Att trigga botior till lek!

#1 - 13 december 2005 21:44
Jag hittade en sida på nätet där det fanns ganska utförliga anvisningar.:)
Tydligen så är det en kvinna som lyckats odla 4 sorters botior.
Men dumma jag kom inte ihåg att spara sidan, så nu hittar jag inte tillbaka! [:(!]
*suck*
#2 - 13 december 2005 22:26
Sorry att jag hoppar in här med ngt som inte hör hit. men skulle Gladys kunna kolla sina PM kanske??
#3 - 13 december 2005 23:25
Kan du slänga ut den länken här när/om du hittar den?
#4 - 13 december 2005 23:35
Det ska jag göra!! Sätter igång och letar med detsamma!!
#5 - 13 december 2005 23:45
Hittat ngt iaf..

Har inte hittat den ännu.. Men jag hittade detta som jag hade sparat som en textfil: :confused:

Loaches very seldom spawn in the home aquarium.
In the wild they spawn annually—after going through extreme seasonal changes.
My research led me to two aquarists who have repeatedly spawned loach species,
and in each case success was earned by months-long winterization of the breeding specimens.
A missing piece in the loach puzzle seems to be this extreme seasonal change—
something that does not occur in the home aquarium.
Sallie Boggs, a retired professor and long-time aquarist from the Pittsburgh area,
has spawned four species of loaches.
Her initial success came by accident when she threw some dojo loaches Misgurnus fossilis
into a pond and found fry later in the season.
This discovery piqued her interest, for she had had no success in
previous attempts at spawning these same specimens in her tanks.
After speculating about the conditions of the pond, Boggs retried a tank spawning.
The proven specimens were winterized and virtually ignored in a cool part of the
Boggs' basement.
Some time later she transferred the loaches to tropical conditions with frequent
water changes and feedings of live worms, and the dojos spawned.
When Boggs found the loaches spawning, they were laying eggs near the output of a power
filter, so she turned off the filter.
Interestingly, as soon as the water flow stopped, so did the spawning.
Likewise, when the flow resumed, so did the egg laying.
Obviously, a strong water current provides another important requirement for dojos.
Having been rewarded with a rare loach spawn, Boggs applied the technique of seasonal changes
to other loaches. As previously stated, so far she has spawned four loach species.

Det kanske hjälper lite..
#6 - 14 december 2005 10:47
Jag har läst en som lyckats med botior. Jag kommer inte ihåg vilken art det var men han hade dem i ett flodakvarium med strömmande vatten. Det verkar ju stämma in.

Blir till att bygga flodakvarium :)
#7 - 14 december 2005 12:11
Praktbotia: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
Botior i allmänhet: http://www.loaches.com/

Kanske inte det du säker, men mycket info
#8 - 14 december 2005 13:06
http://www.clownloach.info/breeding.php
Här står det liiite, men den jag har tappat bort va mkt bättre..
#9 - 14 december 2005 13:42
#10 - 14 december 2005 14:26
går det alltså att odla pratbotior? =O
#11 - 14 december 2005 14:32
Huh.. De är ju fortfarande elit-klassade ju! Alla Botior utom Prakt Botia har blivit odlade, trodde att den var lätt efterssom den var vanlig.
#12 - 14 december 2005 16:21
[QUOTE=morphriz]Huh.. De är ju fortfarande elit-klassade ju! Alla Botior utom Prakt Botia har blivit odlade, trodde att den var lätt efterssom den var vanlig.[/QUOTE]Många vanliga fiskar är extremt svåra att odla: silverhaj, eldstjärt, gibbiceps, kinesisk & siamesisk algätare, otocinclus, kardinaltetra... och då också som sagt praktbotia.
#13 - 14 december 2005 20:00
Förljdfråga 1A: Var kommer fiskarna ifrån då? :)

Är de utomhusodlade då eller?
#14 - 15 december 2005 09:10
Vildfångade
#15 - 15 december 2005 09:30
Många av dem är vildfångade, t.ex. alla Otocinclus, men flera odlas också genom hormoninjektioner (det är t.ex. fallet med eldstjärt, som är utrotad i naturen men odlas i miljontals exemplar i dammar genom hormoninjektion).
#16 - 15 december 2005 09:51
Hmm... Är det någe pengar i sånt här? Om det skulle finnas en bra metod för att odla dem vill säga?
#17 - 15 december 2005 10:54
Det går men är mycket svårt att få ekonomi på fiskodling i Sverige. Normalt sett får man nog vara glad om man går på +/- 0.
#18 - 15 december 2005 11:18
Det var synd! :(

Fast att pyssla med sin hobby för 0kr är ju iofs inte illa det heller :)
#19 - 15 december 2005 12:48
Varje krona man får in på odling (iaf som hobbyakvarist) är ju egenligen + i kassan... För det var knappast ngt JAG räknat med när jag köpte avarium!

Och för mej är det ändå inte pengarna som räknas. (då skulle jag ha valt en annan hobby) Det ska vara ROLIGT tycker jag! (Och då gör det inget om det kostar) :D
#20 - 9 september 2006 11:03
Tar upp denna gamla tråd eftersom jag gör ett försök att få mina Rostrator att leka. Deras beteende har förändrats en del, men ännu ingen lek..:(

Någon som har fått till lek??
#21 - 9 september 2006 11:27
morphriz skrev:
Alla Botior utom Prakt Botia har blivit odlade
Det är såvitt jag vet nästan tvärt om... Praktbota har odlats en handfull gånger, men inte de flesta andra. Praktbotia är enligt uppgift odlad åtminstone en gång i Sverige.

Några av de andra "loaches" (Cobitoidea... Grönlingslika fiskar? Vet inte vad man skulle kunna översätta 'loaches' med) odlas hyfsat ofta, framförallt då olika medlemmar ur familjen Balitoridae.
#22 - 9 september 2006 21:11
Azur...vet du något som inte jag vet...:confused:
vad jag vet har den inte lyckats odlas i sverige ännu:confused:
Saxat från:http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
En viss odling sker i främst Thailand med hjälp av hormoner för att stimulera leken. Odlade praktbotior blir ganska dyra i jämförelse, och kan än så länge inte konkurrera gentemot vildfångade. Uppgifter finns om att det även har lyckats med hormoninducerad odling i t.ex.Tjeckien, Ryssland och i Florida

Det finns få fenomen i akvariehobbyn som är föremål för så mycket rykten och spekulationer som odling av praktbotior. Ibland dyker det upp artiklar eller berättelser om att någon har "hittat" yngel i sitt akvarium, men några bilder eller andra bevis för att det verkligen har hänt har så vitt jag vet aldrig presenterats. Därmed inte sagt att alla sådana rapporter är påhittade, men lite tvivlande bör man nog vara ibland. Men det finns en del gemensamma drag i dessa berättelser som man inte kan bortse ifrån. Ofta berättas om "bortglömda" akvarier där det helt plötsligt dyker upp yngel. Om detta är sant, så kan det tyda på att fiskarna inte behöver så väldigt strömt vatten vid själva leken
#23 - 9 september 2006 23:18
Nja, vet och vet - det skall enligt en insatt person jag talat med finnas en hyfsat pålitlig uppgift om odling här i sverige på 80-talet. Personen som odlade dem simulerade "vandring upp i bergsbäck" genom att gradvis öka strömmen, sänka ledningsförmågan, och sänka vattennivån. Praktbotiorna skall ha lekt på extremt grunt vatten uppe på en sten, där strålen från från en kraftig pump träffade stenen. Erik Åhlander, som förmodligen har skrivit den text du citerar, borde känna till detta, så jag antar att han inte betraktar den odlingen som godkänd/trovärdig.

Loaches.com har en ganska detaljerad redogörelse av en odling i England (rätt intressant också, med tanke på vad du säger om 'bortglömda akvarier'), och jag har ett vagt minne av att ha hört om nån som odlat dem i Finland.
#24 - 10 september 2006 00:21
Den svenska praktbotia-odlingen: Det blev äggläggning men inte yngel. Vilket inte är godkänt men bäst hittills! Såvitt vi vet. Han är för övrigt inte med i någon SARF-ansluten akvarieförening så han hade inte fått något märke ändå.[:-30]

Det händer ju faktiskt att fiskar plötsligt leker fast dom inte "ska" det. Det är därför som det ibland dyker upp yngel av mycket svårodlade arter tom i sällskapsakvarier.

Vi har två eller tre kända odlingar odlingar i världen av P. altum. I och för sig av skickliga och erfarna akvarister, men dom vet inte vad dom gjorde som fick fiskarna att leka. Ingen av dom har lyckats upprepa bedriften. Jag har infört något som jag kallar för hedersomnämnade inom Odlingskampanjen (mer info i nästa nummer av SARF-Aktuellt) bl a för den som kommer på "hur man gör", t ex odlar altum-scalare.
#25 - 10 september 2006 00:25
Jag har inte skrivit Praktbotia-texten. Det är Ola Åhlander.
#26 - 10 september 2006 07:12

(rätt intressant också, med tanke på vad du säger om 'bortglömda akvarier')

Även det var saxat från Ola Åhlanders artikel;) på www.bollmoraakvarieklubb.org

Jag har inte skrivit Praktbotia-texten. Det är Ola Åhlander.

Nu tror ju jag att du hade ett finger eller två med i den artikeln...;)
#27 - 10 september 2006 08:31
Min praktbotia-artikel är uppenbarligen lite för lång, jag har pratat med P-E Lingdell som lyckats med odlingen som beskrivs ovan, och sammanfattat det så här i artikeln:
"Under arbetet med den här artikeln har jag haft kontakt med en kille som heter Pär-Erik Lingdell som arbetar med strömlevande insekter, och som uppenbarligen är mycket seriös och har stora kunskaper om hur en sådan miljö fungerar och ser ut.. Han berättade att han faktiskt fått yngel av praktbotior för ganska många år sedan, men att han tyvärr inte fick ynglen att överleva. Hans tillvägagångssätt liknade mitt försök, men han hade nog ännu mer strömmande vatten. Framför allt så hade han ett riktigt forsande ställe där vattnet spolade över lite större stenar, och där trodde han att fiskarna hade lekt. Han ändrade också vattenförhållandena snabbare än vad jag gjorde, jag gav ju mina fiskar runt en månad innan de var "uppe i lekbäcken". Han var mycket kunnig och dessutom trevlig, botiafolk är oftast det, och jag fick flera uppslag genom samtalet med honom. "

/Ola
#28 - 10 september 2006 19:04
Mitt försök att få botiorna att leka gick inte riktigt enligt planerna..
Ska flytta över dem till mitt 200liters kar och se om jag har bättre lycka däri.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93150
#29 - 10 september 2006 19:44
Erik & Ola: ber om ursäkt för sammanblandningar och skumläsning.
#30 - 13 september 2006 10:30
Azur skrev:
Erik & Ola: ber om ursäkt för sammanblandningar och skumläsning.

Ingen orsak. Det är inte första och förmodligen inte sista gången som Erik och jag blandas ihop.

/Ola
#31 - 13 september 2006 17:35
gladys skrev:
Jag hittade en sida på nätet där det fanns ganska utförliga anvisningar.:)

Tydligen så är det en kvinna som lyckats odla 4 sorters botior.

Men dumma jag kom inte ihåg att spara sidan, så nu hittar jag inte tillbaka! [:(!]

*suck*

Var det den här?
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=86
#32 - 14 september 2006 19:07
Nee den har jag läst, men tack ändå. :)
#33 - 22 maj 2007 20:57
Vilken intressant tråd jag hittade...synd att den blivit gammal och orörd. Va det inte nån som hade fått praktbotia till att leka sen hade den dött och han hittade ägg i honan? Fast de va nån som sa att den va 40 år gammal? Det kan väl inte stämma? Hur gamla blir dom igentligen..mina små liv är alla under 5 cm. Så det är ju för tidigt att simulera en lek än sålänge antar jag...

Men ser man här nere i säveån när laxen vandrar upp och leker som bäst i jonsered där det är strömt och stopp uppe vid dämmet och sen går ut i havet igen. Dom är uppe varje år i samma å i stort sett, trodde dock de bara va "saltfisk" som gjorde detta. Samma med öring antar jag?

Hur är det med hormoner annars...injucerar dom det i odlingen eller i fiskarna? Skulle man kunna köpa hormoner isf och slänga i akvariet? Hur är det med lek med andra sorter som pakistan, historica, kubotai, osv....

Är det nån som sett lek? Två av mina historica höll på som fan en dag, spärrade upp sig anföll varandra i en grotta om o om igen...simmade upp o ner och höll på att skaka. Tror det va mer en dominans tävling mellan två hanar...eller leker dom så? Påminde lite om platy lek...
#34 - 23 maj 2007 12:26
Åhh min gamla tråd! Kul att den vaknat till liv igen. Har funderat på att bygga ngn forn av mini-laxtrappa men jag miste ju 2 av botiorna i sista triggningsförsöket.. :( Tror visserligen att jag har av båda könen men jag blev lite "bränd".
#35 - 23 maj 2007 14:18
Sprättade du upp dom o såg om dom hade fått någon rom?

Varför dog dom?
#36 - 28 maj 2007 09:28
De simmade in i utblåset. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93150
Hittade den andra botian under "proprellern" i filtret.

Inget sprättande.[:-82]
#37 - 28 maj 2007 19:51
Nä stackarn då....har alltid tänkt på det där hur folk gör med externa filter. Finns ju alltid den risken...

Annons