Frågor i stil med "Vad behövs för att tillsätta CO2?" och "Vad kostar en CO2-anläggning?" måste vara några av de mest frekventa på olika forum med akvarieinriktning. Om du läser några sådana trådar så får du mycket snabbt veta följande:
- Ett CO2-system baserat på mäsk är oftast dåligt pga att pH-värdet kommer att svänga allt för mycket.
- Ett trycksatt CO2-system är överlägset.
På grund av att denna typ av trådar tycks återkomma i det oändliga tycker jag det är dags att sära lite på begreppen och redogöra för en lösning på CO2 som sällan tycks diskuteras.
Underförstått så är grundmotiveringen för att mäsk är dåligt egentligen densamma som för att trycksatt CO2 är överlägsen. Nämligen att du inte kan reglera, eller justera, mängden koldioxid som tillförs akvariet medans du med ett trycksatt system kan detta. Att mäskens CO2-produktion dessutom varierar över tid ses som spiken i kistan... pH-värdet kommer fluktuera kraftigt!
MEN, huruvida din CO2 kommer från en trycksatt flaska eller en vanlig petflaska med mäsk påverkar inte markant huruvida du kan reglera mängden tillförd CO2. Snarare så ser jag ett stort problem med de trycksatta alternativen. Kostnaden! En väldigt stor andel av de som ställer frågor kring detta tycks vara oroade för kostnaderna, och varje förlorad hundralapp svider i plånboken för vissa av oss!
Hur gör man då för att få ett reglerande CO2-system med mäsk? Systemet går att bygga på flera olika sätt men här redogör jag för ett av de enklaste.
[LIST=1]
[*]Du behöver mäskdunkar där CO2 produceras. Personligen använder jag spolvätskedunkar om 5 liter styck.
[*]Som vanligt behövs slang som leder din CO2 från dunkarna till reaktorn i akvariet. På slangen måste du ha en backventil för att förhindra backflöde.
[*]Som reaktor har jag personligen en syresten i trä placerad under ytterfiltrets insug.
[*]På slangen, mellan mäskdunkarna och backventilen, placeras ett t-stycke. Här sätts en bit slang som slutar i det öppna (låt oss kalla den avledningsslangen).
[*]På avledningsslangen placeras t.ex. 2-4 billiga hobbybackventiler i serie. Detta bara för att motståndet i denna ska överstiga motståndet i slangen som leder till akvariet
[*]Nu till de dyrare bitarna. På slangen till akvariet placeras en magnetventil som kopplas till en pH-controller. Färdigt!
[/LIST]När magnetventilen är öppen kommer gasen, som är lat, att välja den slangen med minst motstånd dvs den till akvariet. Understiger pH-värdet inställt börvärde så stänger controllern magnetventilen. Om den står stängd en längre stund (som på natten) så kommer trycket i dunkarna att byggas upp så att överflödig gas till slut pyser ut genom avledningsslangen.
Med en budget på ca 2500 kr kan du med denna mäskvariant få ett automatiskt CO2 system med pH-controller. Du har då i min mening ett bättre system än om du spenderar pengar på ett trycksatt system och dess påfyllningar men då inte har råd med en pH-controller.
Fördelar:
+ Billigare
+ Du kan fylla på systemet själv
Nackdelar:
- Du måste blaska med mäsk. Med andra ord måste du varannan vecka spendera en minut på att ta en tratt och blanda en mäsksats till en kostnad 2 kr. Detta istället för att då och då spendera en timme på att åka iväg med en trycksatt tub för att fylla på den för 300 kr. Nackdel eller fördel you choose!
- Du får öva dig några gånger på att hitta en mäskblandning som passar bra till storleken på dina dunkar och ditt akvarium, så att inte avledningsslangen behöver användas i onödan.
Nu har jag yrat klart. Ville bara fylla vad jag ansåg vara ett hål i etern.