Att kyla med ac ?

#1 - 1 augusti 2008 21:33
Jag har funderat på hur jag ska kunna kyla akvariet nästa sommar och kommit på att smidigast måste väl vara att ha en ac som håller ca 22 grader i rummet konstant eller vad tror ni?

Den lär väl dra typ lika mycket ström som en akvariekylare eller ? Finns ju billiga på blocket för ca 1500kr. Är det någon som har testat eller ?
#2 - 1 augusti 2008 21:43
Får du ned temperaturen till 22 i rummet så ligger väl karet ett par grader högre. Givetvis kan det inte stå i solljus då det blir varmare då.

Men såklart det lär funka ;)
#3 - 2 augusti 2008 08:01
Något jag funderat över är hur pass mycket ACn får jobba om man har akvarium i ett rum, framförallt öppna kar. ACn avfuktar ju luften för att det ska bli svalare. Påverkar det avdunstningen nämnvärt från karet tex?
#4 - 2 augusti 2008 08:14
Ja, karet kommer dunsta snabbare när luftfuktigheten är lägre, men det är ju just det som sänker temperaturen på vattnet.
#5 - 2 augusti 2008 09:15
Om det är portabla ac du funderar på så kan det vara sisådär med funktionen. Jag har en som är något år gammal och den klarar inte att kyla vårt vardagsrum många grader även om den får gå flera timmar. Ett mindre slutet rum kanske skulle fungera bättre, men ett normalstort vardagsrum tror jag de flesta portabla har svårt att hålla på 22 grader särskillt om du har sol på rummet. De ska dessutom ha en ganska kraftig slang ut genom ett fönster eller en dörr för att leda ut värmen, vilket då resulterar i att det kommer in varm luft utifrån. De låter också väldigt mycket.
Men det är kanske en delad ac du funderar på? De lär vara betydligt effektivare och tystare och klarar större rum. En delad ac är nog det vettigaste om du ska kyla hela rummet.
#6 - 2 augusti 2008 14:33
För min del borde en portabel ac duga då jag bara lever på 25m2 studentyta:)
#7 - 2 augusti 2008 15:12
nja jag är inte så säker på det, vårt vardagsrum är nog däromkring och som sagt så är det inte i närheten av att min ac klarar av det....
#8 - 2 augusti 2008 17:00
Men mina 25m2 är slutet och ja har frånluftsventil dessutom finns det ju olika modeller på ACn
#9 - 2 augusti 2008 17:38
Hade du haft ett eget hus som du hade karen i och ville kyla ner luften så är luftvärmepump kanon, håller tempen både på sommarens hette och vinterns kyla.
En annan enkel lösning borde vara en kylare i rostfritt som man driver med en cirkulationpump eller ytterfilter och pumar akvarievattnet igenom den och en fläkt som blåser luft igenom kylaren.
Vore kul om nån hade provat något sånt, om det kylde vattnet eller inte.

Annons