att välja corydoras! (helt omöjligt..)

#1 - 4 december 2006 06:59
Hallå alla..

letar efter fina corydoras har hittat följande Caxelrodi, burgessi,haraldschultzi,pulcher,potaroensis och rabauti,

följd frågor då, vart i gbg området hittar man dem tror ni?
och vet ni nån mer färgglad corydoras och vart man eventuellt kan hitta sådana,

alltså jag söker små färgglada corydoras, finns de?

och hur känsliga motsalt är corys egentligen jag har jue diskus å de måste ha salt var gång jag byter vatten för att må bra.

mvh
#2 - 4 december 2006 10:29
decimus skrev:

och hur känsliga motsalt är corys egentligen jag har jue diskus å de måste ha salt var gång jag byter vatten för att må bra.

Jag kan inte hjälpa dig med att hitta rätt Corys i GBG då jag bor i Sthlm, men jag kan i alla fall svara på frågan med salt. Att Corydoras skulle vara känsliga mot salt är det väldigt många som har svårt att fastställa, många menar med andra ord att det är en myt (vilket jag själv tror). Visst är vissa känsligare än andra precis som med andra fiskar, men knappast så att de dör vid kontakt av salt.
Jag vet att många som odlar Corydoras använder salt i sina lekakvarier när de vill minska på snäckpopulationen och det utan bieffekter.
#3 - 4 december 2006 12:27
Kolla på kaggeledstorget, har iallafall sett burgessi och haraldschultzi där
#4 - 4 december 2006 14:19
Ja det finns många fina corys, men det är inte omöjligt att välja. Alla du nämner är faktiskt inte så små, men det finns corysar som liknar dessa och som är både mindre och lättare att få tag på.

Mina C. trilineatus* och C. adolfoi kommer från Trop Akvariefiskimport på Kaggeledstorget. Dessa två arter blir inte större än 5cm.

Sen finns det även Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)", men de blir större (ca 7cm).

* OBS! C. trilineatus säljs oftast (men felaktigt) under namnet C. julii, men de är både mycket vanligare, tåligare och snyggare än julii.
#5 - 4 december 2006 16:20
mina pansarbalar klarar salt hur bra som helst sen e de svårt o veta exakt hur dom mår efter de brister lite i våran kommunikation men lite salt klarar dom dock inte bräckvatten
#6 - 4 december 2006 20:11
Jag trodde också att det skulle vara fullständigt omöjligt att välja.
Alla Corydoras är ju fantastiska [:o]
Frågan är, hur ser ditt akvarium ut?
Vad har du plats för? Har du andra bottenlevande fiskar?
De vill ju vara ett stim, minst 6 stycken har jag fått höra (jag ska skaffa flera).
Jag valde C. panda eftersom de inte blir så stora.
De ännu mindre arterna verkade känsliga, jag är nybörjare.
C. panda sägs vara mindre "blyg" än andra Corydoras.
Jag har ju bara erfarenhet av mina pandor, men de kan jag intyga är helt orädda och väldigt aktiva!
Allra först var jag inne på C. sterbai för jag tycker om teckningen, men den blir större.
Sedan har jag sett något som kallas "fläckig pansarmal" som hade en massa olika färger, men jag vet inte det latinska namnet.

Oavsett vilken art du väljer så kommer du säkert inte att ångra dig.
Lycka till!
#7 - 5 december 2006 05:58
Bootin skrev:
Kolla på kaggeledstorget, har iallafall sett burgessi och haraldschultzi där

strålande jag skall te lerum ciklidhuset där inomkort, då svänger man förbi där då!
#8 - 5 december 2006 06:03
batski skrev:
Ja det finns många fina corys, men det är inte omöjligt att välja. Alla du nämner är faktiskt inte så små, men det finns corysar som liknar dessa och som är både mindre och lättare att få tag på.

Mina C. trilineatus* och C. adolfoi kommer från Trop Akvariefiskimport på Kaggeledstorget. Dessa två arter blir inte större än 5cm.

Sen finns det även Corydoras sp. "cf. aeneus (orange- eller red stripe)", men de blir större (ca 7cm).

* OBS! C. trilineatus säljs oftast (men felaktigt) under namnet C. julii, men de är både mycket vanligare, tåligare och snyggare än julii.

Jaha det var ju tur du sa det för jag vill gärna ha sånna som håller sig små men färgglada för att inte ta över i mitt kar just syn mässigt men endå städa lite efter mina diskuss som är lite kinkika med maten just nu... =)
trilineatus och adolfi. ok skall kolla mig runt lite efter dem =)

men på akvarieimopt på kaggeled är de korrekt märkta då så man inte få julli?

mvh
#9 - 5 december 2006 06:03
mayday skrev:
mina pansarbalar klarar salt hur bra som helst sen e de svårt o veta exakt hur dom mår efter de brister lite i våran kommunikation men lite salt klarar dom dock inte bräckvatten

bra å veta tack så mkt!
#10 - 5 december 2006 06:08
Ceci skrev:
Jag trodde också att det skulle vara fullständigt omöjligt att välja.

Alla Corydoras är ju fantastiska [:o]

Frågan är, hur ser ditt akvarium ut?

Vad har du plats för? Har du andra bottenlevande fiskar?

De vill ju vara ett stim, minst 6 stycken har jag fått höra (jag ska skaffa flera).

Jag valde C. panda eftersom de inte blir så stora.

De ännu mindre arterna verkade känsliga, jag är nybörjare.

C. panda sägs vara mindre "blyg" än andra Corydoras.

Jag har ju bara erfarenhet av mina pandor, men de kan jag intyga är helt orädda och väldigt aktiva!

Allra först var jag inne på C. sterbai för jag tycker om teckningen, men den blir större.

Sedan har jag sett något som kallas "fläckig pansarmal" som hade en massa olika färger, men jag vet inte det latinska namnet.

Oavsett vilken art du väljer så kommer du säkert inte att ångra dig.

Lycka till!

Jag har ett 250 där jag precis satt upp för att ha diskus i, för närvarande har jag 50 kardinaltetror en stor rot, en del anubis, 1 gibbi en 204 en 200 en 27 en 114 (Lmalar då) och två Diskus, Pigeon blood red red, och blue daimond.

Det jag har tänkt är att komplettera med 3 diskus, en grupp Corydoras samt nått par Fjrilciklider, Då det kommer vara varmt ( pga diskuss) och en del salt i ( även de pga diskus) så vill amn ju ha tåliga små krabater med =)

Funderade ett tag på praktbotia pga deras trevliga knackande och fina färg men de blir jue så satans stora så de funkar ej.

mvh
#11 - 5 december 2006 07:02
Jag har fläckiga pansarmalar de tålde inte den höga värmen jag har hos mina diskus. 30 grader var ok men när jag skulle värmebehandla mina diskus så dog 5 pansarmalar :(. Det finns andra pansarmalar som tål högre värme men jag vet ej vilka. De fläckiga är inte färgglada heller men vackra och tuffa!
#12 - 5 december 2006 07:27
solbacka skrev:
Jag har fläckiga pansarmalar de tålde inte den höga värmen jag har hos mina diskus. 30 grader var ok men när jag skulle värmebehandla mina diskus så dog 5 pansarmalar :(. Det finns andra pansarmalar som tål högre värme men jag vet ej vilka. De fläckiga är inte färgglada heller men vackra och tuffa!

ok fina melanoteania ! vad har du för diskus? vad heter den sorten..? dina blå a var hur fina som helst!

mvh
#13 - 5 december 2006 07:50
decimus skrev:
ok fina melanoteania ! vad har du för diskus? vad heter den sorten..? dina blå a var hur fina som helst!

mvh

Mina 8 små är "solid blå" 5 av de är fortfarande randiga men diskus expertis säger att de blir också solid när de blir stora. Vilket jag inte hoppas på för de är vackra som randiga. Sedan har jag 2 stora, jag fick de med mitt hörnakvarie och han som hade de innan visste inte vad färgen hette (han kunde inget). Jag har listat ut att den dominanta är "randig turkos" och den andra är "fläckig blå".
#14 - 5 december 2006 08:31
Ja de vart mkt fina hur som helst!

Dina C.melanotania vart fina de med, är de införskaffade här i gbg?
#15 - 5 december 2006 08:46
decimus skrev:
Ja de vart mkt fina hur som helst!

Dina C.melanotania vart fina de med, är de införskaffade här i gbg?

Jag har ingen sådann pansarmal ;)
#16 - 5 december 2006 08:50
jasså? tyckte jmeg se en bild där de var en grönaktig Corydoras där de stod melanotania? elelr jag kanske kanppade fel där nånting?

sorry =)
#17 - 5 december 2006 09:02
Jag har 1st aeneus,(metallp.) 1st schwartzi, dessa 2 fick jag med ett akvarie, och 5 st paleatus,(fläckig)
#18 - 5 december 2006 09:24
Ok,! skoj! tycerk de e så fina när de söker mat i grupp sådära =)
#19 - 5 december 2006 09:40
Ok, så det är relativt varmt i karet. Då kan jag nämna att Corydoras panda inte är lämplig, eftersom de trivs i svalare vatten. Men du funderade på andra arter, trilineatus bl.a.
Kolla upp vad de vill ha för temperatur först :)
#20 - 5 december 2006 09:51
Ceci skrev:
Ok, så det är relativt varmt i karet. Då kan jag nämna att Corydoras panda inte är lämplig, eftersom de trivs i svalare vatten. Men du funderade på andra arter, trilineatus bl.a.

Kolla upp vad de vill ha för temperatur först :)

Jess, det kommmer vara runt 29 grader så de får vara tåliga fiskar som ska va där. =)
Bilagor:
#21 - 5 december 2006 10:36
decimus skrev:
Jess, det kommmer vara runt 29 grader så de får vara tåliga fiskar som ska va där. =)

Corydoras sterbai och Corydoras gossei är två Corys som gillar höga temperaturer. Corydoras sterbai härstammar från Mato Grosso, Brasilien där den högsta temperaturen låg på 27,4C i oktober månad och den lägsta på 22,8C i juli månad. Medeltemperaturen för hela året var 25,7C.
Bara för att visa kontrasterna så tar jag ett exempel på en Corydoras som gillar svala temperaturer: Corydoras undulatus, de härstammar från Buenos Aires, Argentina och den högsta temperaturen låg på 24,5C i jaunari månad och den lägsta på 11,1C i juli månad. Medeltemperaturen för hela året var 17,1C.

Så ett tips innan du köper några Corys, kolla vilka temperaturer de gillar. Skulle du ha någon Corydoras som föredrar svalt vatten kommer de inte bli särskillt långlivade i ditt akvarium.
#22 - 5 december 2006 13:19
Såg några vackar, och relativt stora, viltfångade corydoras (kommer dock inte vilken sorts) hos Zoomässan i Kungsbacka för någon vecka sen. En trevlig affär, kan vara värt ett besök trots att den inte ligger i GBG.
#23 - 5 december 2006 14:09
Corydoras sterbai och Corydoras gossei är två Corys som gillar höga temperaturer. Corydoras sterbai härstammar från Mato Grosso, Brasilien där den högsta temperaturen låg på 27,4C i oktober månad och den lägsta på 22,8C i juli månad. Medeltemperaturen för hela året var 25,7C.

Bara för att visa kontrasterna så tar jag ett exempel på en Corydoras som gillar svala temperaturer: Corydoras undulatus, de härstammar från Buenos Aires, Argentina och den högsta temperaturen låg på 24,5C i jaunari månad och den lägsta på 11,1C i juli månad. Medeltemperaturen för hela året var 17,1C.

Så ett tips innan du köper några Corys, kolla vilka temperaturer de gillar. Skulle du ha någon Corydoras som föredrar svalt vatten kommer de inte bli särskillt långlivade i ditt akvarium.

m sant, vill inte åka å köpa fler för at de dör, så därför letar jag tåliga rackkare..
#24 - 5 december 2006 14:09
Erk skrev:
Såg några vackar, och relativt stora, viltfångade corydoras (kommer dock inte vilken sorts) hos Zoomässan i Kungsbacka för någon vecka sen. En trevlig affär, kan vara värt ett besök trots att den inte ligger i GBG.

Zoomässan är grymt skön affär skall åka runt litte i gbg trakten å kolla lite, så tack för tipset!

Annons