Att loda Akvariumet?

#1 - 14 juli 2008 21:23
Hej! Var idag och hämtade mitt första akvarium på 14 år, ett 220 liters med benställning, 2 rörs ramp, och ytterfilter för fina 800 kr :). Efter timmar av rengörning (en himla massa gamla kalkavlagringar på både täckglas, akvarium och benställning) så var det dags att få akvariet till sin plats.

Det var då jag mindes mitt sista akvarieminne för 14 år sedan, ett 540 liters som sprack p.g.a att golvet det stått på satt sig varpå akvariumet kom ur lod och ett stort hål öppnade sig med ett ljudligt knak och brak och akvariumet tömdes helt på uppskattningsvis 4-5 sekunder. (Bodde i ett gammalt hus, ringde brandkåren som fick upp 40 av de 540 literna...stackars grannar som bodde under mig :().

Jag insåg nu att den benställning akvariumet stod på inte har några inställnings bara skruvfötter, utan är fast i ett läge.

Min fråga är nu, hur noga är det att ett akvarium står i lod (risken att ett akvarium spricker p.g.a att det är ur lod borde rimligtvis vara större ju större akvariumet är, eftersom trycket på rutan då blir större?)?

Räcker det att man ögnar in det genom att kolla vattenlinjen eller måste man köpa sig en lodstock? (sådana är ganska dyra har jag för mig). Finns det något annat sätt/knep att kolla loden på?

Jag undrar också om någon vet ett bra sätt att ställa in "höjden" på de olika sidorna/benställningens fötter så att akvariumet hamnar i lod?

Vill till varje pris slippa återuppleva mardrömmen för 14 år sedan :P (bor i ett modernt hus nu med betonggolv så känner mig lugn på det viset :))

Tack så jättemycket på förhand

/Solisten
#2 - 14 juli 2008 21:30
enklaste är ju att använda ett vattenpass. Och det viktigaste är att inte akvariet lutar åt olika håll...
#3 - 14 juli 2008 21:38
Hej och välkommen till forumet.
Grattis till fyndet.

Det är klart att det bästa är att ha ett vattenpass, men pröva följande först så får du i alla fall en uppfattning om det behövs ett inköp.
- mät från överkanten ner till vattenytan, det bör ju vara en diff på max en millimeter (tycker jag)
- ta ett litet men tungt föremål, (ett lod alltså) och loda i hörnen. Lodsnöret bör då följa hörnet. Återigen skulle jag acceptera en millimeter diff.

Ett dyrt men bra sätt att få ställningen vågrät är att ställa plexiglasbitar under de fötter som ska höjas. Mest för att de går att få i exakt tjocklek och inte blir nedtryckta av tyngden.

Men du kommer troligen att få massor av fiffiga råd och tips. För man förresten rekommendera att du letar rätt på "mitt första akvarium" och surfar runt där ett tag, om du kanske känner dig ringrostig?
#4 - 14 juli 2008 21:57
Tack för dom snabba svaren :).

Känner mig väldigt glad och upprymd att nu äntligen återuppta ett djupt rotat men en aning ringrostigt intresse :). Fick mitt första Akvarium, 80 liters när jag var 8 år. Vid 12 års ålder fick jag ett 100 liters som jag sen hade till vuxen ålder (var så avundsjuk på min kompis som hade både ett 150 liters och ett 300 liters...dom var ju sååå stora :D).

Köpte ett 250 liters (en dröm som gick i uppfyllelse :)) ett litet tag efter jag hade flyttat hemifrån och ett par år senare ett 540 liters och sen inträffade "olyckan" och jag sa adjö till akvarium "för alltid", men tji fick jag :).
Ska jag vara 100% ärlig har jag alltid bara ögnat in lodet. Antar att det funkar på dem lite mindre karen (mindre tryck på liten yta glas) fast på dem lite större är det antagligen väldigt viktigt (större tryck på stor yta glas).

Också snubblar jag nu till på köpet på ett aktivt och trevligt forum om bara Akvarium :D.

@Durgnas: Hur menar du med att det viktiga är att Akvariet "inte lutar åt olika håll"?. :)
#5 - 15 juli 2008 09:45
så att det inte "vrider" sig, att det lutar lite åt ett håll är inte något större problem men om det skulle luta lite i två motsatta hörn så blir det ju stora spänningar i glaset.
#6 - 15 juli 2008 10:42
durgnas skrev:
så att det inte "vrider" sig, att det lutar lite åt ett håll är inte något större problem men om det skulle luta lite i två motsatta hörn så blir det ju stora spänningar i glaset.

Ok tack så mycket, då var var allt glasklart ;)
#7 - 18 juli 2008 14:02
Det bästa vattenpasset är akvariet och en tumstock/linjal.
Slå i 10-20liter vatten i akvariet och mät på utsidan av akvariet.
Det får naturligtvis inte stå och vippa.
#8 - 18 juli 2008 14:24
börja med att mäta in möbeln som akvariet ska stå på, sen kan du lägga passet inuti akvariet för att se om det skiljer något, kontroll mät diagonalt över gavlarna om du inte har långpass, fyll i vatten och se om det slår sig något.
#9 - 20 juli 2008 17:07
Jag tycker fortfarande att en tumstock/linjal är billigare än ett RIKTIGT vattenpass á1500kr.
Mät i alla fyra hörnen.
MVH Jimmy.
#10 - 20 juli 2008 18:23
Jimmy.VBG skrev:
Jag tycker fortfarande att en tumstock/linjal är billigare än ett RIKTIGT vattenpass á1500kr.

Mät i alla fyra hörnen.

MVH Jimmy.

För det första kan du aldrig med en tumstock väga in ett föremål, ved du ens hur många grader det är om det skiljer 2,5 mm mellan främre vänstra hörnet och bakre högra på ett akvarium som är 150x50x50?

Vad gör du om golvet inte är absolut i våg?
#11 - 20 juli 2008 18:57
ohh hem hmm.

Golvet e utan betydelse kompis!
När du har för ex. 25mm till botten i alla fyra hörn. då är allt i våg.
#12 - 20 juli 2008 19:10
Höj de lägre hörnet 2,5mm.
MVH Jimmy
Bilagor:
#13 - 20 juli 2008 19:17
Jimmy.VBG skrev:
ohh hem hmm.

Golvet e utan betydelse kompis!

När du har för ex. 25mm till botten i alla fyra hörn. då är allt i våg.

Jo jag vet att en tummstock är utrustad med mm skala eftersom jag är omskolad betongare men innan jag skolade om mig var jag verktygstekniker så försök inte slå i mig att du med någon som helst millimeter precision kan använda en tumstock, gör om och gör rätt.
#14 - 20 juli 2008 19:20
Finns det någon kurs i logik?.
Prova den!
#15 - 20 juli 2008 19:32
Logik handlar om att se någon sätta ett hörn, väga in från detta hörn och få föremålet i våg och att sen förstå att detta är den rätta vägen, jag ifrågasätter inte dina kunskaper, bara ditt sätt att försöka sprida dem.
#16 - 20 juli 2008 20:49
@Gaffel:

Hmmm...Jag fyllde först karet med vatten och "vägde" (mätte) in så att det var exakt 121 mm i alla fyra hörnen. Sen när allt vattnet var i kollade jag igen för säkerhets skull genom att mäta från kanten täckglasen ligger på ner till vattenytan och det visade exakt 30 mm i alla fyra hörnen.

Men nu efter eran lilla diskussion blir jag osäker igen. Du menar alltså att detta sätt ej är tillförlitligt för att få akvariet i våg? (våg som i att det inte lutar mer i åt något håll/vrider sig).

Jag förstår inte varför detta sättet inte skulle vara lika säkert som att använda lodstock till att väga in med :)

Någon som med 100% säkerhet vet, snälla tala om för mig om "tumstocks metoden" är tillförlitlig eller ej. (ganska säker på att mitt golv är i våg, såvida inte byggföretaget som byggde dessa husen åt Lunds Kommunala Fastigheter 1985 fuskade på något vis...men det tvivlar jag skarpt på ;))
#17 - 20 juli 2008 21:15
Till en början så vill jag för enkelhetens skull tillägga att om du har en aluställning med skruvfötter som du ska ställa ett akvarium på så visst, kolla med en måttstock så att alla ben är lika långa(med fötterna inskruvade i botten)innan du lägger vattenpasset uppe på och kontrollerar så att det är i våg, är det i våg så grattis(alltså inget skruvande på fötterna i det här läget)ställ akvariet uppe på ramen som nu är i våg och väg in om akvariet är i våg(mitt 300 är det men inte möbeln den står på.)

Ös på vatten för att kontrollera så akvariet är tätt och kontrollera med passet om akvariet "satt sig" i något hörn.(svårmätt med en tumstock)

Känn så alla benen står som dom ska och fortsätt det inspirerande arbetet med att inreda firrarnas nya hem..
#18 - 20 juli 2008 21:48
Det jag tänker är att vattenlinjen i Akvariumet fungerar i sig självt på samma sätt som bubblan i lodstocken gör, lutar det åt ett håll så samlas det mer vatten i den änden/hörnan som i sin tur ger utslag genom att tumstucken visar ett större djup i det hörnet (aka om akvariet "står högre" i vänster sida så blir vattendjupet större på den högra).

Lodstocken jag lånat av en kamrat däremot visar en grej om man har den på ena hållet (en av sidorna mot sig själv) och helt annorlunda om man har det på andra (vänder andra sidan mot sig själv...tänk som en framsida och en baksida på passet) och då menar jag inte att man vänder det upp och ner eller som i att man försöker loda en vägg.

Så den vågar jag heller inte lita på (vet du möjligen varför den beteer sig så? har för mig att jag varit med om liknande erfarenheter med lodstockar förut). Förstår du hur jag menar med att vattnet i sig själv skulle i sig självt fungera som lodstock och isåfall förklara vad anledningen är till att det inte skulle funka.

Tack på förhand

Mvh Micke
#19 - 20 juli 2008 21:56
Skulle tro att det vattenpasset inte kostade mer än en hundring;).
Ett annat sätt att mäta in karet är att lyfta det. Det låter lite kufiskt, men om karet inte är allt för stort kan du testa att lyfta det i hörnena.
Du kommer att märka att de inte väger lika i alla hörn, utan det hörnet som är lättare är för långt ner, dvs du behöver skruva ut foten under det stödbenet.
Gå hela varvet runt tills det väger lika mycket i varje hörn, då står karet i lod.
#20 - 20 juli 2008 22:01
ansjo skrev:
Skulle tro att det vattenpasset inte kostade mer än en hundring;).

Ett annat sätt att mäta in karet är att lyfta det. Det låter lite kufiskt, men om karet inte är allt för stort kan du testa att lyfta det i hörnena.

Du kommer att märka att de inte väger lika i alla hörn, utan det hörnet som är lättare är för långt ner, dvs du behöver skruva ut foten under det stödbenet.

Gå hela varvet runt tills det väger lika mycket i varje hörn, då står karet i lod.

Det låter som en högst osäker metod imo :D. Men vet du om det funkar att mäta vattenlinjen med tumstock i alla fyra hörnen? Jag menar står vattnet lika djupt i alla fyra hörnen så tycker man ju att det borde vara i våg!?

Jag menar om du lyft karet 2 cm i ena hörnet så hade ju vattnet stått djupare i det motsatta hörnet. Det borde väl funka? Eller tänker jag fel på något sätt? Karet är fullt nu behöver hjääälp :p
#21 - 20 juli 2008 22:15
Är vattenytan lika i alla fyra hörnen är karet i lod, så är det väl bara? Så är det i mitt kar, och då har jag mätt med tumstock, linjal och vattenpass (ett billigt ja ;) )

Om metoden är helt fel utvisar det väl sig snart, haft vatten i karet i 2 veckor och två dagar nu, så jag antar att det brakar ihop när som helst ;)
#22 - 20 juli 2008 22:16
Med det jag skrev är det nog säkrast att lyfta det utan vatten:D!
Du har helt rätt (enl mig;)) står karet så du har lika mycket vatten i alla 4 hörn står det i lod.
Men sedan kan man se det från en annan vinkel med, och det är om ställningen har fler än 4 ben så dessa mittben inte är utskruvade längre än de bör.

Sedan kan jag nog lova dig att med lyftmetoden kommer karet minst i lika bra väg som ett vattenpass, iaf det som du testade innan:D;).
#23 - 20 juli 2008 22:19
Men sedan kan man se det från en annan vinkel med, och det är om ställningen har fler än 4 ben så dessa mittben inte är utskruvade längre än de bör.
Har iofs faktiskt 6 ben till mitt 222 liters, men följde tips här på sidan och "lodade" med bara fyra först (karet fyllt till ca. 1/3), sen sänkte jag ned mittbenen genom att bara skruva ned dem med fingrarna.

Sedan kan jag nog lova dig att med lyftmetoden kommer karet minst i lika bra väg som ett vattenpass, iaf det som du testade innan:D;).
hahaha, det betvivlar jag inte en sekund :D

Akvariehandlaren jag alltid handlat av (även under mitt akvarie intresse för längesedan) menar på att det e inte så jäkla noga, han brukar lägga gränsen vid 5 mm och han har aldrig sett ett akvarium spricka p.g.a det under alla sina år av stort akvarie intresse/akvarieaffärs innehavare. Men det vetifan om jag vågar lita på :D
#24 - 20 juli 2008 23:09
Min akvariehandlare säger detsamma, han säger dock att det är MYCKET viktigt att akvariet inte är vridet, som påpekats tidigare. Han menar även att det är väldigt ovanligt att ett akvarium spricker om det är gjort av professionella hantverkare (Säger man så? xD ), Dvs. inget hemmabygge utan beställt från ett företag som gör akvarium.
#25 - 21 juli 2008 08:14
en annan metod som man kan prova är att lyfta i akvariets främre översta hörn lite lätt med ett finger (ha ett finger med vid det undre hörnet också). Det ska då kännas lika tungt i bägge hörnen för att vara i lod.
#26 - 12 februari 2009 19:41
När ni säger "vridet" menas det då tex att om man har 6ben, och de två i mitten är för höga?

Då kommer ju båda kortsidorna vara lägre ner än mittsktionen och glaset med stor sannolikhet sprika just där i mitten. Och det är ju svårt att se om man mäter med tumstock i bara hörnen, så man får nog ta o mäta lite överallt om man skall få till det riktigt bra.
#27 - 13 februari 2009 01:17
spelar ingen roll hur mycket vatten du har i, har du samma mått från vattenytan till en fast punkt i akvariet i alla hörnen så är det bra
#28 - 13 februari 2009 07:32
Vattnet i akvariet är lodet.

Är det högre vattenstånd i någon ände/något hörn så är givetvis akvariumet inte plant horisontellt.

Med en tunn skiva frigolit eller hårdare skumplast under, underlättar man nog en naturlig "sättning" om det handlar om mm dessutom.
#29 - 13 februari 2009 16:38
Intressant det här med hur många millimeter det får skilja! På mitt 500 liters skiljer det flera centimeter. Dessutom lutar det både framåt och åt vänster. Det har stått på ett knarrigt gammalt brädgolv på andra våningen i ett par år nu. Det är tillverkat, hitkört, uppburet och uppställt av Akvarielagret i Bromma. De använde varken vattenpass, tumstock eller några andra hjälpmedel utan skruvade på benskruvarna lite på känn och verkade trygga och lugna. Mitt försäkringsbolag påstår stöddigt att de kommer att stå för alla kostnader för vattenskador, akvarium och till och med fiskar om det skulle hända något. Jag sover tryggt. Bredvid akvariet faktiskt.
#30 - 14 februari 2009 23:10
när jag lodade mitt 2meter lång kar så fyllde jag 100liter...kollade med måttband hur möe de var mellan toppen å vattenivån å sen fyllde jag sakta men säkert...kollade måtten å tömde om jag behövde å skruvade lite efter tycke....fyllde,mätte...tömde,skruvade.... med 500 liter så sjunker golvet rätt bra även om de är betong så de är viktigt å loda....parketten har sjunkit rätt många millimeter nu med 500 liter men nivån är rätt å de har hållt 3 månader i denna lägenheten å 1 år i den andra i alla fall....
#31 - 14 februari 2009 23:54
Jag skulle tro att metoden att mäta från vatttenytan till ramen är den mest exakta. Vattenytan är alltid vågrät! om man vill mäta in ramen innan man ställer dit karet kan mam ju alltid använda ett slangvattenpass.
#32 - 15 februari 2009 03:53
KoiKe skrev:
när jag lodade mitt 2meter lång kar så fyllde jag 100liter...kollade med måttband hur möe de var mellan toppen å vattenivån å sen fyllde jag sakta men säkert...kollade måtten å tömde om jag behövde å skruvade lite efter tycke....fyllde,mätte...tömde,skruvade.... med 500 liter så sjunker golvet rätt bra även om de är betong så de är viktigt å loda....
Inte min mening att slå dig på fingrarna men 500 liter vatten påverkar inget fackmannamässigt utfört betonggolv.
#33 - 16 februari 2009 21:27
Rätt roligt att läsa om alla olika "metoder" :D
Att mäta från ovankant karet ner till vattenytan måste vara den dummaste jag läst. Det finns inga garantier att karet är exakt 90grader i alla hörn (och därmed lika högt i alla hörn) och har karet en aluminium eller plastram så är det riktigt dumt att förutsätta att den ramen sitter helt parallellt med karets botten.
Att mäta från karets botten upp till vattenytan funkar så länge underlaget som karet står på är helt plant och stumt. Att mäta upp till vattenytan kommer inte att avslöja om ett hörn, eller annan punkt, "hänger i luften".
Ett bra vattenpass är det som ger det bästa resultatet. Nästa steg är att se till att stälning/möbel står stumt och i våg. Har man kommit så långt kan man kasta upp karet. Har man ett golv man tror påverkas av vikt kan man för säkerhets skull stoppa ner vattenpasset i karet (med vatten) och kontrollera bottenglaset när vattnet belastar kar/möbel/ställningskonstellationen.
;)
Hur noga det sen egentligen är, det är en helt annan fråga.
#34 - 24 februari 2009 09:25
Blir helt galen på detta j**vla lodande, har hållt på hur länge som helst nu..
*Ska bara upp 3mm i bakre högra sen e d klart... visst, sen skiljer det 5 mm i framkant osv...*

Nu blir det plexibitar under de båda vänstra benen sen ska det fan vara klart hoppas jag då karet är helt i våg i bakkant till framkant på båda sidor.
Hata svajigt trägolv!!!
#35 - 24 februari 2009 14:18
Och då har du inte ens fyllt vatten i karet;)?
#36 - 24 februari 2009 19:03
Tror man tänker för mycket på att akvariumen ska stå rakt det är som en sa att det inte ska vara vridet.Har du det står på en ram eller en frigolit skiva så tar det upp ett par millimeter snehet,jag har byggt några trä ställningar nere i min lokal och vissa står rätt snett men åt ett håll då går det hur bra som helst.
#37 - 24 februari 2009 19:30
heeke skrev:
Rätt roligt att läsa om alla olika "metoder" :D

Att mäta från ovankant karet ner till vattenytan måste vara den dummaste jag läst. Det finns inga garantier att karet är exakt 90grader i alla hörn (och därmed lika högt i alla hörn) och har karet en aluminium eller plastram så är det riktigt dumt att förutsätta att den ramen sitter helt parallellt med karets botten.

Men, om man antar att karet inte är vinkelrätt tillskuret typ, så funkar det ju inte att använda vattenpasset heller direkt. Dvs. om överkanten inte är helt vikelrät..

heeke skrev:

Ett bra vattenpass är det som ger det bästa resultatet. Nästa steg är att se till att stälning/möbel står stumt och i våg. Har man kommit så långt kan man kasta upp karet. Har man ett golv man tror påverkas av vikt kan man för säkerhets skull stoppa ner vattenpasset i karet (med vatten) och kontrollera bottenglaset när vattnet belastar kar/möbel/ställningskonstellationen.

;)

Hur noga det sen egentligen är, det är en helt annan fråga.

Men som du säger, hysterin är nog ganska överdriven och ganska lik den med andmaten.. :)

Sen är det nog värre med noggrannheten ju större volym man har.
Bilagor:
#38 - 24 februari 2009 20:54
ansjo skrev:
Och då har du inte ens fyllt vatten i karet;)?

Nu har jag, ;) slår på några ynka mm men jag får nog inte till det bättre än så.. hoppas bara nu att nya fogen håller!!!!!

Någon som har koll på efter hur lång tid man kan vara hyfsat säker på att karet håller tätt efter omsilikonering?
#39 - 24 februari 2009 22:20
En sak är dock säker, vattenytan är vågrät, sedan får man inrätta omvärlden efter det ;)
#40 - 24 februari 2009 23:38
Karon skrev:
En sak är dock säker, vattenytan är vågrät, sedan får man inrätta omvärlden efter det ;)

Words of wisdom :d;)
#41 - 25 februari 2009 08:02
NIC skrev:
Nu har jag, ;) slår på några ynka mm men jag får nog inte till det bättre än så.. hoppas bara nu att nya fogen håller!!!!!

Någon som har koll på efter hur lång tid man kan vara hyfsat säker på att karet håller tätt efter omsilikonering?

Är det inget vatten under karet inom ett par dygn, så lyckade du troligtvis med ditt examensarbete:p...
#42 - 25 februari 2009 09:35
ansjo skrev:
Är det inget vatten under karet inom ett par dygn, så lyckade du troligtvis med ditt examensarbete:p...

Har stått över natten nu utan läckage, håller tummarna ett par dagar till... [:-82]

Annons