Automatisk doserning av vätskor för Nano kar (tex daglig EC)?

#1 - 10 januari 2013 13:09
Tittade lite på en englesk sida där de hade autodosering av gödning från dunkar i sina akvarier. Själv har jag EC och ger ca 3ml varje dag. Detta ska ju inte hoppas över och ska vara exakt. Lite att pilla med på morgonen.

Jag doserar med en medecinspruta med en bit luftslang på. Borde det inte gå att automatisera detta? Fylla sprutan för en vecka sedan ha någon motor eller något som trycker, eller på annat sätt för ihop sprutan en bestämd längd?

Att skaffa en dyr stegmotor eller en plc stryning är ju ett alternativ men inte en rimligt kostnad.

Någon som funderat kring detta eller byggt något själv?

Här finns en modell http://www.marinedepot.com/dosing_pumps_top_off_aqua_medic_SP_3000_sp3000_niveaumat_reef_doser-ap.html
#2 - 10 januari 2013 13:20
Snacka med najjiklas eller hur han stavas på Plantswap, han har byggt en för PMDD :)

180 Liter iwagumi eller 180 liter malawi blir iwagumi, något sådant trivsamt heter tråden han har.

Ebay-lösning har jag för mig..
#3 - 10 januari 2013 13:27
Kanon, har skickat ett PM till honom. Får se vad han har för ideer. Postar svar mm i tråden.
#4 - 10 januari 2013 14:08
Läste igenom tråden med pumpen. Det är inte riktigt vad jag tänkte men nästan där. Till att börja med den lilla mängden 0,6ml mäts bäst i sprutan. Samt att det finns att köpa https://www.fish-street.com/nano_dosing_pump?category_id=139

Men... De verkar inte rikgt gå att styra ner i de små volymer jag behöver. En arm eller någon gänga som rör sig frammåt mot en monterad spruta verkar fortfarande vara en lösning.
#5 - 10 januari 2013 14:26
Skulle också vilja hitta en bra lösning, nu blir det att söka på ebay ;)
#6 - 10 januari 2013 14:29
Nycklen i min ide är att hitta en motor som går att styra. Kör den en gänga kan man ju räkna varv/mm och få fram hur många varv den ska köra. En billig styrbar motor, montering är inte i sig så svårt men den ska ju styras.
#7 - 10 januari 2013 15:10
Hittade denna, verkligen da shit! Precis vad vi letar efter!
http://plantswap.se/viewtopic.php?f=80&t=6571&start=30
#8 - 10 januari 2013 15:33
Den jag kollar på nu är http://www.ebay.com/itm/Micom-Liquid-Feeder-feeding-dosing-pump-for-aquarium-water-plant-reef-Soft-Coral-/281017996716?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item416dfa55ac

jag behöver 5ml per dag så den ser bra ut men lite dyrt, får kolla mer.

Jag kommer följa denna tråd :)
#10 - 10 januari 2013 16:45
Hej, jag är medlem här med, så svarar direkt här.
som redan konstaterat kör jag med betydligt större volymer och trippelpump.
Dock BÖR det väl inte vara några konstigheter att förspäda ec med vatten?
ex: 6ml ec + 54 ml vatten = en lösning på 60ml där du kan dosera 6ml per dag i 10 dagar via singelpump.

( http://www.ebay.com/itm/Marine-Magic-aquarium-dosing-pump-MM01-R-/271106206806?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1f306c56 )

Typ denna bör vara perfekt för ändamålet,
lägsta sprutt = 0,1 cm3 per sekund=
1cm3 (1ml) per 10 sek=
6cm3 (6ml) per minut.

Denna ihop med classes digitala mini timer är vad jag hade kört på.

Någon mer kemiskt lagd människa får dock gärna svara ang om ec går att förspäda, dock ser jag inte varför det skulle vara några konstigheter.

Med vänlig hälsning, niklas
#11 - 10 januari 2013 16:53
Jag är ganska säker på att man inte ska blanda vatten med ec! Men så man kan ställa in den på 6ml på en gång (1min)? då kanske den är nått för mig? Ska i inte sno din tråd för mycket nu.
#12 - 10 januari 2013 16:57

Pumpen i fråga verkar inte ha nån intelligens inbyggd så att säga.
Den går konstant när du stoppar i sladden.
Därav behövs en digital timer så att du kan ha igång den bara 1 min.
Har man lite kunskap och leksaker kan man absolut få den att gå kortare, men tror inte de finns nåra färdiga timers (220 som man stoppar rakt i uttaget) med lägre upplösning än 1 min.
#13 - 10 januari 2013 17:08
Ok då hajar jag, tror jag prövar den då. Tack
#14 - 10 januari 2013 17:38

Ang utspädning av ec,

Hör med denna snubben

http://joniaquascape.blogspot.se/2007/09/tgrder-fr-alger.html?m=1
#15 - 10 januari 2013 18:30
Marine magic, tja, om man är beredd på risken med att köpa från en säljare långt bort, att ta krånglet med att fixa extern styrning och att pumphuvudet är en förbrukningsvara av sådär kvalitet som slits ut så visst, köp den då.

Eller betala mer och köp den jag länkade till, finns på lager i Sverige med bra support och av ett kvalitetsmärke där det finns många pumpar igång i Sverige samt färdig direkt, bara att plugga in och ställa in dos och intervall.
#16 - 10 januari 2013 21:30
Bygert skrev:
Marine magic, tja, om man är beredd på risken med att köpa från en säljare långt bort, att ta krånglet med att fixa extern styrning och att pumphuvudet är en förbrukningsvara av sådär kvalitet som slits ut så visst, köp den då.

Eller betala mer och köp den jag länkade till, finns på lager i Sverige med bra support och av ett kvalitetsmärke där det finns många pumpar igång i Sverige samt färdig direkt, bara att plugga in och ställa in dos och intervall.

Jag håller med dig, Kör själv med Grotech och är nöjd med kvalitén så missupfatta mig rätt nu så att säga.

Ang kvalitén, pratar du av egen erfarenhet?
Pumphuvet på våra Grotech pumpar, slits väl det med?
Krånglet med extern styrning? En timer är enligt mig inte det minsta krångligt, men visst är det bekvämt att ha det inbyggt.
Att köpa från ebay förstår jag kan kännas läskigt första gången, men det man ska veta är att alla säljare (iaf som jag vart i kontakt med) är VÄLDIGT måna om att få bra betyg från köparen.. Då detta i högsta grad påverkar deras framtida försäljning..
Har handlat massor av grejer på ebay. Och dom få grejer som krånglat har säljaren löst utomordentligt bra.

Som sagt, står på din sida ang grotech. Jag köper också gärna kvalitét prylar, samtidigt är jag en sån där nyfiken jävel, som måste prova nya prylar hela tiden hehe.
#17 - 10 januari 2013 21:56
Najjklas skrev:
timers

Skönt att du hittade tråden.

Rolig böjning på timer, en timer flera timer :)
#18 - 10 januari 2013 22:17
#19 - 10 januari 2013 22:29
Najjklas skrev:

Nope, de gör fel. :)

Som 99% av alla andra. Men nu vet du vad som är rätt :P
#20 - 10 januari 2013 22:32
Oh fasen, ja där ser man.
När nästa tillfälle serveras ska jag sprida budskapet vidare :) hehe

Gonatt
#21 - 11 januari 2013 11:33
Ang ustpädning:

[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]Hello,[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]
[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]
The 1 ml per 30 Litres is almost double dosage, so it would be better (if the tank contains not many plants) to do half dosage every day. If the lights are on until 22.00 hrs, then it would be best to add the amount in the evening when the lights are still working.

By the way, you can dilute EasyCarbo with normal tap water. It makes it easier to dose the product.
So if you, for example, make a 10 times dilution (1/10 EasyCarbo and 9/10 tap water), then you can add 5 ml to your tank daily.

[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]Best regards,[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]Team Easy Life[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]
Easy Life International BV
The Netherlands[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black][COLOR=black]www.easylife.nl[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]

Verkar i en annan kommunikation jag hade med dom att EC tas inom två timmar vid dosering.
Det framgår dock inte hur länge det håller sig i utspätt tillstånd.
#22 - 11 januari 2013 11:56
Najjklas skrev:
Jag håller med dig, Kör själv med Grotech och är nöjd med kvalitén så missupfatta mig rätt nu så att säga.

Ang kvalitén, pratar du av egen erfarenhet?

Pumphuvet på våra Grotech pumpar, slits väl det med?

Krånglet med extern styrning? En timer är enligt mig inte det minsta krångligt, men visst är det bekvämt att ha det inbyggt.

Att köpa från ebay förstår jag kan kännas läskigt första gången, men det man ska veta är att alla säljare (iaf som jag vart i kontakt med) är VÄLDIGT måna om att få bra betyg från köparen.. Då detta i högsta grad påverkar deras framtida försäljning..

Har handlat massor av grejer på ebay. Och dom få grejer som krånglat har säljaren löst utomordentligt bra.

Som sagt, står på din sida ang grotech. Jag köper också gärna kvalitét prylar, samtidigt är jag en sån där nyfiken jävel, som måste prova nya prylar hela tiden hehe.

Jo, jag har ju en Grotech pump och jag har inte hört nåt negativt om dem. När det gäller Kinavarianter så verkar de i o f s göra jobbet men motorn till doseringspumpen verkar enligt vad som sägs på diverse saltvattensforum ha begränsad livslängd. Slangen slits ju alltid men detta var alltså frågan om motorn. Och risken finns ju naturligtvis att om det är billigt så finns det ett skäl till det.

När det gäller Ebay, inget hindrar väl att man letar Grotech där. Sen får man naturligtvis värdera finessen med lokal service och att det finns butiker kvar den dagen man behöver nåt akut. Jag förstår ju att man köper på distans om prisskillnaden är stor - det gör jag också - men dumpar man de mer lokala butikerna för att tjäna småpengar tycker nog jag att man är fel ute.

Visst kan man styra med timer men skall man ha en sån som klarar finlir så kostar den en del. Är man nöjd med att det öser i en skvätt nån gång om dan, då är det ju inga problem men vill man ha bättre kontroll så kan det vara bättre att titta på nåt som har funktionaliteten inbyggd, vill man t ex öka dosen med 10 % eller fördela den över flera tillfällen så är det bara några knapptryck bort.

Jag tycker också det kan vara intressant att testa olika grejor men man får ju vara medveten om att man kan gå på nitar. Själv köper jag åtskilligt begagnat, det går att få sånt här som doseringspumpar till rimligt pris om man håller koll.
#23 - 11 januari 2013 13:02
Mer info från easylife ang EC.

[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]Hello,[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]
[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]
Yes, that is no problem. This diluted product has the same shelf life as what is printed on the actual EasyCarbo bottle.

You can also add EasyCarbo 4 hours before lights on, but it will take a few hours longer for the plants to absorb the product, because there is almost no assimilation in the dark. The effects are the same though.

[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]Best regards,[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]Team Easy Life[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black]
Easy Life International BV
The Netherlands[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=black][COLOR=black]www.easylife.nl[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#24 - 14 januari 2013 15:34
Skulle man inte kunna göra ett dropp? Lagom utspätt och precis så mycket att det droppar i takt med avdunstning.

Annons