Att forma och måla lavasten

#1 - 21 augusti 2003 13:38
hej!

funderart övera tt köpa mig ett par mkt sora lavastenar som jag kan forma efter eget behag. De ska ju vara väldigt porösa och lätta att jobba med. stämmer detta?

den egentliga frågan är väll följande: kan man måla en lavasten..? hur bra blir det och vad ska man använda för färg?

tack på förhand!
#2 - 21 augusti 2003 13:41
måla blir nog väldigt svårt om du vill att det ska bli snyggt. Dom är ju otroligt porösa och fylda med luftbubblor och håligheter så kan nog bli svårt å få ner färgen över allt ..
#3 - 21 augusti 2003 13:43
Visst är dom porösa och däremd "formbara", frågan är bara om dom tillhuggna ytorna blir särskilt snygga.
#4 - 21 augusti 2003 13:43
ok tack! men kom på en sak... blir de fula skrapmärken på stenen efter att man formar den? vad använder man lämpligen för verktyg? rasp? skruvmejsel?

#5 - 21 augusti 2003 14:57
en riktigt grov rasp skulle nog gå . . Men tror det blir svårt MEN om det lyckas kan det nog bli snyggt..
#6 - 21 augusti 2003 22:09
En stor skruvmejsel fungerar fint. Ifall du ska gröpa ur den är det bäst att ta ur små bitar i taget, annars är det risk för att den spricker. Om den spricker så går det att "limma" ihop den med akvariesilicon. Jag tycker inte att det finns någon anledning att måla lavasten.
#7 - 22 augusti 2003 05:32
Hej!

tack för tippsen!
Jag har även märkt att det finns olika sorters lavastenar i handeln.. en kompis köpte sin för nånting på 200kr/kg.. men den va ju inte lika dan som de bruna/roströda stenarna som jag set i handeln för 29kr/kg - 39kr/kg..

Tack för hjälpen!
#8 - 22 augusti 2003 09:39
Priset varierar kraftigt! I zooaffären på burlövs center går lavastenen för 59 kr/kg. På akvariepiraten malmö går samma sten för 25 kr/kg.

Sen undrar jag varför du ska måla? Lavasten är redan väldigt vacker.
#9 - 22 augusti 2003 10:04
ok ok ok jag ska inte måla dem förlåt! hehe
#10 - 27 augusti 2003 06:48
Hej igen!

Igår köpte jag 5st lavastenar som samanlagt vägde ca 5kg.
Igår gav jag mig på uppgiften att forma dem. Trotts att stenarna är väldigt porösa så har de förhårdnader här och där som är nästintil omöjliga att slå/fila/raspa/hugga/borra bort.
Det jag använde mig av var: skruvmejsel, hammare å spik, stålborste samt en metal "kil".

Det va lätt att skruva in mejseln i stenen och på så sätt göra flera hål nära varandra som sedan lätt kunde göras till ett stort. Jag gröpte även i stenen med mejseln. Hamaren och spiken använde jag vid finliret och vid förhårdnader. För at sen jämna ut kanterna i grottan så att inga vassa spetsar skulle finnas kvar.(så trubbiga som möjligt iaf.)

Det va ganska enkelt och på 1,5-2h var alla stenar färdiga. Men räkn amed värk i händerna.. nu såhär dagen efter "hettar" det fortfarande lite i händerna från gårdagens hårda men enkla jobb. Resultatet är jag mkt nöjd med och jag ska ta bilder om det är någon som är intreserad.(kommer göra det iaf och lägga upp på en hemsida sen. ska även ta bilder på akvariet som det ser ut oxå)

Ville bara tacka för hjälpen och medela hur det gick för mig!

TACK!

Annons