Återigen misslyckanden

#1 - 3 februari 2006 12:13
Hej!!

Har haft igång mitt kar nu i snart 4 månader. I november köpte jag en ny pump med kork i, samt inbyggd syrepump. Har även skaffat extra syrepump, i oktober. så det är mkt syre i akvariet.

Fiskarna som jag har är: 2 ancistrusmalar, 2 neontetror, 5 guppys och 2 kopparbarber.
-Mitt problem med fiskarna är då detta: Jag har i 2 omgångar köpt 10 neontetror. Jag köpte så att jag hade 8 guppys.
Varje gång som jag har haft neontetror så har dessa dött för mig. Eller rättare sagt försvunnit, har ej sett några döda...
Även mina guppys har försvunnit utan att jag märkt det.
Mina guppyhonor har varit gravida flera gånger, men ynglen har jag ej sett till.. Sugs de in i pumpen? Vad kan man göra åt det?

Detta kan säkert ha att göra med att jag tyvärr slarvat med både utfodring och skötsel *suck*

Jag har även problem med alger, men det kan jag ju lätt fixa med ordentlig skötsel. Skall efter detta inlägg börja att göra rent och fixa fint i karet.

Jag har problem med växter oxå. Jag fick tips på en cool sort "ciklidgräs", som skulle stå emot det mesta. Det var nog mitt eget fel att det blev dåligt. Jag satte en utav dem i syreutsuget, så den slets sönder...men det kan jag ju räkna ut varför...

Finns det någon som vet/ kan tipsa mig om vad jag gör för fel. Det enda jag vill är ju att få lyckas med mitt akvarium för en gångs skull. Har haft det igång förut, men har alltid misslyckats.

TACKSAM för svar!! Mvh /Ulrika
#2 - 3 februari 2006 12:22
Om du inte hittar de döda fiskarna så är det endera någon som äter upp dom eller så ligger dom kanske under någon sten eller dyligt och ruttnar..så kolla upp de.

Om du är rädd för att ynglen åker in i pumpen så kan du modifiera med att dra en nelonstrumpa över insuget kanske...så att dom inte åker in. Kan ju även vara någon som smaskar i sig dom oxå, jag vet inte riktigt hur guppys better sig i det läget.
#3 - 3 februari 2006 12:23
Kan inte svara mycket på övriga frågor men "ciklidgräs" är ett elände som inte borde säljas! [:(!] Det dör alltid i vatten. Ska tydligen vara ovanför vattenytan!!! Blev själv pålurad sånt och det dog förståss...:mad:

Förstår inte vad som händer med dina fiskar... Hur gör du när du byter pump? Jag bytte innerfilter rakt av, utan inkörning, och då dog flera fiskar! Ren okunskap!

Döda fiskar äts ofta upp av sina "kompisar". Särskilt om du slarvat med att ge dom mat så är dom ju hungriga... Guppy-yngel är det en strykande åtgång på i alla akvarier!!! [:o]

Alger har jag problem med i ett av mina kar. Letar nu efter vuxna amanoräkor som klarar sig från mina kakaduaciklider!

I dom andra karen har jag räkor, ancistrusar och otocinclusar som är effektiva mot alger.

Ge inte upp! Det kommer att fixa sig nu när du är medveten om att man måste jobba lite med akvariet, särskilt i början är dom känsliga...
#4 - 3 februari 2006 13:39
kan inte sägas nog många ggr...Byt 20-30% vatten regelbundet (ca 1g/veckan) tillsätt alltid aqutan eller annat vattenberedningsmedel vid bytena när du har neontetror då dem är ganska känsliga... aquatan binder klor, koppar, och tungmetaller. ha också ordentligt med växter eftersom dem syresätter vattnet och absorberar onyttiga ämnen i sina blad! och en varierad och anpassad kost till just dina fiskar är A och O för välmående fiskar
#5 - 3 februari 2006 13:58
Det kan vara så att barberna äter upp dina guppy och neontetror (har hört att guppy inte ska vara med barber men neontetror vet jag inte). Har hört att barberna tycker att fenorna på guppy ,även på honornas, ser goda ut. Neonerna har ju ganska bra med färg dom också men jag vet inte...

Du har tydligen mkt bubblor i akvariet (syrepumpar) och det tar bort koldioxiden i vattnet och växterna behöver det ta för att överleva.
#6 - 3 februari 2006 14:45
Ojdå! När man trodde att man visste något... Hmm, vad skall jag göra då? Ska jag göra mig av med några/någon av fiskarna eller?
Jag gjorde rent i karet idag, blev nog bra. (Lyset har ej tänts än.) Jag ska verkligen skärpa mig med tanke på skötsel av karet o matningen. *skäms*

Hade ingen aning om att barber käkade upp andra firrar :( De är ju så fina! Men jag har ju bara 2 av dem, så de blir väl de som får gå... men vart?? Att ingen i affärerna sagt ngt då? Konstigt!! ;) Jaja...

Men nu har jag gjort lite bra iaf... :)

Tacksam för återkommande svar... :)
#7 - 3 februari 2006 15:09
Koppar barber är ganska livliga och hanarna kan kivas sinsemellan men med 100% säkerhet har dem inte käkat upp dina neontetror... inte när de levde iallafall:)
#8 - 3 februari 2006 15:13
Jag är inte säker på att just kopparbarber är så men det var någon form av barb som kunde äta upp guppies och neonerna vet jag inte...

Hoppas att det löser sej.
#9 - 3 februari 2006 15:21
Jaha! Jag har bara en hona o en hane av kopparbarber, har inga fler barber.
#10 - 3 februari 2006 15:47
Ullis: Hur gör du när du gör rent i akvariet och hur ofta gör du det? Och hur ofta rengör du filtret och hur?

Kan det vara så att du har nitrit? Har du ett nitrittest? Har du läst länkarna om vattenkemi och uppstart av akvarium på första sidan?

Kopparbarber äter inte levande neontetror eller vuxna guppies. Fast en hane och en hona är för få. Du borde åtminstone har ett par honor till.

Hur gör du när du koppar in fiskarna?

Alger är ett kapitel för sig. Det finns många olika sorter och det är inte lätt att komma med råd när man inte vet vilka du har.
#11 - 3 februari 2006 19:56
jag har oxå problem med fiskar som dör.. nybörjare så...
det känns lite motigt att köpa nya fiskar hela tiden... vet inte heller vad jag göra..
#12 - 3 februari 2006 21:04
[quote=Mi@]jag har oxå problem med fiskar som dör.. nybörjare så...
det känns lite motigt att köpa nya fiskar hela tiden... vet inte heller vad jag göra..[/quote]Enkelt...Följ bara råden om akvarievatten, växter, artbeskrivningarna på fiskar som du har eller vill ha osv... allt du behöver kunna står här!
#13 - 3 februari 2006 21:05
du kanske har för varmt för neontetror tror dom ska ha högst 24 grader
mvh
mange
#14 - 4 februari 2006 00:17
tror att vanligaste orsaken till att fisk dör, alger och annat krångel är att man övermatar burken och slarvar med vattenbyten <- farlig combo. när det gäller växter så brukar jag säga till att de ska skaffa vattenpest, ett enkelt, billigt sätt att hålla en rimlig vatten kvalitet.

edit: såg att du har uppsalavatten :) finns säkert nån som kommer däruppifrån som kan komma med tips för det har ju varit lite spök med det vattnet
#15 - 4 februari 2006 12:41
[QUOTE=robban]tror att vanligaste orsaken till att fisk dör, alger och annat krångel är att man övermatar burken och slarvar med vattenbyten <- farlig combo. när det gäller växter så brukar jag säga till att de ska skaffa vattenpest, ett enkelt, billigt sätt att hålla en rimlig vatten kvalitet.[/QUOTE]

En mycket vanlig orsak till att fiskar dör verkar vara att folk inte har lärt sig om nitrifikationscykeln och den rollen som bakterierna i filtret spelar i den. Det verkar vara en del som inte vet hur man ska sköta filtret på rätt sätt. Sen är det även ganska vanligt att folk inte heller har en aning om de olika fiskarternas behov vad gäller bl a vatten, miljö, sällskap och akvariestorlek. Det verkar som att många akvariebutiker är usla på att ge information.
#16 - 4 februari 2006 13:00
Ja jag klandrar inte nybörjare som inte kan en massa vattenkemi, det är "svårt" till en början att förstå det, och om man inte är så jätteintresserad av akvarier utan bara vill ha ett fint akvarie så blir det nog lätt så.

Det är ju förstås inte så bra, men vad ska man göra?
Det enda man kan göra om man vill lära sig att hålla det fint är ju att läsa på, man kan ju inte tvinga dom i butiken att lära köparna en massa vattenkemi osv. Då skulle man nog ganska lätt tappa lusten som nybörjare och alltså skulle inte denna hobby vara lika stor som den är, för alla är vi nybörjare någon gång och kunde inte allt.

Jag som nybörjare bytte ALLT vatten på en gång, sköljde gruset nästan varje gång, och tvättade ur innerfiltrer samtidigt, konstigt nog dog aldrig någon fisk! haha, tur alltså.
Men däremot lyckades jag ta död på min vattenpest, det är ännu mer lyckat, för det är ju typ omöjligt.

Men så hittade jag den här sidan och har lärt mig massor!
Köpte ett 240 liters akvarie efter nån månad här på sidan, som jag nu sålt och ska köpa ett 540liters.

Det är bara motivation som behövs om man vill ha ett fint akvarie och kunna ta hand om sina fiskar.

Nu vet jag inte om det här inlägget gav så mycket till diskussionen?:p hoho
peace out!
#17 - 4 februari 2006 13:05
De flesta som börjar med fiskar vill gärna ha så många fiska som mängden vatten utifrån fiskart, storlek tål.
Det är mycket lättare att ha fisk för 100 liter i ett akvarium på 200 liter och ett filter för 300 liter.
#18 - 4 februari 2006 15:27
[quote=Kramfors]De flesta som börjar med fiskar vill gärna ha så många fiska som mängden vatten utifrån fiskart, storlek tål.
Det är mycket lättare att ha fisk för 100 liter i ett akvarium på 200 liter och ett filter för 300 liter.[/quote]

Det där tror jag på! Mycket annat i den här tråden intalar jag mig är onödiga och till och med riskfyllda åtgärder.

Såvitt jag har förstått det är balans A och O i ett akvarium och den balansen verkar vara mycket lättare att få till om man håller sig med rejäla marginaler. Eller så har jag bara tur, men jag har då aldrig tillsatt något i min tank (förutom fisk, växter och _lite_ mat...). Och inte byter jag vatten och städar speciellt ofta heller, byter 40-50% en gång i månaden eller så och passar på att slamsuga så gott det går. Mycket vatten i förhållande till mängden fisk, mycket växter, bra belysning, rejäl pump/filter och begränsad matning - det tror jag är viktigare än kemikalier och minutiös skötsel.

Har också hört att neontetror ska vara känsliga. Nåja. Köpte mina som "suicide fish" för inkörning av tanken och nu ett halvår senare har ingen enda dött av sjukdom eller andra missförhållanden (att de blir uppätna eller utsugna vid vattenbyte har ju knappast med miljön att göra). Vi har 25-27 grader...

Obs: jag är inget proffs, fortfarande i stort sett nybörjare själv. Mina åsikter baseras mer på sunt förnuft och logik än lång erfarenhet. ;-) Eller nåt.
#19 - 4 februari 2006 16:12
Jag tycker inte man ska snåla på fodret med risk för undernäring och brist på vitaminer och annat som bygger upp immunförsvaret.
Rätt mängd och sorts foder för arten är bäst.
#20 - 4 februari 2006 16:59
[quote=Kramfors]Jag tycker inte man ska snåla på fodret med risk för undernäring och brist på vitaminer och annat som bygger upp immunförsvaret.
Rätt mängd och sorts foder för arten är bäst.[/quote]

Inte snåla, nej. Men överutfodring verkar ju vara ett vanligt problem bland nybörjare. Nästan det bästa jag lärt mig här, hade det inte varit för zoopet hade jag säkert matat varje dag och mer åt gången.

Varannan dag så mycket som de äter upp på någon minut + algtablett till bottenfisken. Verkar funkar bra här.
#21 - 4 februari 2006 17:33
Jag tycker att foderartiklarna en bit ner på sidan bör alla läsa http://www.ciklid.se/ciklidbladet_forfattare.asp?TEXT='Roger+H%E4ggstr%F6m'
#22 - 5 februari 2006 13:53
[QUOTE=Bulaan]Ja jag klandrar inte nybörjare som inte kan en massa vattenkemi, det är "svårt" till en början att förstå det, och om man inte är så jätteintresserad av akvarier utan bara vill ha ett fint akvarie så blir det nog lätt så.

Det är ju förstås inte så bra, men vad ska man göra?
Det enda man kan göra om man vill lära sig att hålla det fint är ju att läsa på, man kan ju inte tvinga dom i butiken att lära köparna en massa vattenkemi osv. Då skulle man nog ganska lätt tappa lusten som nybörjare och alltså skulle inte denna hobby vara lika stor som den är, för alla är vi nybörjare någon gång och kunde inte allt.[/QUOTE]

Det låter nästan som om du idiotförklarar folk. Man behöver verkligen inte lära sig "en massa vattenkemi" för att kunna hålla på med akvarium. Det enda man MÅSTE veta är följande:

1. Fiskavföring resulterar i ammnoniak och sen nitrit i akvarievattnet och dessa är dödligt giftiga för fiskarna.
2. Det finns bakterier som lever på att konsumera dessa giftiga ämnen och omvandla dem till nitrat som inte är giftigt för fiskarna så änge det inte rör sig om mycket höga nivåer.
3. I ett nystartat akvarium finns inte dessa bakterier i tillräckliga mängder och behöver tid på sig (ca 4 veckor) för att föröka och etablera sig. Därför bör man a) börja med väldigt få och tåliga fiskar, b) mata sparsamt under de första veckorna och c) vänta några veckor innan man successivt kan börja introducera nya fiskar. Eller så kan man köra en fishless cycle (http://www.algone.com/fishless_cycling.htm)
4. Dessa bakterier lever huvudsakligen i filtret och därför a) ska filtret aldrig stängas av utom för rengöring, b) filtret ska rengöras så sällan som möjligt (bara när man märker att genomströmningen börjar avta) c) och då ska man helst skölja filtermaterialet i en hink akvarievatten alternativt snabbt under kranen med vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet.
5. Ett välinkört akvarium är ett litet ekologiskt system och därför ska man aldrig rubba det genom att "storstäda" i akvariet.

Var det någon som tyckte detta var för komplicerat? Jag kan verkligen inte tänka mig!

När man köper en apparat får man alltid med ett instruktionshäfte. Varför ska man inte få det när man köper akvarium? Det är snarare mycket viktigare att man vet hur man startar upp ett akvarium än hur man hanterar en kamera, eftersom det handlar om *levande varelser*.

Ingen vettig människa tycker att det skulle vara ok att köra bil utan att lära sig köra först, så varför skulle det vara ok att hålla på med akvarium utan att veta hur man gör?
#23 - 5 februari 2006 14:09
[QUOTE=dl_4711]Och inte byter jag vatten och städar speciellt ofta heller, byter 40-50% en gång i månaden[/QUOTE]

Att byta så mycket vatten en gång i månaden kan nog orsaka en plötlig pH-höjning som kan vara skadligt för fiskarna...
#24 - 5 februari 2006 14:24
börja med 3-4 fiskar låt dom sen gå i karet i kanske 1mån innan du fyller på med fler

lättare att få igång en fungerande vattenkemi då
#25 - 5 februari 2006 15:16
[QUOTE=batski]Att byta så mycket vatten en gång i månaden kan nog orsaka en plötlig pH-höjning som kan vara skadligt för fiskarna...[/QUOTE]
Beror på pH värdet före vattenbytet.
Ett sätt är att testa ammonium/nitrat för att avgöra när det behöver bytas vatten.
#26 - 5 februari 2006 15:21
[QUOTE=Kramfors]Beror på pH värdet före vattenbytet.[/QUOTE]

Ja det är det. Det var därför jag skrev att det *kan* orsaka pH-höjningar :) Men tack för tydliggörandet.

[QUOTE=Kramfors]Ett sätt är att testa ammonium/nitrat för att avgöra när det behöver bytas vatten.[/QUOTE]

Ammonium?
#27 - 5 februari 2006 15:32
Ammonium halten ska inte vara över 0,5 mg/l vid pH 8 och inte över 1,0 vid pH 7,5 mg/l.
Över de värdena är ammonium ammoniak och skadlig i längden.
#28 - 5 februari 2006 17:14
[QUOTE=Kramfors]Ammonium halten ska inte vara över 0,5 mg/l vid pH 8 och inte över 1,0 vid pH 7,5 mg/l.
Över de värdena är ammonium ammoniak och skadlig i längden.[/QUOTE]

Men bryts inte all ammonium/ammoniak ner omedelbart i fall man har ett välfungerande filter?
#29 - 5 februari 2006 17:58
Ja om filtret är tillräckligt stort.
Men då stiger nitratvärdet och man byter vatten.
När det blir för mycket fasta föroreningar i filtret tar de plats för nedbrytningsbakterierna och man har inte ett välfungerade filter.
Ett ammoniumvärde på upp till 5,0 mg/l ammonium och högre är inget ovanligt.
Ofta märks det när fiskarna inte uppför sig normalt, effekter pga konstant aningen höga halter ger försämrat allmäntillstånd och immunförsvar även om inte ammonikhalten är akut giftig.
Ofta är filtren för små.
(Mina filter är 10-15 % av vattenvolymen med en cirkurlation på 10 000 l/t.)
#30 - 5 februari 2006 18:02
Ok, jag förstår. Tack för svaret!
#31 - 5 februari 2006 20:19
Jo Batski du har ju rätt..
Men för mindre "mogna" människor och folk som inte vet om akvarier är deras "grej" så tror jag inte det är så populärt att börja läsa på, inte ens lite.
Det du skrev är ju väldigt enkelt att förstå och tar inte länge att läsa igenom, typ 30 sek:)

Men JAG tror inte att alla vill lära sig något sådant när dom köper sitt första akvarium(speciellt inte barn), utan bara vill köra igång direkt. Och det är ju inte bra alls egentligen.

Men tråden handlade ju inte om det här så nu säger jag inget mer:).
#32 - 6 februari 2006 02:00
[QUOTE=Bulaan]Men JAG tror inte att alla vill lära sig något sådant när dom köper sitt första akvarium(speciellt inte barn), utan bara vill köra igång direkt. Och det är ju inte bra alls egentligen.[/QUOTE]

Nej verkligen inte bra. Det är ju ansvarslöst. Även barn bör lära sig ansvar. Själv tror jag att om det fanns lättillgänglig och lättförståelig information så skulle iaf de allra flesta ta till sig den. Det är väl ingen som vill misslyckas.
#33 - 6 februari 2006 09:17
Det tror jag också, Alla akvarietillverkare borde skicka med ett A4 med VÄLDIGT lättläst fakta om hur man sköter ett akvarie så tror jag att dom flesta skulle läsa det, speciellt om affären påpekar att dom bör läsa det.
#34 - 6 februari 2006 09:45
[quote=batski]Även barn bör lära sig ansvar. [/quote]

Mina barn får lära sig att ta han om sitt akvarie på rummet, Ebba 3år gammal byter vatten :) , Rasmus 8 får slamsuga och rensa lite växter:D lilla jag övervakar som en hök:p lyckliga blev dom när det blev bebisar.... men dom måste lära sig det har jag fått gjort med egna djur när jag bodde hemma. Ebba är en fröjd att se i zoo butiken, hon frågar så mycket om alla fiskar så personalen tappar hakan:D

Ge inte upp med ditt akvarie, det kan vara svårt men man lär sig...man måste ramla innan man lär sig att gå =)
#35 - 6 februari 2006 10:33
[QUOTE=Bulaan]Det tror jag också, Alla akvarietillverkare borde skicka med ett A4 med VÄLDIGT lättläst fakta om hur man sköter ett akvarie så tror jag att dom flesta skulle läsa det, speciellt om affären påpekar att dom bör läsa det.[/QUOTE]

Yep!

[QUOTE=anna7607]Mina barn får lära sig att ta han om sitt akvarie på rummet, Ebba 3år gammal byter vatten :) , Rasmus 8 får slamsuga och rensa lite växter:D lilla jag övervakar som en hök:p lyckliga blev dom när det blev bebisar.... men dom måste lära sig det har jag fått gjort med egna djur när jag bodde hemma. Ebba är en fröjd att se i zoo butiken, hon frågar så mycket om alla fiskar så personalen tappar hakan:D[/QUOTE]

Underbart :D
#36 - 6 februari 2006 10:45
ja, dom är lika fisk-bitna som en annan =) och får dom sköta dom "själva" lär dom sig mer om djur och skötsel... Jag har fått offra både en och två semestrar när jag bodde hemma pga att jag hade djur...massor med djur =)
#37 - 8 februari 2006 00:51
man ska ju byta vatten av fler anledningar än just för att bli av med saker... det handlar också om att tillföra saker, tex mineraler som är livsnödvändiga för för fiskarna och växterna
#38 - 8 februari 2006 10:37
Man får olika bud, det är de som är svårt som nybörjare.. en del byter 50% i veckan och rekomenderar det...andra inte ens 50% i månaden!! Det är svårt att veta vad man ska göra...man får ibland känna efter lite själv..men då är det som sagt lätt att misslyckas då man är ny på området som jag själv.
#39 - 8 februari 2006 11:49
[quote=Rainbowalker]Man får olika bud, det är de som är svårt som nybörjare.. en del byter 50% i veckan och rekomenderar det...andra inte ens 50% i månaden!! Det är svårt att veta vad man ska göra...man får ibland känna efter lite själv..men då är det som sagt lätt att misslyckas då man är ny på området som jag själv.[/quote]Om man tänker efter så är det ganska logiskt.... i ett akvarium har man väldigt lite vatten per fisk (om man ser till naturliga förhållanden) som gör att det fort blir förorenat och då måste man hjälpa naturen på traven genom att byta vatten och byter man sällan och stora mänger blir det en chock för fisken med så drastiska förändringar av vattenkvaliten, gör man små täta byten håller man en mer jämn vattenkvalite! byter man lite och sällan kan det bli att fisken har ett vatten med för hög ammoniumhalt och nitrathalt som kan leda till långsam förgiftning och till slut döden!
#40 - 8 februari 2006 12:16
[QUOTE=sunkan aspidoras]Om man tänker efter så är det ganska logiskt.... i ett akvarium har man väldigt lite vatten per fisk (om man ser till naturliga förhållanden) som gör att det fort blir förorenat och då måste man hjälpa naturen på traven genom att byta vatten och byter man sällan och stora mänger blir det en chock för fisken med så drastiska förändringar av vattenkvaliten, gör man små täta byten håller man en mer jämn vattenkvalite! byter man lite och sällan kan det bli att fisken har ett vatten med för hög ammoniumhalt och nitrathalt som kan leda till långsam förgiftning och till slut döden![/QUOTE]

Det var en lättförståelig förklaring!

Men man får inte heller glömma att i ett akvarium med ett bra biologist filter och en del växter bryts både ammonium (av filtret) och nitrat (av växterna) ner, vilket gör att dt kan vara något längre tid mellan vattenbyten utan att det uppstår problem. Man kan t ex mäta nitrathalten och kolla så att den ligger mellan 10-20 ppm. När nitrathalten börjar bli högre är det dags för ett vattenbyte.

Sen finns det fiskar som smutsar ner mer än andra och alla akvarister har inte lika tätbefolkat i sina akvarier. Alla har inte heller växter. Andra kör med low-tech metoden. Så det är många olika faktorer som spelar in. Därför är det så många olika bud.

Annons