Att skaffa körsbärsräkor?

#1 - 19 juli 2009 11:41
Har funderat på att skaffa körsbärsräkor, de ser ju fantastiskt coola ut. Dessutom är de duktiga på att göra rent akvariet har jag hört.
Vad är det man behöver tänka på är man skaffar räkorna? Är de svåra?
#2 - 19 juli 2009 12:29
Jag har 5 st körsbär i mitt 30 liters yngelakvarium och jag tycker dessa små rackare är mycket fina och lättskötta! Tåliga verkar de också vara eftersom jag har medicinerat akvariumet med en medicin som körsbären inte tål men eftersom det var helt omöjligt att få upp dem ur akvariumet så lät ja dem vara kvar och alla har då överlevt.
rekomenderas! :)

Dock kan de föröka sig en hel del.
#3 - 19 juli 2009 12:35
Räkor gillar gömställen och älskar mossa.
Mycket växter o mossa så trivs dom.

Räkor är känsligare än fisk så det gäller att se till att man inte har nitrit, ammonia m m för då dör dom ofta ganska omgående.

Men just körsbärsräkor verkar vara tåligare än de flesta andra räksorter och dom ynglar av sig till tusen.
Det finns i och för sig andra räkor som också ynglar i ungefär samma utsträckning men deras yngel verkar ha en mycket sämre överlevnadspotential än körsbärens.

Extremexempel

Började med 15 körsbär för några månader sen och det kryllar av yngel i alla storlekar och åtskilliga som måste ha hört till samma kull för dom är i samma storlek.
Har sett endast 2 döda vuxna körsbär under denna tid.

Började med totalt omkring 40 mörkblå tigrar för några månader sen. Det finns inte 10 vuxna kvar.
Har haft 12 honor som gått med ägg och idag finns det 2 st yngel som är ca 6 mm. Alla andra är borta.
Honor som haft ägg och släppt dom verkar väldigt känsliga och dör gärna snart efteråt, d v s dom har bara gått med ägg en gång i livet. Till skillnad mot körsbär som ständigt verkar bära på ägg :d
#4 - 19 juli 2009 18:19
Hur länge ska karet ha varit igång innan man skaffar några ?
#5 - 19 juli 2009 18:49
Spongeduck skrev:
Hur länge ska karet ha varit igång innan man skaffar några ?

Alla säger olika, vissa koppar i dom flera timmar medans andra bara slänger i dom direkt.

Det verkar funka olika gånger, jag skulle rekomendera iaf minst en vecka från nystartat tills du kan lägga i dom.

(Jag har lagt i vissa efter bara något dygn om dom klarade sig, så det är upp till individen)
#6 - 19 juli 2009 19:31
Tack så mcyekt för svaren :), vad ska de matas med då ? Jag tror inte att jag har alger så det räcker ...
#7 - 19 juli 2009 20:56
Dom äter allt dom får tag i! Maltabletter och fiskmat. Själv matar jag mina med marsvins-pellets imellanåt! Otroligt uppskattat kan jag lova! Sen gillar dom även döda bruna eklöv, kom ihåg att "rosta" dom i ugnen innan du lägger ner dom bara :)
#8 - 20 juli 2009 08:53
Är det ingen risk att fiskarna som går i samma akvarie äter upp deras yngel?
#9 - 20 juli 2009 09:00
Ferengi skrev:
Är det ingen risk att fiskarna som går i samma akvarie äter upp deras yngel?

Väldigt stor risk, men om man har mycket gömställe så är det alltid nån som överlever.
#10 - 20 juli 2009 09:11
rödtoppen skrev:
Väldigt stor risk, men om man har mycket gömställe så är det alltid nån som överlever.

Äter Pansarmalar deras yngel?
Enligt artbesskrivningen kan man nästan tro det.

M.a.o. Stoppar man i räkor så får fiskarna levande mat...
Bilagor:
#11 - 20 juli 2009 09:29
Kommer de åt räklingarna så äter de nog dem (har iofs aldrig sett det själv men det är nog troligt)
Bilagor:
#12 - 20 juli 2009 14:00
Köpte mig sex stycken Red crystal idag. Skall bli spännande att se hur det går.
#13 - 20 juli 2009 14:20
Ferengi skrev:
Köpte mig sex stycken Red crystal idag. Skall bli spännande att se hur det går.

Hoppas du har större tur än mig (har köpt sådana vid 2 tillfällen och misslyckats totalt)
#14 - 20 juli 2009 17:05
rödtoppen skrev:
Hoppas du har större tur än mig (har köpt sådana vid 2 tillfällen och misslyckats totalt)

Vad hände, dog de?
#15 - 20 juli 2009 17:08
Ferengi skrev:
Vad hände, dog de?

ja, efter ca 2 veckor (precis när jag började tro att de skulle klara sig)
#16 - 20 juli 2009 17:40
rödtoppen skrev:
ja, efter ca 2 veckor (precis när jag började tro att de skulle klara sig)

:(
#17 - 20 juli 2009 17:47
Ferengi skrev:
:(

..men jag håller tummarna för dig :)
#18 - 20 juli 2009 17:50
rödtoppen skrev:
..men jag håller tummarna för dig :)

Tack för det.
Bilagor:

Annons