Hej! Var idag och hämtade mitt första akvarium på 14 år, ett 220 liters med benställning, 2 rörs ramp, och ytterfilter för fina 800 kr :). Efter timmar av rengörning (en himla massa gamla kalkavlagringar på både täckglas, akvarium och benställning) så var det dags att få akvariet till sin plats.
Det var då jag mindes mitt sista akvarieminne för 14 år sedan, ett 540 liters som sprack p.g.a att golvet det stått på satt sig varpå akvariumet kom ur lod och ett stort hål öppnade sig med ett ljudligt knak och brak och akvariumet tömdes helt på uppskattningsvis 4-5 sekunder. (Bodde i ett gammalt hus, ringde brandkåren som fick upp 40 av de 540 literna...stackars grannar som bodde under mig :().
Jag insåg nu att den benställning akvariumet stod på inte har några inställnings bara skruvfötter, utan är fast i ett läge.
Min fråga är nu, hur noga är det att ett akvarium står i lod (risken att ett akvarium spricker p.g.a att det är ur lod borde rimligtvis vara större ju större akvariumet är, eftersom trycket på rutan då blir större?)?
Räcker det att man ögnar in det genom att kolla vattenlinjen eller måste man köpa sig en lodstock? (sådana är ganska dyra har jag för mig). Finns det något annat sätt/knep att kolla loden på?
Jag undrar också om någon vet ett bra sätt att ställa in "höjden" på de olika sidorna/benställningens fötter så att akvariumet hamnar i lod?
Vill till varje pris slippa återuppleva mardrömmen för 14 år sedan :P (bor i ett modernt hus nu med betonggolv så känner mig lugn på det viset :))
Tack så jättemycket på förhand
/Solisten