Ja, jag förstår verkligen alla tunga argument och känner igen dem. De allra flesta vill tjäna så mycket som möjligt med minsta möjliga insats - mig inkluderat. Det ligger i människans natur. Det är för illa att man ska behöva anstränga sig. Det jag vänder mig mot är det jag tycker mig läsa mellan raderna; att vi ska hålla käft, sluta kräva mer och vara glada för att vi får något överhuvudtaget. Nej, det är inte det du skrivit ord och om jag totalt feltolkar så ber jag om ursäkt. Jag har självklart absolut inga planer på att själv starta någon konkurrerande verksamhet! Alldeles för riskabelt, dyrt och jobbigt - så visst är jag tacksam. Men jag vill ha mer. Och bättre.
Visst kan man klaga, men att bara gnälla över saker som inte går att göra något år känns meningslöst. Lägge energin på sådana saker som man kan påverka. För trots allt så är ju faktiskt utbudet av akvariefisk i Sverige oerhört mycket bättre än t.ex. i de övriga nordiska länderna.
Enda landet i Europa som har ett klart större utbud på sötvattensfisk (saltvatten är Sverige inte bra på) är faktiskt Tyskland och kanske Holland.
Min frustration ligger i att butikerna är så pass flata att de inte lägger mer energi på att skaffa fler leverantörer utanför grossisterna. Detta blir dock förståeligt om det konkurrenshämmande hot ansjo beskrev ovan framförs till de anslutna handlarna (grossisternas kunder, märk väl).
Jag har alltid också alltid pläderat för att man skall ha flera leverantörer och att affärerna är slöa över att välja utifrån detta - men just vad det gäller fisk så är ju valmöjligheten begränsad. Det som ansjo skrev hade jag aldrig hört talas om tidigare - dock så vet jag att i stort sett alla grossister i Sverige sätter sina priser efter hur mycket man handlar (på årsbasis). Så lägger man alla sina inköp hos en grossist så har man kanske 25% rabatt (bara en gissning, vet inte) jämfört med om man skulle sprida ut sina inköp på ett större antal med grossister.
Man kan tycka vad man vill om detta system - jag har aldrig gillat det och jag hade inte ett sådant system när jag var grossist på 80 och 90-talet - men oavsett om man gillar det eller inte så är det så det fungerar här i Sverige.
Sen är ju också problemet med frakterna i Sverige (lagar och långa avstånd) som gör det enklare och billigare att handla från ett ställe.
Just den stora transportproblematiken - både för importen och för leveranserna ut var ju den främsta anledningen till att de 2 idag enda riktigt stora fiskgrossisterna i Sverige (Imazo och Akvarieteknik) slog ihop sina påsar för en dryg månad sedan.
Vad gäller transporterna är jag väl införstådd med hur de fungerar men finner det svårt att tro att man kör iväg en bil fullastad med fisk och sedan går torsk på körtiden. Någon samlastningseffekt med hundmatspallarna måste naturligtvis gå att uppnå? Flerdygnstransporter blir ju också något besvärligare men förutsättningen för en transport med levande djur är väl (?) någon form av termotransport så då handlar det mer om att sköta överlämningarna på något bra sätt. Lite nyfiken blir jag naturligtvis också på vad en djurtransport plockar med sig på hemvägen för att inte köra tom hem (om något). Antar att regionala buffertlager - kanske t o m i samråd med någon av de större kunderna - också är något man pysslar med för att få ned leveranstiderna och transportkostnaderna.
Anledningen till att man inte "kör torsk" på körtiden är ju just att de har en strikt rutt och det finns inte tid för att göra avstickare till fler affärer. Ligger ens affär inte efter en rutt så har man problem.
Självklart samlastas det med andra varor (om än inte direkt hundmat så åtminstone andra akvarieprylar) och detta blir ju som sagt ytterligare en anledning till att det kan vara vettigt att handla det mesta på ett ställe. Dock vill jag nog ändå påstå att det inte finns en enda akvarie/zooaffär i Sverige som handlar allt på ett ställe - helt enkelt för att ingen grossist har ett så brett sortiment att allt täcks in.
vet inte vad du menar med regionala buffertlager - fisk kan man ju inte ha en massa på lager lite överallt.
Returtransporterna går till 95% tomma.