i ditt 40L om du vill åtminstone när dom är små, själv har jag fyra st i ett 30L kar (för sig själva dock) dom är försmå för att släppas i det stora så dom får vara där sålänge. du kan ju senare släppa i dom i ditt 60L kar. zoopet säger dock 40liter som minst för kuhlii.

absolut minst tycker jag 3, men desto fler desto bättre trivs dom. mina fyra (två kanel och två randiga) är jätte synliga och framåt, dom har två st blomlerfat satta upp och ner (slipade på kanterna där jag tog sönder för ingång) dom verkar gilla att gömma sig här väldigt mycket.
#21 - 15 januari 2011 16:19
Nej de äter inte yngel,jag har 2st i mitt guppy-yngelkar och det funkar bra!

Annons