<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag vet ju inte om de är odlade eller ej...har läst att det inte har observerats nåt lekbeteende och det är väl en indikation på att de är vildfångade...eller? Hur som helst så var de svåra att få tag i för några år sen men nu finns de i handeln precis som andra vanliga fiskar, i alla fall här.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ja, dels är det att de blivit så vanliga, dels att de blivit så billiga (23 spänn! Får man ens en molly för det?), dels att alla fiskar i en sändning är av exakt samma storlek, som gör att jag tror de nu odlas i miljoner nånstans i asien.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har haft ganska många nu och INGEN av dem har varit det minsta aggressiv, tvärtom, de är lite veka mot andra fiskar.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mot andra fiskar - ja, det kan jag hålla med om. Mina små regnbågar verkar av nån anledning tycka illa om siameserna, och följer ofta efter och biter dem. Det tar ett bra tag innan siameserna ilsknar till och jagar bort regnbågen. Att siameserna nafsar efter de minsta tetrorna tror jag är för att de misstar dem för matbitar.
Inbördes, däremot, är det non-stop gnabb.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>De äter allt möjligt i brist på alger,mina äter svarta mygglarver också! Räkmixen är en annan favorit de har liksom ärtor och succhini.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mina verkar främst gilla cyclops och torrfoder. Räkmixen var inte så populär, utom när en hittade en bit räkskal, och ärtor det är riktigt läbbigt.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag vet inte om du har missat att det är en stimfisk så jag påtalar det ännu en gång. Kan beteendet bero på att de inte trivs med att vara bara två? Även om du nu ger upp tanken på att ha siameser så kan ju frågan vara av intresse...eller?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det är mycket möjligt de vantrivs, men äter gör de ju. Jag kan inte förstå varför de skulle äta torrfoder men inte alger bara för att de känner sig ensamma...
Jag håller annars absolut med om att detta är en stimfisk, som förmodligen bör hållas i större grupper. De två jag nu har stimmar tätare ihop än nån av mina tetror!
Otocinclusarna, som också sägs vara stimfiskar, verkar dock fullständigt sk*ta i varandra. De har tagit var sin sida av akvariet, och har inte ens hälsat på varandra efter isläppet. Faktiskt verkar de ignorera alla andra djur i akvariet totalt.
En fråga: har du sett dina siameser försöka imponera på varandra? Alltså att den ena eller bägge bleknar och blir nästan helt silverfärgad, och viftar vatten med stjärten mot den andra?
Första dagen efter att jag släppte ned den nya var det mycket sånt, men nu har jag inte sett det på ett tag. De verkar inte jaga otocinclusarna lika mycket längre heller. De kanske har rett ut vem som bestämmer.