Att bygga en ancistrusfälla - Vad tänka på?

#1 - 4 maj 2007 06:54
Jag har fått tips om att bygga en ancistrusfälla genom att skära av halsen på en PET-flaska och sätta ihop båda delarna så flaskhalsen är vänd in mot flaskan istället.

Nu undrar jag vad kan ska använda för att sätta ihop båda delarna? Det måste ju vara något som tål vatten och som inte avger några giftiga ämnen. Och så måste det vara lätt att plocka isär det hela sen för att få ut fiskarna.

En annan sak. Jag misstänker att även LDA25:or och pansarmalar kommer att gå in i fällan. Är det inte risk att ancistrusen attackerar dem då? Och vad händer om både ancistrusen och L134:an går in i samma fälla?
#2 - 4 maj 2007 07:00
Jag har satt ihop dessa med gem så det är lätt att öppna flaskan igen. Du får nog skära upp flaskhalsen med så det blir större öppning och ancistrusen kommer in.
Du kommer att få en hel del bifångster, och särskilt tetrorna gillar att simma in där om du inte lägger fällan mot en rot eller liknande där de inte brukar simma. Skulle det komma in andra fiskar brukar de hålla sig ganska lugna och det är ingen större risk att de ger sig på varandra om de inte får ligga där allt för länge.
#3 - 4 maj 2007 14:38
Tack så mycket för tipsen! Nu vet jag hur jag ska göra när det blir dags :)
#4 - 4 maj 2007 14:44
Var rädd om honom då jag vet vart han ska flytta;)!
#5 - 4 maj 2007 14:49
:d
#6 - 4 maj 2007 14:54
:d
#7 - 4 maj 2007 14:54
:p
#8 - 4 maj 2007 15:26
Jag tog helt fräckt en klammerapparat och pangade fast de två delarna - tänkte som så, att de kommer ju ändå inte ligga i vattnet så länge... MEN! Hela flaskan vart full med guppies! Så det är nog en bra idé att stoppa flaskan under något, där det är mörkt och "otäckt" :)
#9 - 4 maj 2007 15:48
Jag satte ihop min fälla med en klädnypa,laddade sedan med röda mygg och satte mig att vänta.Det tog ca 2 minuter så var den första Botian fångad(+4 tetror).Jag tog upp och laddade om fällan och efter ca 20 min så var de andra 2 botiorna fast!(+ 6 tetror!) Lämna inte fällan! Sätt dig och vänta så inte fiskarna stressar ihjäl varann .Det var lätt att plocka ur den oönskade bifångsten med handen.
#10 - 4 maj 2007 15:57
Blissan skrev:
Lämna inte fällan! Sätt dig och vänta så inte fiskarna stressar ihjäl varann

Tack så mycket för era goda råd!

Nu börjar jag fundera på hur jag ska göra för att hålla honom varm. Han brukar äta strax efter kl 23 när belysningen har släcks, så jag antar att det är mest sannolik att han simmar in i fällen runt den tiden. Men sen kommer han inte att bli upphämtad förrän på morgonen...
#11 - 4 maj 2007 16:08
Är den någorlunda aktiv under kvällen så är det lämpligt att mata in den med tex Algwaffers, brukar inte ta allt för lång tid innan den börjar leta. Borra heller inte upp några hål i flaskan förutom öppningen. Jag gjorde den grodan och den letade överallt utom där den skulle simma in;).
#12 - 4 maj 2007 16:47
ansjo skrev:
Borra heller inte upp några hål i flaskan förutom öppningen. Jag gjorde den grodan och den letade överallt utom där den skulle simma in;).

Ah ok. Bra att veta :)
#13 - 4 maj 2007 18:40
Jag måste ochså snart ut på Ancistrusjakt och försöka fånga upp några yngel utan att behöva möblera om hela karet, så man får nog försöka knåpa ihop en fälla.

Kanske en dum fråga, men spelar det nån roll om man använder genomskinliga flaskor eller är är det bäst med färgade ?
#14 - 4 maj 2007 18:41
Spelar ingen roll, men du ser lättare i flaskan vad som hamnat där om den är genomskinlig.
#15 - 4 maj 2007 18:44
Tack, det var bra, då slipper man vittja mjärden i onödan :)
#16 - 4 maj 2007 21:27
ansjo skrev:
Borra heller inte upp några hål i flaskan förutom öppningen.

Hmm...om du inte borrar några ytterligare hål, lämna inte fällan någon längre stund. Om du lämnar den över natten, finns det risk att du hittar döda fiskar i den på morgonen - det blir syrebrist i flaskan om inte vatten kan flöda igenom den. = [:-87]

Annons