Att fostra en akvarienörd!

#1 - 4 november 2003 18:09
Jag har märkt att många skriver att ni har problem med att få skaffa fler akvarier, fiskar eller tillbehör eftersom era partners bromsar. Därför tänkte jag att vi som lyckats fostra akvarienördar kunde skriva i den här tåten för att ge råd och tips till er stackare...

Jag tror det är lättare för kvinnor att lyckas med detta eftersom män ofta går att locka med kvinnlig list...

Mitt första råd till kvinnorna är: Låtsas att ni inte kan!
"Snälla Herbert, förstår du dig på den här pumpen?"
"Olle! det där med kemi är du bra på va? Kan inte du testa om jag har nitrat i karet, vad är nitrat egentligen?"

Lämnar nu tåten öppen för flera förslag...
#2 - 4 november 2003 18:13
Tror du verkligen vi är så dumma.
Hmmm, nu när du säger det så:)
#3 - 4 november 2003 18:19
Jag skulle bara bli förbannat och tro att du försöker lura på mig tråkjobb. [;)]
#4 - 4 november 2003 18:21
Halloj
Ja, vi män har ett stort problem då vi hela tiden antas kunna allting!
Inte alltid så att vi vill kunna allt utan vi SKALL kunna allt.

Nä, det är inget snack om vilket som "är det svaga könet"
Upp på barikarderna gubbar!! Låt inte kvinnan i dig få styra dig!!!
#5 - 4 november 2003 18:29
ja, jag hade då fallit för listen direkt ... har en liten besserwisser i mig som älskar att få förklara saker jag tror jag förstår [: )]

För min del har det fungerat rätt bra med att berätta små fakta om fiskarna. Varför de gör så där, hur parningen går till, hur man kan se vem som bestämmer, vad som styr fiskarna tillväxt mm. Min flickvän har lärt sig otroligt mycket om fiskar vilket gör att hon förstår sig på min fascination lite bättre också. Detta kan i kombination med frukostar på sängen, goda efterrätter och blommar lite då och då kanske i förlängningen leda till ett akvarium till [:D]
#6 - 4 november 2003 18:38
Hehehe!!! Det där fick effekt...

Killar, varför inte köra med yngel! "Titta vilka sötnosar Stina, å vet du vad?...tetrorna kommer att käka upp dem så snart dom får syn på de små liven..." å simsalabim, så går det jätteenkelt att få köpa ett yngelkar...
#7 - 4 november 2003 18:39
Skapat - 2003/11/04 : 19:29:37
--------------------------------------------------------------------------------

"ja, jag hade då fallit för listen direkt ... har en liten besserwisser i mig som älskar att få förklara saker jag tror jag förstår [: )]"

HAHA! Kunde inte skriva det bättre själv!
#8 - 4 november 2003 18:40
Killar, varför inte köra med yngel! "Titta vilka sötnosar Stina, å vet du vad?...tetrorna kommer att käka upp dem så snart dom får syn på de små liven..." å simsalabim, så går det jätteenkelt att få köpa ett yngelkar...

Exakt min strategi:)
Sambon är helt såld på små djur, spelar ingen roll om det är fisk, hundar, björnar eller kor:)
#9 - 4 november 2003 18:41
Ursäkta Oscar, men var bor du??? Jag menar om du kallar kor och björnar för små djur, så skulle jag vilja se de stooora!!!!
#10 - 4 november 2003 18:43
He he. Jag menar små bebisar av djur:)
#11 - 4 november 2003 18:45
Ett annat tips, köp en jättestor ciklid... men som yngel då...till ditt 90 l kar... åsså när du kommer hem så utbrister du "men jämlarns Lisa, det står här att den där fisken blir 40 cm lång... lika bra att avliva den på direkten, den kommer ändå inte att få plats!"
Vips så har du fått tillåtelse att köpa ett 700 l kar....
#12 - 4 november 2003 18:47
Hoppas inte min sambo ser detta, då kommer hon inte gilla dig Nancy:)
Tack för tipset.
#13 - 4 november 2003 18:52
Efterssom min käresta litar på mig helt och hållet så har vi inga problem med utgifterna. Förra månaden blev det 12000 kr, men eftersom allt var så billigt så litade hon på mig och VI slog till. Däremot så anser vi att det inte finns plats för fler kar, så det blir att lägga pengarna på en massa djur och teknik till de befintliga 2.
MVH
Magnus
#14 - 4 november 2003 18:54
Din sambo är nog inte största problemet Oscar, jag är ju rätt säker på att Tobbe kommer att läsa det här... eftersom jag redan fostrat en akvarienörd...!!!

Jag insåg att jag var nära att lyckas när han stolt talade om för en kompis att vi minsan hade Ancistrusar i karet, och han hakade sig inte på en enda stavelse :-)
#15 - 4 november 2003 18:57
Vi har det nog som ni nu Topfrog... förutom att vi fortsätter att köpa akvarier fortfarande fastän vi bestämde oss för att det inte fick plats flera för sisådär en 5-6 kar sedan...

Det är ju det förhållandet man eftersträvar, men först måste man ju få upp ögonen på dem lixom!!!
#16 - 4 november 2003 19:27
Min flickvän går inte alls på tricken för att jag ska få skaffa ett akvariet till. Jag har försökt med allt som ni har föreslagit men inget funkar. Vad ska man göra? Det kanske är lättare att byta flickvän?

/mats
#17 - 4 november 2003 19:38
Mats! Visst är det lättast att byta flickvän, men hur kul blir det då på en skala????
Har du testat att ge henne ett akvarium???
Eller att göra en lite pluppenuppbiotop i ett kar, typ min ploj men utan skelett kanske???
Vad har hon för intressen, kanske lättare att komma med tips då!
#18 - 4 november 2003 19:41
Jag har ingen flickvän alls.. skaffar preciiiis hur många kar jag vill..
kommer visserligen bli svårt att få nån att nånsin vilja flytta in här..haha
#19 - 4 november 2003 19:47
Ursprungligen skickat av Nanc

Hehehe!!! Det där fick effekt...

Det funkar. Jag körde med det och det slutade med att jag hade hundratals malawiciklider i akvarierummet. Inga yngel fick lämnas kvar i den stora burken då de kunde bli uppätna.
#20 - 4 november 2003 20:12
Hon har redan ett akvarie själv med snäckskalslekare. Det är bara det att hon tycker att vi inte har plats för ytterligare ett kar till.

Jag har iofs blivit lovad att skaffa fler akvarier när vi köper ett hus så jag får väl försöka hålla ut tills dess. /mats
#21 - 4 november 2003 20:17
men hur får man föräldrarna att låta en skaffa fler kar???
Dom har ju bara intrese för syrrans häst=(
Är dt nån som har förslag??
Tobbe
#22 - 4 november 2003 20:39
Prova det där med yngelkar min Tant måste va gjord av stål asså för hon viker sig inte en tum ./.??
Men om vi köper en störe lägenhet då sa hon e de ok vi har en 3 rums nu jag letar efter en 5rumare.tihihi Där skall hon fanimej få se på 1200l +dom jag har nu .:)
Hittar jag störe en 1200L o det får plats då åker en sån in :):):)
#23 - 4 november 2003 20:45
Ett tips är att visa att man är intresserad och att man visar mamma och pappa sina fiskar m.m. Mammor brukar lätt tycka synd om fiskar. Så att köpa en fisk som blir lite för stor för akvariet är ett bra tips. Min mamma börjar tycka det är för många fiskar i mitt 375liters så han vill hjälpa mig med att köpa ett 540liters[:)]
#24 - 4 november 2003 20:50
Ett till bra tips är att fråga när personen är på bra humör. Om t.ex. mamma har haft det mycket på jobbet och inte värkar så grymt glad så ska man inte fråga. Jag brukar fråga min mamma när vi sitter och tittar på fiskarna tillsammans. Då brukar jag nästan alltid få ett ja.[:)]
#25 - 4 november 2003 21:04
Ett tips om man ska övertala föräldrar är kanske att tala om hur fantastiskt lärorikt det är med akvarium. Det är rätt mycket inom både kemi och biologi som man faktiskt förstår på ett helt annat sätt med ett akvarium än om man läser det i en skolbok. Ph till exempel, eller varför inte vad en biotop är? [:-42]

Själv har jag lämnat just det problemet bakom mig för rätt många år sedan, och har istället sambon att övertala. Men har är helt klart påverkbar... just nu är det ett yngelkar som bara MÅSTE köpas, och jag har fått honom intresserad av ytterligare ett stort akvarium...

Fast för att skapa litet mer jämställdhet på det här stället kan jag tala om att hos oss är det mer han som tycker att fiskarna är "fina att titta på", medan jag springer och köper nya pumpar och gör vattentester... samt ägnar alltför mycket tid år att surfa på akvariesidor...
#26 - 4 november 2003 21:13
"Fast för att skapa litet mer jämställdhet på det här stället kan jag tala om att hos oss är det mer han som tycker att fiskarna är "fina att titta på", medan jag springer och köper nya pumpar och gör vattentester... samt ägnar alltför mycket tid år att surfa på akvariesidor..."

Så ligger det till hos oss också. Men jag måste säga att jag blev mäkta stolt över min "akvarieointresserade" karl när dottern hade sin 18-års fest för släkten - han satt och diskuterade alla firrarna i stora med min besserwisser till far och jag hörde att karl inte stakade sig han heller... fast det berodde på att han kallar siamensisarna för algisar och ancistrusarna för propparna osv... ;O)
#27 - 4 november 2003 21:34
Ja, jag visste att jag inte var ensam kvinnlig akvarienörd här [:D] Men det blev så mycket tal om motvilliga flickvänner att jag kände att jag måste påpeka att vi finns också... Fast kanske är det bra med en motvikt i förhållandet, så att man åtminstone måste försöka motivera för någon annan varför man bara måste skaffa ännu fler akvarier. Hur skulle det annars sluta? Lägenheter full med akvarier så att man själv inte får plats? [;)]
#28 - 4 november 2003 22:42
Compact living är väl trevligt? [;)]
#29 - 4 november 2003 23:00
Jag är skitsugen på att köpa ett 720 L kar o ha lite större grymma ciklider i! Men jag har absolut ingen plats kvar i mitt rum och när jag skulle installera ett 70L yngelkar ijämte tv:n utanför mitt rum så fick jag banne mig tragla mig fram. Hur sjutton ska jag lyckas övertala dem att trycka in ett 720 L kar utanför mitt rum!? Hehe...typ omöjligt :[[[
#30 - 4 november 2003 23:10
Jag har verkligen lyx som bor ensam på 70 kvadrat betonghus. Hög hållfasthet på golvet och långa väggar att placera kar längs. [:)]
#31 - 5 november 2003 06:07
Jag hör att jag har det bra! Min särbo är en sovande akvarist, kan man kalla det så? :) Mitt trick är att köpa småakvarium.. Genast får jag höra att jag är korkad och att jag genast borde köpa ett stort istället!
Så nu har det skett en ommöblering i det redan trånga vardagsrummet och elektriker inväntas för att jag ska kunna ruinera mig på ny el med maaaasssor av uttag. Sen får jag väl köpa ett litet akvarium till så, zipp zapp, har jag nog en som kopplar på släpkärra och skaffar fram rejäla doningar.
Är det inte konstigt?!.. Åsså säger de att storleken inte har någon betydelse!!! [:-94]
#32 - 5 november 2003 06:32
I mitt förhållande är det hela tiden ekonomin som bromsar, iofs har vi gemensamt bestämt att det inte blir <u>fler</u> akvarier nu. Däremot att byta ur de befintliga mot större är inga problem. När alla akvarier är igång (vilket inte är fallet just nu) kommer vi att ha en total vattenvolym på 1859 liter. Åsså är ju bänkarna som muras i källaren anpassade för att husera 980 resp 630 liter istället för 600 resp 450 som är de akvarier vi har idag. Nästa kar på tur att bytas ut är frugans 222 som skall bytas till ett hörnakvarie på minst 300 liter.
Min fråga är istället hur man får barnen intresserade. Min 8-åring är intresserad av att lära sig namnen på fiskarna (på latin förståss, ni skall höra honom säga Neolamprologus multifasciatus, man blir så stolt så man blir tårögd [;)]). Däremot 5-åringen är det värre med, om man stannar utanför en akvarieaffär börjar han sucka innan man gått ur bilen.
#33 - 5 november 2003 06:39
Men då! Jag har lyckats få barnen att inse att det är mycket bättre att köpa ett akvarium till familjen i julklapp än att samla på sig massor av onödiga saker..:).. På detta kommer naturligtvis löften om att få önska sig akvarietillbehör till födelsedagar! Är man ful eller ful??? [:-2]
#34 - 5 november 2003 06:54
God morgon alla nördar!

I vår familj råder ingen som helst osämja när det gäller akvarienördsintresset, men från att ha haft 9 kar är vi nu nere i ett enda. Beslutet att "skicka av" alla utom det stora var vi helt överens om, det hade blivit lite för mycket akvariebutiksutseende på vårt vardagsrum. Det enda som fattades var väl egentligen kassapparaten!

Vi har ju som bekant haft prinsessor, apelsinciklider och jullar. En mycket intressant upplevelse vill jag lova. Prinsessornas yngelvård var den absolut största orsaken till att vi gjorde oss av med sällskapsfiskarna. Den yngelvården har vi fått se i stjärnorna efter, det har ta mig f-n inte blivit en enda avkomma efter dom. Bovarna i det dramat bor under BTN-modulen som vi limmade fast på botten av karet,äggslafsande herr och fru ancistrus (Oskar och Lingon)! Visst har vi sett ägg då och då men vi har också sett äggknyckarna gott runda om magen.

Meningen var att Crayleone här på Zoopet skulle få ta över dom, men att försöka få tag i det här paret funkar dåligt.....eller rättare sagt inte alls! Ni skall inte tro att dom kommer ut, inte ens om man petar direkt på dom och kör fullt tryck med vattenslangen från det ena hållet (det är öppet från två sidor), nehej då, där sitter dom, som om dom var fastlimmade med något jädrans superlim!

Nåja, vi tröttnade till slut och Ted började till och med prata om att lägga av totalt.....ja men hallå! Nu gällde det verkligen att ta till den där listen......Eftersom han alltid har varit svag för vackra akvarium med många fina växter körde jag igång med:
"Vad skulle Du tycka om att ha ett akvarium fullt med guppysar? Dom ynglar ju av sig hej vilt och finns ju i så otroligt många olika skapelser?" Till saken hör att vi aldrig förut haft just guppy och den gubben gick hur lätt som helst! Meningen var att vi skulle göra ett vanligt vattenbyte, men det slutade med att samtliga stenbyggnationer samt alla fiskar (ja inte äggmarodörerna då) fångades in. Ted tyckte att vi lika gärna kunde åka till Kent i Nol och byta fiskar med honom samma dag! All övertalning gick på max 5 minuter och ingen var nöjdare än jag.

Nu blev det inte bara guppy, men inte gör det mig något. Helt plötsligt har vi ett levande akvarium igen och det blev så vackert med växter att det är svårt att slita sig när man sitter där och bara glor och glor och glor.....

Igår kväll satt jag och Ted tillsammans med kompositörerna i flera timmar och bara njöt. Ted började prata om hur vi skall lyckas med att få alla yngel att klara sig, "vi kanske måste ha några mindre kar också".....he, he, så börjar det igen!

Undra hur länge det dröjer innan Natta tänker flytta hemifrån? Hennes stora rum hade kunnat bli ett fantastiskt akvarierum ju! Med kar utmed hela väggarna och så två snurrfåtöljer i mitten....ehh....ja, ja, fyra stolar. Kompositörerna måste ju också få var sin.......

Jag skulle då inte vilja byta bort min gubbe för allt i världen. Det skulle ju bara innebära att man får hjärntvätta ytterligare en och det tror jag inte att jag orkar med. Visserligen har Ted ju visat en viss svaghet i sitt nördbeteende och nästan velat sluta med fiskar men det var snabbt botat. Skulle han möjligen visa tendenser åt det hållet igen får jag väl sätta honom i aquaterapi.
#35 - 5 november 2003 07:11
Min hund ligger på golvet, men det är klart: 1 Bilbo (hunden heter det) är väl troligen lika stor som ett dussin små pudlar [;)], så någon egen stol blir det inte. Källaren kommer (när den blir klar) bli ett Akvatiskt multimediacenter med TV, dator, hemmabio och drygt 1 m3 akvarievatten, så jag har mitt akvarierum jag också!
#36 - 5 november 2003 07:43
När har Ni inflyttningvisning Bilbo? Undra om kompositörerna kan följa med eller äter Er Bilbo småpudlar?
#37 - 5 november 2003 07:47
Jag har lyckats fostra min gubbe till både akvarienörd och hundnörd och det bara på ett par år, bra va?
#38 - 5 november 2003 07:49
Hmm ja någon akvarienörd har jag då inte lyckats fostra... visst lite koll har hon men tycker nog ändå mest att det är fint att se på... ett kar till kanske man skulle kunna få ställa in men det skulle innebära en motprestation på ett likadant till hennes djur vilket inte är ett dugg orimligt.. men så har vi ju det här med plats... ett tag disskuterades det seriöst att införskaffa sånna här hyllor med akvarier som de har i affärer... hälften av akvarierna skulle då var hennes och hälften mina men det har bordlagts till vidare... en annan idé som varit uppe är att hyra den gammla tvättstugan i källaren då det både finns vatten och el o brunnar där inne och det inte används till nått för att utöka parken med.. men det känns så trist att inte ha dem i lägenheten så man kan se dem hela tiden... skulle vara om man hade ägnat sig åt odling men det kommer jag ju inte att göra i någon sån omfattning så att jag måste ha ett sånt ställe... nää det blir en art i taget uppe i lägnheten isåfall! fast löfte om fler finns ju vid införskaffande av större ställe..

Nej f-n när jag tänker efter så är jag nog på god väg... hon kan alla nmnen på firrarna, hon har full koll på vad som händer med min ancistrusodling, hon kollade upp hur man såg könskillnader på L204 häromdagen och tycker defenetivt att vi ska slå till på ett gäng L046 om vi kommer över dem för ett skapligt pris... hon är med runt i akvarieaffärer både i stan och resor till el stockholmo och har ganska bra koll på de firrar som finns där och kommer med förslag på malar som hon gillar(jag har ju blivit helt såld på malar så..)hmmm
#39 - 5 november 2003 07:58
GooGoo: Du är alltid välkommen, och alla de dina (Karlar, hundar, ungar, fiskarna har jag oxå plats för ännu så länge) källaren är som sagt inte klar, men det blir nu under vintern. Har du vägarna genom småland är det bara att skicka ett mail innan så blir det nybakade bullar och kaffe!
#40 - 5 november 2003 08:00
Kan förresten tillägga att Bilbo är from som ett lamm, hans bästa lekkompis är en Cairnterriervalp, de brukar röja omkring i trädgården lite då och då.
#41 - 5 november 2003 08:26
Japp, säg till när allt är klart så drar vi till Småland! Nybakta bullar...mmmmm
#42 - 5 november 2003 08:46
Min sambo anser att jag är lite sjuklig,
ändå är det ju hans fel att jag blivit som jag är. Det var minnsan han som skaffade det första akvariet för ett år sedan!
Min dåvarande akvariekunskap sträckte sig till : "jooo...jag tror att jag såg ett akvarie på arbetsförmedigen för 5 år sedan..de är väl fina..kanske.."

Sambon tappade intresset i takt med att mitt växte till något som nu (enligt honom) liknar någon form av svårartad mani. För ett par veckor sedan påstod han att jag faktiskt fick ta å skärpa mig lite, kan ju inte sitta å stirra hålögd flera timmar i sträck på akvarierna...-"snart har du fyrkantiga ögon"..tsss...
Vet han inte att det är av för mycket tv-tittande man får fyrkantiga ögon?
Han påstår även att det är en enorm tur för min hjärna att vi inte har något internet i storskogen där vi bor -"för tusan..du kan ju inte sitta å fisksurfa all fritid du har!!" (joho, det kan jag väl visst det säger jag bara!!!)

Sambons 90-liters är numer förpassat hem till svärföräldrarna, där svärfar nu sitter i soffan och hotar guppyhanar med elaka ord, de är ju så närgångna på fruntimmren dom fulingarna. Verkar lovande det där, snart har jag nog en själsfrände i svärfar!

Nu har jag 4 akvarier i storlekarna: 54, 70, 110 & 180
+ 2 flajboxar med kampfisk i. Fler boxar står på lager för framtida kampfiskodling. Men jag ska ha ett 720 liter + ett 540 liters stående i vinkel i vardgsrummet innan jag är nöjd.

Även jag har fått restriktioner om att "ett in = ett ut".
Jag har dock tillåtelse att byta upp mig i storlek, jag tror inte han insett riktigt vad han lovat :)

Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 5 november 2003 08:47
Eftersom han alltid har varit svag för vackra akvarium med många fina växter körde jag igång med....

Kul GooGoo, verkligen huvudet på spiken - i nästa nummer av Ciklidbladet kommer en artikel som precis går ut på det du skriver.
Titeln på artikeln är "Tag en ciklidpaus" och författare är Sverre Sjölander.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#44 - 5 november 2003 08:57
Javisst Kjell, jag är ett riktigt spikhuvud!

Eftersom Du nu skriver i den här tråden måste Du ju faktiskt hålla Dig till ämnet och tala om hur Du lyckats. Med en totalt ointresserad (om jag minns rätt) familj och med en fru med förskrivningsrätt på diverse käcka abstinensmediciner är min stora fråga:

<font size="4"> <font color="red">Hur i hela friden lyckas Du med detta?</font id="red"> </font id="size4">

Tell us please!
#45 - 5 november 2003 09:03
Kul länk det här!

-Du kommer inte in med en fisk till i det här huset! Säger min man. Försiktigt smugglar jag upp påsen med den nya skalaren och lägger den i akvariet. -Vad har du där?? frågar han misstänksamt. -Hmm säger jag. Det är en skalar, istället för den som dog... Han tittar misstänksamt på fisken. En stor svart skalar. -Oj, vad vacker den är, säger han. Och jag drar en suck av lättnad.

Så är han plötsligt på mig. -Det växer alger på bladen på växterna i ditt akvarium. Varför gör det inte det på grabbens? -Sköt ditt, säger jag. Så skrattar vi lite.

När de första ynglena kom satt mannen klistrad framför akvariefönstret och tittade på de små liven. När någon fisk avlidit är han verkligen upprörd och undrar vad vi har för rätt att hålla dessa små liv i fängelse och dessutom låta dem möta en för tidig död där....

Och jag vet att jag aldrig kommer få medhåll till några nyanskaffningar, what so ever, men jag har även lärt mig att lyckas jag väl få in en nyanskaffning i huset blir den snart accepterad, t.o.m uppskattad :-)

Något som den 4-åriga sonen uppskattat är att vi ritat fiskar vi har i akvariet och sedan klippt ut dem. Sedan leker han med sina pappersfiskar på vardagsrumsbordet.
#46 - 5 november 2003 09:09
När vi endå är inne på ämnet relationer... Vad gör man för att inte skrämma bort en presumtiv partner när man har 1000 liter vatten i sovrummet med nyfikna diskusar som tittar på (och ytterliggare akvarier i övriga rum). Täcker över dom? Blånekar? Säger att man sköter dom åt en kompis på semester?

Peter
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 5 november 2003 09:17
Hur i hela friden lyckas Du med detta?

Svar till GooGoo:
Genom att spela på känslor!!!!!!!!!!!!!!!!
Har man bestämt sig för att skaffa ett nytt 500-liters akvarium som man egentligen vet att man inte har plats med hemma.
Så kommer man hem en dag - full av entusiasm och berättar för sin bättre hälft att man just hittat ett begagnat 1.000 liters akvarium som är kanonsnyggt och billigt etc. etc.
Vad händer, jo en smärre explosion (vad som sägs är inte tryckbart).
Hur agerar man då, självklart skall man INTE säga emot utan istället så sjunker man ihop och ser ledsnare och ledsnare ut (om man förberett sig väl har man lite vatten i handen som man applicerar på kinden så man ser riktigt tårögd ut).
Resultatet blir naturligtvis att ens bättre hälft då ångrar sitt häftiga utbrott och börjar tycka synd om en.
Då är det dags att lite försiktigt fråga om det vore okej med ett mindre akvarium istället - inga problem att få igenom det, hon har ju fått mig att backa från min vansinnesidé på ett 1.000 liters och bara köpa ett 500 liters....
Självklart får man inte då tala om att man redan har köpt ett 500-liters och att det redan står i förrådet och att fiskarna går hos kompisen - nej man får vara lite taktisk och avvakta nåon dag innan man tar in det.
Bör dock påpekas att denna taktik inte funkar så där jätttemånga gånger (men tillräckligt många) - som mest har jag haft 5.000 liter vatten + familj i en 4 rums-lägenhet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#48 - 5 november 2003 09:22
Hur många år har Ni varit ett par och hur många gånger har hon gått på detta? En ännu intressantare fråga är: vad blir nästa knep? jag menar, sitter hon inte där med någon lämplig pillerburk i ena handen och antiaquavaccinationssprutan i andra? Eller hotar hon kanske med ström?
#49 - 5 november 2003 09:24
Vi får kanske döpa om Dig i så fall till Kj<b>el</b>man! [:-84]
#50 - 5 november 2003 09:30
Hemmavid så é det "give ´nd take" principen som gäller.
Han sambon köper kameror....å mé tanke på att det som han inhandlar é rackarns så mysse dyrare per styck så "kompenserar" jag detta mé diverse införskaffade av aspelut oumbääärliga pryttlar, växter, fiskar....osv osv osv.
För närvarande så håller jag på att lista ut hur jag kan ta bästa möjliga bilder mé fina systemkameran mé multifunktion af obegriplig instuktionsbok....på fina plaskbaljorna hemma då. Nytt objektiv kommer att införskaffas...hallå toooomten ??
Å han sambon har fortfarande inte sagt ett knyst om att lilla "reserv"akvariet é uppe å tuffar å går...*flinar*...en smärre ommöblering i sovrummet stundar....*visslar oskyldigt å putsar på glorian*......
#51 - 5 november 2003 09:55
Vilka problem ni har killar! Det var min sambo som ville skaffa akvarium och om hon får som hon skulle vija så vill hon ha ett i varje rum! :-) Hon vill skaffa jag tar hand om dem. Helt okej!!! Så jag kan inte klaga på att man måste fjäska för sin partner!

Det ni grabbar! Tänk om ni hade det som jag!!!

Puss på Er!!

//Stefan
#52 - 5 november 2003 10:05
Har alla i Stenungssund akvarium?[:-56] Är det kanske ett krav för att få bo där?[^]
#53 - 5 november 2003 10:06
"Fast för att skapa litet mer jämställdhet på det här stället kan jag tala om att hos oss är det mer han som tycker att fiskarna är "fina att titta på", medan jag springer och köper nya pumpar och gör vattentester... samt ägnar alltför mycket tid år att surfa på akvariesidor..."

Men Klara, det var ju jag som startade tåten! Precis så är det här, eller har i alla fall varit! Jag började ju faktiskt tåten med lite goda råd om hur kvinnor skulle fostra sina män till nördar, men jag insåg snabbt att insatserna behövdes på annat håll... Vi kvinnor klarar det där utmärkt med vår inbyggda list, männen däremot verkar vara de som har störst problem med detta, för det kan väl inte bero på att det är vanligare med manliga akvarister????

När jag träffade Tobbe hade jag bara sisådär en par tre akvarier... Hans barn var väldigt intresserade, så jag föreslog att han kunde få låna ett kar av mig... "Nähädu!!! Jag har minsan haft akvarium för några år sedan, det är bara en massa jobb och fiskar är dumma och tråkiga!!!" Så svarade han då!

Det var när vi flyttade ihop som jag kunde börja fostra nörden! Från början handlade det mest om att berätta om fiskarna, om konsten att skapa balans, om biotoper och allt som hör till... Jag hittade honom mera ofta sittande vid akvariet och studera fiskarna... och på den vägen var det! När han fick lov att köpa sin första fisk, en Clownpleco som han döpte efter sin favoritseriefigur Herman, så var det kört...

Ett halvår efter att vi köpt vår radhuslägenhet så var han beredd att lägga sina surt hopgnetade datorpengar på ett 720 l akvarium i stället, bara han fick ha flera malar... Nu har vi 12 akvarier, med 1700 l vatten, i huset (en femma på 113 kvadrat där vi bor 7 pers). Det ena akvariet är Tobbes alldeles egna saltvattensakvarium...
#54 - 5 november 2003 10:07
Yes, så det är bara att flytta hit! Säkert finns här några likasinnade (läs S.O.R.) till Er också - välkomna hit! [:-91]
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 5 november 2003 10:08
Hur många år har Ni varit ett par

Svar 30.

och hur många gånger har hon gått på detta?

Tillräckligt många - det var nog jag själ som till slut på att ha akvarier i alla rum (opraktiskt att sköta) och flyttade det till en lokal.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#56 - 5 november 2003 10:11
för det kan väl inte bero på att det är vanligare med manliga akvarister????

Skulle tro det, eller vad säger Du Kjell? Hur många män respektive kvinnor är medlemmar här?
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 5 november 2003 10:24
Hur många män respektive kvinnor är medlemmar här?

Vet ej, kollade för något år sedan och har för mig att ca. 1/3 av alla inlägg skrevs av kvinnor i alla fall.
Det är ändå relativt mycket om man ser till hur stor andel kvinnor det brukar vara på akvariemöten etc. eller som t.ex. deltar på specialforum som ciklid.se
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#58 - 5 november 2003 10:49
Ja du Googoo, Helen. Det verkar som om vi har hamnat på den rätta platsen i Sverige! Eller vad tycker du? Stenungsund verkar regera i denna frågan!

Min sambo vill skaffa mer och det kommer nog bli så. Nästa projekt är ett akvarium bara med Guppys.

//Stefan
#59 - 5 november 2003 11:47
Stefan, jag säger bara en sak... kvinnlig list :-)

Kjell! Hur många inlägg som skrivits av kvinnor visar kanske inte på hur många procent kvinnor som finns på forumet...

Men visst måste det vara långt många fler män som är akvarister... i alla fall på nördplanet :-)
#60 - 5 november 2003 11:52
Nanc: Jo det kanske är så att kvinnor har en mer sund hållning till akvarierna medans(och här är jag defenetivt representerad) killar/män har en förmåga att vända virda exprementera och bygga saker och som sagt.. inte kan acceptera att de inte kan något....
#61 - 5 november 2003 11:58
Jepp Gugges, tror jag också! Men det finns ju undantag i bägge fallen :-)
#62 - 5 november 2003 12:21
Kul med ytterligare en akvarist i Stenungsund! Är det kanske dags att börja fundera på en akvarieförening här igen?

Olle
#63 - 5 november 2003 13:07
Ja, du Olle det hade nog varit jädrigt kul faktiskt. Tror du att det skulle gå? Finns det tillräckligt med folk för det? Eller kanske skulle två akvarieintreserade dra igång en egen akvariebutik. Renodlad sådan! Bara fiskar alltså!! Det saknar jag där. I uddevalla har dem Tropical Zoo i GBG har dem Hecules men i Stenungsund där finns ingen bra. Zoobutiken är så där tycker jag.

Men en förening kanske skulle vara kul. Vi får väl söka här på Zoopet och se om det finns nåra intresserade. Vad tror du? Har du lyssnat på Radio Bohuslän? Då har du garanterat hört mig! ;)

Helen är du med i så fall? *LER*

//Stefan
#64 - 5 november 2003 13:31
Jag vet inte om det skulle gå, men bästa sättet att få veta det borde vara att prova! [:)] Det är nog ca 10 år sedan jag försökte sist. Då var ca 5-6 killar i yngre tonåren ganska trogna medlemmar i ett par år, d v s ungefär så länge som vi bara träffades som ett gäng kompisar. När vi skulle försöka få lite stadga i det hela, (styrelse, SARF-medlemskap, registrering...) ville folk inte vara med längre. Vuxna var bara sporadiskt intresserade, och även under den lite mer aktiva tiden kan man lugnt säga att föreningen stod och föll med mig. Men visst skulle det vara kul om det gick bättre nu! Det är en mycket bra idé att försöka på zoopet och AG med att se om det finns några intresserade. Kanske också sätta upp en lapp om det hela på Djurboden. Det skulle också vara kul med en bra akvarieaffär i Stenungsund, men tyvärr har jag nog inte tid att hjälpa till med en sådan. Radio Bohuslän brukar jag inte lyssna på så mycket, men det får jag nog börja med nu. [:)]

Olle

#65 - 5 november 2003 13:55
Jo du Nancy... "Men Klara, det var ju jag som startade tåten! Precis så är det här, eller har i alla fall varit!"

Tråden har ju liksom blivit låååååååååååång och någon hade glömt citatsnörparna... så jag trodde det var den personen som skrev det där.
Något sådant literantal lär inte komma in här. Utbytestekniken lär inte heller gå hem för han har full koll på vad allt kostar! Intresserad? Han? Inte ett jota, försäkrar han vid förfrågan ;O)

Å så konkurrerar stora karet med stora teven. Karln retar sig på att jag ligger och glor i karet istället för på filmen han vill jag ska se. Men si han tror inte att jag ser när hans ögon kasar från teven mot höger och in i akvariet så fort något händer där. ;O)
Det ska iaf bli ett separat teverum när dottern flyttat ut om något år eller två eller tre. OCH DÅ får det plats minst 1000 liter vid den väggen, hehe!
#66 - 5 november 2003 14:05
Klara! Vi fick byta jämt med vårt 220 l till ett 450 l, då kostar det inget!!! Trot eller ej, men det finns de som vill byta ner sig... å va ska han då skylla på... den ointresserade ...

Men när blickarna väl börjat dra sig mot karet, då är det dax att hänga på förstår du!!! Han kunde väl få en egen liten mal att döpa, det kanske tar skruv??? Prova en Nugget eller Zebra eller nåt annat sött... eller har han koll på fiskpriserna också??? Tur att inte din man försöker titta på TV här i alla fall, vi har akvarier på bägge sidor och snart under också... snacka om att bli vindögd!!!!
#67 - 5 november 2003 14:11
Nu smärtar det ju att behöva erkänna att jag tyckte det blev för mycket med 540l, 312l, 160l, 60l, och 29l så nu har vi bara de stora burkarna och håller på att göra oss av med småburkarna 90,60,60, 29 liters behåller vi till yngelburk.
Fast de e klart jag vill ju byta ut 160 burken mot 250 eller större.
#68 - 5 november 2003 14:16
Mmm.. Ska komma ihåg dom råd som står i den här tråden.. Behöver ett 200 liters kar=)haha
#69 - 5 november 2003 14:21
Han HAR egna fiskar! Det var han som absolut ville ha första C. aeneus albinoparet, så de är hans och de har hängt med sen första 54an + att de blivit föräldrar med lite hjälp från mig. ;O)
Han gillar också algisarna, dvs siamensisgänget. "Storalgis" är både hans och yngsta sonens favorit. Malar tycks vara gubbens förtjusning och du må tro att jag sneglat på diverse dyra sådana. Än så länge har han ingen direkt koll på fiskpriserna...

Han har varit med inne på Guldfisken i Kalmar och gissa vad han drogs till? Jupp - det enorma karet med deras troffar så klart! Så vem vet... kanske bokhyllorna också åker när teven åker ut och det blir kar i vinkel... ett med mina asiater och ett med ciklidskrällen som han får sköta. DÅ lovar jag att det snabbt blir full utrustning överallt med automatiska vattenbyten etc... hm, inte så dumt när jag tänker på det. ;O)

Ska ni ha akvarium UNDER teven?! Verkar onödigt värre, kasta ut dumburken ni har ju gott om andra att titta på ;O)
#70 - 5 november 2003 15:01
Hehe... nä, akvariet hamnar snett under TV:n... Vi har en TV bänk i två plan med stora hjul på, typ såna som finns på skolor... Tobbe funderade faktiskt på att vi skulle sätta TV:n högst upp och ett akvarium på hyllan nedanför... han har också funderat på att packa ihop stereon som står underst och även ha ett akvarium där... Ja, ja jag vet, han har spårat ur totalt!!! Men ungarna är inte tillräckligt nördiga för att klara sig utan TV än, har ju faktiskt två barn (av fem) som INTE har minst ett eget akvarium...

Malar verkar vara männens favorit, så de är nog bra att locka med... men som vanligt så finns det undantag, jag älskar våra sötnosar...
Det är jättehärligt med akvarium i vinkel, vi har ett 450 l efter väggen och ett 720 l i vinkel rakt ut i rummet... om man sätter sig i hörnet så är man helt omgiven av vatten... men det är man snart i alla fall i vår lägenhet :-) Vårt vardagsrum är möblerat med en hörnsoffa med bord, TV bänken och en Chiffonje... åsså 720, 450, 160, 120 och 54 l akvarier... jo, vi har en fåtölj också :-)
#71 - 5 november 2003 20:18
Ahaaaa såna vet jag hur de ser ut ja, är fritidspedagog gubevars och har slavat i skolan på fm. De är stadiga nog för att hålla ett kar iaf... men nog har han spårat ur din Tobbe... kanske dags att få honom på annat spår OCKSÅ...köp honom en motorcykel!
Teven sätter du in på ungarnas rum - de där två som måste ha dumburk, eller köp dem varsin liten frukostteve... jag menar - vad är den lilla kostnaden mot ett saltvattenskar ;O)
Då får ni TVÅ hyllor att sätta yngelkar på! Dina ancistrusar leker som tokar vad jag sett så det kan du behöva.

Har en gammal hörnskinnsoffa som jag tänkt byta ut men nu vete fåglarna om inte den får stå kvar! Kastar ut stereo/LPbänkarna, bokhyllorna, vitrinen, tevemöbel med teve och tillbehör istället! Då får jag plats med stooooooora kar! :OD Och kan göra mig av med några små eller... nä, 54an under trappan lyser upp så fint i den mörka hörnan, så det måste bli kvar och 54an i köket har precis kommit på plats och gör frukosten mycket godare, så det måste vara kvar. Återstår 40an där ampularior och guppy förökar sig som de behagar, jo DET kan jag undvara. Likaså Flajboxen i gästrummet som porlar så fint... det kan gästerna undvara. ;O)
Ack ja, tiden får utvisa vad det blir. Planera och drömma kostar inget ;O)
Men allra först måste jag bara totalrenovera teverummet... och hallen och datorrummet uppe och gästrummet - eller?
#72 - 5 november 2003 21:38
Det ända jag oroar mig över är om jag skaffar tjej. Hon kommer att tycka jag är grymt vrickad. Sen att få henne sova i mitt rum kommer att bli omöjligt. När man har sitt rum i källaren med 3 akvarier med 500liter vatten är inte temperaturen, luftfuktigheten, och lukten som den brukar vara. Sen ljuden från pumparna ska vi inte tala om hehe. Någon som har nåt tips [:)]
#73 - 5 november 2003 22:51
hehehe, jag gillar den här tråden :)

Jag har ingen tjej, men ibland känns det som att man skulle behöva någon som kunde bromsa alla vansinniga ideer man får, jag har en 3'a med ett uthyrnings rum med egen ingång, jag funderar alvarligt på att göra det rummet till "akvarierum" när tjejen som hyr det flyttar, just nu står det akvarier överallt och det ser inte direkt bra ut, men vad gör man när man "måste" kunna skilja på fiskar så dom inte äter upp varandra, att ha stora rovfiskar begränsar vilka fiskar man kan ha med varandra ganska rejält, så ddet blir många kar hehehe.....

Sen som Hummer skrev, det är ytterst tveksamt om det finns tjejer som skulle stå ut med Akvariebutiks looken här hehehe...

//Marcus
#74 - 6 november 2003 08:41
Ja ni har tur som har "lättlurade" sambos.

Själv sitter jag och funderar på hur jag ska få min sambo att tillåta ett akvarie till.

Jag har ju fått tillåtelse att sätta igång ett 375 liters. Har ett par tomma akvarier från 100 liter och uppåt ståendes i källaren till ingen nytta.

Det kommer bara inte in mer akvarie i lägenheten säger hon!
Citat: "Jag vill inte ha en massa burkar som står och puttrar och fräser i varje hörna" :slut citat.

Det där med att det är synd om ynglen eller att köpa en fisk som blir för stor för nuvarande akvarie är inte att tänka på då hon bara kommer attt rycka på axlarna och säga. Ja då är det väl bara att sälja eländet :)

Någon som har ett BRA tips på hur jag skall gå tillväga?

Mvh/Lukas
#75 - 6 november 2003 09:23
Halloj
Synd att människan är ett flockdjur, annars hade vi oxå kunnat pinka in ett revir, och sedan försvarat det med näbbar och klor.
#76 - 6 november 2003 09:23
Ursprungligen skickat av stefan75

Vilka problem ni har killar! Det var min sambo som ville skaffa akvarium och om hon får som hon skulle vija så vill hon ha ett i varje rum! :-) Hon vill skaffa jag tar hand om dem. Helt okej!!! Så jag kan inte klaga på att man måste fjäska för sin partner!

Det ni grabbar! Tänk om ni hade det som jag!!!

Jag har samma tur som dig Stefan, eller har vi bara blivigt lurade att göra "skit" görat?
Fast iofs så tycker jag att "ta hand" om grejjorna är minst lika roligt som att titta på resultatet.

Jag har många drömmar om större och finare kar, det samma gäller sambon. Det som stoppar är ekonomin.
Jag tror jag får sluta röka och lägga pengarna på akvarie-grejjor istället, skulle bli ca 1000kr i månaden det.

#77 - 6 november 2003 10:36
kanske dags att få honom på annat spår OCKSÅ...köp honom en motorcykel!

Jag trodde ju liksom att han hade en annan hobby, datorerna! Men som läget är nu så får dom gamla öken (jepp, vi har fyra datorer i lägenheten också) knalla och gå som dom vill, för pengarna dom ska gå till Sjöhästar, koraller, snäckor och lite annat smått och gott... Tror faktiskt att han är för gammal för en motorcykel... kanske ska testa en knypplingsbräda i stället... *ett under att han inte börjat svara i den här tåten*

Men allra först måste jag bara totalrenovera teverummet... och hallen och datorrummet uppe och gästrummet - eller?

Lägg pengarna på akvarier i stället... När du har tillräckligt många så kommer varken du eller någon annan att ens fundera på hur tapeter och golv ser ut...

Det ända jag oroar mig över är om jag skaffar tjej. Hon kommer att tycka jag är grymt vrickad. Sen att få henne sova i mitt rum kommer att bli omöjligt. När man har sitt rum i källaren med 3 akvarier med 500liter vatten är inte temperaturen, luftfuktigheten, och lukten som den brukar vara. Sen ljuden från pumparna ska vi inte tala om hehe. Någon som har nåt tips

Har du testat att dejta en sjöjungfru??? :-)

Sen som Hummer skrev, det är ytterst tveksamt om det finns tjejer som skulle stå ut med Akvariebutiks looken här hehehe...

Det är ju enkelt med er som inte har någon partner, när ni väl träffar den rätta så kommer hon garanterat att vara lika nördig som ni, annars är hon ju inte den rätta... eller stannar inte nog länge för att ni ska hinna ta reda på det :-)

Det där med att det är synd om ynglen eller att köpa en fisk som blir för stor för nuvarande akvarie är inte att tänka på då hon bara kommer attt rycka på axlarna och säga. Ja då är det väl bara att sälja eländet :)

Kör med Kjells taktik då! För bryr hon sig inte om fiskarna så lär hon väl i alla fall bry sig om dig.... om inte??? ... ja, då är väl frågan om det inte blir att välja mellan akvarier eller tjej...

Jag tror jag får sluta röka och lägga pengarna på akvarie-grejjor istället, skulle bli ca 1000kr i månaden det.

Hugaligen, det är väl för tur att jag röker!!! Det är nog räddningen för vår del, annars hade vi nog inte haft plats för varken soffa eller TV vid det här laget....

#78 - 6 november 2003 12:15
Ja, Kajsas akvarium har väl inte alltid varit en hit, (Kajsa är alltså min sköldpadda, inte min flickvän...) när hon exempelvis bökat i bottengruset långt efter läggdags natten innan en viktig tenta, särskilt om inte jag har varit hemma och kunnat lugna ner henne (eller dem, både Kajsa och Jenny behöver lugnas i sådana fall...) :)

Dessutom har Kajsa en förmåga att bli avundsjuk om jag och jenny exempelvis kramas och tittar på film, och kräver uppmärksamhet genom att plaska allt vad hon kan så man måste gå dit och umgås lite.

Så jag blev förvånad när hon (Jenny, flickvännen) blev förtjust över fiskakvariet, och allt vad där tillhör, Endler, Ancistrus, gröna växter, yngel... Fast yngel funkar nog bättre om de är färre, när de kryllar över hela akvariet så blir det lite mindre identifikation, är jag rädd. Nåväl, jag får väl utnyttja hennes intresse och ordna ett akvarium till hennes lägenhet i Skövde (hon jobbar där nu), som hon kan titta på och jag får ett stort fiskakvarium att dona med, hehe...

Apopå trådens ämne så får man väl rekommendera att från början göra akvarierna så snygga som möjligt, gärna i kombination med tysta pumpar, så det blir en inneträdgård, en grön oas (eller stenig oas iofs) i hemmet. Och få rätt person att sitta och känna lugnet och få intresse av att titta på detta lilla stycke natur.
#79 - 6 november 2003 23:34
Ursprungligen skickat av mats_jn

Min flickvän går inte alls på tricken för att jag ska få skaffa ett akvariet till. Jag har försökt med allt som ni har föreslagit men inget funkar. Vad ska man göra? Det kanske är lättare att byta flickvän?

/mats

Ett argument som fungerar i många hobby/flickväns/plånboks-problem:

"Du får köpa kläder/smink för samma summa som jag lägger ner på akvarier".
PS: Se till att betala hyran först, bara. Kan bli dyrt det ovanstående om det fungerar!
#80 - 6 november 2003 23:38
Ursprungligen skickat av cool

men hur får man föräldrarna att låta en skaffa fler kar???

Dom har ju bara intrese för syrrans häst=(

Är dt nån som har förslag??

Tobbe

Säg att du vill ha en pytonorm eller giftspindlar. Kommer du sen med förslag på ett akvarium till, så kanske det är lättare att få det. Funkar bäst om mamma/pappa har lite orm-eller spindelfobi.
#81 - 7 november 2003 09:37
Ursprungligen skickat av Nanc

[quote]Jag trodde ju liksom att han hade en annan hobby, datorerna! Men som läget är nu så får dom gamla öken (jepp, vi har fyra datorer i lägenheten också) knalla och gå som dom vill, för pengarna dom ska gå till Sjöhästar, koraller, snäckor och lite annat smått och gott... Tror faktiskt att han är för gammal för en motorcykel... kanske ska testa en knypplingsbräda i stället... *ett under att han inte börjat svara i den här tåten*

Äsch datorer! De räknas inte till hobbyverksamhet längre. Vi har också fyra i huset, dvs en var, det skulle bli slagsmål annars ;O)
Man blir ALDRIG för gammal för motorcykel! Våra grannar har köpt egna cyklar sen vi började kuska på vår första 1999, ännu fler har köpt en sen vi bytte till vår stora. Grannarna är mellan 45 och 60 någonstans.

Lägg pengarna på akvarier i stället... När du har tillräckligt många så kommer varken du eller någon annan att ens fundera på hur tapeter och golv ser ut...

Hm, svarta sopsäckar som tapeter då kanske? Då slipper jag tänka på akvariebakgrunder iaf. ;O)

Har du testat att dejta en sjöjungfru??? :-)

Det är vansinnigt ont om sjöjungfruar i våra trakter. Hur står det till med den saken hos er andra? Dessutom - kräver de inte saltvatten? Men då kan det vara läge för en jättetank ju!
#82 - 7 november 2003 09:41
Ursprungligen skickat av Ulla

[quote]Ursprungligen skickat av mats_jn

/mats

Ett argument som fungerar i många hobby/flickväns/plånboks-problem:

"Du får köpa kläder/smink för samma summa som jag lägger ner på akvarier".
PS: Se till att betala hyran först, bara. Kan bli dyrt det ovanstående om det fungerar!
[/quote]

Ja, och är det ex en datornörd till kille så kör: "Klart du får köpa det nya grafikkortet och en hårddisk till." *paus och prata entusiastiskt om datorer ett tag (och se till att du håller dig ajour så du KAN något om hans hobby!)* sen: "Vet du, jag såg en häftig mal som inte var så dyr faktiskt. Kostar bara hälften av din hårddisk. Okej om jag köper den?"

Fungerar tyvärr inte här eftersom karln har datorbutik, men ska testa med nya skinnkläder och tillbehör till hojen till våren. ;)
#83 - 7 november 2003 09:52
Men när "snubben" inte varit hos mig på någon vecka, tittar in i "fiskrummet" och faktiskt ser att det står 3 nya yngelburkar där och utbrister: "Men du har ju nästan en fiskfabrik här." Då känner jag att jag är på rätt väg. ;-) (Han såg dom ju faktiskt)
#84 - 7 november 2003 22:01
Hm, svarta sopsäckar som tapeter då kanske? Då slipper jag tänka på akvariebakgrunder iaf. ;O)

Precis!!! Dom gör sig skitbra med kolsten... Annars kan du ju sätta i gång och odla en massa olika fiskarter, sedan kan du tapetsera väggarna med odlingsdiplom från SARF!!!
Det är vansinnigt ont om sjöjungfruar i våra trakter. Hur står det till med den saken hos er andra? Dessutom - kräver de inte saltvatten? Men då kan det vara läge för en jättetank ju!

Jo här har vi ett gäng... Storsjöodjuret du vet, det är egentligen deras pappa (men säg inte det där till någon!) De går utmärkt i sötvatten, men det krävs nog en rejäl balja....
Men när "snubben" inte varit hos mig på någon vecka, tittar in i "fiskrummet" och faktiskt ser att det står 3 nya yngelburkar där och utbrister: "Men du har ju nästan en fiskfabrik här." Då känner jag att jag är på rätt väg. ;-) (Han såg dom ju faktiskt)

Heja Sonja! Där har du nog en blivande akvarist ska du se... bara att börja bearbeta :-)
#85 - 8 november 2003 14:49
I morse hade jag tagit fram en tom petflaska, slang syresten och silikon. När jag borrat hålet i locket till petflaskan kom min man och undrade vad jag höll på dem. "En co2-anläggning!! Du kanske vill hjälpa mig". Han tittade på mig och min bygge med avsmak. Efter ett tag återkom han och förhörde sig om vitsen och riskerna med en CO2 anläggning. "Vad kostar en riktig?" frågade han. "2-3 tusen", svarade jag.

"Då får du en i födelsedagspresent om du omedelbart slutar med det där hembygget. Välj ut någon på internet!"

Jag vet inte om jag kan utveckla det här till en strategi. Jag bygger något halvfult hembyggt och han köper något nytt och modernt, gärna med digitala finnesser till mig.... :-)

Så nu tar jag gärna emot tips: En bra CO2 anläggning för två-tre tusen för ett 275 liters akvarium.
#86 - 8 november 2003 15:30
Förvånansvärt få som är två om att älska akvarium och fiskar! Jag och min sambo är båda lika förtjusta i akvarium, vi delar på alla kostnader och därför har vi råd med lite mer, vilket också är rätt skönt om man säger så...

Dock så var det han som började med det hela, men jag blev intresserad ganska så fort jag också och nu har vi iallafall 4 kar igång, tre större.. och fler lär det bli =)
Så fort vi tror vi lessnat på ett kar och stängt ner det och sålt eller skänt bort alla fiskar så kommer vi på en annan fisk vi vill ha och så startar vi upp igen... det här är nog den roligaste hobby jag nånsin haft, och jag har en känsla av att den kommer att stanna kvar...
#87 - 8 november 2003 16:14
Att hitta en sjöjungfru här i Gävle blir lite svårt.
Det finns inte så många. Och sitter man och tittar på Akvarier eller sitter här på forumet dagarna i enda när man inte är i skolan. Då är det mycket svårt att hitta en. Ska vara när man är på Zoot då [:)]
#88 - 9 november 2003 11:06
Hummer! Det där var en svår nöt att knäcka! Ska se om jag får tag i en som ställer upp på en blinddate... Kan ta med henne när vi far till stugan i Sundsvall nästa gång... Hystar i henne i havet där, åsså får ni ha en date nån stans längre ner....
#89 - 9 november 2003 18:29
Precis!!! Dom gör sig skitbra med kolsten... Annars kan du ju sätta i gång och odla en massa olika fiskarter, sedan kan du tapetsera väggarna med odlingsdiplom från SARF!!!

Ingen kolsten här inte - rötter säger jag bara... men odlingsdiplom blir nog himla snyggt ovanpå sopsäckarna för att bryta lite mot det mörka ;O)

Jo här har vi ett gäng... Storsjöodjuret du vet, det är egentligen deras pappa (men säg inte det där till någon!) De går utmärkt i sötvatten, men det krävs nog en rejäl balja....

Inte ett ord över mina läppar om detta med Sd... men räcker 1000 liter tror du?

#90 - 11 november 2003 07:38
<font size="4"><font color="red">Jag har hittat lösningen!</font id="size4"></font id="red">

Försök få den blivande akvarienörden inrednings- eller konstintresserad:

http://www2.blocket.se/view/1508294.htm?l=0&c=1&city=0

[:-65] [:-58] [:-65] [:-58] [:-65] [:-58] [:-65] [:-58] [:-65] [:-58] [:-65]

<font color="red">OBS!
Länken funkar inte längre men där visades en bild på ett akvarium avsett att sättas upp på väggen, som en tavla. Djupet var bara 15-20 cm. Ganska fräckt faktiskt./ GooGoo
</font id="red">
#91 - 15 november 2003 00:12

Jag har en urkass idé!

Gör absolut inte som jag, börja bygga en bakgrund i frigolit en fredagskväll....det är inte popurlärt

#92 - 24 november 2003 20:14
Min pojkvän sa en sak häromdan som fick mitt hjärta att ta ett glädjeskutt. Vi pratade om vilka djur jag skulle få ha i en gemensam framtid. Då sa han "Akvarier är rätt fina.. om du har ett när vi flyttar ihop kanske t.o.m jag blir intresserad" Woohoo!
#93 - 25 november 2003 06:43
Se till att ha fler än ett då Helena! Har Du bara ett kan det bli svårt att utöka, men med "ett gäng" kar.......good luck sister! [:-91]
#94 - 25 november 2003 06:59
Att se till att en framtida partner accepterar eller rent av gillar ens akvarier känns som överkurs. Svårt nog att hitta någon som gillar en utan att man avslöjar akvarierna.

Peter
#95 - 25 november 2003 07:32
Att hitta en partner som tycker om akvarier är bara det grymt svårt. Sedan att hitta en som även tycker om hård rock är grymt mycket svårare. Ser framför mig vad det skulle stå i min kantakt annons: ”Kille på 18år söker söt tjej. Jag tycker om akvarier och hård rock...” hmmm...jaja...det blir nog bra [:)]
#96 - 25 november 2003 15:08
Hummer: Hörs att du inte träffat min dotter... där blir det bingo för det du räknat upp inklusive åldern - fast någon annan hann före förståss ;O)
#97 - 25 november 2003 15:13
Hummer....du får allt ta å förfina den där kontaktannonsen va...*tycker*

"Hårdrockande hummer med blötläggande hobby söker skön sjöjungfru att dela kar med."

[:-91]
#98 - 25 november 2003 15:13
Jag tror att det räcker att finna en partner som accepterar akvarier, sedan ger det sig själv... med lite list :-)

Kanske är läge för Kjell att starta en kontaktavdelning på Zoopet... då måste det väl vara läge för att få ihop två nördar!!!
#99 - 25 november 2003 15:17
Tror den annonsen iaf skulle göra tjejerna nyfikna... "hårdrockande hummer"... *asg*

Ingen dum idé du Nancy! Finns tydligen en och annan som har problem med att få napp.
En annan har iaf kommit så långt att jag numera kan beställa fiskfoder och smyga in ett filter i beställningen för framtida bruk utan att karln går i taket ;O)
#100 - 25 november 2003 15:37
Tack Mogwai.
Ska börja köra med "Hårdrockande hummer med blötläggande hobby söker skön sjöjungfru att dela kar med."[:)]
Jag kan inte misslyckas[:P]
#101 - 26 november 2003 09:45
Om man nu har en partner kan det ju vara bra att komma ihåg att denne också är en smula intressant - inte bara fiskarna. Glömmer du detta kommer partnerns inställning till din akvariehobby genast att bli betydligt negativare...
#102 - 26 november 2003 10:07
Man kan ju också göra som i vårat hushåll, hålla en viss "terrorbalans".

Jag köper akvarieprylar och maken köper dataprylar och spel.

//Annika
#103 - 26 november 2003 11:12
Hemmavid så håller han sambon på mé sina kameror....å hittar de mest förunderliga pryttlar, saker, filmsorter å annat grunks som han bara mååååååååste ha.
Sen så hålla det evinnerliga föreläsningar om fotograferingens underbara värld....
Visst säger jag....å kastar mig hejdlöst våghalsigt in i en djuplodande förklaring angående vaffö den ena fisken beter sig så å en anna fisk beter sig si....å då han har fått tydliga...öö..han sambon alltså...*s*...maltendenser va.....så é det mycket mal i snacket för närvarande !! *ler oskyldigt*
#104 - 26 november 2003 12:48
då ber du väl honom lite lagom oskyldigt att dokumentera dina fina firrar?
#105 - 26 november 2003 12:55
Då jag fått överta hans "gamla" systemkamera så tänkte jag bli en veritabel fiskpapparazzi myself ju !! *s*
Sen så använder han ju inte sin digitalkamera spexiellt mysse heller så...undras om den é vattentät förexten ??? *s*

"Work with me my dear scalare".....
#106 - 26 november 2003 14:10
Jag fostrar mig själv ganska bra (ingen hjälp här inte).
Kom på mig själv att fixa i en av burkarna innan jobbet i dag.
Klev upp 6:45, gjorde i ordning ungarna för skola och dagis samt att jag då också rengjorde ett brummande innerfilter.
Ungarna var i tid (7:30) och jag med (8:00).
Behöver jag säga mer....

#107 - 26 november 2003 14:31
Finns det någon medicinskt vetenskapligt dokumenterat fall av aquarioholism ?????
Kan man förfalla i "akvariemissbruk" ???
Hur kan man diagnostera ett sådant missbruk ???
Vad är det som utmärker en sådan person ??
Hur många liter skall det till innan man anser att det hela "har gått över styr" ???

*svar till bottenlöst kryp*
#108 - 26 november 2003 18:37
I så fall är nog vi drabbade av detta!!
7 personer och 12 akvarier i 5 rum och kök.
Man börjar undra om det finns någon gräns för hur många akvarier man får ha i en lägenhet. Men än har inte tapeterna börjat lossna från väggarna.
#109 - 18 december 2003 13:59
Måste bara fortsätta på temat!! Ett problem som jag inte hittade nån lösning på (jag har nu suttit och läst hela tråden, mycket underhållande..) Sambon var ganska intresserad i början och till och hjälpte till att sköta akvariet (mer än att ge mat nån gång..), men i takt med att mitt intresse har ökat blir han mer och mer motsträvig, TROTS att han har en egen kuhliål.. Vad ska jag göra.. "snyft"
#110 - 18 december 2003 16:40
Varför inte prova det som jag skrev om tidigare i tåten, nämligen kvinnlig list!!! Låtsas att du är jättebekymrad över dina vattenvärden, säg att du inte förstår hur testerna funkar och undra om han kan hjälpa... Typ det alltså...
Eller så får du ge honom ett eget akvarium i julklapp...
#111 - 18 december 2003 17:08
Jobbigt bara att be om hjälp med vattenvärdena när man pluggat kemi ;-) men jag ska försöka med list..känslomässig utpressning är väl tillåtet..?
#112 - 18 december 2003 18:25
Jag bodde med mina 2 föräldrar, min bror, 4 grand danois, 4 pippifåglar, ett 720 liters kar, 3 marsvin och sex katter i en 2:a under 9 år :) Djurolism?
#113 - 18 december 2003 18:39
Ursprungligen skickat av Norpan

Måste bara fortsätta på temat!! Ett problem som jag inte hittade nån lösning på (jag har nu suttit och läst hela tråden, mycket underhållande..) Sambon var ganska intresserad i början och till och hjälpte till att sköta akvariet (mer än att ge mat nån gång..), men i takt med att mitt intresse har ökat blir han mer och mer motsträvig, TROTS att han har en egen kuhliål.. Vad ska jag göra.. "snyft"

Intresera dig för hans "kuhliål"????[:-30][:-68][:-94][;)]

#114 - 18 december 2003 21:07
Oki! Vattenvärden var kanske lite fel då Norpan :-)
Är han månne händig och gillar att göra saker??? Om han är datanörd, kanske han antingen vill bygga ett Macvarium??? Eller koppla dygnsbelysning med månljus och allt till datorn...
Nåt annat intresse kanske??? En legobiotop eller StarWars kanske??? Det gäller att vara uppfinningsrik!!!
#115 - 13 januari 2004 13:31
Ville bara meddela att sambon så att det ju faktiskt skulle vara kul att starta upp ett till akvarium, så det finns hopp, hihi, Morellen kanske skulle försöka med det då.. [;)] Jag har även engagerat honom i diverse byggprojekt, bakgrunder och akvariebänkar för han gillar att bygga saker. Jag körde med att jag absolut inte klarar att bygga sånt, o han som är sååå duktig kanske kan hjälpa? Fast det spirande intresset beror nog på att han har fastnat lite extra för vår charmige guldguramihane som äter ur händerna. Så tack för tipsen! Jag har låtit honom spela bilspel på playstation ett antal timmar utan att gnälla också och då blir han lite mer lättpåverkad.
#116 - 20 januari 2004 21:02
hmmmmmmm...
börjar få lite pli på sambon. Han lagade frivilligt lilla karets pump i stället för att rycka ut sladden för att få tyst
(eller så var det bara självbevarelsedrift för att han insåg att jag inte skulle bli så nöjd med en avstängd pump *s*)
#117 - 24 januari 2004 13:58
Efter en hel del suckande och himlande med ögonen när jag fyllt på en del litrar så har nu min särbo köpt ett gammalt akvarium. Sedan förmanade hans barn honom att fiskar inte kan klara sig hela veckor själva så har han erbjudit mig att "låna" karet..:).. Vad tycker vi om det?.. [:-15]
#118 - 24 januari 2004 14:54
Ett gratis akvarium Morsan? Låter bra. Köpte själv ett litet ca 60 liters lekakvarium i veckan dit kakaduacikliderna flyttet.

Jag smugglade in det i en stor frigolitlåda man kan köpa på Bauhaus och när han undrade vad jag hade där sa jag att lådan var köpt för frakt av fiskar (vilket i och för sig är sant)..

Min man har inte ens lagt märke till det nya akvariet!!!! (Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta).
#119 - 25 januari 2004 10:22
..*S*..Inte ens sett akvariet!!.. Oj oj..
Jag har idag haft en givande morgondiskussion. En vägg fylld med akvarium är vi båda ense om att det skulle vara snyggt.. Jag tror att jag har lyckats uppfostra karln! [:-37]
Nästa projekt, efter 110 l som ännu inte är uppsatt, är att renovera 140 l:s. "Det skulle vara kul om vi klarade det själva", sånt gillar jag att höra på morgonen när humöret annars inte är på topp..:)
#120 - 25 januari 2004 10:41
jag har tyvärr problem med min far. han är intreserad av akvarier, men man måste tjata jättelänge för att få köpa större. han tycker om att greja me pumparna, men han blandar ihop levandefödare med munruvare! vad gör man åt detta gränsfall????
#121 - 30 januari 2004 16:21
liiiiiiiiiiiiiite pli har jag visst fått på honom...
användbart med nån som skruvar ihop nya fina akvariebänken *nöjd* och hjälper till att kånka akvarium... men där tog tjänstvilligheten slut... skölja grus och koma rötter får jag göra på egen hand
#122 - 30 januari 2004 18:17
Tror jag lyckats fostra min karl också nu... han tyckte jag gjort ett fynd i och med senaste köpet. Ett begagnat 128-liters med alla tillbehör, grus, inredning osv inkl lecablocksbänk. Har lovat att lägga ner lilla 40an och att det inte kommer in fler kar... hm, på ett tag menade jag då. ;O)
#123 - 31 januari 2004 02:22
Nu har vi fått ett 275 l akvarium, och från början var det meningen att 160l burken skulle plockas bort, men har övertygat mannen om att det blir jättesnyggt med ett akvarium i hallen :)
så nu kommer vi snart ha fyra stora burkar och ett 29 l yngelburk
Han som tyckte det räckte med 540 liters akvariet hihi.
#124 - 31 januari 2004 12:59
Grattis Eva ;O)
Det är både snyggt och välkomnande med ett akvarium i hallen.
#125 - 31 januari 2004 13:06
Han tycker nog det börjar bli mycket nu,
Har två storpudlar en fågel (vill ha fler) snart fyra stora burkar :)
#126 - 13 december 2004 15:27
Min "combo" joakim har börjat visa ett visst intresse för fiskarna, han frågar lite då och då vad dom gör, varför, osv. kul!
Men, han är så pessimistisk när det gäller möjligheterna att trycka in fler kar på våra 40kvm... han säger bara torrt "du får ha det på DITT rum". han vill itne ens överväga möjligheten att ha det i köket...
#127 - 13 december 2004 15:32
Jag skickade en bildlänk till sambon på ett bygge där man använder en gammal TV med träram runt hela TV:n, till att bli ett akvarium istället.
"Fan va ballt. Hoppas man får se slutresultatet sen" sa han lyriskt.
Kan man göra om en gammal mikrovågsugn till ett akvarium måntro ??
Så har man vips smugit in ett litet kar i köket...utan att omgivningen ens fattade hur det gick till !! *tipsar*
#128 - 13 december 2004 15:35
njae, jag behöver min micro till mat och sånt...

kallvattenfiskar i kylen kanske? eller varför inte blinda grottetror i skafferiet?
#129 - 13 december 2004 16:11
Just nu har jag 375:an och 128:an i vardagsrummet och 54an i köket... tilläggas kan att vi har helöppen planlösning på nedervåningen så man ser karen vart man än sitter... utom från toan och vårt sovrum som har dörrar.
Sovrummet hyser till och från ett 54L yngelkar... men toan, där klämmer man inte in något - bara ut, säger karln. ;)
#130 - 14 december 2004 13:54
Har nosamt läst på alla tips i den här tråden... Akvarieantalet ökade raskt från ett till fem (men nu har jag lånat ut ett för att sprida smittan vidare)
Kommit på sambon med att frivilligt ha bytt vatten i karet för att diskusarna sett hängiga ut - det fungerar!
#131 - 14 december 2004 14:01
Jag skickade en bildlänk till sambon på ett bygge där man använder en gammal TV med träram runt hela TV:n, till att bli ett akvarium istället

Kan du inte lägga upp den länken här?? Hade varit ballt att se! =)
#132 - 14 december 2004 14:01
Antalet kar hemma har minskat, men vatten-volymen har i sin tur ökat.
<center>[:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127]</center>

Här är länken: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=130722&gid=292554

Annons