att köpa olika mätare

#1 - 10 januari 2005 21:22
Jag har ett 105 liters akvarium med fembandstetror och fjärilsciklider, och eftersom både dessa sorter vill ha vatten som är surt och mjukt funderar jag på att köpa mätare för att testa vattnets pH och hårdhet.

Vad kostar mätare som kan mäta pH och hårdhet på vattnet?
Hur ska jag göra för att få ner pH:t? Jag läste någonstans att man kan stoppa i torv i filtret så blir vattnet surare, stämemr det? Jag har en Fluval 3plus pump.

Tacksam för svar
#2 - 10 januari 2005 21:47
pH och och hårdhet mäter du med dropptester, dvs en vätska man droppar i en liten kyvett med akvarievatten som då färgas och jämförs med en legend för att läsa av värdet.
Dessa dropptester kostar per styck dryga hundringen och räcker ett bra tag.
Det finns även teststickor som kan verka billigare, men dom räcker bara till bråkdelen så många mätningar och är dessutom helt opålitliga vad gäller mätvärdena.

Ja, torv sänker pH men kan även göra vattnet te-färgat vilket alla inte gillar.
Det finns även andra preparat som påverkar pH resp. hårdhet upp eller ner.
#3 - 13 januari 2005 21:47
[QUOTE=60liter]Jag har ett 105 liters akvarium med fembandstetror och fjärilsciklider, och eftersom både dessa sorter vill ha vatten som är surt och mjukt funderar jag på att köpa mätare för att testa vattnets pH och hårdhet.

Vad kostar mätare som kan mäta pH och hårdhet på vattnet?
Hur ska jag göra för att få ner pH:t? Jag läste någonstans att man kan stoppa i torv i filtret så blir vattnet surare, stämemr det? Jag har en Fluval 3plus pump.

Tacksam för svar[/QUOTE]

Innan du sätter igång med torvfiltrering måste du ändra "bufferten" på
ditt akvarievatten.
Kort om en buffert : "en buffert är en syra med en korresponderande bas"
Den vanligaste bufferten i ett -naturligt- vatten är vätekarbonat.
Bufferten hindrar pH-variationer inom ett intervall av pH grader.
Det som kommer att hända om du endast startar med en torvfiltrering på
ditt kranvatten är att du plötsligt "spränger" bufferten ; och då faller pH snabbt =death by butha ! Du måste alltså göra något åt din buffert. Och hur gör man det enklast; jo du börjar med att blanda ½ av akv.vattnet med osmosvatten(totalhårdhet=0). Nu börjar du att torvfiltrera ! Om du inte får
någon märkbar pH-sänkning nu, så måste du byta in (jag höftar med 1/3)
mer osmosvatten.
jag tycker att innan du börjar blaska med osmosvatten och torv, så bör
du skaffa dej en digital pH-mätare och en digital konduktivitetsmätare(mäter total salthalt) Det är så att jag själv blandar ---mitt kranvatten---till en
t.salthalt på ung. 100uS. Och där ifrån testar bufferten(olika för olika kranvatten) Man måste ha en buffert, även för riktigt mjuka vatten annars
har man inget skydd alls för pH-svängningar !
Jag hoppas att det går att förstå något av det jag skrivit ! Men kontentan är att det inte bara är att sätta igång... Hälsn. Geezer ;-)
!
#4 - 15 januari 2005 11:57
1/Genom att använda torv skiftar man buffertsystem från HCO3 till organiskaanjoner(R).

2/Genom att använda osmosvatten skiftar man buffertsystem från HCO3 till ingenting, vilket ger instabila värden.

3/Vid höga koncentrationer av HCO3 underlättas en pH-sänkning genom att gå via osmosvatten (finns också andra alternativ).
#5 - 15 januari 2005 14:22
[QUOTE=RAJAH]1/Genom att använda torv skiftar man buffertsystem från HCO3 till organiskaanjoner(R).

2/Genom att använda osmosvatten skiftar man buffertsystem från HCO3 till ingenting, vilket ger instabila värden.

3/Vid höga koncentrationer av HCO3 underlättas en pH-sänkning genom att gå via osmosvatten (finns också andra alternativ).[/QUOTE]

Ja, så skulle man kunna sammanfatta det! ;-) Hälsn. -Geezer-
#6 - 16 januari 2005 02:07
[QUOTE=Geezer]Innan du sätter igång med torvfiltrering måste du ändra "bufferten" på
ditt akvarievatten.
Kort om en buffert : "en buffert är en syra med en korresponderande bas"
Den vanligaste bufferten i ett -naturligt- vatten är vätekarbonat.
Bufferten hindrar pH-variationer inom ett intervall av pH grader.
Det som kommer att hända om du endast startar med en torvfiltrering på
ditt kranvatten är att du plötsligt "spränger" bufferten ; och då faller pH snabbt =death by butha ! Du måste alltså göra något åt din buffert. Och hur gör man det enklast; jo du börjar med att blanda ½ av akv.vattnet med osmosvatten(totalhårdhet=0). Nu börjar du att torvfiltrera ! Om du inte får
någon märkbar pH-sänkning nu, så måste du byta in (jag höftar med 1/3)
mer osmosvatten.
jag tycker att innan du börjar blaska med osmosvatten och torv, så bör
du skaffa dej en digital pH-mätare och en digital konduktivitetsmätare(mäter total salthalt) Det är så att jag själv blandar ---mitt kranvatten---till en
t.salthalt på ung. 100uS. Och där ifrån testar bufferten(olika för olika kranvatten) Man måste ha en buffert, även för riktigt mjuka vatten annars
har man inget skydd alls för pH-svängningar !
Jag hoppas att det går att förstå något av det jag skrivit ! Men kontentan är att det inte bara är att sätta igång... Hälsn. Geezer ;-)
![/QUOTE]

Ojdå,, jag som var och köpte torv idag som jag stoppade in i mitt fluval 3 plus filter. jag virade även in växternas rötter i torv för det stog att det var bra för tillväxten..

men detta osmosvatten ni pratar om, vad är det och hur får man tag i det?
RAJAH skrev att man får ostabila värden? är osmosvatten samma som destilerat vatten?

behöver snabb hjälp eftersom min torv redan är i filtret!

tack på förhand
#7 - 16 januari 2005 02:44
kan man inte bara slänga in en rot in i akvariet som succesivt sänker ph't?

har hört att även enkottar, eller vad d heter (mini små kottar), att de är effektiva ph-sänkare.
#8 - 16 januari 2005 09:09
Osmosvatten är inte riktigt samma sak som destileratvatten, men nästan. Bör dock behandlas på samma sätt.
#9 - 16 januari 2005 10:13
okej, men hur ska jag göra nu då?
i akvariet har jag en rot oxå förresten. men vart kan man få tag i detta osmosvattnet? vad kostar det? och är det bara i början man ska byta ut kranvattnet mot osmosvatten, eller ska man göra det vid varje delvattensbyte?

förresten, jag glömde och skriva en viktig detalj...

jag har köpt ph-mätare, och testade ph:t i fredags innan jag lade i torv i filtret, och då låg ph:t på runt 8.5-9, men nu när jag testade idag (söndag) ungefär 20 timmar efter jag lade i torven i filtret så låg Ph:t på 8.0

de fiskar jag har är ju fjärilsciklider, fembandsbarber, och nu ska jagköpa malawi.. så runt 7 borde väl vara bra för alla sorter?
#10 - 16 januari 2005 10:57
Osmosvatten använder man bara om man har mycket högt KH och/eller GH i kranvattnet (dels för att få ner KH/GH men också för att pH ska påverkas lättare av pH sänkande preparat.)
Uppsala är en stad med mycket hårt vatten, men det "normala" är att man har betydligt mjukare vatten.
Här i Eskilstuna tex har vi KH=4 GH=5 pH=8 (pH sjunker till ca 7.5 innan det kommer fram till kranen) villket borde vara ett mer "normalt" kommunalt dricksvatten.
Har du läst detta: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten
#11 - 16 januari 2005 16:10
[QUOTE=60liter]Ojdå,, jag som var och köpte torv idag som jag stoppade in i mitt fluval 3 plus filter. jag virade även in växternas rötter i torv för det stog att det var bra för tillväxten..

men detta osmosvatten ni pratar om, vad är det och hur får man tag i det?
RAJAH skrev att man får ostabila värden? är osmosvatten samma som destilerat vatten?

behöver snabb hjälp eftersom min torv redan är i filtret!

tack på förhand[/QUOTE]
Ditt Kommunalavattenverk buffrar ditt kranvatten till
en gräns,som myndigheterna föreskrivit. Denna föreskrift
omfattar också en massa andra ämnen (se ditt vattenverk)
Myndigheterna har alltså givit samtliga Svenska komuner(även de med egna brunnar) gränsvärden för hur mycket t.ex Mg(magnesium) det får förekomma i ett dricksvatten.
För vissa ämnen och föreningar så är toleransen (spännvidden) för avvikelser stor.För andra ex. tungmetaller är den liten.
Vad jag vill ha sagt med detta är att om man bor i/på Uppland/Gotland/Öland, som har kalksediment, så har
de också (logiskt) en lite högre buffert där, än de som bor i
Stockholm (där måste VA-verket om buffra vattnet)
Det -kan- alltså vara svårare att sänka pH´t på Gotland än i
Stockholm(svagare buffert).
Bufferten i ditt kranvatten kommer alltså att tolerera en pH-sänkning inom "buffert" intervallet t.ex 1-1,5pH grader.
Men om man då ,när man sänkt pH´t till buffertens lägsta gräns. Fortsätter att ge vattnet Vätejoner(från syra) så
kommer man till det kritiska läget då bufferten "spräng".
Det är då man får det kritiska pH-fallet, som kan betyda döden för allt i Akv.
Om du vill testa vad ,hur mycket , ditt kranvatten naturligt
tillåter sänkning av pH´t ,så testa med utan fisk ! Det är alltså möjligt att "din buffert" klarar den torvfiltrering du startat och sänker pH´t någon grad, utan att "sprängas".
Definintion mjuktvatten : 1/Avhärdat (jonbytare)
2/Osmosvatten(reversed osmosis)
3/Destillerat vatten(kyld vattenånga) Jag har här rangordnat dem efter "renlighet" På labben kör man alt. 1-3 för att erhålla ett 100% rent vatten. Reversed osmosis
apparater duger aldeles förträffligt till akvariebruk !
Hälsn. -Geezer-

Annons