[QUOTE=fredrikakesson;n2086749]Leverans är utlovad till mitten på veckan. Det blir nog ett försök med Diskus ändå då burken blev större än jag först planerat.
RIO 300 är inte 300 utan på 350 liter och 60 cm högt.
Frågan är om det verkligen behövs ett ytterfilter. Det inbyggda är trots allt på 6 liter och bottenmaterialet blir ESC längst ner och sand med kornstorlek 1-2mm överst.
Det som däremot gör mig lite brydd är doppvärmaren den är på 300w. Juwel skriver att den klarar att värma till 28 grader om rumstempen är 21 grader.
Det betyder då att jag får skaffa en värmare till. Hur hög effekt ska man satsa på?
Jag har redan råkat ut för en hängd värmare tidigare med resultat att allt dog och fiskarna var så att säga färdigkokta...
Den som hängde sig var en Jäger som förvisso var närmare 10 år....
Vilket fabrikat är bäst?
Fredrik[/QUOTE]
Tjenar, Hur har det gått för dig ?
Jag har samma kar som du beställt med 6 st Diskusar, ett par Fjärilsciklider, 6-8 Amanoräkor, 30-40 Red C räkor och ett gäng Ancistrus.
Har snart haft igång detta kar ett år och kan nu sammanfatta detta med att fler Diskusar skulle jag inte haft.Dom har aldrig varit sjuka eller verkat må dåligt av att vara i detta kar, tvärtom skulle jag vilja säga. Sen är det klart att dom säkert skulle vilja ha det större....
Ang. doppvärmaren kan jag bara hålla med Juwel, jag ligger mellan 28-29 grader hela tiden. Och då är den inställd på så när max det går, utan att det är max. Rumstempen pendlar mellan 20 och 22 grader. Så jag skall nu beställa en doppvärmare till på 300 w och köra med båda samtidigt.
Ang. filter så fungerar Juwels innerfilter kanon bra, men jag tyckte redan från början att jag vill ha mer, så jag kompletterade med ett stort innerfilter. Det har fungerat.... men jag har inte varit nöjd med rening och flödet i vattnet. Har nu bytt ut innerfiltret till ett ytterfilter (CristalProfi e1501 greenline). Har även uppgraderat Juwels innerfilter till 1500 l/timme.
Ser nu en klar förbättring i karet, renare vatten och inga ansamlingar på botten med skit.