Nej kanske inte direkt men om man då läser frän lukt ocg färgat vatten hmmm kanske en del av alerig färgämnen och starka konserveringsmedel, men då du inte har mycket över till att man tycker att åled faktiskt råkar kunna sina saker och så fort ngn säger posetiva saker om dem så har Kjell stora mothugg.
Så här skrev Ola Svensson i ett inlägg om röda mygg i en tidigare tråd här på Zoopet
"En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll. Det argumentet hör till diskussionen om hur bra fiskmat det egentligen är.
Mvh.
Ola"
Så poängen med mitt inlägg var inte att lyfta fram eller fördömma vissa fodermärken utan att istället peka på att ALLA röda myggförpackningar innebär en risk för att utveckla allergier och det var ju om detta som denna tråd ursprungligen handlade om.
Detta gäller för övrigt inte bara för frysta röda mygg utan i än högre grad för frystorkade.
Så att få detta till att jag klankar ner på Åled är att läsa vad jag skriver som fan läser bibeln.
Om så vore fallet så riktas ju min kritik minst lika mycket mot mig själv eftersom jag på den tiden jag var grossist sålde åtskilliga containrar fulla med röda mygglarver.
Det bästa vore om myndigheterna förbjöd försäljningen av röda mygglarver eftersom då alla kunder skulle hitta nya foder som ur näringssynpunkt är minst lika bra och som dessutom inte utvecklar allergi.