Åtgärd?

#1 - 17 mars 2007 10:14
Har ett 20L akvarium med 4stycken fiskar i har nu fått vitapricken sjukan och har börjat ge medicin men vad gör att man får detta? har bara satt i en ny växt på det senaste men det räckte kanske?

Sen undrar jag om det är negativt att ha 2stycken pumpar i akvarium? har en exakt likadan som redan sitter i liggandes nämligen.

Jag upplever även att det blir som någonslags beläggning på vattenytan vad beror det på?

Snabba svar uppskattas:)
#2 - 17 mars 2007 10:40
Det är väldigt svårt att få balans i ett 20 liters kar och har du sjukan i karet utan att det syns räcker det med någon utlösande faktor för att det ska bryta ut.
Det är inte negativt med 2 pumpar i karet, men blir det inte trångt i karet då?
Beläggningen på vattenytan kan bero på ett par olika saker, dels om det är alger som blir som en grön hinna, och dels om du matat lite mycket så blir det en proteinhinna som ser ut som du hällt olja på vattenytan.
Vad är det för fiskar du har i karet?
#3 - 17 mars 2007 10:52
Har 2 Molly 1 Eldstjärt och en mal.

Har nog gett för mycket mat då, ser ut som olja.

Så här ser mitt akvarium ut pumpen har bara ett sugrör ner i akvariumet så den tar inte jätte mycket plats.

http://www.garaget.org/gallery/archive/10379/13172/10379-62794.jpg
#4 - 17 mars 2007 11:05
Molly brukar käka av detta, jag har själv haft det problemet i mitt diskuskar, men efter att ha släppt i 4 molly så var oljeytan borta.
De fiskar du har i det karet blir allihopa lite för stora, men det vet du kanske;).
#5 - 17 mars 2007 11:07
Jo är medveten om detta, men ska uppgradera mig till ett 150L om någon månad.

Tackar för svaren.
#6 - 17 mars 2007 11:10
Det är alltid kul att starta upp ett nytt kar, det har en tendens att inte stoppa där bara;)!
#7 - 17 mars 2007 14:45
Det brukar bli "dominoeffekt" när man skaffat sitt första akvarium :D
Stress kan utlösa vitaprick. Som tur är finns det massor av bra mediciner.
Tänk på att om du har lysrör - släck det under behandlingstiden.
UV - ljus kan påverka medicinen negativt.

Bra att du ska uppgradera dig. Jag köpte själv en liten söt eldstjärt det första jag gjorde.. Han var SÅÅ liten och söt. Nu är han ett halvår senare på god väg att vara 15 cm stor och akvariets terrorist - men fortfarande jättecharmig :p
#8 - 18 mars 2007 09:39
[FONT=Times New Roman][COLOR=Black]Kaos iakvarium! vaknade[/COLOR][/FONT][FONT=Times New Roman][COLOR=Black] morse då var eldstjärt död:( mina[/COLOR][/FONT][FONT=Times New Roman][COLOR=Black] molly har fått sina fenor angripna rejält! min mal samma där. Finns det någon [/COLOR][/FONT][FONT=Times New Roman][COLOR=Black]återvände nu?

Kan man saltbada en mal?[/COLOR][/FONT][FONT=Times New Roman][COLOR=Black] isf hur gör man?[/COLOR][/FONT]
#9 - 18 mars 2007 09:53
? svårt att säga va du ska göra men en åtgärd är iallafall att göra täta små vattenbyten och tillsätt nitrivec och aquatan...
#10 - 18 mars 2007 10:47
Har flyttat fiskarna till ett nytt akvarium (yngelkar) och tillsatt ett läkande medel som skulle vara bra mot skadad hud eller öppna sår.
#11 - 18 mars 2007 14:37
Jag har nog fått något annat än vitapricken sjukan, fiskarnas fjäll ser ut att lösas upp eller hur man ska förklara det. Vad är det jag har fått? tror att i slutänden kommer ingen fisk att klara sig:(.............

Annons