Autoklavering

#1 - 3 augusti 2003 20:27
Ska inreda ett kar och funderar på att autoklavera grus, stenar mm efter sköljning i stället för att koka det. Det blir så jamigt med all vattenkokning, och dessutom gör det så [:-20] ont att spilla 100-gradigt vatten på tårna. Har jag kläckt en briljant ide' eller är jag en fullkomlig ärkeidiot?
#2 - 3 augusti 2003 20:41
Det kan nog vara en ganska bra idé, och det blir inte en massa söl med vatten, och det dödar parasiter och onda bakterier mer effektivt än att koka sanden skulle jag tro[:D] Så gör så du hade tänkt och se hur det verkar.
#3 - 3 augusti 2003 20:43
Varför ska man koka grus och stenar? Smakar det gott?[8D] Det räcker med att skölja det i duschen, varför överarbeta...

M.W
#4 - 3 augusti 2003 20:46
Jag har alltid bara sköljt i duschen, även sand jag hämtat från stranden.
#5 - 3 augusti 2003 20:48
Det beror på var det kommer ifrån...kommer det ifrån naturen bör du koka det för att döda parasiter och oönskade bakterier. Men om du köper sand/grus från affären så behöver du i regel inte koka det..det har de redan gjort men man ska helst skölja det för att slippa så mycket grumling i akvariet[:D]
#6 - 3 augusti 2003 21:20
Vad är autoklavera?
#7 - 3 augusti 2003 22:16
Autoklavera innebär att man i en sk autoklav utsätter instrument od för en temperatur på 120-130 grader mha vattenånga under högt tryck (ca 1.1 kg/ kvcm). Detta görs i 10-15 minuter och tar knäcken på de mest ihärdiga bakterier, virus och endosporer. Kanske lite overkill i vanliga fall - som mrsonk, M.W. mfl skriver - men gruset kommer från ett kar där jag tror att det funnits sjukdomar. Vet dock inte om autoklaven mår så bra av att man hivar in 60 liter grus i den[:-58] , och hoppas att det finns någon som har erfarenhet av dylikt...
#8 - 3 augusti 2003 23:03
En sjukhusmaskin alltså...??autoklav??
#9 - 3 augusti 2003 23:12
De flesta lab med självaktning har en autoklav. Skulle tro att veterinärkliniker och sjukhus har det med. Själv autoklaverar jag ett och annat på universitetet, exempelvis för att sterilisera lab-utrustning. Roligast är att autoklavera en delicatoboll...
#10 - 4 augusti 2003 06:26
Varför inte köpa nytt grus, om det finns risk för sjukdomar i det gamla + att autoklaven garanterat mår bättre utan grusfyllning. Vad gäller delicatobollen, blir det inte smetigt efteråt.[:-91]

M.W
#11 - 4 augusti 2003 07:46
Blev nyfiken på det där med att autoklavera en delicatoboll...
...ångar man bort kalorierna då? :)
#12 - 4 augusti 2003 09:03
Hmmm är det akvaristik det handlar om eller?

Lägg ner det där med att koka allt som ska i ett akvarium,akvariefisk går nämligen att finna i naturen och är naturen steril? finns det tillgång till laboratorium?

Det jag vill åt är att: om man ska nå en bra och sjukdomsfri miljö i ett akvarium handlar om allt annat än att koka grejer,lämpliga filter som klarar att hålla en bra miljö i karet, regelbundna vattenbyten, helt enkelt allt som gör att fisken kan leva stressfritt.

En fisk som trivs i ditt kar klarar det mesta vad gäller sjukdomar o parasiter, blir den stressad så blir dess försvar nedsatt och läge för sjukdomar precis som hos oss människor.

I 9 fall av tio så blir ju fiskar sjuka av bakterier o dylikt som ligger latent i fisken eller att den blir mottaglig för andra fiskars parasiter.

Stenar och rötter som legat i ett akvarium förut varför skulle det kokas eller än värre "autoklaveras"?.

Näe, fokusera på hur man får en lämplig och tillräcklig nyttobakterieflora i akvariet istället för att sterilisera allting så sköter naturen resten!

Spola av gruset lite o låt stå i några dagar, stenar och annat är bara spola av.

Mvh Jari
#13 - 4 augusti 2003 10:57
Europastandarden vad gäller sjukvård för oss människor säger att om man inte ska pentetrera blodbanor och slemhinnor så räcker det med desinfektion. Desinfektionsnormerna är 90 grader under minst en minut. Sterilisation är givetsvis ett hårdare tilltag, där man med ånga utsätter lasten för 121 grader i minst 15 minuter, eller 134 grader i minst 3 minuter, vid ett tryck av 2,15 resp 3,15 Bar absolut tryck.
Jag tror att eftersom gruset inte ska penetrera huden som tex en skalpell så bör desinfektion(kokning) vara fullt tillräckligt.

Som autoklav tekniker, är jag dessutom ganska skeptisk till att använda en maskin som inte är avsedd att sterilisera grus till detta.
Prova om ni vill, så får mina kollegor mer att göra kanske.

Annons