Automatiskt CO2-system med mäsk och pH-controller

#1 - 27 augusti 2011 11:46
Frågor i stil med "Vad behövs för att tillsätta CO2?" och "Vad kostar en CO2-anläggning?" måste vara några av de mest frekventa på olika forum med akvarieinriktning. Om du läser några sådana trådar så får du mycket snabbt veta följande:

- Ett CO2-system baserat på mäsk är oftast dåligt pga att pH-värdet kommer att svänga allt för mycket.
- Ett trycksatt CO2-system är överlägset.

På grund av att denna typ av trådar tycks återkomma i det oändliga tycker jag det är dags att sära lite på begreppen och redogöra för en lösning på CO2 som sällan tycks diskuteras.

Underförstått så är grundmotiveringen för att mäsk är dåligt egentligen densamma som för att trycksatt CO2 är överlägsen. Nämligen att du inte kan reglera, eller justera, mängden koldioxid som tillförs akvariet medans du med ett trycksatt system kan detta. Att mäskens CO2-produktion dessutom varierar över tid ses som spiken i kistan... pH-värdet kommer fluktuera kraftigt!

MEN, huruvida din CO2 kommer från en trycksatt flaska eller en vanlig petflaska med mäsk påverkar inte markant huruvida du kan reglera mängden tillförd CO2. Snarare så ser jag ett stort problem med de trycksatta alternativen. Kostnaden! En väldigt stor andel av de som ställer frågor kring detta tycks vara oroade för kostnaderna, och varje förlorad hundralapp svider i plånboken för vissa av oss!

Hur gör man då för att få ett reglerande CO2-system med mäsk? Systemet går att bygga på flera olika sätt men här redogör jag för ett av de enklaste.
[LIST=1]
[*]Du behöver mäskdunkar där CO2 produceras. Personligen använder jag spolvätskedunkar om 5 liter styck.
[*]Som vanligt behövs slang som leder din CO2 från dunkarna till ”reaktorn” i akvariet. På slangen måste du ha en backventil för att förhindra backflöde.
[*]Som ”reaktor” har jag personligen en syresten i trä placerad under ytterfiltrets insug.
[*]På slangen, mellan mäskdunkarna och backventilen, placeras ett t-stycke. Här sätts en bit slang som slutar i det öppna (låt oss kalla den avledningsslangen).
[*]På avledningsslangen placeras t.ex. 2-4 billiga hobbybackventiler i serie. Detta bara för att motståndet i denna ska överstiga motståndet i slangen som leder till akvariet
[*]Nu till de dyrare bitarna. På slangen till akvariet placeras en magnetventil som kopplas till en pH-controller. Färdigt!
[/LIST]När magnetventilen är öppen kommer gasen, som är lat, att välja den slangen med minst motstånd dvs den till akvariet. Understiger pH-värdet inställt börvärde så stänger controllern magnetventilen. Om den står stängd en längre stund (som på natten) så kommer trycket i dunkarna att byggas upp så att överflödig gas till slut pyser ut genom avledningsslangen.

Med en budget på ca 2500 kr kan du med denna mäskvariant få ett automatiskt CO2 system med pH-controller. Du har då i min mening ett bättre system än om du spenderar pengar på ett trycksatt system och dess påfyllningar men då inte har råd med en pH-controller.

Fördelar:
+ Billigare
+ Du kan fylla på systemet själv

Nackdelar:
- Du måste ”blaska” med mäsk. Med andra ord måste du varannan vecka spendera en minut på att ta en tratt och blanda en mäsksats till en kostnad 2 kr. Detta istället för att då och då spendera en timme på att åka iväg med en trycksatt tub för att fylla på den för 300 kr. Nackdel eller fördel – you choose!
- Du får öva dig några gånger på att hitta en mäskblandning som passar bra till storleken på dina dunkar och ditt akvarium, så att inte avledningsslangen behöver användas i onödan.

Nu har jag yrat klart. Ville bara fylla vad jag ansåg vara ett hål i etern.
#2 - 27 augusti 2011 13:01
mycket intressant läsning! provade själv med mäsk och fick inte riktigt till det.
har du bilder på ditt system?
#3 - 27 augusti 2011 19:35
Kan försöka få upp några bilder så småningom. Just nu hittar jag inte kameraladdaren som varit borta någon vecka...
#4 - 13 december 2011 17:18
Har du hittat din kameraladdare? ;) Jag är också intresserad av bilder... Planerar starta mäsk i mitt andra akvarium på 325l och det lät bra att man kunde stänga av CO2 på natten.
#5 - 13 december 2011 19:41
Helt klart ett alternativ för den som inte vill köra trycksatt av någon anledning men priset är ju knappast något du kan konkurrera med. För 2500 går det hitta begagnade trycksatta system med kontroller och hela kitet. Förbrukningsmaterialet är lika dyrt för båda metoderna (koldioxid/ingredienser samt byte av probe med jämna mellanrum).

Den enda fördelen jag kan se är att man kan fylla själv men den är ju med på nackdelssidan också.

Men du har naturligtvis rätt - det går alldeles utmärkt att reglera koldioxidtillförseln även när den produceras medelst mäsk.

Jag blir lite nyfiken på om du testat systemet med någon annan upplösningsmetod än syresten? Själv är jag svag för diffusorer men jag misstänker att det kan behövas lite för högt tryck för att driva en sådan och att gasen då tar vägen genom backventilerna istället. Något du testat?
#6 - 13 december 2011 21:20
hawkse skrev:
Helt klart ett alternativ för den som inte vill köra trycksatt av någon anledning men priset är ju knappast något du kan konkurrera med. För 2500 går det hitta begagnade trycksatta system med kontroller och hela kitet. Förbrukningsmaterialet är lika dyrt för båda metoderna (koldioxid/ingredienser samt byte av probe med jämna mellanrum).



Den enda fördelen jag kan se är att man kan fylla själv men den är ju med på nackdelssidan också.



Men du har naturligtvis rätt - det går alldeles utmärkt att reglera koldioxidtillförseln även när den produceras medelst mäsk.



Jag blir lite nyfiken på om du testat systemet med någon annan upplösningsmetod än syresten? Själv är jag svag för diffusorer men jag misstänker att det kan behövas lite för högt tryck för att driva en sådan och att gasen då tar vägen genom backventilerna istället. Något du testat?


Fast du kan ju inte ta ett pris jag nämnde på helt ny utrustning och jämföra med saker du hittar billigt på blocket. Du kan såklart få den pH-kontrollern jag prissatte mycket billigare om du köper den begagnad också. Inte jämföra äpplen och päron... :)

Nyfiken på om du har räknat och kommit fram till att det blir lika dyrt att fylla CO2 som ingredienser till mäsk? Hur har du i så fall räknat och hur stor flaska har du då räknat på? Jag som har både trycksatt och denna mäsklösning upplever ju att jag lägger betydligt mer pengar på påfyllnad av mina trycksatta system. Men jag har inte gjort någon djupare analys av kr/gram.

Ja, jag har testat både diffusor och reaktor. Då mottrycket blivit för stort så har jag bara kompletterat avledningsslangen med fler backventiler så att lättaste vägen för gasen återigen blivit in i karet.
#7 - 13 december 2011 22:09
Mycket bra tips!
#8 - 13 december 2011 22:51
LoGeek skrev:
Fast du kan ju inte ta ett pris jag nämnde på helt ny utrustning och jämföra med saker du hittar billigt på blocket. Du kan såklart få den pH-kontrollern jag prissatte mycket billigare om du köper den begagnad också. Inte jämföra äpplen och päron... :)



Nyfiken på om du har räknat och kommit fram till att det blir lika dyrt att fylla CO2 som ingredienser till mäsk? Hur har du i så fall räknat och hur stor flaska har du då räknat på? Jag som har både trycksatt och denna mäsklösning upplever ju att jag lägger betydligt mer pengar på påfyllnad av mina trycksatta system. Men jag har inte gjort någon djupare analys av kr/gram.



Ja, jag har testat både diffusor och reaktor. Då mottrycket blivit för stort så har jag bara kompletterat avledningsslangen med fler backventiler så att lättaste vägen för gasen återigen blivit in i karet.


Håller inte med om att det är fel att jämföra nya och gamla priser. Det går hitta beg prylar av mycket bra kvalitet för den pengen och t o m nya prylar, trycksatt, hela paketet för samma peng om man handlar från Tyskland. Då iofs med alldeles för liten tub (2 kg) vilket gör att driftkostnaden blir för hög.

Ja, jag har räknat på ingredienserna. Hemma kör jag 312+12 liter trycksatt med kontroller, 6 kg tub. Denna fyller jag ca. var 7:e månad nu när jag trimmat in upplösningen och börjat med nattavstängning. 30 ppm CO2 siktar jag på. Dvs, 320 SEK/7 månader. 45 SEK i månaden. I lokalen kör jag 312+30 liters kar med mäsk och gör av med drygt ett 2 kg socker i månaden, ett paket torrjäst, 1.5 paket bikarbonat och 1.4 dl torrmjölkspulver. Bara sockret och bikarbonaten kostar mig 30-35 SEK så skillnaden i driftskostnad blir marginell. Med den mäskladdningen kommer jag inte heller upp i 30 ppm i karen.

Naturligtvis finns det fler faktorer som spelar in. Skulle jag t ex sätta kontroller och rejäl reaktor på mäsklösningen som du tipsar om här skulle jag säkert få upp CO2-halten i mäskkaren betydligt. Jag kan också jaga storpack på mäskingredienserna för att pressa driftkostnaden men den lilla besparing jag får den vägen är ännu enklare att göra om jag kör trycksatt - det räcker med att skaffa en 10 kg tub istf 6 kg så har jag vips sänkt kostnaderna till nästan hälften. (Vet inte om det är standard på andra ställen men där jag fyller tuben är det enhetspris på tuber upp till 10 kg). Då finns inte en chans att det blir billigare att drifta mäsk.

Det jag gillar med mäsk är att det går snabbt och lätt att köra igång om man får för sig att starta ett nytt kar någon gång eller skall göra något temporärt. Inga investeringskostnader och inget behov av att åka iväg och fylla tuben.

Bra info där om mottryck med backventiler. Jag har funderat i liknande banor och testat lite snabbt med cykelventiler + ventilgummi men de släpper igenom vid alldeles för låga tryck.
#9 - 14 december 2011 06:31
Håller helt med hawkse i detta falet, dock så vet jag att det går att hitta kompletta co2 system med kontroller NYA. För 2000kr med kvalité,

Det vet jag då jag ett tag höll på med just det. Köpte hem och sålde vidare, både hela system och bara kontroller för sig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10 - 14 december 2011 06:38
Min version av trycksatt CO2

Hej, vill bara berätta att man kan komma ganska billigt undan om man har tid, ork, tålamod att vänta på saker,
Jag handlade för något år sedan en pH Kontroller på Ebay, den gav jag ca 600kr för, det tog ca 5 veckor innan den låg i brevlådan (skickad från Shanghai) och nu i höstas beställde jag en CO2 regulator med magnetventil (europeisk koppling) denne också från ebay, pris med frakt strax under 400:- (passa på att handla när USdollarn är värt skit)
Har monterat detta på en gammal avdankad kolsyresläckare som skulle kasseras, och detta utan ingrepp, dvs, jag har inte tagit bort stigarröret,

Summa kardrimumma, 1000:- för trycksatt co2 med pH-kontroller..


regulator:
http://www.ebay.com/itm/Up-CO2-regulator-adjustable-pressure-110V-240V-A-165-/230614605229?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b1b39dad

pH-Kontrollern:
http://www.ebay.com/itm/pH-Controller-Monitor-Meter-Tester-C02-110V-220V-/170744598618?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c12bd05a
#11 - 14 december 2011 09:38
Ja då det går att dra massor med exempel på billiga saker så klart. Men att hävda att ett helt trycksatt paket inkl. pH-controller är billigare än bara en pH-controller klingar inte rätt i mina öron. Jag köpte en begagnad toppenfin pH-controller för 150 kr och har riggat den med mäsk. Perfekta CO2-nivåer i ett stort växtakvarium för 150 kr. Inte att klaga på. Lägger ner ca 2 min 3ggr per månad på att byta en av mäskdunkarna. Inget av mina trycksatta system har varit så billiga och de måste jag köra bil en bra bit för att fylla på (och måste ha en extra CO2-flaska om jag inte vill ha pH-svaj medans den ordinarie flaskan är tom). Jag har som sagt båda typerna av CO2 och kan rekommendera båda. Men jag har kommit mycket billigare undan med mina mäsksystem med pH-controller och de fungerar precis lika bra som de trycksatta systemen.
#12 - 14 december 2011 10:41
LoGeek skrev:
Ja då det går att dra massor med exempel på billiga saker så klart. Men att hävda att ett helt trycksatt paket inkl. pH-controller är billigare än bara en pH-controller klingar inte rätt i mina öron.

Du drog ju exemplet om 2500 SEK för ett controller-styrt mäsksystem och då är ju inte ens uppstart billigare än ett trycksatt system.

Det tråden handlar om - att det går köra mäsk med controller - är fortfarande lika intressant läsning. Mer DIY åt folket!

Jag har ytterligare en fråga kring det här och det gäller hur du lyckas hålla trycket på en jämn, bra nivå. Jag köper att du använder backventiler i serie för att fixa lagom motstånd till din "säkerhetsventil" men hur funkar det när controllern slår till? Låt säga att trycket byggts upp medan controllern är avstängd och pyser ut lite långsamt genom säkerhetsventilen. Vad händer när controllern slår till? Det borde bli en rejäl "utblåsning" genom din syresten för att sedan hitta någon sorts balans där det puttrar lite lagom tills controllern åter slår av. Därefter byggs trycket åter upp och hela sekvensen upprepas. Finns ju viss risk för svajiga nivåer då, eller hur funkar det i praktiken?
#13 - 14 december 2011 19:27
Ja helt riktigt. Om man har betydligt mer motstånd i avledningsslangen så bygger man upp trycket och får ett rejält gasflöde precis när magnetventilen öppnar. Beroende på vilken reaktor/diffusor man har så kan man ju se det som både positivt och negativt. Om det inte är önskvärt så får man testa sig fram lite med motståndet på avledningsslangen så att motståndet i denna endast precis överstiger motståndet till akvariet. Då får man inte någon märkbar tryckökning vid stängd ventil.

Tycker man att man inte vill fixa en avledningsslang med rätt motstånd så är ju ett annat sätt att skippa magnetventil och avledningsslang och köra ett separat pumphuvud som reaktor. Då kan controllern slå på/av pumphuvudet och gasen bubblar till ytan när pumphuvudet slås av.

Personligen tycker jag dock att det fungerar utmärkt att bygga upp trycket så att man får ett rejält gasflöde när magnetventilen öppnar. Jag har därför rätt kraftigt mottryck i avledningsslangen. Det kraftiga flöde som blir initialt ebbar ut på kanske 30 s så det ger inte några svajiga pH-nivåer. Snarare tvärtom, eftersom det stigande pH-värdet direkt bromsas upp när controllerns set-point är nådd. Och det är ju inte dumt att hushålla lite med gasen och inte släppa ut den genom avledningsslangen i onödan :)
#14 - 14 december 2011 21:22
Slugt det där med att styra innerfiltret istället för en magnetventil - där sparade man in kostnaden för en magnetventil också.

Har du någonsin upplevt problem med för högt tryck i ditt mäsksystem? Enligt min erfarenhet skall det väldigt mycket till för att man ska få någon "sprängning" som det talas om. Hade en gång en slang som var vikt så ingen som helst gas kom ur glasflaskan där mäsken fanns. Var max 3-4 cm tomt längst upp i flaskan för gasen att samlas på och flaskan hade stått så i flera dagar (minst) innan jag upptäckte att det inte bubblade som det skulle. Rätade ut slangen och det bubblade fullständigt hysteriskt i fem minuter. Vågar inte tänka på vad som hänt om jag försökt öppna korken istället!
#15 - 15 december 2011 08:02
Nej jag har aldrig haft problem med det. Men man ska givetvis ha respekt för att det jäser i dunkarna så man ska vara väldigt noga med slangarna. Egentligen:
- Ha ca 10 cm fritt mellan mäskytan och korken
- Skaka aldrig mäskflaskan för att få det att bubbla lite extra. Det är meninsglöst och har man otur får man skit i slangen.
- Planera hur du drar slangen till akvariet så att den inte kan klämmas. Det ska inte ligga överflödig slang och ringla som kan klämmas i skåpdörrar mm. Har man rätt längd på slangen och fäster den med tex tejp så att den ligger spänd på vägen genom skåp/akvariets baksida så är det lugnt.
- Placera avledningsslangen ganska nära dunkarna så att det är lätt att se att det inte finns något slangveck på sträckan till avledningsslangen.
- Följer man detta ska det vara lugnt. Är man en slarver och orolig av sig så kan man kosta på sig en övertryckventil för säg 40-70 kr.
#16 - 15 december 2011 09:37
hawkse skrev:
Enligt min erfarenhet skall det väldigt mycket till för att man ska få någon "sprängning" som det talas om. Hade en gång en slang som var vikt så ingen som helst gas kom ur glasflaskan där mäsken fanns. Var max 3-4 cm tomt längst upp i flaskan för gasen att samlas på och flaskan hade stått så i flera dagar (minst) innan jag upptäckte att det inte bubblade som det skulle. Rätade ut slangen och det bubblade fullständigt hysteriskt i fem minuter. Vågar inte tänka på vad som hänt om jag försökt öppna korken istället!



Njao.. ja sprängde en mäskdunk i garderoben i mina yngre dagar... inge vidare, visserligen var det en helt sluten behållare....
#17 - 15 december 2011 09:59
Många bra tips här. Inte tänkt på seriekopplade backventiler som motstånd, men det är slugt och billigt. Alternativet med timer som styr en reaktor/innefilter är också slugt och billigt.

Det jag själv testat är två dunkar (samma som du, 5 liter) för att få jämnare CO2-produktion. Magnetventil satte jag som "avstängning", dvs det satt ett T-rör på slangen till akvariet och på det T-röret satte jag magnetventil + en timer. CO2 slogs då av under natten och gick i stället ut i rummet. Tog lite tester innan jag kunde sätta magnetventilens påslag så att trycket kom igång i lagom tid tills belysningen slogs på, men iaf.

Något jag ibland tycker är lite hysteriskt med CO2-skriverier är att man "måste upp till 30 mg/l". Första gången jag testade CO2 var runt -87, efter tips från Åleds (butiken). En rätt liten mäskflaska med syresten som reaktor. Mängden CO2 kontrollerades dels genom jäsningen och dels med djupet man satte syrestenen. Ingen avstängning på natten. Tror inte jag kom upp i några 30 mg/l men nog tusan växte det grymt mycket bättre. Samma grej på senare år, har kört med en enda mäskflaska och syresten i några mindre burkar. Även en gnutta mer CO2 ger markant bättre tillväxt. Jepp, jag vet om det där med svajiga CO2-nivåer, men sköter man mäsken och fipplar lite med djupet man sätter syrestenen på så funkar det alldeles utmärkt många gånger. Undrar om inte detta med noggrannheten gör att en del drar sig från CO2?

Testa med en stor PET-flaska (iaf 1,5 liter), lite slang och en syresten. Bra tips det med ca 10 cm mellan mäskytan och korken, brukar jag själv köra med. Mäsk i slangen är ingen höjdare. Sköt mäsken, trixa lite med stenen och se snabbt varför CO2 rekommenderas till växter. Busenkelt och kostar inte många kronor. Jepp, det blir säkerligen bättre med 30 mg/l CO2, pH-kontroller och bra reaktor - men bara en gnutta extra CO2 kan ändå ge rätt bra fart hos växterna, enligt min erfarenhet.

Ytterligare en sak i sammanhanget som jag tror ofta blir fel - när folk börjar med växter mer på allvar så drar de i mer ljus som första åtgärd. Den lilla CO2 som finns förbrukas snabbare och man får många gånger algodling i stället. Börja med mäsk-CO2 i din normala burk, med normalt ljus och se vad som händer. Säkrare väg till framgång, enligt mig.
#18 - 15 december 2011 11:12
LoGeek skrev:


- Ha ca 10 cm fritt mellan mäskytan och korken

- Är man en slarver och orolig av sig så kan man kosta på sig en övertryckventil för säg 40-70 kr.

Såg att Patrik också rekommenderar 10 cm fritt men jag kör sedan länge med 3-4 cm utan missöden. Inga överjäsningar eller andra missöden borträknat mina första trevande försök.

Tack för övertrycksventilen - äntligen något att googla på och det verkar ju finnas på de flesta VVS-ställen.











Annons