Att gå i väntans tider

#1 - 20 april 2006 14:03
Jaha. Så var det dags för ett nytt akvarium då...

400liter är beställt och väntar på att fyllas.

Visst är det underbart. Att planera för att fylla ett nytt kar.

Hur som helst, jag har tänkt mig en rad alternativ och ett av de som är hetast är en afrikansk flodbiotop.
I detta fall skulle det bli ett stort stim kongotetra, kanske nån ormhuvudsfisk och så huvudattraktionen ett gäng schyssta ciklider.

Har ni några idéer om vad som skulle kunna gå bra i? Snyggt, intressant och de ska trivas utan allt för mkt växter.
#2 - 20 april 2006 14:49
Palettciklider är trevliga fiskar fast de kanske blir väldigt små jämfört med 400liters akvariet och de gillar att ha några skyddande växter vid deras grottor.
Vill du ha en art av ciklid eller flera arter?
#3 - 20 april 2006 19:52
Vet inte riktigt om palett är det jag letar efter...
Nånting lite "fylligare" om man säger så

Har haft Malawi innan och det finns ju alltid en risk för "fisksoppa" men har också kört centralamerika och då var det ju snyggt med bara en art.
Så jag vet inte, det beror ju på vilken ciklid det blir...

Helst någonting mer spännande än palett i vart fall...

MVH
//Johan
#4 - 20 april 2006 20:27
Hallo there Mr Supersunk-
Synd att jag missade din show på JAF...
Tänkte bara påpeka att du fortfarande anger Killimanjaro såsom ort.
Är det fortfarande aktuellt med återvändo?
Men jag har inga råd vad gäller ciklider överhuvudtaget.
Några större killis som Fp sjoestedti kanske?
Hade du sagt sydamerika hade jag föreslagit Megalebias elongatus som en mega-utmaning. :)
#5 - 20 april 2006 21:46
Skulle du inte ha en afrikanskbiotop? Är inte Ormhuvudfiskar från asien?? Om du ska ha såna så försvinner dina tetror ganska snabbt och du har en stor fet ormhuvudfisk.

Mvh Mattias
#6 - 21 april 2006 06:09
erikthur: Det är alltid aktuellt med återvändo, jag har ju ett safariföretag igång därnere, men nu har jag jobb i Sverige det närmaste året så jag blir väl hemma en liten stund om inte annat. Sjoestedti är ju en bra idé, men de kräver en hel del växtlighet va? Sjoestedti var för övrigt en av de fiskar som såldes lite över allt i Dar es Salaam som akvariefisk...

Mantac0re: Det finns så vitt jag vet en rad afrikanska ormhuvudfiskar eller ja, de kallas väl fengäddor där kanske... (jag har själv tidigare haft en Polypterus senegalus (http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/poly-sen.htm) och jag tror inte att den ska vara några problem med kongotetra. Kongotetrorna blir ju rejält stora och låter man dem gå ihop från att de är små så...

Men återigen, inga roliga förslag på ciklider?
#7 - 21 april 2006 16:55
jag hade nog gått med ett antal olika flodciklider typ Lamprologus congoensis, Lejonhuvudciklid, Teleogramma brichardi =) Om du villh anågot större kan jag inte hjälpa dej med egna erfarenheter, tyvärr.
#8 - 21 april 2006 18:11
Jag tror inte att det är lätt att få tag på stora afrikanska ciklider.

Annons