Att köpa eller inte köpa...

#1 - 18 december 2006 17:46
Idag har jag blivit blåst på en köpare som tänkt sig köpa mitt akvarium. Igår ringde personen och ville köpa det pronto. Skulle hämta det idag. Efter att ha kronglat med "min akvariefirma" om att få hem ett akvarium till imorgon mot extra pengar, tömt mitt 540 (gruset kvar), tagit ur pump (rengort), placerat malar och diskus i div. hinkar (skulle få låna ett litet kar så länge) och satt mig och vänta på att personen skulle komma kl 13 och hämta skiten.

Men klockan gick och ingen dök upp. Maken ringer upp, sambon svarar med att han ligger sjuk och sover. Att han skulle hämta akvarium var det inget tal om. :mad: VART FAN VAR SAMTALET I MORSE SOM MEDDELADE OM INCIDENTEN!!!
Meddelade sambon att just nu ligger fiskar för 10.000:- i hinkar och väntar på ett nytt kar!! Personen skulle ringa när denne vaknat.

Ingen ringer. Fick till slut fylla karet 2/3 och koppa i fiskarna igen. Lägga ner syresten så det blir lite cirkulation i vattnet och la även ner grottor till alla malar. Ringer upp. Ingen svarar. Efter ett tag mailar personen och meddelar att denne är sjuk... OCH inte har pengar!! Nu fick fan lösa den bäst den kunde. För jag är så jävla förbannad på dessa jävlar som ringer och pratar strunt!!! Och god trogen som jag VAR tog jag inget i förskott betalning. Just nu verkar endast en cory fått stryck av allt skit.

Så alla ni som tänker sälja dyra ting, be om handpenning först innan ni börjar krongla. I mitt fall står jag nu med ett speciallbeställt akvarium som kommer i morgon, pengar???... Tyvärr kommer jag få lösa detta med att låna pengar från nära och kära.

FAN VAD JAG HATAR DESSA STRUL***AR!!

//Camilla
#2 - 18 december 2006 17:52
Jag blev tvingad att ge handpenning när jag köpte mitt hörnakvarium. Det är bra för då vet jag att akvariet är mitt och säljaren vet att jag vill ha det. Fy tusan vad irriterande för dig!
#3 - 18 december 2006 17:56
När jag köpte mitt nyaste, 180-liters, erbjöd jag mig själv att betala en handpenning, så de skulle veta att jag säkert skulle ha det.

Vanligt affärsvett, tycker jag!
#4 - 18 december 2006 17:58
Personen kunde ju lyft luren!!!
#5 - 18 december 2006 17:58
Låter som en lyckad dag för dig! Man blir ganska trött på alla dessa snackare som vill köpa både det ena och det andra och när det väl kommer till kritan så är det inte så intressant längre.
Jag skickade handpenning på mitt 960 liters när jag köpte det, dels för att jag tycker det hör till, så säljaren vet att jag ska ha det, och även så jag vet att det är "mitt".
Sedan kan det hända saker på vägen, det är klart, men som i ditt fall så var det nog stålarna som saknades från första början samt att han hade nog inte förankrat det hos den som bestämmer i huset;) .
Det är bara att ta nya tag och försöka sälja det på nytt, och alltid har man lärt sig något[:o] .
#6 - 18 december 2006 18:16
C.Ciklid skrev:
Idag har jag blivit blåst på en köpare som tänkt sig köpa mitt akvarium. Igår ringde personen och ville köpa det pronto. Skulle hämta det idag. Efter att ha kronglat med "min akvariefirma" om att få hem ett akvarium till imorgon mot extra pengar, tömt mitt 540 (gruset kvar), tagit ur pump (rengort), placerat malar och diskus i div. hinkar (skulle få låna ett litet kar så länge) och satt mig och vänta på att personen skulle komma kl 13 och hämta skiten.

Men klockan gick och ingen dök upp. Maken ringer upp, sambon svarar med att han ligger sjuk och sover. Att han skulle hämta akvarium var det inget tal om. :mad: VART FAN VAR SAMTALET I MORSE SOM MEDDELADE OM INCIDENTEN!!!

Meddelade sambon att just nu ligger fiskar för 10.000:- i hinkar och väntar på ett nytt kar!! Personen skulle ringa när denne vaknat.

Ingen ringer. Fick till slut fylla karet 2/3 och koppa i fiskarna igen. Lägga ner syresten så det blir lite cirkulation i vattnet och la även ner grottor till alla malar. Ringer upp. Ingen svarar. Efter ett tag mailar personen och meddelar att denne är sjuk... OCH inte har pengar!! Nu fick fan lösa den bäst den kunde. För jag är så jävla förbannad på dessa jävlar som ringer och pratar strunt!!! Och god trogen som jag VAR tog jag inget i förskott betalning. Just nu verkar endast en cory fått stryck av allt skit.

Så alla ni som tänker sälja dyra ting, be om handpenning först innan ni börjar krongla. I mitt fall står jag nu med ett speciallbeställt akvarium som kommer i morgon, pengar???... Tyvärr kommer jag få lösa detta med att låna pengar från nära och kära.

FAN VAD JAG HATAR DESSA STRUL***AR!!

//Camilla

ett muntligt kontrakt är bindande.
#7 - 18 december 2006 18:24
Jag har sålt mycket via blocket och det är många som tycker att det är "roligt" att få adressen hem till en och sedan bestämma en tid för att sen aldrig ens dyka upp..det har hänt mååånga gånger
#8 - 18 december 2006 18:51
Tyvär är detta betende ganska vanligt, jag har råkat ut för det några gånger i samband med bla bil och båt affärer.
Man blir så förb att man bara vill skrika, det är ju så enkelt att ringa och säga att man ångrat sig, men icke sa nicke, så där står man och väntar med blodtrycket i topp.

Därför har jag börjat göra kölista med tänkta köpare och notera ett antal av dom för säkerhets skull eftersom jag alldrig litar på dom som "bestämt" sig.

Hur som helst hoppas jag det ordnar sig för dig i alla fall.
#9 - 18 december 2006 18:51
hade man orkat så hade man kunnat göra en polisanmälan för kontraktsbrott.
fast sitta i en timme för att få komma in för att göra en anmälan som snuten ändå lägger ner låter inte som det bästaman kan göra på sin fritid.
#10 - 19 december 2006 08:13
Har sålt diverse ting mer eller mindre smärtfritt, mot handpaning och utan. Denne person lätt så jävla seriös... Men efter detta kommer det alltid att säljas saker mot handpenning!
#11 - 19 december 2006 08:36
ja, du... visst råkar man ut för många lustiga människor när man försöker sälja grejer. -Säljer därför sällan några akvarieväxter längre, det händer alltför ofta att folk kommer överens men ångrar sig, eller kommer på att dom inte får för sambon, mamma, eller vem det nu är som bestämmer. Är det dyrare saker kanske det fungerar med handpenning, är det akvarieväxter eller upplockad fisk så är man ju också i en tidspressad situation... Värst är det nog när man skänker bort saker, då är folk snabba att paxa, men tror sen att man skall hålla växterna vid liv i flera veckor innan de behagar hämta dom...

Man skall kanske inte deppa ned sig över sånt här, majoriteten av köparna sköter ju sig trots allt mycket bra!
#12 - 19 december 2006 09:27
jag vet EXAKT hur det känns >:/
tömde mitt 450 l och flyttade runt fiskar hejvilt för att sälja, köparen dök aldrig upp. som tur var fick jag det sålt några dagar efter och fiskarna gick det ingen nöd på.

men BE ALLTID om telefonnummer till köparen, t ex om de ringer från dolt nummer.. som i mitt fall
#13 - 19 december 2006 11:38
lenis3 skrev:
jag vet EXAKT hur det känns >:/

tömde mitt 450 l och flyttade runt fiskar hejvilt för att sälja, köparen dök aldrig upp. som tur var fick jag det sålt några dagar efter och fiskarna gick det ingen nöd på.

men BE ALLTID om telefonnummer till köparen, t ex om de ringer från dolt nummer.. som i mitt fall

Har hans hemnummer och adressen med för den delen. Akvariet är ute på annons igen och hoppas nu på seriösa köpare hör av sig. Villket fall som helst står nu 2 säckar råda (till nya karet) och en inner pump fick jag med köpa till 450 akvariet så länge. Det nya karet kommer hämtas så snart som möjligt. Fina extra utgifter så här inför julen. Kul att även fått punga ut extra pengar för att få hem ett akvarium snabbare (kallas även muta ;) ).

//Camilla
#14 - 19 december 2006 11:43
C.Ciklid skrev:
Har hans hemnummer och adressen med för den delen. Akvariet är ute på annons igen och hoppas nu på seriösa köpare hör av sig. Villket fall som helst står nu 2 säckar råda (till nya karet) och en inner pump fick jag med köpa till 450 akvariet så länge. Det nya karet kommer hämtas så snart som möjligt. Fina extra utgifter så här inför julen. Kul att även fått punga ut extra pengar för att få hem ett akvarium snabbare (kallas även muta ;) ).

//Camilla

när jag köpte mitt kompletta beg 400L's för 1500:-, så slängde jag på ytterligare 500:- för att personen skulle levererade hem till mig samma dag och till och med ställa upp det på rätt plats :)
jag slapp att låna bil och släp och att bära. det kan vara värt lite extra cash.

Annons