Att flytta som arbetslös?

#1 - 13 maj 2009 15:41
Någon som vet om jag som arbetslös, bosatt i Kalmar nu, kan flytta till Karlstad och få socialbidrag?
Anledningen är att flickvännen bor i Värmland och hon håller på att gå i bitar mellan varje gång vi ses.
Jag har försökt hitta information, men 'socialen' har ingen hemsida?
#2 - 13 maj 2009 16:23
Du kan säkert kolla med din nuvarande kommun. För att hitta information så får du gå in på respektive kommuns hemsida, varje kommun har en socialtjänst med ansvar för dessa frågor, sen har kommunerna lite olika namn på enheterna, på Kalmars hemsida går du via "social service". Försörjningsstöd el ekonomiskt bistånd som det också kallas regleras i Socialtjänstlagen om du vill läsa på lagen
#3 - 13 maj 2009 16:24
Till där det finns jobb får du flytta. Annars kan du nog tyvärr glömma det. Är det inte så arbetsförmedlingen resonerar?

//C
#4 - 13 maj 2009 17:14
jo det beror nog lite på hur det ser ut med a-kassa också, har du a-kassa idag så blir det nog svårt att få försörjningsstöd om du själv "straffar" ut dig från a-kassan...
Du måste också fundera noga över kostnader och ev. tillgångar du har, i regel kan man t e x inte ha bil om du ska kunna få försörjningsstöd, kommunerna har en "norm" man går efter när det gäller vad som ingår i försörjningsstöd och t e x hyran får inte överstiga vissa kostnader och "fickpengen" brukar ligga mellan 1000 och 1500kr/månad (lägsta jag har hört är 980kr/mån), så det är väldigt knapert. Försörjningsstöd ska vara en sista utväg när man tömt ut alla sin tillgångar och möjligheter.
Nu känner jag inte alls till din situation och det är kanske inte så lämpligt att dra här, dessutom är jag inte alls någon expert inom området, men mitt råd är att du kollar noga med arbetsförmedling och socialtjänst både i din nuvarande och den kommun du vill flytta till.
#5 - 13 maj 2009 18:18
Varför inte söka jobb i Karlstad istället för att utgå från att samhället ska försörja dig på ett eller annat sätt?
Bilagor:
#6 - 13 maj 2009 18:34
Mumin skrev:
Varför inte söka jobb i Karlstad istället för att utgå från att samhället ska försörja dig på ett eller annat sätt?

För det är så oerhört lätt att hitta jobb nu. Vad säger dig att han inte redan letar jobb där? Han kanske inte bara hittar något, och vill då veta om han kan flytta och behålla sin ersättning fastän han inte har jobb där..

Fan vad människor är bitska. Du vet att det är finanskris just nu? Eller har du bott i en grotta det senaste halvåret? [:(!]
Bilagor:

Annons