Nu är det så här att det ska skickas fisk.
Hur går man till väga?
Syrepåsar har införskaffats, men vad är bäst att skickas med?
Och hur håller man nere kostnaderna utan att skada fiskarna?
Tack på förhand // Tomas
Jens A. skrev:Sommartid fungerar bussgods bra.
Kan så vara att det fungerar bra men det är synnerligen olagligt. Det finns idag knappast nåt annat lagligt alternativ för att skicka fisk än via flyg. Det fungerar också att be nån kompis som åker rätt väg att ta med fisken men man får inte betala nåt för det.
exiton skrev:Dvs om jag har förstått de rätt (elr är ja helt ute o cyklar?) så alla som kör häst transport tex bryter mot lagen elr alla som har en hund i bilen? Ja för att sälja då i fallet där säljaren levererar. Har då alldrig hört talas om någon som åkt på en sån böter;)
exiton skrev:Bussgods, tåg och flyg har även fått med posten utan problem haha men posten vill ju helst inte skicka. Däremot är tex bussgods och flyg mot vad vissa här påstår inga problem:) Men kan ju som notis säga att det stog LEVANDE på lådan ja fick med posten.
Kan även tillägga att jag aldrig haft problem
ettfettbranamn skrev:hahaha.. fyfan! :D
eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! :D hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?
ettfettbranamn skrev:hahaha.. fyfan! :D
eh.. tack för en synnerligen ingående genomgång av ett totalt icke-problem bygert! :D hahaha.. hur fan orkar man lägga sig i det där! fantastiskt att du vet allt detta? får man fråga hur du fick reda på det?
ettfettbranamn skrev:(och kjell.. ska du svära eller inte? "för sjutton"? allvarligt?)
Nasso skrev:Läste du inte bygerts inlägg alls? Du behöver inga intyg för att flytta din egen fisk om du tex ska flytta. Det gäller kommerciell transport. Intyg för direkt privata transporter känns extremt byrokratiskt och onödigt. Tror inte det finns någon som vill att det ska finnas. Då hade det tex varit omöjligt att ta hem dina djur själv från djuraffären :)
lillfrasse skrev:Det är väll bra att det finns folk som vet och kan reda ut saker och ting för de som inte skiter i det. Det är din attityd och osmidighet som får folk att tända till.
ettfettbranamn skrev:då jag själv aldrig stött på större problem än att bussgods vänder upp och ner på lådor..
ettfettbranamn skrev:haha.. har vi ens talats vid tidigare? jag har bara uppfattat dig som kjells och ansjos skugga.. lite som ett "+1" på vad de nu har att säga.. satt du kanske och tittade på i "varför har man stora fiskar-tråden/alla som har stora fiskar vill ha paroonhajar i guldfisk-skålar" och blev ledsen i ögat för att någon inte tycker som dina idoler? nej, allvarligt.. du verkar ju jättetrevlig och orkar inte försöka trampa dig på tårna men min osmidighet och min attityd hamnar exakt där den ska.. annars är jag en jättetrevlig person som har mycket att tillföra ;)
jag bör dock tas med en klackspark, allt har en tendens att missuppfattas till det negativa när det tas på internet.. jag var uppriktigt imponerad över hur insatt bygert var och påpekade det skämtsamt.. inget mer.. att du och någon till som ser mig som otrevlig för att jag hamnade på zoopet för att jag försvarade min del av hobbyn genast vänder det till att jag hånar någon får stå för er.. :D
Kapten Zoom skrev:Ursäkta en dum fråga, men varför vill man som privatperson skicka fisk?
Utan att ta sida åt något håll kan jag tycka att reglerna för transport låter rimliga ur fiskarnas perspektiv. Att slänga ned en syrasten i en plastkasse och hoppas på det bästa för en upp till 48 timmars transport känns ju "så där"...
kaj.p skrev:Kan nog hända mer än så o det är väl det lagen har till syft o stävja. Speciellt när man tror att det hjälper o vända lådorna upp o ner för att det skll sluta rinna ur dem.
Guy Palm skrev:Kul att du anser att alla som ságer emot dig ár anhángare till Kjells fanclub :)
Konstigt att det du skriver kan tas med en klackspark, men nár nagon annan skriver nagot med glimten i őgat sa váljer du att misstolka.
Kapten Zoom skrev:Ursäkta en dum fråga, men varför vill man som privatperson skicka fisk?
Utan att ta sida åt något håll kan jag tycka att reglerna för transport låter rimliga ur fiskarnas perspektiv. Att slänga ned en syrasten i en plastkasse och hoppas på det bästa för en upp till 48 timmars transport känns ju "så där"...
ettfettbranamn skrev:haha.. har vi ens talats vid tidigare? jag har bara uppfattat dig som kjells och ansjos skugga.. lite som ett "+1" på vad de nu har att säga.. satt du kanske och tittade på i "varför har man stora fiskar-tråden/alla som har stora fiskar vill ha paroonhajar i guldfisk-skålar" och blev ledsen i ögat för att någon inte tycker som dina idoler? nej, allvarligt.. du verkar ju jättetrevlig och orkar inte försöka trampa dig på tårna men min osmidighet och min attityd hamnar exakt där den ska.. annars är jag en jättetrevlig person som har mycket att tillföra ;)
jag bör dock tas med en klackspark, allt har en tendens att missuppfattas till det negativa när det tas på internet.. jag var uppriktigt imponerad över hur insatt bygert var och påpekade det skämtsamt.. inget mer.. att du och någon till som ser mig som otrevlig för att jag hamnade på zoopet för att jag försvarade min del av hobbyn genast vänder det till att jag hånar någon får stå för er.. :D
lillfrasse skrev:massvis
Nu är det så här att det ska skickas fisk.
Hur går man till väga?
Syrepåsar har införskaffats, men vad är bäst att skickas med?
Och hur håller man nere kostnaderna utan att skada fiskarna?
Tack på förhand // Tomas
perfetto skrev:Utan att ta ställning för någon part i den här - delvis off-topic - diskussionen, måste jag säga att folk på Zoopet är snabba att hugga. Rena vargflocken som strövar omkring här o bara väntar på en chans : )
Vet själv hur det var när jag var ganska grön här på brädan och började diskutera frekventa vattenbytes varande eller icke varande. Den diskussionen var nästan identisk med den här, fast med annat topic då : ))
Kjell Fohrman skrev:Jamen skärp dig själv då och håll dig till ämnet.
Den som inte gör det i fortsättningen raderar jag.
endymion skrev:En sak verkar alla ha missat. Man får transportera fisk i personbilsregistrerat fordon utan några som helst tillstånd eller skyltar oavsett om man är företag eller privatperson. M a o bussar, lastbilar, motorcyklar, moped, lätt lastbil m fl är det som man måste ha besiktning, skylt, tillstånd och utbildad chaufför till.
Nizzae skrev:De verkar vara en rätt dyr o krånglig process och skicka fisk. nån som skickat o på ett ungefär vet va de kostar med låda transport o syrepåsar?