Avarium utan vatten

#1 - 31 mars 2010 12:48
Hejsan :)
Skulle behöva hjälp av er lite mera kunniga :)
Jag har hittat ett bra akvarium på blocket.
Dock så ska min lgh renoveras vilket gör att jag inte kommer kunna ha vatten i akvariumet under ca 1 mån.
Tar akvariumet skada av det? Jag är livrädd för att det ska läcka för det blir något tok med silikonet:confused:
Väldigt tacksamm för svar!
#2 - 31 mars 2010 12:52
Det ska inte vara några större risker med att låta den stå tom ett så kort tag. Dock om det har stått tomt hos förra ägaren en längre stund så bör man ju känna på Silikonet om det är hårt. Om det är det så ska man nog överväga att limma om akvariet:)
#3 - 31 mars 2010 12:53
pink skrev:
Hejsan :)

Skulle behöva hjälp av er lite mera kunniga :)

Jag har hittat ett bra akvarium på blocket.

Dock så ska min lgh renoveras vilket gör att jag inte kommer kunna ha vatten i akvariumet under ca 1 mån.

Tar akvariumet skada av det? Jag är livrädd för att det ska läcka för det blir något tok med silikonet:confused:

Väldigt tacksamm för svar!

Nej då! Tar inte skada alls bara för det är tomt. första 170L karet jag köpte så hade det stått i ungefär 5 år utan vatten och läckte ingenting och kör fortfarande med samma silikon men är nog snart dags att limma om det för mig.

Kolla bara när du köper det att det är fyllt med vatten och känn på silikonet om det fortfarande är elastiskt och inte torkat.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 mars 2010 12:53
Ett korrekt limmat akvarium kan stå tomt i flera år utan problem. Det bör dock inte ha stått i solen och utsatts för UV-ljus
#5 - 31 mars 2010 13:11
mitt 170L stod 10 år i ett garage utan att ta skada. jag kollade inte ens om det var tätt (vilket kanske var ltie riskfullt) när jag satte igång det.
#6 - 31 mars 2010 16:35
Jag har också kar som stått tomma i evigheter utan att det varit några problem, men kolla upp karet innan du köper det bara=)
#7 - 31 mars 2010 19:02
mitt 112 liters kar stod tomt i källare i 9 år innan jag startade upp det igen, works like a charm!
#8 - 1 april 2010 07:48
Har ett 20 år gammalt 375 med orginalsilikon som stått tomt i 15 år. Har nu haft vatten i ca 6 månader, inga problem än så länge:)
#9 - 2 april 2010 07:14
Köpte ett 540 som stått tomt i 10+ år som jag bara fyllde och hade det i några år sen sålde jag det, fortfarande tätt :)
Bilagor:
#10 - 2 april 2010 10:50
Det att ett akvarium skulle läcka om det har stått tomt är en myt som härstammar från den tiden man kittade akvarium - och det är så länge sen så att då hade inte ens Kjell något akvarie - dock har jag upplevt den tiden :)

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 2 april 2010 10:54
Lasse skrev:
Det att ett akvarium skulle läcka om det har stått tomt är en myt som härstammar från den tiden man kittade akvarium - och det är så länge sen så att då hade inte ens Kjell något akvarie - dock har jag upplevt den tiden :)

MVH Lasse

Ja du är ju ett halvår äldre:p

Köpte faktiskt en gång ett kittat akvarium, men det läckte som sagt så det körde jag aldrig igång.
#12 - 2 april 2010 16:55
Jag har ett kittat avkarium faktist, det står bara i förrådet för jag vågar inte ha vatten i det, men det har följt med så länge så jag vill inte göra av med det =)

Annons