[QUOTE=60liter]Ojdå,, jag som var och köpte torv idag som jag stoppade in i mitt fluval 3 plus filter. jag virade även in växternas rötter i torv för det stog att det var bra för tillväxten..
men detta osmosvatten ni pratar om, vad är det och hur får man tag i det?
RAJAH skrev att man får ostabila värden? är osmosvatten samma som destilerat vatten?
behöver snabb hjälp eftersom min torv redan är i filtret!
tack på förhand[/QUOTE]
Ditt Kommunalavattenverk buffrar ditt kranvatten till
en gräns,som myndigheterna föreskrivit. Denna föreskrift
omfattar också en massa andra ämnen (se ditt vattenverk)
Myndigheterna har alltså givit samtliga Svenska komuner(även de med egna brunnar) gränsvärden för hur mycket t.ex Mg(magnesium) det får förekomma i ett dricksvatten.
För vissa ämnen och föreningar så är toleransen (spännvidden) för avvikelser stor.För andra ex. tungmetaller är den liten.
Vad jag vill ha sagt med detta är att om man bor i/på Uppland/Gotland/Öland, som har kalksediment, så har
de också (logiskt) en lite högre buffert där, än de som bor i
Stockholm (där måste VA-verket om buffra vattnet)
Det -kan- alltså vara svårare att sänka pH´t på Gotland än i
Stockholm(svagare buffert).
Bufferten i ditt kranvatten kommer alltså att tolerera en pH-sänkning inom "buffert" intervallet t.ex 1-1,5pH grader.
Men om man då ,när man sänkt pH´t till buffertens lägsta gräns. Fortsätter att ge vattnet Vätejoner(från syra) så
kommer man till det kritiska läget då bufferten "spräng".
Det är då man får det kritiska pH-fallet, som kan betyda döden för allt i Akv.
Om du vill testa vad ,hur mycket , ditt kranvatten naturligt
tillåter sänkning av pH´t ,så testa med utan fisk ! Det är alltså möjligt att "din buffert" klarar den torvfiltrering du startat och sänker pH´t någon grad, utan att "sprängas".
Definintion mjuktvatten : 1/Avhärdat (jonbytare)
2/Osmosvatten(reversed osmosis)
3/Destillerat vatten(kyld vattenånga) Jag har här rangordnat dem efter "renlighet" På labben kör man alt. 1-3 för att erhålla ett 100% rent vatten. Reversed osmosis
apparater duger aldeles förträffligt till akvariebruk !
Hälsn. -Geezer-