Aulonocara

#1 - 19 december 2005 21:03
Tänkte köpa ett gäng Aulonocara , men vilken?
Har ett "vanligt" 250 liters. Växter...som jag vill ha kvar. Ingen sandbotten. Vad tror ni? Någon som inte gräver så mycket!
#2 - 19 december 2005 21:23
Aulonocara baenschi tycker jag är en trevlig liten rackare.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 december 2005 21:36
Tycker nog att du skall avstå från Aulonocara om du inte har sandbotten i akvariet
#4 - 19 december 2005 21:40
[QUOTE=Kjell Fohrman]Tycker nog att du skall avstå från Aulonocara om du inte har sandbotten i akvariet[/QUOTE]

Ja, det har du ju rätt i. Såg inte det i inlägget :) För slö på måndagar :)
#5 - 20 december 2005 06:05
går det att lösa "sandproblemet" om jag gör det enkelt för mig och gör en "sandhörna" i det befintliga akvariumet, eller......?
#6 - 20 december 2005 06:13
Har faktiskt inte tänkt på hur det skulle fungera i praktiken. Eller om det räcker för firrarna. Kanske nån som har erfarenhet av det?

Varför inte byta ut hela bottenmaterialet om du ska ha Malawi?
#7 - 20 december 2005 06:24
Nja......vill inte köra ett rent Malawi. Har mycket växter och fiskar som inte passar med just Malawi men....har, tror jag hittat en kompromiss eftersom det vore trevligt att testa malawi, fattat tycke för Aulonocara, som , om jag förstått det rätt inte kommer att inreda akvariumet efter eget smak och tycke.Men jag är flexibel går det inte med någon Malawi får jag väl gå in på någon annan fredlig ciklid, dvärgciklider är aldrig fel men de har jag testat de flesta....något annat förslag kanske?
#8 - 20 december 2005 11:01
Hasse vad har du för fiskar i karet just nu?
#9 - 20 december 2005 12:02
Jag har fyra olika Aulonocara, men min favorit är helt klart Aulonocara stuartgranti, Usisya. Se bild via länk:

http://www.zaphi.com/aqua/bilder/arter/a_stuartgranti_usisya.jpg
#10 - 20 december 2005 12:56
[QUOTE=hassegu]Nja......vill inte köra ett rent Malawi. Har mycket växter och fiskar som inte passar med just Malawi men....har, tror jag hittat en kompromiss eftersom det vore trevligt att testa malawi, fattat tycke för Aulonocara, som , om jag förstått det rätt inte kommer att inreda akvariumet efter eget smak och tycke.Men jag är flexibel går det inte med någon Malawi får jag väl gå in på någon annan fredlig ciklid, dvärgciklider är aldrig fel men de har jag testat de flesta....något annat förslag kanske?[/QUOTE]

Är de andra fiskarna lämpliga att ha ihop med Malawi? Vad har du för några?
#11 - 20 december 2005 16:17
För att vara Malawi är Auloncara ganska fredliga ciklider, men jämfört med många sällskapsfiskar får man nog räkna dem som ganska tuffa.
Jag har själv Aulonocara Stuartgranti, Londo och de är jättevackra fiskar som jag kan rekommendera. Du bör dock ha sandbotten eller fint inte vasst grus (< 1,2 mm), de silar nämligen det genom gälarna.
Vad gäller grävandet så gräver hanarna en del när de bygger ett lekbo, så visst lossnar det en växt då och då. Jag har själv Vallisneria och Anubias med mina Aulonocara.

/Magnus
#12 - 21 december 2005 18:53
Dvärggurami, molly, platy, guppy + palletyngel.....men det låter som jag får backa från Malawi......eller satsa på en ren malawi burk.....
förslag på andra ciklider som passar med mina levande födda fiskar?
#13 - 21 december 2005 20:47
hihi.. Jag matade mina Malawi (bla Aulonocara) med Platy och Kardinaler. Det var ett par st kvar från ett akvarie som jag gjorde mig av med. Så det är en mindre bra idé.
#14 - 21 december 2005 20:53
nä......jag har förstått det nu. [color=black][color=red]Anomalochromis thomasi[/color] verkar vara en juste liten rackare, påminner ganska mycket om dvärgciklider.
Får nog inse att skall jag köra ciklider i ett sällskapsakvarium så blir valmöjligheterna begränsade!
[/color][color=#800080][/color]
#15 - 22 december 2005 00:17
Jodå, den akrobaten skulle nog myket väl kunna fungera. Det viktiga är väl att du har sand som bottenmaterial. Tex Rådasand <1.2mm.

Annons