Att skaffa ancistrus

#1 - 4 augusti 2009 09:59
Funderar på att skaffa ancistrus, men jag är rädd för att den ska börja käka på mina växter.
Stod på arbetsbeskrivningen att detta kunde hindras om den fick rikligt med vegetabliskt foder.

Vad är det för vegetabliskt foder de menar ? Hur mycket och hur ofta ska man mata den med det ?

Jag har också två små platy yngel på 1 cm ungefär som jag gärna skulle vilja behålla. Kan det hända att den äter upp dem ?
#2 - 4 augusti 2009 10:05
Spongeduck skrev:
Funderar på att skaffa ancistrus, men jag är rädd för att den ska börja käka på mina växter.

Stod på arbetsbeskrivningen att detta kunde hindras om den fick rikligt med vegetabliskt foder.

Vad är det för vegetabliskt foder de menar ? Hur mycket och hur ofta ska man mata den med det ?

Jag har också två små platy yngel på 1 cm ungefär som jag gärna skulle vilja behålla. Kan det hända att den äter upp dem ?

Min äter inte alls på mina växter, och nej han kommer nog inte ge sig på dina platy yngel.
#3 - 4 augusti 2009 10:09
Mina brukar käka gurka och brysselkål
#4 - 4 augusti 2009 10:13
Tac så mycket för svaren.

Wiie skrev:
Mina brukar käka gurka och brysselkål

Gurka och brysselkål alltså. Ska man koka det innan man lägger i det i karet? Ska man lägga in en skiva gurka varje dag eller hur mycket ska man ge varje dag ?
#5 - 4 augusti 2009 10:25
Spongeduck skrev:
Tac så mycket för svaren.

Gurka och brysselkål alltså. Ska man koka det innan man lägger i det i karet? Ska man lägga in en skiva gurka varje dag eller hur mycket ska man ge varje dag ?

Är det inkört akvariet så behöver du inte utfodra så ofta utan släng ner en lite broccoli bit (koka den så den blir mjuk) någon gång varannan vecka eller så. Min brukar komma fram när de andra fiskarna blir matade och snappa åt sig flingor som når botten. Du kan köpa några algtabletter också.
Guest
#6 - 4 augusti 2009 10:57
Vad har du för växter?
#7 - 4 augusti 2009 12:08
Anettejt skrev:
Vad har du för växter?

Just nu har jag hygrophila,svärdplanta,vattenpest,windelov, javaormbunke, tiger lotus, anubias, vallisneria och limnophila
Guest
#8 - 4 augusti 2009 12:19
Spongeduck skrev:
Just nu har jag hygrophila,svärdplanta,vattenpest,windelov, javaormbunke, tiger lotus, anubias, vallisneria och limnophila

Kanske nån Amanoräka istället om du kan ha det...;)
#9 - 4 augusti 2009 13:00
Anettejt skrev:
Kanske nån Amanoräka istället om du kan ha det...;)

Vadå då? Är det stor risk att den äter på växterna ?

Har bara varit i gång med akvariet i 3 veckor, så jag vill inte börja med räkor än och se dem dö en efter en ...
#10 - 4 augusti 2009 20:02
Ancistrus älskar zucchini. Skär en skiva, skala den och stick en tesked igenom som tyngd.
Guest
#11 - 4 augusti 2009 20:09
miaz skrev:
Ancistrus älskar zucchini. Skär en skiva, skala den och stick en tesked igenom som tyngd.

Jo visst, men den älskar fortfarande en del växter trots det. ;)

@Spongeduck
Skall man ha Ancistrus så gäller det att prioritera, jag har sj Ancistrus i mitt ena växtkar, men kan inte ha alla sorter där. Växterna blir mat, trots mycket grönfoder och spirulina tabletter.

Givetvis skall du inte ha räkor i ett så nystartat kar, men Amanos är inte så känsliga som andra sorter, om en vecka skulle jag vilja påstå att det är fritt fram för Amanos.
#12 - 5 augusti 2009 21:13
Nu har jag haft min ancistrus i ett dygn :) Verkligen en rolig fisk att titta på!
Hur ofta ska man utfodra med algtabletter ? Min är cirka 4 cm stor.
Guest
#13 - 5 augusti 2009 21:17
Jag tycker du skall fodra med nått varje dag, har du bara köpt en mal så bryt av en liten bit av tabletten (om det är de platta stora) och släpp ner i karet när det är släckt.
#14 - 5 augusti 2009 22:21
Är det inte så att ancistrusen äter mindre alger om man utfodrar den algtabletter för ofta ?

Mitt akvarium är på 100 liter. Går det att ha en till ancistrus ?
Guest
#15 - 5 augusti 2009 22:31
Spongeduck skrev:

Mitt akvarium är på 100 liter. Går det att ha en till ancistrus ?

Jo det går fint.
Om du vänjer den tidigt vid att den har bra tillgång på mat, (menar inte överutfodring) så kanske den ger fan i dina växter. Sen är det unga malar som är bäst på alger, därav mitt råd med Amanoräkan.
#16 - 5 augusti 2009 22:50
Ingen fara, nästan ingen Ancistrus äter på växter så länge den får mat. Bara att ge den Broccoli eller liknande lite nu och då. Eller algtabletter. Men kom ihåg att nästan aldrig mata med tabletter om du vill att den ska äta Broccolin^^
Lycka till. Inget att oroa sig för...
#17 - 6 augusti 2009 01:08
Ingen fara, nästan ingen Ancistrus äter på växter så länge den får mat. Bara att ge den Broccoli eller liknande lite nu och då. Eller algtabletter. Men kom ihåg att nästan aldrig mata med tabletter om du vill att den ska äta Broccolin^^

Lycka till. Inget att oroa sig för...

Jag har inte heller några problem med att Ancistrus äter växter. Mina håller sig till broccoli, gurka och algtabletter. Det kanske är inviduellt, från fisk till fisk, om den äter växter eller inte, men generellt så låter Ancistrus bli växterna om det finns tillräckligt med annat gott. [:o]
#18 - 6 augusti 2009 08:39
Härligt :)
Finns det några tips på algtabletter av högkvalité?
#19 - 6 augusti 2009 18:36
Jag köpte nån burk på coop för 50kr hade den där jag har den andra maten (på en hylla ovanför akvariet) den möglade efter 3månader och då hade den inte varit utsatt för fukt!
#20 - 7 augusti 2009 19:13
Lade ner en algtablett ner i akvariet för 20 minuter sedan, men den verkar inte ha lagt märke till den.

Känner de lukten av maten eller blir de tvungna att stöta på maten av ren slump för att upptäcka den ?
#21 - 8 augusti 2009 13:19
Mina ancistrusar brukar känna lukten av tabletten när den smulat upp sig lite
#22 - 9 augusti 2009 07:58
Mina malar ger sig på min skruvvallisneria. Efter några dagar hade antalet stjälkar reducerats till ... hälften tror jag. Vrålmatar med gurka för att försöka förhindra att de misshandlar andra hälften också. Får plocka upp ett par blad varje dag, fast det har blivit bättre sedan jag gav dem nästan konstant tillgång till gurka. De kör med tekniken börja längst ner på bladet, suga sig uppåt till toppen, bryta av stjälken och fortsätta till nästa ...

Annons