Återuppstartning efter sjukdom

#1 - 11 april 2006 12:14
Hej, För ungefär en vecka sedan var jag bortrest i ca 4 dagar, när jag kom tillbaka så hade 4 av mina 10 malawi ciklider dött. Jag tog bort dom gjorde ett del vatten byte och kollade om det hände igen. Jag hade ingen aning om vad det var för sjukdom. Nu har alla mina fiskar dött och har ingen aning om vad som hänt :S. Dom hade som sår på sidorna och betedde sig jätte konstigt dom sista som var i livet var som apatiska på botten hela tiden. Men nu undrar jag vad ska jag göra nu innan jag lägger till nya fiskar, Jag ska iallafall ta bort alla inredning som jag hade och växter osv osv. Göra ett 100% vattenbyte och helt enkelt börja om. Nu till frågan är det några slags medel jag behöver tillsätta eller göra något mer? Behöver jag byta sand? Tack på förhand.
#2 - 11 april 2006 12:34
Jag är ingen expert på sjukdommar, men det låter som om det skulle vara någon form av parasit som angripit fiskarna. Jag skulle göra rent allt, inklusive sanden, för att sedan starta upp akvariet utan fisk och tillsätta någon form av medicin/medel mot parasiter under uppstarten samt köra upp värmen till minst 30 grader. Jag har använt Punktol själv som medicin för vita prick, Punktol tar även död på andra parasiter, det bästa är att fråga i djuraffären vad som skulle passa.

Jag kan ha fel men så skulle jag ha gjort :)
#3 - 11 april 2006 12:43
Du kan gå inn på disse linkene:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710 (norsk)

http://www.fishpalace.org/Disease.html#NTD (engelsk)

På den engelske siden er det bilder med diagnoser og behandlingsformer, kanskje du finner ut der hva som har skjedd med fiskene dine

Lykke til ! :)
#4 - 11 april 2006 12:56
Okej tack så mycket för svaren båda två, kollade lite på länkarna och hittade en massa som passade in på mina fiskar. Opus hur länge ska jag ha 30 grader i vattnet bara under uppstarten eller ? Ska jag lägga i några s.k test fiskar i början för att se hur det går ? Ska jag helt enkelt köra efter reglerna man fick när man hade börjat starta upp det ? Typ lägg i växter efter 2 dar och fiskar efter 1 vecka ?
#5 - 11 april 2006 13:13
Jag körde med 30 grader så länge kuren varade, höll på ungefär en vecka, men det står på förpackningen hur länge och vad som rekommenderas. Om jag var du skulle jag köra kuren med all inventarie, växter och hela köret, men utan fisk, för att sedan starta upp akvariet efter 'reglerna'. Om det är parasiter kan dom ju finnas i allt som du har haft i akvariet, till och med håven.

Det kan också vara bra och försöka ta reda på värför det hela hände, dvs. ha en koll på vatten kemi osv. :)
#6 - 12 april 2006 12:20
Okej, till och med i håven ? :O det hade jag ingen aning om då blir det att byta den också. Jag har en liten aning om varför det hela hände dels för att jag inte riktigt skötte vattenbytena, mycket prov och annat som dök upp. Och så bytte jag foder från pellets till flingfoder som skitar ner så in i H*lv*te. Men om fodret är anledningen till parasiter så är det ju lite konstigt, det låtar iallafall konstigt för mig :)
#7 - 12 april 2006 12:40
Skulle tro parasiter kommer med vatten, växter, och nya fiskar. Du kan ha parasiter i akvariet som ligger och väntar på gynnsamma förhållanden, så när vatten kvaliteten börjar bli dårlig lever dom upp. Hörde idag att fiskarna blir lättare sjuka om man har för kalt i akvariet, så det skulle betyda att det är rätt viktigt att man håller så hög temp som möjligt, men ändå vad fiskarna tycker om förstås.
Det där med håven kan vara lite överdrivit, men jag har tre akvarier och en håv till varje och dom får aldrig vistas i varandra akvarium. ;)

Jag tycker värken om flingor eller pellets, som du säger, skitar ner nått så syndigt. Jag kör hellre med fryst foder, just nu kör jag med röda mygglarver och skalade sallads räkor (räkorna är till mina chokladciklider) men jag skall byta till vita mygglarver nästa gång. En kompis till mig kör med mygglarver till sina Malawi och det fungerar hur bra som helst. :)

Låt håven vara i akvariet när du kör kuren, så att det tar död på ev. parasiter i håven.
#8 - 12 april 2006 13:23
[QUOTE=Luminax]Ska jag lägga i några s.k test fiskar i början för att se hur det går ? Ska jag helt enkelt köra efter reglerna man fick när man hade börjat starta upp det ? Typ lägg i växter efter 2 dar och fiskar efter 1 vecka ?[/QUOTE]

Några fiskar tycker jag absolut inte du ska ha innan du är klar med kuren och startat om allting. Tänk på att efter kuren måste du även byta nästan allt vatten för att få bort medicinen. Sen får du börja med endast några få fiskar och tillsätta bakteriekultur för att undevika ammoniak och nitrit. Sen efter några veckor kan du börja utöka antal fiskar successivt.
#9 - 12 april 2006 14:28
Okej en sak som skulle kunna vara anledningen är mina stenar från naturen la i dom i augusti, kokade och skrubbade dom. Kan ju vara möjligt att som du sa att nu när vatten kvalitén vart dålig så blommade det ut ?
Okej ja jag har också olika håvar för olika akvarium. Men för att vara på den säkra sidan köper jag en ny dom kostar ju inte så mycket :).
Ja jag kanske ska börja med bara frysfoder jag med när jag startar upp igen. Jag ska inte ha malawi igen utan tetror och nåra dvärgciklider så får väl köpa in lite svartamygglarver.:)
Nu bara för att göra allting klart för mej, jag gör såhär tömmer ut det gamla vattnet,tar ut all inredning lägger i den nya, lägger i medlet, gör allt som står på, väntar tiden ut och sedan tömmer jag ut vattnet igen ? jag må vara trögfattad men ville bara se så jag inte missuppfattat nån;)
Tack så mycket för hjälpen allihopa
#11 - 12 april 2006 15:43
Nja, du behöver inte ta ut inredningen om du inte vill göra rent den lite extra, det är viktigt att alla saker du har i akvariet får ta del av kuren.
I.o.m. att du kommer köra kuren utan fisk kan du göra vattenbyten mellan dom gånger du har i medel.
Om du tittar på Kramfors länk och scrollar ned till koksalt kan ju det vara en lösning, betydligt billigare iaf.
#12 - 12 april 2006 17:23
Det verkade som en bra metod det där om saltet. Och jag tar gärna det billigaste nu så jag testar med det. Men ska jag alltså byta vattnet som är i nu och lägga ner salt ? Vad för sorts salt är detta ? Salt med elr utan jod ?
#13 - 12 april 2006 18:22
Grovsalt utan jod.

Kom till att tänka på en sak, salt innehåller anti klumpmedel vilket inte kan vara bra för akvariet.

Ska kolla runt lite :)
#14 - 12 april 2006 18:26
Jozo grovsalt utan jod skall tydligen inte ha klumpförebyggande medel, Men kolla på förpackningen för säkerhets skull.
#15 - 12 april 2006 18:27
Är man rädd för tillsatser i saltet så finns det vacuumsalttabletter som är rent salt, brukar finnas i butiker som säljer produkter till jordbruk, 25 kg under 100:- räcker länge.
För att desinficera ska saltlösningen vara mättad.
#16 - 12 april 2006 18:33
[quote=Kramfors]Är man rädd för tillsatser i saltet så finns det vacuumsalttabletter som är rent salt, brukar finnas i butiker som säljer produkter till jordbruk, 25 kg under 100:- räcker länge.
För att desinficera ska saltlösningen vara mättad.[/quote]

25kg borde räcka ett tag ;)

Hur är det växter, klarar dom sig i 'saltvatten'?
#17 - 12 april 2006 18:55
De flesta växter trivs inte i saltkoncentrationer över 250 mg/l.
#18 - 12 april 2006 22:10
Okej tack så mycket för alla svar ska nog komma till hands :) hehe.
#19 - 12 april 2006 23:53
Luminax jag tycker du ska köpa en bok om akvarieskötsel (om du inte redan har en)och i lugn o ro läsa den så slipper du tråkiga akvarieupplevelser... även om du får bra svar här på forumet så tror jag det är bra att skaffa sig en bra baskunskap.
#20 - 13 april 2006 00:42
[QUOTE=Luminax]Ja jag kanske ska börja med bara frysfoder jag med när jag startar upp igen. Jag ska inte ha malawi igen utan tetror och nåra dvärgciklider så får väl köpa in lite svartamygglarver.:)[/QUOTE]

Artemia är bra fryst mat. Själv är jag skeptiskt till att mata med enbart fryst mat eftersom kosten inte blir så mångsidig. I naturen äter fiskarna mycket mer varierat än bara mygglarver och artemia. Torrfoder innehåller en massa vitaminer och andra näringsämnen som fiskarna behöver. Correct me if I'm wrong.
#21 - 13 april 2006 12:57
[quote=sunkan aspidoras]Luminax jag tycker du ska köpa en bok om akvarieskötsel (om du inte redan har en)och i lugn o ro läsa den så slipper du tråkiga akvarieupplevelser... även om du får bra svar här på forumet så tror jag det är bra att skaffa sig en bra baskunskap.[/quote]

Jag har en ganska bra bok där allt står om akvarie skötsel olika sorters fiskar osv. Men i den finns det inte så mycket om sjukdomar.

Jag har en till fråga, vad ska jag göra med pumpen ska jag byta filtermaterial eller ska jag låta den vara i när jag lägger i saltet ?

Och hur mycket salt per liter ska jag ha ? Karet är ett 160 liters.
#22 - 22 april 2006 13:26
Hej igen, jag har nu tömt akvariet på vatten och jag har också bestämt mig för att byta sand . Så den ska också ut. Men nu till min fråga, Hur mycket salt per liter ska jag ha ? Och sedan efter salt behandlingen är det bara att göra ett 100% vattenbyte igen för att få bort saltet?
#23 - 22 april 2006 13:48
1-3 dl salt per 10 liter står det i den länken Kramfors tipsade om (http://www.vaaf.se/artiklar/virkons_ingetnytt.pdf scrolla ned lite på sidan till salt, sidan 4.) sen står det inte hur man skall göra efter att kuren är klar men skulle tro att mycket av saltet försvinner om man gör ett vattenbyte. Man kan ju tänka på att vissa fiskar, som pleco mal, inte tål salt
#24 - 22 april 2006 17:04
100%iga vattenbyten ska ALDRIG göras utan ska du ha bort salt eller medicin så gör man det med delvattenbyten. vid tillsatts av salt skall filtret vara kvar men används medicin tar man ur filtermaterialet och kör bara pumpen, för att syresätta vattnet och ju mer syre desto bättre verkar medecinen.
#25 - 23 april 2006 07:36
[QUOTE=sunkan aspidoras]100%iga vattenbyten ska ALDRIG göras utan ska du ha bort salt eller medicin så gör man det med delvattenbyten. vid tillsatts av salt skall filtret vara kvar men används medicin tar man ur filtermaterialet och kör bara pumpen, för att syresätta vattnet och ju mer syre desto bättre verkar medecinen.[/QUOTE]

Men Luminax har ju skrivit att akvariet är tomt nu.
Bilagor:
#26 - 23 april 2006 11:57
Okej tack igen för alla svar. Så pumpen ska alltså gå medans saltet är i ? . Okej . Jag ska nog inte ha någon pleco mal i så det är nog lugnt. Tetror och kanske fjärilsciklider ska nog i. Och någon sorts räka och antagligen nån ancitrus. Är dom speciellt känsliga för salt? En till fråga hur länge ska salt kuren vara? Ska jag höja temperaturen till något speciellt också eller?
#27 - 23 april 2006 12:09
Ancistrus är ju en "plecomal", eller?
#28 - 23 april 2006 12:32
Ooops :P hehe okey skippa den men dom andra?
#29 - 23 april 2006 12:36
Nu förstår jag inte riktigt.. Varför ska du ha några fiskar i akvariet under tiden du håller på med saltet?
#30 - 23 april 2006 12:46
Nej nej men någon sa att jag skulle tänka på att vissa fiskar är känsliga för salt, om det nu finns salt kvar efter behandligen!
#31 - 23 april 2006 12:53
Ok jag förstår. Efter behandlingen kan du kanske fylla upp och tömma akvariet ett par gånger innan du inreder det, samt låta filtret gå i några dagar i en hink med vatten som du byter flera gånger. Då borde det inte vara mycket salt kvar.

Både fjärilsciklider och många tetror kommer från väldigt saltfattiga vatten, men lite salt tål dem ändå. Även ancistrusen skulle klara det i fall det är lite salt.
#32 - 23 april 2006 13:11
Okej tack så mycket:) Men hur länge ska jag ha i saltet i akvariet? Och ska jag höja temp. till nåt speciellt? Och jag tycker 1-3 dl per 10 liter låter ganska mycket:S
#33 - 24 april 2006 20:30
Någon som skulle kunna svara på mina sista frågor ?:P om tempraturen ska vara på något särskilt och hur länge kuren ska hålla på :)
#34 - 24 april 2006 20:42
Kör med 30 grader och kuren 2 dagar, det borde räcka
#35 - 25 april 2006 14:34
Okej härligt. Då bär det iväg att inhandla sand och växter nu då. Ska jag tillsätta bakteriekultur när jag lägger i den nya sanden ? Har köpt "JBL Denitrol" och "JBL Biotopol". Denitrol är bakteriekultur och biotpopol vet jag inte riktigt vad det är men fick det med:) . Ska jag tillsätta dom båda två samtidigt? Kan jag lägga i sanden och växterna samtidigt?
#36 - 25 april 2006 16:34
[QUOTE=Luminax]Okej härligt. Då bär det iväg att inhandla sand och växter nu då. Ska jag tillsätta bakteriekultur när jag lägger i den nya sanden ? Har köpt "JBL Denitrol" och "JBL Biotopol". Denitrol är bakteriekultur och biotpopol vet jag inte riktigt vad det är men fick det med:) . Ska jag tillsätta dom båda två samtidigt? Kan jag lägga i sanden och växterna samtidigt?[/QUOTE]

Nej du ska inte tillsätta båda två samtidigt. Biotopol är vattenberedningsmedel. Neutraliserar klor och chloramine och binder en del andra för fiskarana skadliga ämnen som kan finnas i kranvattnet. Det kan du tillsätta när du har fyllt akvariet med vatten.

Växterna kan planteras så snart du har i sanden och vattnet ja.

Denitrol ska du inte börja tillsätta förrän 48 timmar innan det är dags för de första fiskarna att flytta in. Det står ju i instruktioner.

Annons